Tåg vid Store Mosse (Fotografier/bildfrågor)

av Olof W, Thursday, March 11, 2021, 12:02 (1141 dagar sedan)

Varning Facebook-länk!

Torvarkivet lägger upp trevliga bilder från torvindustion på Facebook
[i]Här kan du följa arbetet med arkivet från AB Svensk Torvförädling, ett arbete som pågår vid Riksarkivet, Landsarkivet i Lund.[/i]
[link]https://www.facebook.com/torvarkivet/[/link]

En av bilderna jag fastnat för är en bild av brikettlastning vid fabriken på Store Mosse
[img]images/uploaded/202103111051366049f63853216.jpg[/img]
[link]https://www.facebook.com/torvarkivet/photos/p.3185548388215533/3185548388215533/?type=3[/link]

Vad är det för fordon man ser?

[list]
[*]Kan någon identifiera personvagnen? Det har knappast gått persontåg ut till fabriken så kan det vara ett uppehållsrum eller personaltransporter?
[*]Godsvagnarna ser ut att vara standard O och olika sorters I vagnar. De senare verkar ha ljusa väggar, varken tjärade eller rödmålade.
[*]Loket tror jag ingen klarar att identifiera.
[/list]

/Olof

Tåg vid Store Mosse

av Kjell Edvardsson, Thursday, March 11, 2021, 17:44 (1141 dagar sedan) @ Olof W

Kan det möjligen vara BLHJ 5, som såldes till Svensk Torvförädling 1940? Det lilla som syns av loket på bilden motsäger i varje fall inte detta om man jämför med en bild i boken "BLHJ Lunds stads järnvägar 1901 - 1939.

Tåg vid Store Mosse

av Jan-Anders Wihrén, Friday, March 12, 2021, 16:27 (1140 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Kan det möjligen vara BLHJ 5, som såldes till Svensk Torvförädling 1940? Det lilla som syns av loket på bilden motsäger i varje fall inte detta om man jämför med en bild i boken "BLHJ Lunds stads järnvägar 1901 - 1939.

Det måste vara fd BLHJ 5. Veterligen användes inget annat lok på banan innan det ersattes av fd SJ K4 1899. Kan nämna att jag bidragit med en del bilder till Torvarkivet men de avser tiden då 1899 trafikerade. Torvarkivet finns hos Arkivcentrum Syd i Lund och ingår i Riksarkivets samlingar.

Tåg vid Store Mosse

av Anders Olsson2, Saturday, March 13, 2021, 07:23 (1140 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Torvbryutningen på Store Mosse hade börjat på 1910-talet men nerlagts. Med behovet av torv under världskriget gjordes en återöppning 1939 och 1940 byggdes normalspårsbanan till Sösdala station. Lämpligt nog var BLHJ 5 ledigt att köpa in för trafiken och loket gjorde god tjänst in på 1960-talet. Fick även dra persontåg vid Sösdalas 100-årsjubileum 1959. /se bilder under Sösdala på Digitalt museum). Det blev det sista av BLHJs dragfordon i drift, även om BLHJ 2 överlevde.