Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin? (Fordon: vagnar)

av HP, Tuesday, March 09, 2021, 12:15 (1138 dagar sedan)

Hej!
Jag håller på att grotta ned mig i gardin- och sofftyger i SJs vagnar, 50-70-tal. Tygprover med artikelnummer har vi, och i vissa fall även hur kombinationer av kulör och typ av sofftyg med vilken typ av gardin man ansåg passade. Tydligen var det banavdelningens arkitektkontor som hade hand om detta på 60 och 70-tal.

Frågan är vilken avdelning inom SJ som sa åt maskinavdelningen vilket tyg, vilka gardiner, och vilka kulörer en vagn skulle ha vid en revision?

Att det styrdes är jag helt säker på, däremot är jag inte lika säkert på hur man hanterade en B8 kring 1970. Om den kom in för revision i Malmö, var det upp till huvudverkstaden att själva bestämma om vagnen skulle kläs om, samt med vilket (av godkända och lagerförda) tyger? Valde man själv mellan rött och blått tyg med passande gardiner, eller styrdes varje B8-individ uppifrån om detta när en vagn fick R4?

Jag har med vårt arkivs hjälp letat i bland annat Stig Lundins efterlämnade samling med dokument, och det verkar som att sakgrupp 4416 "inre utrustning" kan vara ett spår. Där finns undersakgrupper som 44162 som behandlar möbler, och 44163 gardiner. Även 444 som är personvagnar med undergrupp 4441 1-klass och 4442 2-klass är nog spår att följa. Nu är inte allt Lundins uppackat, sorterat och sökbart än, men är det någon som råkar ha något på detta eller är sugen på att forska i landsarkivet så blir ingen gladare än jag!

Det jag söker alltså är:
-Vilka tyger och gardiner användes när, och i vilka vagnar?
-Finns det komplett dokumentation på vilka tyger som användes ihop med vilka gardiner?
-När bestämdes att alla äldre nitade och svetsade stålvagnar bytte färg från beiga väggar till grå (hyllor som var mörkbruna blev mörkgrå). Jag vill tro 60-tal, men finns det någon som vet mer detaljerat?

Och som sagt, vi pratar om 50-70-tal. Jag *tror* att det ligger till ungefär så här:
-Äldre tyger köptes in till och med att 60-talsvagnarna kom, sedan gjorde man slut på lagren på dem.
-Med 60-talsvagnar, Y3 och X9 kom de klassiska randiga tygerna som var rödorangea, bruna, gröna och blå. Och dessa kom då att användas på övrigt också.
-Gardiner på 40-50-tal innan 60-talarna, gröna poplin det som var 2 klass efter 1956 och bruna, med våffligt mönster i 1 klass.
-Med 60-talarna kom de klassiska randiga gardinerna som var grön, blå, eller röd/brun-randiga. Dessa användes på alla äldre vagnar tills de slopades slutet av 80-talet.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin?

av Björn Arvidsson, Tuesday, March 09, 2021, 15:19 (1138 dagar sedan) @ HP

Hej!
Jag håller på att grotta ned mig i gardin- och sofftyger i SJs vagnar, 50-70-tal. Tygprover med artikelnummer har vi, och i vissa fall även hur kombinationer av kulör och typ av sofftyg med vilken typ av gardin man ansåg passade. Tydligen var det banavdelningens arkitektkontor som hade hand om detta på 60 och 70-tal.

Frågan är vilken avdelning inom SJ som sa åt maskinavdelningen vilket tyg, vilka gardiner, och vilka kulörer en vagn skulle ha vid en revision?

Att det styrdes är jag helt säker på, däremot är jag inte lika säkert på hur man hanterade en B8 kring 1970. Om den kom in för revision i Malmö, var det upp till huvudverkstaden att själva bestämma om vagnen skulle kläs om, samt med vilket (av godkända och lagerförda) tyger? Valde man själv mellan rött och blått tyg med passande gardiner, eller styrdes varje B8-individ uppifrån om detta när en vagn fick R4?

Jag har med vårt arkivs hjälp letat i bland annat Stig Lundins efterlämnade samling med dokument, och det verkar som att sakgrupp 4416 "inre utrustning" kan vara ett spår. Där finns undersakgrupper som 44162 som behandlar möbler, och 44163 gardiner. Även 444 som är personvagnar med undergrupp 4441 1-klass och 4442 2-klass är nog spår att följa. Nu är inte allt Lundins uppackat, sorterat och sökbart än, men är det någon som råkar ha något på detta eller är sugen på att forska i landsarkivet så blir ingen gladare än jag!

Det jag söker alltså är:
-Vilka tyger och gardiner användes när, och i vilka vagnar?
-Finns det komplett dokumentation på vilka tyger som användes ihop med vilka gardiner?
-När bestämdes att alla äldre nitade och svetsade stålvagnar bytte färg från beiga väggar till grå (hyllor som var mörkbruna blev mörkgrå). Jag vill tro 60-tal, men finns det någon som vet mer detaljerat?

Och som sagt, vi pratar om 50-70-tal. Jag *tror* att det ligger till ungefär så här:
-Äldre tyger köptes in till och med att 60-talsvagnarna kom, sedan gjorde man slut på lagren på dem.
-Med 60-talsvagnar, Y3 och X9 kom de klassiska randiga tygerna som var rödorangea, bruna, gröna och blå. Och dessa kom då att användas på övrigt också.
-Gardiner på 40-50-tal innan 60-talarna, gröna poplin det som var 2 klass efter 1956 och bruna, med våffligt mönster i 1 klass.
-Med 60-talarna kom de klassiska randiga gardinerna som var grön, blå, eller röd/brun-randiga. Dessa användes på alla äldre vagnar tills de slopades slutet av 80-talet.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Har ett minne av att jag läst i revisionsjournalerna för NJMs B6:or för många år sedan att i vart fall 2 av dom vart ommålade i den grå kulören invändigt 1958 eller 59. Har tyvärr inte tillgång till dom nu för tiden. Men de bör finnas hos NJM i Nynäsgård.

Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin?

av Ante Svensson II, Tuesday, March 09, 2021, 15:44 (1138 dagar sedan) @ HP

Har ni motsvarande forskning kring äldre tider, mestadels 1930-talet och framåt?

Ante

Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin?

av HP, Tuesday, March 09, 2021, 21:54 (1138 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Har ni motsvarande forskning kring äldre tider, mestadels 1930-talet och framåt?

Ante

Inte vad jag vet./HP

Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin?

av Stig Lagergren, Tuesday, March 09, 2021, 15:47 (1138 dagar sedan) @ HP

Hej!
Jag håller på att grotta ned mig i gardin- och sofftyger i SJs vagnar, 50-70-tal. Tygprover med artikelnummer har vi, och i vissa fall även hur kombinationer av kulör och typ av sofftyg med vilken typ av gardin man ansåg passade. Tydligen var det banavdelningens arkitektkontor som hade hand om detta på 60 och 70-tal.

Frågan är vilken avdelning inom SJ som sa åt maskinavdelningen vilket tyg, vilka gardiner, och vilka kulörer en vagn skulle ha vid en revision?

Att det styrdes är jag helt säker på, däremot är jag inte lika säkert på hur man hanterade en B8 kring 1970. Om den kom in för revision i Malmö, var det upp till huvudverkstaden att själva bestämma om vagnen skulle kläs om, samt med vilket (av godkända och lagerförda) tyger? Valde man själv mellan rött och blått tyg med passande gardiner, eller styrdes varje B8-individ uppifrån om detta när en vagn fick R4?

Jag har med vårt arkivs hjälp letat i bland annat Stig Lundins efterlämnade samling med dokument, och det verkar som att sakgrupp 4416 "inre utrustning" kan vara ett spår. Där finns undersakgrupper som 44162 som behandlar möbler, och 44163 gardiner. Även 444 som är personvagnar med undergrupp 4441 1-klass och 4442 2-klass är nog spår att följa. Nu är inte allt Lundins uppackat, sorterat och sökbart än, men är det någon som råkar ha något på detta eller är sugen på att forska i landsarkivet så blir ingen gladare än jag!

Det jag söker alltså är:
-Vilka tyger och gardiner användes när, och i vilka vagnar?
-Finns det komplett dokumentation på vilka tyger som användes ihop med vilka gardiner?
-När bestämdes att alla äldre nitade och svetsade stålvagnar bytte färg från beiga väggar till grå (hyllor som var mörkbruna blev mörkgrå). Jag vill tro 60-tal, men finns det någon som vet mer detaljerat?

Och som sagt, vi pratar om 50-70-tal. Jag *tror* att det ligger till ungefär så här:
-Äldre tyger köptes in till och med att 60-talsvagnarna kom, sedan gjorde man slut på lagren på dem.
-Med 60-talsvagnar, Y3 och X9 kom de klassiska randiga tygerna som var rödorangea, bruna, gröna och blå. Och dessa kom då att användas på övrigt också.
-Gardiner på 40-50-tal innan 60-talarna, gröna poplin det som var 2 klass efter 1956 och bruna, med våffligt mönster i 1 klass.
-Med 60-talarna kom de klassiska randiga gardinerna som var grön, blå, eller röd/brun-randiga. Dessa användes på alla äldre vagnar tills de slopades slutet av 80-talet.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Har inte så mycket att tillföra, men de tyger i fyra färger du nämner (rödorange, grönt, brunt och blått) var inte de ursprungliga i 60-talsvagnarna. De levererades med randigt rött eller grönt tyg i andra klass,likadant som det som äldre vagnar fick vid upprustning på 50- och 60-talen. En del Bo1 hade brunt randigt tyg liknande det som var vanligt i andra klass på 50-talet. I första klass på 60-talarna var det turkos eller rött tyg av den strävare sorten.
Den första vagn jag minns (och åkte i) som hade de nya färgerna på väggar, hyllor och tyger, var en ABo11b i tåg 77 i september 1959.
Yoa2 hade helt egna tyger från början. Grönt, rött och blått i andra klass och gult i första klass.

Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin?

av HP, Tuesday, March 09, 2021, 21:54 (1138 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Intressanta iaktagelser! Tack!/HP

Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin?

av V1, Wednesday, March 10, 2021, 19:30 (1137 dagar sedan) @ HP

Tack för information.
Vet du hur gardinerna såg ut i Co6? Försvann dessa gardiner 1956 när vagnarna blev till Bo6 eller fanns dom kvar några år till?

Mvh Erik

Hur styrde SJ vilka vagnar som fick vilket tyg/gardin?

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 10, 2021, 22:10 (1137 dagar sedan) @ HP

Hej!
Jag håller på att grotta ned mig i gardin- och sofftyger i SJs vagnar, 50-70-tal. Tygprover med artikelnummer har vi, och i vissa fall även hur kombinationer av kulör och typ av sofftyg med vilken typ av gardin man ansåg passade. Tydligen var det banavdelningens arkitektkontor som hade hand om detta på 60 och 70-tal.

Frågan är vilken avdelning inom SJ som sa åt maskinavdelningen vilket tyg, vilka gardiner, och vilka kulörer en vagn skulle ha vid en revision?

Att det styrdes är jag helt säker på, däremot är jag inte lika säkert på hur man hanterade en B8 kring 1970. Om den kom in för revision i Malmö, var det upp till huvudverkstaden att själva bestämma om vagnen skulle kläs om, samt med vilket (av godkända och lagerförda) tyger? Valde man själv mellan rött och blått tyg med passande gardiner, eller styrdes varje B8-individ uppifrån om detta när en vagn fick R4?

Jag har med vårt arkivs hjälp letat i bland annat Stig Lundins efterlämnade samling med dokument, och det verkar som att sakgrupp 4416 "inre utrustning" kan vara ett spår. Där finns undersakgrupper som 44162 som behandlar möbler, och 44163 gardiner. Även 444 som är personvagnar med undergrupp 4441 1-klass och 4442 2-klass är nog spår att följa. Nu är inte allt Lundins uppackat, sorterat och sökbart än, men är det någon som råkar ha något på detta eller är sugen på att forska i landsarkivet så blir ingen gladare än jag!

Det jag söker alltså är:
-Vilka tyger och gardiner användes när, och i vilka vagnar?
-Finns det komplett dokumentation på vilka tyger som användes ihop med vilka gardiner?
-När bestämdes att alla äldre nitade och svetsade stålvagnar bytte färg från beiga väggar till grå (hyllor som var mörkbruna blev mörkgrå). Jag vill tro 60-tal, men finns det någon som vet mer detaljerat?

Och som sagt, vi pratar om 50-70-tal. Jag *tror* att det ligger till ungefär så här:
-Äldre tyger köptes in till och med att 60-talsvagnarna kom, sedan gjorde man slut på lagren på dem.
-Med 60-talsvagnar, Y3 och X9 kom de klassiska randiga tygerna som var rödorangea, bruna, gröna och blå. Och dessa kom då att användas på övrigt också.
-Gardiner på 40-50-tal innan 60-talarna, gröna poplin det som var 2 klass efter 1956 och bruna, med våffligt mönster i 1 klass.
-Med 60-talarna kom de klassiska randiga gardinerna som var grön, blå, eller röd/brun-randiga. Dessa användes på alla äldre vagnar tills de slopades slutet av 80-talet.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM


Det tyg som du pratar om infördes med B3-generationen. Jag skriver lite om dessa tyger i en artikel i tidningen Tåg nr 5 2020.

Det fanns alltså i orangerött, brunt, blått och grönt. Samma typ kom sedan också i de första 200 80-talsvagnarna, dvs nummerserien 5201-5400 levererade 1979-1984. Den orangeröda varianten av dessa tyg användes även ibland som klädsel på stolarna i SJ:s bussar.

När det gäller nyleveranser eller nyinstallation av nya solar, så verkar man närmast ha sett till att ta den tygfärg som råkade finnas på hyllan. Tittade man i B3 och B7-vagnar i original så använde de gärna den bruna klädseln i rökavdelningar. I övrigt använde de de andra, dvs blå, grön eller orangerött. Det bruna tyget var förövrigt mycket likt ett tyg som DB hade under 1970-talet. Detta är knappast någon slump.

När det gäller 60-talsvagnar så användes ett äldre tyg i början som var mörkare och lite strävare. En av de varianter som de använde då var mörkröd med grå ränder och detta tyg var mycket likt det tyg som DB använde under samma tid. Eventuellt kan de allra sist levererade B1- och A2-vagnarna faktiskt ha fått det yngre tyget redan vid leverans.

Y1 fick också detta tyg. Där verkar det som om de som levererades av Fiat i Italien fick det gröna tyget medan den mindre serien som byggdes i Kalmar fick orangerött typ. Troligen berodde det på vad SJ:s verkstäder råkade skicka för rullar med tyg till respektive leverantör, utan att det var någon mer tanke bakom det hela.

När det gäller omklädnad av stolar och soffor i gamla vagnar då: Här verkar de valt det 1970-talstyg som mest liknade det äldre tyg som skulle ersättas. Var det en vagn med äldre mörkblått tyg, så ersatte de detta tyg med det modernare klarblå tyget osv.

I vissa fall verkar de dock bara ha klätt om efter det tyg som råkade finnas. Så om en vagn skulle få samtliga stolar omklädda, så verkar de ha tagit första bästa tyg. Förutom att just det bruna övervägande användes för rökavdelningar. Men, det fanns rökavdelningar med de andra tre tygerna också.

Det var 1985 i samband med leveranserna av BF4-vagnarna (då B4) som man slutade med dessa tyger och gick över till ett nytt tyg.

Jag hoppas den här förklaringen var till hjälp.