Texaco tankvagn (Järnväg allmänt)

av BJ, Sunday, March 07, 2021, 23:59 (1145 dagar sedan)

Bilden nedan visades på MJ forum och är från ett besök på BJs.
Intressant att tanken måste ha fått nytt underrede från en Os vagn.
Numret Q12 502117 P går att följa till 1918 och då tillhörig AB Wahlund & Grönblad något år senare Wahlunds mineralolje AB för att senare bli The Texas Company AB.
Vagnen finns kvar i Texaco / Caltex ägo så långt man kan följa vagnar i särtryck 77 (1967)
Någon som vet mera om vagnen. När får den Os underrede och är det original tanken.
BJ
[image]

Texaco tankvagn

av Niklas Bygdestam, Monday, March 08, 2021, 03:31 (1145 dagar sedan) @ BJ

Bilden nedan visades på MJ forum och är från ett besök på BJs.
Intressant att tanken måste ha fått nytt underrede från en Os vagn.
Numret Q12 502117 P går att följa till 1918 och då tillhörig AB Wahlund & Grönblad något år senare Wahlunds mineralolje AB för att senare bli The Texas Company AB.
Vagnen finns kvar i Texaco / Caltex ägo så långt man kan följa vagnar i särtryck 77 (1967)
Någon som vet mera om vagnen. När får den Os underrede och är det original tanken.
BJ
[image]


En vacker nitad tankvagn :-)

Sånt här ser man inte idag i godstågen. VTG har väl tagit över nästan allting när det gäller tankvagnstrafik.

Texaco tankvagn

av BJ, Monday, March 08, 2021, 11:05 (1144 dagar sedan) @ BJ

Bilden nedan visades på MJ forum och är från ett besök på BJs.
Intressant att tanken måste ha fått nytt underrede från en Os vagn.
Numret Q12 502117 P går att följa till 1918 och då tillhörig AB Wahlund & Grönblad något år senare Wahlunds mineralolje AB för att senare bli The Texas Company AB.
Vagnen finns kvar i Texaco / Caltex ägo så långt man kan följa vagnar i särtryck 77 (1967)
Någon som vet mera om vagnen. När får den Os underrede och är det original tanken.
BJ
[image]


Nu blev det svårt värre!
Det finns en bild över Texaco vagnen Q12 502117 från ca 1930.
Då har vagnen en helt annan tank!
[image]

Så. Är BJs vagnen ett falsarium? I så fall vilken vagn är det som BJs har och är på bilden ovan.

Vagnen på bilden nedan är från ca 1990 och fotograferad hos BJs. Den har tillhört SOAB när den var i trafik. Men vilken vagn är det?
SOAB hade en tankvagn som var märkt Os 550274 P och den påminner starkt om den på översta bilden med lagergafflar i plattjärn. Den finns på bild som jag inte kan visa.
Den är relativt olik nedan bild också och saknar "bromsplattformen"

Hade SOAB två tankvagnar som fått Os underrede den ena Q12 ? och den andra Os 550274 ?
BJ

[image]

BJ

Texaco tankvagn

av -RB-, Monday, March 08, 2021, 11:29 (1144 dagar sedan) @ BJ

Jag tycker tanken liknar de tankar SJ satte upp på Or och Standard O vagnar .
Möjligen en tidig (nitad) och kortare variant .
Kan denna "nya" tanken hamnat på det gamla originalunderredet och när det inte kunde längre blivit transplanterad till ett lämpligt SJ underrede ?
Eller är det någon form av "fejk" ?

mvh Rolf Berg

Texaco tankvagn

av Kjell Friberg, Monday, March 08, 2021, 13:07 (1144 dagar sedan) @ -RB-

Om jag inte är helt felunderrättad är det Morrgans transplantation av SOAB Os-vagn 550274. Den var tidigare SJ Os 20663 tillverkad av Helsoingborg och byggdes om till tankvagn för SOAB dock utan att littreras Q12. Vagnen togsa senare över av BJs men var i dåligt skick varför en transplantation gjordes. Ramstans och tillverkarskyltar kan lösa mysteriet.

Texaco tankvagn

av BJ, Monday, March 08, 2021, 13:38 (1144 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Om jag inte är helt felunderrättad är det Morrgans transplantation av SOAB Os-vagn 550274. Den var tidigare SJ Os 20663 tillverkad av Helsoingborg och byggdes om till tankvagn för SOAB dock utan att littreras Q12. Vagnen togsa senare över av BJs men var i dåligt skick varför en transplantation gjordes. Ramstans och tillverkarskyltar kan lösa mysteriet.

Jo. Så är det troligen.
Men.
Om det rör sig enbart om SOAB tankvagnen Os 5502274 som det hela handlar om så har vagnen bytt Os underrede två gånger sedan 1960 talet! Tanken har haft tre Os underreden under sig.
Kan det verkligen stämma?
BJ

Texaco tankvagn

av Sune Nylén, Monday, March 08, 2021, 14:33 (1144 dagar sedan) @ BJ

Men har inte den vagnen GBJ nummer???

Texaco tankvagn

av LaseJ, Monday, March 08, 2021, 17:18 (1144 dagar sedan) @ Sune Nylén

Här är några bilder på skönheten då den stod avställd som cisternvagn för tvättrester efter tankrengöring på östra utdraget bakom Mölndal Övre stationshus någon gång 1971 Då fortfarande littera O med ägare Svenska Oljeslageri AB SOAB.

[image][image]

SOAB Os 550274

av BJ, Monday, March 08, 2021, 18:42 (1144 dagar sedan) @ LaseJ

Tack för bilder. Nu klarnar en del i vart fall.
Os 550274 P har fått "nya" lagergafflar under tiden som drift vagn.
Så då har antagligen BJs bytt ut underredet till annan Os vagn och märkt vagnen som ägd av Texaco.
Den bör kanske märkas om till ett SOAB nummer under SJ tiden. Alltså Os 550274 P.
Fick från en vän ta del av vagnskortet för Os vagnen. Enda revision inskrivet är Hvst G 7/6 56.
Så jag antar det är då vagnen får Os underrede. Var tanken kommer ifrån är en fråga.
BJ

SOAB Os 550274

av Kjell Friberg, Monday, March 08, 2021, 21:18 (1144 dagar sedan) @ BJ

SJ Os 20663 såldes 1956 till SOAB och registrerades som SJ Os 550274. Det som förbryllar något är skruvbromsen då vagnen angavs som helt bromslös i Str 420.

SOAB Os 550274

av Ola Almquist, Monday, March 08, 2021, 21:54 (1144 dagar sedan) @ BJ

Tack för bilder. Nu klarnar en del i vart fall.
Os 550274 P har fått "nya" lagergafflar under tiden som drift vagn.
Så då har antagligen BJs bytt ut underredet till annan Os vagn och märkt vagnen som ägd av Texaco.
Den bör kanske märkas om till ett SOAB nummer under SJ tiden. Alltså Os 550274 P.
Fick från en vän ta del av vagnskortet för Os vagnen. Enda revision inskrivet är Hvst G 7/6 56.
Så jag antar det är då vagnen får Os underrede. Var tanken kommer ifrån är en fråga.
BJ

Som sagt...

Gamla forumet

Personligen förstår jag inte alls tankegången (oavsiktlig ordvits) bakom den nya identiteten.

/Ola

BJs historiska godståg - Status?

av K Lemming, Monday, March 08, 2021, 22:40 (1144 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för bilder. Nu klarnar en del i vart fall.
Os 550274 P har fått "nya" lagergafflar under tiden som drift vagn.
Så då har antagligen BJs bytt ut underredet till annan Os vagn och märkt vagnen som ägd av Texaco.
Den bör kanske märkas om till ett SOAB nummer under SJ tiden. Alltså Os 550274 P.
Fick från en vän ta del av vagnskortet för Os vagnen. Enda revision inskrivet är Hvst G 7/6 56.
Så jag antar det är då vagnen får Os underrede. Var tanken kommer ifrån är en fråga.
BJ


Som sagt...

Gamla forumet

Personligen förstår jag inte alls tankegången (oavsiktlig ordvits) bakom den nya identiteten.

/Ola

Finns det historiska godståget kvar idag hos BJs? Vill minnas att det bara var snabbrenoveringar av vagnarna, och det var många vagnar så inte lätt att förvara alla dessa under tak. Dock har jag ingen koll på vilket antal spårmeter under tak BJs har tillgång till för att förvara fordon skyddat mot vädrets makter.

BJs historiska godståg - Status?

av Kanal C, Tuesday, March 09, 2021, 17:07 (1143 dagar sedan) @ K Lemming

Tack för bilder. Nu klarnar en del i vart fall.
Os 550274 P har fått "nya" lagergafflar under tiden som drift vagn.
Så då har antagligen BJs bytt ut underredet till annan Os vagn och märkt vagnen som ägd av Texaco.
Den bör kanske märkas om till ett SOAB nummer under SJ tiden. Alltså Os 550274 P.
Fick från en vän ta del av vagnskortet för Os vagnen. Enda revision inskrivet är Hvst G 7/6 56.
Så jag antar det är då vagnen får Os underrede. Var tanken kommer ifrån är en fråga.
BJ


Som sagt...

Gamla forumet

Personligen förstår jag inte alls tankegången (oavsiktlig ordvits) bakom den nya identiteten.

/Ola


Finns det historiska godståget kvar idag hos BJs? Vill minnas att det bara var snabbrenoveringar av vagnarna, och det var många vagnar så inte lätt att förvara alla dessa under tak. Dock har jag ingen koll på vilket antal spårmeter under tak BJs har tillgång till för att förvara fordon skyddat mot vädrets makter.

Det mesta eller allt var väl penselrenoveringar och alla fordon står väl kvar i Marieholm. Någon tankvagn ska dock ha hamnat i Åmål.

BJs historiska godståg - Status?

av David Sohlberg, Wednesday, March 17, 2021, 21:53 (1135 dagar sedan) @ Kanal C

Tack för bilder. Nu klarnar en del i vart fall.
Os 550274 P har fått "nya" lagergafflar under tiden som drift vagn.
Så då har antagligen BJs bytt ut underredet till annan Os vagn och märkt vagnen som ägd av Texaco.
Den bör kanske märkas om till ett SOAB nummer under SJ tiden. Alltså Os 550274 P.
Fick från en vän ta del av vagnskortet för Os vagnen. Enda revision inskrivet är Hvst G 7/6 56.
Så jag antar det är då vagnen får Os underrede. Var tanken kommer ifrån är en fråga.
BJ


Som sagt...

Gamla forumet

Personligen förstår jag inte alls tankegången (oavsiktlig ordvits) bakom den nya identiteten.

/Ola


Finns det historiska godståget kvar idag hos BJs? Vill minnas att det bara var snabbrenoveringar av vagnarna, och det var många vagnar så inte lätt att förvara alla dessa under tak. Dock har jag ingen koll på vilket antal spårmeter under tak BJs har tillgång till för att förvara fordon skyddat mot vädrets makter.


Det mesta eller allt var väl penselrenoveringar och alla fordon står väl kvar i Marieholm. Någon tankvagn ska dock ha hamnat i Åmål.

Tankvagnen (som kom till Åmål Ö 2009) står kvar ännu.

SOAB Os 550274

av BJ, Monday, March 08, 2021, 22:54 (1144 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för bilder. Nu klarnar en del i vart fall.
Os 550274 P har fått "nya" lagergafflar under tiden som drift vagn.
Så då har antagligen BJs bytt ut underredet till annan Os vagn och märkt vagnen som ägd av Texaco.
Den bör kanske märkas om till ett SOAB nummer under SJ tiden. Alltså Os 550274 P.
Fick från en vän ta del av vagnskortet för Os vagnen. Enda revision inskrivet är Hvst G 7/6 56.
Så jag antar det är då vagnen får Os underrede. Var tanken kommer ifrån är en fråga.
BJ


Som sagt...

Gamla forumet

Personligen förstår jag inte alls tankegången (oavsiktlig ordvits) bakom den nya identiteten.

/Ola

Tack Ola för länken.
Där berättar ju Morrgan att man byt ut underredet med en annan grusvagn.
Så det var en Os tankvagn som fick nya lagergafflar och hos BJs fått ett annat Os underrede.
Vagnen bör märkas om och få tillbaka sin SOAB identitet då tanken är från originalet.
BJ

Texaco tankvagn

av PeO, Monday, March 08, 2021, 19:52 (1144 dagar sedan) @ LaseJ

Toppenbild på bromsplattformen på en Os. Det står en i nollan på byggbänken just.:-)

[image]

SOAB tankvagn

av Sven Grönquist, Monday, March 08, 2021, 21:34 (1144 dagar sedan) @ LaseJ

För några hundra år sen så frågade Morrgan på gamla Järnvägshistoriskt forum om denna vagn. Jag skannade då in en bild från dåvarande SJK-F och skickade honom. Eftersom han la ut den på forumet då så kan jag väl lägga ut den nu.

Möjligen finns den på digitalmuseet.

[image]

Det bör väl vara motsatt hörn.

/Sven

SOAB tankvagn

av LaseJ, Monday, March 08, 2021, 21:48 (1144 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Tack för denna bild!
Jag har ett bildminne att just denna vagn i många år på 60 talet stod vid utdraget i väster på Mölndals Övre med just denna hjulsats och lagergafflar. Men tiden går och minnet sviker, många gånger har jag undrat över om det var två olika individer. Denna bild kan vara tagen i samband med revision och ombyggnad med ny hjulsats.

Manga tack

Hälsar

LasseJ

Texaco tankvagn

av LaseJ, Monday, March 08, 2021, 21:58 (1144 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nej där talar vi om en helt annan vagn, en ren tankvagn som en gång i tiden hette GBJ 502003, sedemera SJ Q12 502146 och ännu senare blev den en Uh 20-74-070 347-3. Den blev sedemera grönmålad och om märkt till MoDo Kemi då SOAB köptes upp av MODo koncernen, ytterligare senare blev det Statsföretag och BEROL KEMI som stod som ägare. Denna vagnen gick på 70 talet i huvudsak i två relationer. Mölndals Övre Örnsköldsvik (MoDo) och Mölndals Övre Grimsås (IKO Kabel).

Den har nu återfått sin rätta SOAB märkning hos BJs.

Bästa hälsningar

Lasse J

Texaco tankvagn

av Bertil Bengtsson, Monday, March 08, 2021, 15:04 (1144 dagar sedan) @ BJ

Vagnen på bilden från 1930, med bromsarhytt, ser vääldigt tysk ut. Ramen och bromsarhytten är av den sort som var standard i Tyskland mellan 1911 och ca 1917. Av märkningen att döma ser det ut som om axelavståndet är 3,9 m (eller möjligen 3,5 m ?). 3,9 m axelavstånd var ganska vanligt just på tankvagnar i Tyskland. Så BÅDE ram och tank är "något annat" än på första bilden.
Berra

Texaco tankvagn Stolphållarna svetsade

av BD, Monday, March 08, 2021, 11:40 (1144 dagar sedan) @ BJ

[image]

Det ser ut som att stolphållarna är svetsade mot balken vilket knappast är original. Är det nedre stoppet för stolparna även det svetsat?

Texaco tankvagn Stolphållarna svetsade

av BJ, Monday, March 08, 2021, 11:54 (1144 dagar sedan) @ BD

Möjligen både nitat och svetsat?
[image]

Texaco tankvagn Stolphållarna svetsade

av Per Ljungberg, Monday, March 08, 2021, 17:13 (1144 dagar sedan) @ BJ

Ser inte vagnen ut som den gjorts smalare? Kan det vara en fd tjänstevagn? Gamla grusvagnar hade ofta gjorts smalare för att gruset inte skulle komma för långt ut på banvallen. Det var ju handlossning av grus då.