Trafikplatser signaturer — ett moras (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Saturday, March 06, 2021, 22:36 (1140 dagar sedan)

Nyssens har ju olika trafikplatssignaturer kommit att diskuteras.
Och hänvisningar gjorts såväl till en Wikipedia-sida som till Tydal.

Men på båda dessa sidor har man sorgfälligt glömt det mesta av trafikplatssignaturer som de enskilda järnvägarna hade, och vilka byten av signaturer som har ägt rum genom tiderna.

Tittar jag i en tjänstetidtabell för MÖJ från 1929 så hittar jag t ex
V = Varv
Va = Vadstena
Hn = Hästholmen
Öh = Ödeshög
Bo = Borensberg

Inte på någon av de nämnda hemsidorna stämmer dessa signaturer med något som står där.

Alltså tycks såväl Tydal som Wikipedia i huvudsak noterat de förkortningar som SJ sedermera använde; i några fall med adderande av vissa tidigare enskilda järnvägssignaturer, men uppenbarligen tämligen inkompletta. Likaledes med andra motsvarande webplatser med svenska trafikplatser. Borensberg, Hästholmen och Ödeshög finns t ex inte ens med, trots att de ingått i statsbanenätet. Vadstena nämns som "Vst". "V" är lika med Värnamo.

Det är med andra ord inte självklart att förutsätta att man ska förstå förkortningar som dyker upp på detta forum, när det inte finns någon komplett förteckning över vad olika trafikplatser i Sverige har haft för olika signaturer genom tiderna.

Detta inte skrivet som någon kritik mot dem som tidigare svängt sig med förkortningar, utan mer som en vädjan, att tänk på att allting inom svensk järnvägshistoria har inte ägt rum mellan år 1965 och 2021.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av A.Svenson, Sunday, March 07, 2021, 00:48 (1140 dagar sedan) @ johanmmolin

Hej Johan!

I SJKs bok Järnvägsdata finns ofta de äldre signaturerna med i linjebeskrivningarna. Har Du tillgång till den? Om inte så ska jag delge Dig hur dina favoritbanor framställs där på lämpligt sätt.

Detta ändrar inte vad Du skriver. Ska själv försöka bättra mig till ”allmänhetens” fromma. Jag försöker skriva ut namnet och bara använda stationsförkortningar vid upprepning och då om det framgår av sammanhanget.

Anders S ( i Blg :-P)

Trafikplatser signaturer — ett moras

av John T, Sunday, March 07, 2021, 03:10 (1140 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej Johan!

I SJKs bok Järnvägsdata finns ofta de äldre signaturerna med i linjebeskrivningarna. Har Du tillgång till den? Om inte så ska jag delge Dig hur dina favoritbanor framställs där på lämpligt sätt.

Detta ändrar inte vad Du skriver. Ska själv försöka bättra mig till ”allmänhetens” fromma. Jag försöker skriva ut namnet och bara använda stationsförkortningar vid upprepning och då om det framgår av sammanhanget.

Anders S ( i Blg :-P)

Vill man ha någonting på webben där EJ-signaturerna redovisas, så kan jag rekommendera driftplatsregistret här.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Sunday, March 07, 2021, 05:57 (1140 dagar sedan) @ John T

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Överkörmästaren, Sunday, March 07, 2021, 09:29 (1140 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.

Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Sunday, March 07, 2021, 09:47 (1140 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...

Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av John T, Sunday, March 07, 2021, 16:29 (1139 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.

Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kjell Aghult, Sunday, March 07, 2021, 17:06 (1139 dagar sedan) @ John T

Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.

Järnvägsdata-gruppen hittade ingen samlad lista över de äldre bolagsbanornas tpl-signaturer. De redovisade är avskrivna ur tdtbok eller graf för resp. företag - ett plockande!

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Sunday, March 07, 2021, 17:24 (1139 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nej, det förstår jag — man måste väl hitta varje bolags bana och deras trafikplatssignaturer för att få en komplett lista. Låter onekligen som ett slitgöra.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av mormorsgruvan, Tuesday, March 09, 2021, 10:01 (1138 dagar sedan) @ johanmmolin

Visst är det ett slitgöra. Att göra revision klass IIIA på ett ånglok är också ett slitgöra.
Jag undrar över TELEGRAFSIGNATURER !

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 17:17 (1137 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Visst är det ett slitgöra. Att göra revision klass IIIA på ett ånglok är också ett slitgöra.
Jag undrar över TELEGRAFSIGNATURER !

Det kanske finns ett forum för sånt också.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Monday, March 08, 2021, 17:41 (1138 dagar sedan) @ John T

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.


Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.

Varför skulle den göra det?

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Monday, March 08, 2021, 17:49 (1138 dagar sedan) @ Kanal C

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.


Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.


Varför skulle den göra det?

Därför att den framfördes som svar avseende den slutgiltiga/ultimata/kompletta listan. Konstaterandet avseende vilka signaturer den innehåller ska därför inte uppfattas som kritik av listan utan snarare som kritik av att den föreslogs.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Överkörmästaren, Monday, March 08, 2021, 22:10 (1138 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.


Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.


Varför skulle den göra det?


Därför att den framfördes som svar avseende den slutgiltiga/ultimata/kompletta listan. Konstaterandet avseende vilka signaturer den innehåller ska därför inte uppfattas som kritik av listan utan snarare som kritik av att den föreslogs.

Kom med en bättre lista själv då :-)

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Monday, March 08, 2021, 23:01 (1138 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det var en rätt onödig kommentar. Du kunde ha tittat på det jag skrev 50 minuter innan du skrev ditt inlägg.

Det är väl ingen som försökt pressa någon annan att ta fram en sådan lista?

Min ursprungliga avsikt med tråden var att vädja om att försöka undvika slänga sig med signaturer istället för att skriva ut stationsnamnen, inte minst för att det finns en närmast ouppnåelig mångfald av signaturer om man tittar bakåt historiskt.

Det var roligt att åka smalspårsrälsbuss som 7-åring från Mot över Hb, Öd, Fs, Än och Ke till Lp. Eller vad dom nu hette, stationerna. Men så var signaturerna 1929, åtminstone, på gamla MÖJ.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av S-O Johansson, Tuesday, March 09, 2021, 00:25 (1138 dagar sedan) @ johanmmolin

Det var roligt att åka smalspårsrälsbuss som 7-åring från Mot över Hb/Hbk, Öd/Ösa, Fs/Fnå,
Än/Ävn och Ke/Kle till Lp. Eller vad dom nu hette, stationerna. Men så var signaturerna 1929/1959.
Hb/Hbk=Holmsbruk, Öd/Ösa=Österstad, Fs/Fnå=Fornåsa, Än/Ävn=Älvan och Ke/Kle=Klockrike.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Tuesday, March 09, 2021, 10:28 (1138 dagar sedan) @ S-O Johansson

En perfekt illustration till vad jag menade! :-)

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Tuesday, March 09, 2021, 07:37 (1138 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.


Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.


Varför skulle den göra det?


Därför att den framfördes som svar avseende den slutgiltiga/ultimata/kompletta listan. Konstaterandet avseende vilka signaturer den innehåller ska därför inte uppfattas som kritik av listan utan snarare som kritik av att den föreslogs.


Kom med en bättre lista själv då :-)

Jag har ingen ambition att ta fram en slutgiltig/ultimat/komplett lista. Jag vill bara vara tydlig med att den ännu inte finns och att det förmodligen inte är helt lätt att ta fram den.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 16:35 (1137 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.


Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.


Varför skulle den göra det?


Därför att den framfördes som svar avseende den slutgiltiga/ultimata/kompletta listan. Konstaterandet avseende vilka signaturer den innehåller ska därför inte uppfattas som kritik av listan utan snarare som kritik av att den föreslogs.

Som sagt. Varför skulle en aktuell lista innehålla gamla signaturer?

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Tuesday, March 09, 2021, 17:09 (1137 dagar sedan) @ Kanal C

Det var faktiskt inte det vi diskuterade i tråden. Att det finns aktuella listor över förkortningar torde vara självklart.

Det är inte fullt lika självklart att man ska använda dessa förkortningar i allmänna diskussioner på forumet, eftersom det per automatik tenderar att ge ett exkluderande intryck gentemot de medlemmar som inte har haft anledning att bruka dessa förkortningar i sitt dagliga arbete. Det var det ena diskussionen har handlat om.

Vad som också diskuterades är att trafikplatssignaturer inte är något som är ristat i sten likt Mose budtavlor, utan har ändrats genom järnvägshistorien. Och det är, om jag förstått saken rätt, järnvägshistoria det här forumet är till för att diskutera. Och då kan det måhända ha en viss relevans att veta att enskilda järnvägar har haft sina egna signaturer, och kanske t o m att försöka ta reda på vilka dessa var.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 17:12 (1137 dagar sedan) @ johanmmolin

Det var faktiskt inte det vi diskuterade i tråden. Att det finns aktuella listor över förkortningar torde vara självklart.

Ja.

Det är inte fullt lika självklart att man ska använda dessa förkortningar i allmänna diskussioner på forumet, eftersom det per automatik tenderar att ge ett exkluderande intryck gentemot de medlemmar som inte har haft anledning att bruka dessa förkortningar i sitt dagliga arbete. Det var det ena diskussionen har handlat om.

Men man bör betänka att det är ett forum för järnvägsintreserade. Viss grundkunskap kan nog krävas.

Vad som också diskuterades är att trafikplatssignaturer inte är något som är ristat i sten likt Mose budtavlor, utan har ändrats genom järnvägshistorien. Och det är, om jag förstått saken rätt, järnvägshistoria det här forumet är till för att diskutera. Och då kan det måhända ha en viss relevans att veta att enskilda järnvägar har haft sina egna signaturer, och kanske t o m att försöka ta reda på vilka dessa var.

Ja, om man är sugen finns en hel del arkivmaterial och nätsidor att tillgå.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Tuesday, March 09, 2021, 17:17 (1137 dagar sedan) @ Kanal C

Så du menar att detta är ett exklusivt forum där man ska kunna vissa handslag och lösenord för att anses vara värdig att få delta i forumdiskussionerna?

Jag tycker det är ett ganska exkluderande sätt att se på forumdeltagare. Och som sagt; diskussionen handlade inte om att man är så väldigt duktig att man kan de nuvarande trafikplatssignaturerna.

Någonting att fundera över nästa gång man behöver besöka sin vårdcentral. Inom sjukvården är man skyldig att förklara såväl muntligt, som vad som står i journaltext för den berörda patienten. Men det är klart, inom den branschen är vi skyldiga att behandla alla lika.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 17:18 (1137 dagar sedan) @ johanmmolin

Så du menar att detta är ett exklusivt forum där man ska kunna vissa handslag och lösenord för att anses vara värdig att få delta i forumdiskussionerna?

Så skrev jag inte. Sluta övertolka.

Jag tycker det är ett ganska exkluderande sätt att se på forumdeltagare. Och som sagt; det handlade inte om att man är så väldigt duktig att man kan de nuvarande trafikplatssignaturerna.

Då är vi överens. Nästan.

Någonting att fundera över nästa gång man behöver besöka sin vårdcentral. Inom sjukvården är man skyldig att förklara såväl muntligt, som vad som står i journaltext för den berörda patienten. Men det är klart, inom den branschen är vi skyldiga att behandla alla lika.

Och det har ungefär vad med ett jvg-historiskt forum att göra?

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kjell Friberg, Tuesday, March 09, 2021, 17:24 (1137 dagar sedan) @ Kanal C

Tag till dig vad Johan skriver och framförallt GE DIG!

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 17:39 (1137 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har läst. Men jag betackar mig för såna som vill bestämma över andra.

Kliv ner från hästen en stund.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Tuesday, March 09, 2021, 18:19 (1137 dagar sedan) @ Kanal C

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.


Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.


Varför skulle den göra det?


Därför att den framfördes som svar avseende den slutgiltiga/ultimata/kompletta listan. Konstaterandet avseende vilka signaturer den innehåller ska därför inte uppfattas som kritik av listan utan snarare som kritik av att den föreslogs.


Som sagt. Varför skulle en aktuell lista innehålla gamla signaturer?

Vet inte. Jag bara förklarade det faktum att det inte är så eftersom det inlägg jag besvarade kunde uppfattas som att den aktuella listan innehåller även slopade signaturer.

Däremot förtjänar det att sägas att ganska många av signaturerna i listan är riktigt gamla, om dock inte inaktuella. :-)

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Saturday, March 20, 2021, 20:53 (1126 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack både Anders och John för feedback!

Stig Lundins lista är hittills den bästa – men den är inte komplett den heller, vilket jag snabbt kan övertyga mig om genom att titta på angivna stationssignaturer på det gamla MÖJ-nätet.

Så ännu så länge tycks inte den slutgiltiga (som det hette förr, istället för "ultimata" ...) listan existera.


Den ”slutgiltiga” listan är väl i princip den nuvarande, som Transportstyrelsen förvaltar. Någon kanske invänder att den innehåller anakronismer som ”Järla växel”, men det är nog gamla synder hos infrastrukturförvaltarna.

https://transportstyrelsen.se/492f60/globalassets/global/jarnvag/godkannande/trafikplat...


Nej, den är inte slutgiltig, den är bara den aktuella.


Och innehåller följaktligen inte heller trafikplatsernas tidigare signaturer.


Varför skulle den göra det?


Därför att den framfördes som svar avseende den slutgiltiga/ultimata/kompletta listan. Konstaterandet avseende vilka signaturer den innehåller ska därför inte uppfattas som kritik av listan utan snarare som kritik av att den föreslogs.


Som sagt. Varför skulle en aktuell lista innehålla gamla signaturer?


Vet inte. Jag bara förklarade det faktum att det inte är så eftersom det inlägg jag besvarade kunde uppfattas som att den aktuella listan innehåller även slopade signaturer.

Däremot förtjänar det att sägas att ganska många av signaturerna i listan är riktigt gamla, om dock inte inaktuella. :-)

Exakt. Den optimala lista en del efterlyser innehåller väl ursprungliga och senare signaturer för resp trafikplats. men det är det väl ingen som orkar sammanställa.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Saturday, March 20, 2021, 22:12 (1126 dagar sedan) @ Kanal C

Det tycks vara väldigt svårt att göra sig förstådd.

Efterlyser?

Jag försöker en gång till:

"Det var en diskussion som var förd på ett intellektuellt plan.

Således inte någon uppmaning till någon, vilket väl framgår ganska tydligt. Jag skrev mycket tydligt att det är en utopisk idé. Utopi är ett ord som första gången användes i Thomas Mores bok Utopia och torde betyda ungefär en drömd plats som inte finns.

Det framgick också av tidigare inlägg att trafikplatssignaturer kanske inte var lika med det viktigaste att veta när man ska diskutera järnvägshistoria. Och det torde betyda såväl nuvarande som tidigare." - 21-03-09 - således 11dagar sedan.

Utopia var en bok skriven 1516. Och som gav namnet åt ett begrepp. How difficult can it be?

Ge dig.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Christer Fredriksson, Monday, March 08, 2021, 20:15 (1138 dagar sedan) @ johanmmolin

Förteckningar över signaturer, mm , är "färskvara" och gäller bara vid viss given tidpunkt/period, detsamma gäller alla förteckningar över trafikplatser, taxepunkter, mm.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Monday, March 08, 2021, 20:18 (1138 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Förteckningar över signaturer, mm , är "färskvara" och gäller bara vid viss given tidpunkt/period, detsamma gäller alla förteckningar över trafikplatser, taxepunkter, mm.

Fast det gör ju inte historiska förteckningar mindre intressanta, tvärtom. :-)

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Monday, March 08, 2021, 21:20 (1138 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det låter onekligen som ett gigantiskt arbete, men en "slutgiltig" lista skulle ju egentligen innehålla information om alla trafikplatssignaturer som funnits, och vid varje tänkbar tidpunkt. Inte nödvändigtvis bara för kalenderbitare, utan även för den som i något sammanhang råkar ut för en "odechiffrerbar" förkortning.

Men jag har stor förståelse för att inte någon anmäler sig som frivillig. Önskemålet får väl anses vara utopiskt.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Monday, March 08, 2021, 21:32 (1138 dagar sedan) @ johanmmolin

Det låter onekligen som ett gigantiskt arbete, men en "slutgiltig" lista skulle ju egentligen innehålla information om alla trafikplatssignaturer som funnits, och vid varje tänkbar tidpunkt. Inte nödvändigtvis bara för kalenderbitare, utan även för den som i något sammanhang råkar ut för en "odechiffrerbar" förkortning.

Men jag har stor förståelse för att inte någon anmäler sig som frivillig. Önskemålet får väl anses vara utopiskt.

Man kan ju jobba i den riktningen, utan att för den skull nödvändigtvis ha förhoppningen att nå i mål. Det går ju att ta fram listor för olika årtal, olika banor etc, vilka senare skulle kunna plockas samman till det fullständiga tabellverket.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av mormorsgruvan, Tuesday, March 09, 2021, 12:21 (1138 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Trafikplatssignaturer är bara en pytteliten del av en järnvägsstations historia. Nog är det bättre att sveriges järnvägsforskare ägnar sig åt de viktigare delarna.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Tuesday, March 09, 2021, 12:46 (1138 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Då är vi med andra ord överens om att använda hela stationsnamn istället för signaturer, så man slipper ödsla onödig energi på att lista ut vad någon menar med en viss signatur? ;-)

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Tuesday, March 09, 2021, 12:53 (1138 dagar sedan) @ johanmmolin

Då är vi med andra ord överens om att använda hela stationsnamn istället för signaturer, så man slipper ödsla onödig energi på att lista ut vad någon menar med en viss signatur? ;-)

På den punkten finns det nog få invändningar, i vart fall ingen från mitt håll. Undantaget skulle vara om man inte själv inser signaturens betydelse.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 17:16 (1137 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det låter onekligen som ett gigantiskt arbete, men en "slutgiltig" lista skulle ju egentligen innehålla information om alla trafikplatssignaturer som funnits, och vid varje tänkbar tidpunkt. Inte nödvändigtvis bara för kalenderbitare, utan även för den som i något sammanhang råkar ut för en "odechiffrerbar" förkortning.

Men jag har stor förståelse för att inte någon anmäler sig som frivillig. Önskemålet får väl anses vara utopiskt.


Man kan ju jobba i den riktningen, utan att för den skull nödvändigtvis ha förhoppningen att nå i mål. Det går ju att ta fram listor för olika årtal, olika banor etc, vilka senare skulle kunna plockas samman till det fullständiga tabellverket.

Du vet. Det är bara att sätta igång.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av johanmmolin, Tuesday, March 09, 2021, 17:27 (1137 dagar sedan) @ Kanal C

Det var en diskussion som var förd på ett intellektuellt plan.

Således inte någon uppmaning till någon, vilket väl framgår ganska tydligt. Jag skrev mycket tydligt att det är en utopisk idé. Utopi är ett ord som första gången användes i Thomas Mores bok Utopia och torde betyda ungefär en drömd plats som inte finns.

Det framgick också av tidigare inlägg att trafikplatssignaturer kanske inte var lika med det viktigaste att veta när man ska diskutera järnvägshistoria. Och det torde betyda såväl nuvarande som tidigare.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 17:40 (1137 dagar sedan) @ johanmmolin

Det var en diskussion som var förd på ett intellektuellt plan.

Således inte någon uppmaning till någon, vilket väl framgår ganska tydligt. Jag skrev mycket tydligt att det är en utopisk idé. Utopi är ett ord som första gången användes i Thomas Mores bok Utopia och torde betyda ungefär en drömd plats som inte finns.

Bra.

Det framgick också av tidigare inlägg att trafikplatssignaturer kanske inte var lika med det viktigaste att veta när man ska diskutera järnvägshistoria. Och det torde betyda såväl nuvarande som tidigare.

Så kan det vara.

Trafikplatser signaturer — ett moras

av Göran Kannerby, Tuesday, March 09, 2021, 18:16 (1137 dagar sedan) @ Kanal C

Det låter onekligen som ett gigantiskt arbete, men en "slutgiltig" lista skulle ju egentligen innehålla information om alla trafikplatssignaturer som funnits, och vid varje tänkbar tidpunkt. Inte nödvändigtvis bara för kalenderbitare, utan även för den som i något sammanhang råkar ut för en "odechiffrerbar" förkortning.

Men jag har stor förståelse för att inte någon anmäler sig som frivillig. Önskemålet får väl anses vara utopiskt.


Man kan ju jobba i den riktningen, utan att för den skull nödvändigtvis ha förhoppningen att nå i mål. Det går ju att ta fram listor för olika årtal, olika banor etc, vilka senare skulle kunna plockas samman till det fullständiga tabellverket.


Du vet. Det är bara att sätta igång.

Jag tycker det är bättre om någon som är verkligt intresserad av historiska signaturer sätter igång. Finns ingen med det intresset är det meningslöst att ta fram något som ingen vill ha.