Witton (Fordon: vagnar)

av Helén Marklund, Sunday, March 07, 2021, 11:27 (1145 dagar sedan)

På den täckta godsvagnen direkt efter loket står texten WITTON https://kinnekullehembygd.se/jarnvagen-i-gossater/.
Min bildtext: 1889-1905. Gössäter station efter påbyggnaden på stationshuset. På frontespisen är unionsflaggan hissad med unionsmärket ”sillsallaten” synligt i övre högra hörnet. Ett tåg har inkommit från Skara på linjen SKVJ som öppnades 1887. Loket ??? har direkt bakom sig godsvagn SKVJ 561 C(?) med påskriften WITTON. Bakom tredje vagnen från loket sett tycks en täckt godsvagn stå på rundspåret bredvid. Flera (?) stationsföreståndare.

Kan vagnspåskriften WITTON ha att göra med företaget Wittons Electronics Ltd https://www.gracesguide.co.uk/File:Im1969EnV228-19690501_p042_Witton.jpg?

Witton

av Micke Carlsson, Sunday, March 07, 2021, 13:18 (1145 dagar sedan) @ Helén Marklund

Hej, det står nog inte Witton utan det är vagnsmärkning anno dazumal med uppgifter om t ex längd och vikt.

Det brukar skrivas Wagnen Wäger X Ton och skrivas ut Wn.Wr."X"Ton eller V.V. "X" Ton och det är sådan märkning man ser om båda sidor om vagnens skjutdörr på mitten med bl a siffran 561.

Det är en grynig bild och svårläst men till höger står antagligen att Vagnen Lastar "X" Ton och till vänster att Vagnen Väger "X" Ton, med "Vagnen Väger" och "Vagnen Lastar" i förkortad version.

Witton

av Anders Jansson, Sunday, March 07, 2021, 13:54 (1145 dagar sedan) @ Helén Marklund

På den täckta godsvagnen direkt efter loket står texten WITTON https://kinnekullehembygd.se/jarnvagen-i-gossater/.
Min bildtext: 1889-1905. Gössäter station efter påbyggnaden på stationshuset. På frontespisen är unionsflaggan hissad med unionsmärket ”sillsallaten” synligt i övre högra hörnet. Ett tåg har inkommit från Skara på linjen SKVJ som öppnades 1887. Loket ??? har direkt bakom sig godsvagn SKVJ 561 C(?) med påskriften WITTON. Bakom tredje vagnen från loket sett tycks en täckt godsvagn stå på rundspåret bredvid. Flera (?) stationsföreståndare.

Kan vagnspåskriften WITTON ha att göra med företaget Wittons Electronics Ltd https://www.gracesguide.co.uk/File:Im1969EnV228-19690501_p042_Witton.jpg?

Det står WL7TON till höger om dörren. Skall uttydas som "Wagnen Lastar 7 ton".

[image]

Witton

av Harald, Sunday, March 07, 2021, 14:59 (1145 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det var ett intressant sätt att förkorta kvadratmeter.

Witton

av Överkörmästaren, Sunday, March 07, 2021, 16:41 (1145 dagar sedan) @ Harald

Det var ett intressant sätt att förkorta kvadratmeter.

Även L:et (i GL yta) är intressant, det symboliserar väl Libra (lb) = Vågen, men något fel måste det väl vara med dess användning här!

Witton

av Sven Grönquist, Sunday, March 07, 2021, 17:53 (1145 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag tror att det är förkortning för "Golf", Gf, med upphöjt och dubbelt understruket f, precis som m i ▢m. Det senare uttryckssättet användes väl in på 1970-talet i Förenade Kungadömet på andra sidan Nordsjön, fast då med tum så klart: lb/▢" för det vi numera kallar PSI.

/Sven

Witton

av Överkörmästaren, Sunday, March 07, 2021, 18:09 (1145 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Jag tror att det är förkortning för "Golf", Gf, med upphöjt och dubbelt understruket f, precis som m i ▢m. Det senare uttryckssättet användes väl in på 1970-talet i Förenade Kungadömet på andra sidan Nordsjön, fast då med tum så klart: lb/▢" för det vi numera kallar PSI.

/Sven

Ja du har nog rätt i, jag funderade faktiskt på varför ”m” var dubbelt understruket men tänkte att det hade något med kvadraten att göra! Till skillnad från Gf och Vn Vr är ju m:et en avbrytningsförkortning som inte ens då borde ha skrivits så, man använde väl t ex punkter i bansignaturer.

Witton

av Richard Loe, Sunday, March 07, 2021, 18:49 (1145 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Jag tror att det är förkortning för "Golf", Gf, med upphöjt och dubbelt understruket f, precis som m i ▢m. Det senare uttryckssättet användes väl in på 1970-talet i Förenade Kungadömet på andra sidan Nordsjön, fast då med tum så klart: lb/▢" för det vi numera kallar PSI.

/Sven

Nej. PSI är förkortningen för pound-force per square inch. Detta kan också förkortas som lbf/in2, men det användes inte på järnvägsvagnar. Sådana tryckmärkningar används endast på vissa tankvagnar och anges alltid som PSI

För vanliga godsvagnar brukade skriva något i stil med Load 4 tons till vilket kunde tilläggas Evenly Distributed (i meningen jämt fördelat över lastytan). Det brukar också stå något i stil med Tare Weight 6 tons, som är vagnvikten när den är tom, och man kan även ange lastvolymen då i Cu Ft (kubikfot)

Storbritannien (var Witton)

av Sven Grönquist, Sunday, March 07, 2021, 22:24 (1145 dagar sedan) @ Richard Loe

Jag tror att det är förkortning för "Golf", Gf, med upphöjt och dubbelt understruket f, precis som m i ▢m. Det senare uttryckssättet användes väl in på 1970-talet i Förenade Kungadömet på andra sidan Nordsjön, fast då med tum så klart: lb/▢" för det vi numera kallar PSI.

/Sven


Nej. PSI är förkortningen för pound-force per square inch. Detta kan också förkortas som lbf/in2, men det användes inte på järnvägsvagnar. Sådana tryckmärkningar används endast på vissa tankvagnar och anges alltid som PSI

Jag tänkte i och för sig inte specifikt på järnvägssammanhang, vill minnas att det var nåt med bilar (och så där 40 år sen). Men du får gärna förklara skillnaden mellan lb/▢" (pund per kvadrattum) och pound-force per square inch. Kan lb vara en annan sorts pund?


För vanliga godsvagnar brukade skriva något i stil med Load 4 tons till vilket kunde tilläggas Evenly Distributed (i meningen jämt fördelat över lastytan). Det brukar också stå något i stil med Tare Weight 6 tons, som är vagnvikten när den är tom, och man kan även ange lastvolymen då i Cu Ft (kubikfot)

Och för sånt som skulle gå i internationell trafik (t.ex.. containrar) kunde det vara angivet både i tons och kg. Ofta hade man högre precision med hundredweights etc.

[image]

/Sven

Pounds-Mass-and-Pounds-Force

av Överkörmästaren, Sunday, March 07, 2021, 22:57 (1145 dagar sedan) @ el_vikingo

https://durhamcollege.ca/wp-content/uploads/Pounds-Mass-and-Pounds-Force.pdf

Här har lite att grotta ner sig i.

// Håkan

Egentligen är ju detta ekvivalent med skillnaden mellan kilogram och kilopond, bara det att mätetalen blir andra.

Att skillnaden är lite ”svår” visas väl av att många manometrar är graderade i kg/cm2 där det rätteligen borde ha varit kp/cm2 (eller kanske kgf/cm2 men den enheten har jag bara sett i formelsamlingar och liknande, aldrig utskriven på faktisk utrustning, jag är väl för ung för det...).

(långt vid sidan om spåret) Pounds-Mass-and-Pounds-Force

av Överkörmästaren, Monday, March 08, 2021, 07:29 (1145 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Jo, i och för sig, men är det nån skillnad mellan lb/▢" och PSI? Båda mäter väl tryck (formellt kraft/area, informellt massa/area vid normal gravitation)?

[image]

(utsnitt ur https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1961_Jaguar_MK_II_3.8_dash.jpg)

/Sven

Det står egentligen fel på manometern. Det borde stå lbf/▢"

Som sagt, så finns det också många manometrar där det står kg/cm2.

För övrigt mäter ju traditionella manometrar för tryckluft egentligen övertryck (de ska stå på noll vid "lufttomt" system vilket egentligen inte betyder att det är tomt utan att hela systemet har atmosfärstryck) men vad är referensen för en oljetrycksmätare?

(Visserligen är noggrannheten på såna här instrument så dålig att det överskuggar alla dessa akademiska diskussioner, men ändå!)

(långt vid sidan om spåret) Pounds-Mass-and-Pounds-Force

av Richard Loe, Monday, March 08, 2021, 09:34 (1144 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jo, i och för sig, men är det nån skillnad mellan lb/▢" och PSI? Båda mäter väl tryck (formellt kraft/area, informellt massa/area vid normal gravitation)?

[image]

(utsnitt ur https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1961_Jaguar_MK_II_3.8_dash.jpg)

/Sven


Det står egentligen fel på manometern. Det borde stå lbf/▢"

Som sagt, så finns det också många manometrar där det står kg/cm2.

För övrigt mäter ju traditionella manometrar för tryckluft egentligen övertryck (de ska stå på noll vid "lufttomt" system vilket egentligen inte betyder att det är tomt utan att hela systemet har atmosfärstryck) men vad är referensen för en oljetrycksmätare?

(Visserligen är noggrannheten på såna här instrument så dålig att det överskuggar alla dessa akademiska diskussioner, men ändå!)

Det står väldigt fel på manometern. Mätetalet ska anges som PSI.

Sedan så är det så att PSI mäter tryck, som anges i termer av pounds (of) force per square inch. Så man ska säga pounds-force per square inch (som mäter tryck per givet areal), inte pounds per square inch (som mäter vikt per givet areal).

Om vi nu ska grotta ner oss ännu lite mer, så borde den manometern ha tryckmåttet PSIG (pounds-force per square inch gauge) eftersom den mäter trycket relativt atmosfärstrycket, detta då grundtrycket i systemet är atmosfärstryck.

(långt vid sidan om spåret) Pounds-Mass-and-Pounds-Force

av Peter Lidskog, Monday, March 08, 2021, 13:04 (1144 dagar sedan) @ Richard Loe

Om vi nu ska grotta ner oss ännu lite mer, så borde den manometern ha tryckmåttet PSIG (pounds-force per square inch gauge) eftersom den mäter trycket relativt atmosfärstrycket, detta då grundtrycket i systemet är atmosfärstryck.

Stämmer bra säger jag, som i över trettio år ägnat mej åt process styrning i USA. Måste i stort sett dagligen se till att göra skillnad på PSIG, PSIA (Absolute) och PSID (Differential)

(långt vid sidan om spåret) Pounds-Mass-and-Pounds-Force

av mamma Ulla, Monday, March 08, 2021, 13:44 (1144 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Om vi nu ska grotta ner oss ännu lite mer, så borde den manometern ha tryckmåttet PSIG (pounds-force per square inch gauge) eftersom den mäter trycket relativt atmosfärstrycket, detta då grundtrycket i systemet är atmosfärstryck.


Stämmer bra säger jag, som i över trettio år ägnat mej åt process styrning i USA. Måste i stort sett dagligen se till att göra skillnad på PSIG, PSIA (Absolute) och PSID (Differential)

När man caddar kretskort måste man precis hela tiden hålla på och räkna om mellan inch och mm, eftersom allting är blandat. Man kan bli ganska snurrig i huvudet till slut.

Witton. 4 kvadrat ledare (skrivsätt)

av Leif B, Sunday, March 14, 2021, 15:47 (1138 dagar sedan) @ Harald

Det var ett intressant sätt att förkorta kvadratmeter.

När jag läste elkraft i mitten på 80-talet så förekom det att "mm2" skrevs som en liten kvadrat. Det var väl inget rekommenderat skrivsätt på t ex tentor, men det förkom t ex som märkning på kabelisolering där "mm" och i synnerhet "2" blev så små att det lätt bara blev kladd snarare än läsligt. Att istället skriva en "4▢" för att beteckna 4 mm2 ledararea blev betydligt tydligare, eller i en kabel t ex 3x4▢.

Witton

av Helén Marklund, Sunday, March 07, 2021, 16:26 (1145 dagar sedan) @ Anders Jansson

Var kommer den klara och tydliga bilden ifrån?

Läsfel och vad det medför.

av Sune Nylén, Sunday, March 07, 2021, 16:48 (1145 dagar sedan) @ Helén Marklund

Påminner mig om den gamla historien som en gång stod att läsa i Signalen.( Tidningen hade alltid en helsida med gamla jvg. historier av växlande kvalisort) Nåväl , den mindre vetande (drängen) står på stationen och söker tolka vad som står på vagnarna. Han söker läsa en stund, och säger till sig själv; Den där Axel Avstånd från Golvytan, han tycks råda om varenda vagn han!!!

Läsfel och vad det medför.

av Överkörmästaren, Sunday, March 07, 2021, 17:04 (1145 dagar sedan) @ Sune Nylén

Påminner mig om den gamla historien som en gång stod att läsa i Signalen.( Tidningen hade alltid en helsida med gamla jvg. historier av växlande kvalisort) Nåväl , den mindre vetande (drängen) står på stationen och söker tolka vad som står på vagnarna. Han söker läsa en stund, och säger till sig själv; Den där Axel Avstånd från Golvytan, han tycks råda om varenda vagn han!!!

Det förstår du väl att Axel af Stånd var en mycket ståndsmässig person!

Läsfel och vad det medför.

av Sune Nylén, Sunday, March 07, 2021, 17:23 (1145 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja! Måhända också han har en kvarlämnad sigillstamp i muséets gömmor.:-)

Witton

av Greger Larsson, Sunday, March 07, 2021, 17:21 (1145 dagar sedan) @ Helén Marklund

Bilden finns på digitaltmuseum. Sök på SKWJ Gössäter t ex.

Witton

av Helén Marklund, Sunday, March 07, 2021, 17:30 (1145 dagar sedan) @ Greger Larsson

Jo, men de är alla suddiga.

Nu har jag hittat fotot med skärpa.