Korridortender (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Monday, March 08, 2021, 13:28 (1144 dagar sedan)

Vilka svenska ånglok har haft korridortender ?

Korridortender

av mormorsgruvan, Tuesday, March 09, 2021, 09:49 (1143 dagar sedan) @ el_vikingo

YEJ 11 hade korridortender.

Korridortender

av mrwhans, Wednesday, March 10, 2021, 11:43 (1142 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Av vilken anledning frågar du när du uppenbarligen har svaret?

Korridortender

av Svante Andersson, Wednesday, March 10, 2021, 13:50 (1142 dagar sedan) @ mrwhans

Av vilken anledning frågar du när du uppenbarligen har svaret?

Ett bättre sätt att ställa denna fråga hade varit att fundera om det fanns något mer lok än det ovan nämnda som hade denna anordning.

Tips till trådstartaren alltså att förbättra sina ganska mediokra och nästan naiva frågeställningar.

SA

Inte korridortender men väl genomgång

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, March 10, 2021, 17:33 (1141 dagar sedan) @ el_vikingo

HHJ 31, ombyggt till tanklok med korridor.

https://digitaltmuseum.se/021018095603/helsingborg-hassleholms-jarnvag-hhj-lok-31

// Håkan

HHJ 31, byggt i Helsingborg 1907 som 1B-2 blev ombyggt 1930 till 1B2', troligen för att möjliggöra billigare personal genom enmansbetjäning utan eldare där konduktören skulle kunna hjälpa till med eldningen vid behov och då behövde genomgång till loket.
Flera andra exempel på tanklok eller tenderlok ombyggda till tanklok med genomgång finns, t ex det lilla Munktellbyggda 1B-tankloket som stod i Älmhult, urspr NOJ 2 "Sjögle" eller nåt sånt.
Var möjligen också YEJ 11 ombyggt till tanklok med genomgång av samma anledning? Ett antal överblivna tendrar som i vissa fall byggdes om till plogar tyder på att detta var relativt vanligt. I Ystad stod väl länge som det då stavades "Sven Trägårds tänder".
Fast att kalla denna passage genom kolfickan för korridortender är väl lite att ta i, dylika förekom väl främst i Storbritannien där man med stora kolförråd kunde köra långa sträckor nonstop med hjälp av vattentagning under gång med såna där långa vattenrännor i mitten av spåret, vad de nu kan kallas med en adekvat svensk vokabulär. Den trånga korridoren på tenderns ena sida kunde då medge utbyte av lokpersonal under gång. Förmodar att speciellt Richard Loe kan ge exempel på sådana?
/CEO

Inte korridortender men väl genomgång

av Ola Almquist, Wednesday, March 10, 2021, 18:02 (1141 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Ämnet tas upp i denna tråd. YEJ 11 nämns dock inte där men det gör Anders Sandgren här.

Inte korridortender men väl genomgång

av Klas Blomberg, Wednesday, March 10, 2021, 20:24 (1141 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Även SWB hade två tanklok med passage genom kolfick

Inte korridortender men väl genomgång

av A.Svenson, Wednesday, March 10, 2021, 23:24 (1141 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Hej!

ROJ 3/SJ 3026 har också delad kolficka och gaveldörr med gångbrygga. Finns säkert ytterligare exempel.

Hälsn.
Anders S

Inte korridortender men väl genomgång

av Björn Arvidsson, Wednesday, March 10, 2021, 23:44 (1141 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

ROJ 3/SJ 3026 har också delad kolficka och gaveldörr med gångbrygga. Finns säkert ytterligare exempel.

Hälsn.
Anders S

Även HvSJ 4/SJ Kp 3048 Har det

Inte korridortender men väl genomgång

av Jim Hansson, Wednesday, March 10, 2021, 22:47 (1141 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

HHJ 31, ombyggt till tanklok med korridor.

https://digitaltmuseum.se/021018095603/helsingborg-hassleholms-jarnvag-hhj-lok-31

// Håkan


HHJ 31, byggt i Helsingborg 1907 som 1B-2 blev ombyggt 1930 till 1B2', troligen för att möjliggöra billigare personal genom enmansbetjäning utan eldare där konduktören skulle kunna hjälpa till med eldningen vid behov och då behövde genomgång till loket.
Flera andra exempel på tanklok eller tenderlok ombyggda till tanklok med genomgång finns, t ex det lilla Munktellbyggda 1B-tankloket som stod i Älmhult, urspr NOJ 2 "Sjögle" eller nåt sånt.
Var möjligen också YEJ 11 ombyggt till tanklok med genomgång av samma anledning? Ett antal överblivna tendrar som i vissa fall byggdes om till plogar tyder på att detta var relativt vanligt. I Ystad stod väl länge som det då stavades "Sven Trägårds tänder".
Fast att kalla denna passage genom kolfickan för korridortender är väl lite att ta i, dylika förekom väl främst i Storbritannien där man med stora kolförråd kunde köra långa sträckor nonstop med hjälp av vattentagning under gång med såna där långa vattenrännor i mitten av spåret, vad de nu kan kallas med en adekvat svensk vokabulär. Den trånga korridoren på tenderns ena sida kunde då medge utbyte av lokpersonal under gång. Förmodar att speciellt Richard Loe kan ge exempel på sådana?
/CEO

Min far, som började vid SJ som stationskarl i Tomelilla 1945, har berättat att han ibland fick hoppa in som konduktör på sträckan till Sankt Olof. Då ingick att han vid definierade tillfällen skulle befinna sig på lokets eldarsida för att hjälpa till med uppsikten eftersom loket var enbemannat. För det ändamålet var loket försett med genomgång.

Innan förstatligandet kördes det enbemannat Ystad-Brösarp vad jag förstått. Inte genom min far, dock.

Jim