Om fällbommar (Signaler/säkerhet)

av mormorsgruvan, Thursday, March 11, 2021, 15:48 (1139 dagar sedan)

I kungliga järnvägsstyrelsens bestämmelser för vägbommar år 1907.

9. Bommar skola alltid kunna från nedfälldt läge lyftas för hand af vägfarande till omkring 60 grader mot horisontalplanet.

Jag förmoder att syftet med detta är att få ut fordon som fastnat mellan bommarna.

18. Bommarna skall vara målade i blått + gult i spiralformigt vridna band, eller helt vita eller helt gula.

När ändrades denna bestämmelse ? Jämför med hinderpålarna som ursprungligen var blå-gula.

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?

Om fällbommar

av Överkörmästaren, Thursday, March 11, 2021, 17:46 (1139 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I kungliga järnvägsstyrelsens bestämmelser för vägbommar år 1907.

9. Bommar skola alltid kunna från nedfälldt läge lyftas för hand af vägfarande till omkring 60 grader mot horisontalplanet.

Jag förmoder att syftet med detta är att få ut fordon som fastnat mellan bommarna.

18. Bommarna skall vara målade i blått + gult i spiralformigt vridna band, eller helt vita eller helt gula.

När ändrades denna bestämmelse ? Jämför med hinderpålarna som ursprungligen var blå-gula.

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?

Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)

Textstorlekar
2 § Text på baksidan av Y3, bom, ska anges med tecken som är minst
0,06 meter höga.
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.

Om fällbommar

av Göran Kannerby, Thursday, March 11, 2021, 19:04 (1139 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I kungliga järnvägsstyrelsens bestämmelser för vägbommar år 1907.

9. Bommar skola alltid kunna från nedfälldt läge lyftas för hand af vägfarande till omkring 60 grader mot horisontalplanet.

Jag förmoder att syftet med detta är att få ut fordon som fastnat mellan bommarna.

18. Bommarna skall vara målade i blått + gult i spiralformigt vridna band, eller helt vita eller helt gula.

När ändrades denna bestämmelse ? Jämför med hinderpålarna som ursprungligen var blå-gula.

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?


Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)

Textstorlekar
2 § Text på baksidan av Y3, bom, ska anges med tecken som är minst
0,06 meter höga.
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.

Däremot går det bra i en plattformsövergång. Möjligen även i övrigt där gångväg korsar järnvägen, korsning med gångväg faller nämligen inte inom definitionen av plankorsning.

Om fällbommar

av Ulf Pålsson, Thursday, March 11, 2021, 22:05 (1139 dagar sedan) @ Göran Kannerby

- - -

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?


Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)
- - -
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.


Däremot går det bra i en plattformsövergång. Möjligen även i övrigt där gångväg korsar järnvägen, korsning med gångväg faller nämligen inte inom definitionen av plankorsning.

Nja, sedan 1 december 2017 säger vägmärkeskungörelsen, i 6 kap.:

= = = = =
8 § Bommar vid korsning [min fetning] med järnväg eller spårväg är följande:
- - -
Y3 Bom
[figur med bom som är gul med tre röda fält och med röd lykta]
- - -
= = = = =

Det där med blåvita bommar vid plattformsövergång (eller annan korsning), det stämmer helt enkelt inte med vägmärkesförordningen.
/up

Om fällbommar

av Göran Kannerby, Thursday, March 11, 2021, 22:09 (1139 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

- - -

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?


Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)
- - -
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.


Däremot går det bra i en plattformsövergång. Möjligen även i övrigt där gångväg korsar järnvägen, korsning med gångväg faller nämligen inte inom definitionen av plankorsning.


Nja, sedan 1 december 2017 säger vägmärkeskungörelsen, i 6 kap.:

= = = = =
8 § Bommar vid korsning [min fetning] med järnväg eller spårväg är följande:
- - -
Y3 Bom
[figur med bom som är gul med tre röda fält och med röd lykta]
- - -
= = = = =

Det där med blåvita bommar vid plattformsövergång (eller annan korsning), det stämmer helt enkelt inte med vägmärkesförordningen.
/up

Inte efter 2017, nej. :-)

Å andra sidan är det ett märkligt tilltag att genom en lagändring plötsligt göra dessa bommar illegala.

Om fällbommar

av Harald, Thursday, March 11, 2021, 22:12 (1139 dagar sedan) @ Göran Kannerby

I kungliga järnvägsstyrelsens bestämmelser för vägbommar år 1907.

9. Bommar skola alltid kunna från nedfälldt läge lyftas för hand af vägfarande till omkring 60 grader mot horisontalplanet.

Jag förmoder att syftet med detta är att få ut fordon som fastnat mellan bommarna.

18. Bommarna skall vara målade i blått + gult i spiralformigt vridna band, eller helt vita eller helt gula.

När ändrades denna bestämmelse ? Jämför med hinderpålarna som ursprungligen var blå-gula.

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?


Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)

Textstorlekar
2 § Text på baksidan av Y3, bom, ska anges med tecken som är minst
0,06 meter höga.
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.


Däremot går det bra i en plattformsövergång. Möjligen även i övrigt där gångväg korsar järnvägen, korsning med gångväg faller nämligen inte inom definitionen av plankorsning.

Ordet "plankorsning" används inte i Transportstyrelsens föreskrift. Rubriken på kapitlet är "Säkerhetsanordningar i korsningar med järnväg eller spårväg". Föreskriften är en tillämpningsföreskrift till Vägmärkesförordningen som namnet till trots "innehåller bestämmelser om anvisningar för trafik och utmärkning på väg och i terräng". Så reglerna gäller nog även för korsningar med gångvägar. Ska man vara riktig paragrafryttare är väl frågan om de inte gäller för plattformsövergångar också.

Om fällbommar

av Göran Kannerby, Friday, March 12, 2021, 07:14 (1139 dagar sedan) @ Harald

I kungliga järnvägsstyrelsens bestämmelser för vägbommar år 1907.

9. Bommar skola alltid kunna från nedfälldt läge lyftas för hand af vägfarande till omkring 60 grader mot horisontalplanet.

Jag förmoder att syftet med detta är att få ut fordon som fastnat mellan bommarna.

18. Bommarna skall vara målade i blått + gult i spiralformigt vridna band, eller helt vita eller helt gula.

När ändrades denna bestämmelse ? Jämför med hinderpålarna som ursprungligen var blå-gula.

Vad säger den nuvarande lagen ? Skulle det vara möjligt för en järnvägsmuseiförening att måla bommarna i blått + gult ?


Inte om bomanläggningen finns vid en plankorsning.

Så här står det i TSFS 2019:74 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vägmärken och andra anordningar

Anordning Y3 bom
På en bom som är 3,5 meter eller längre ska de röda fälten vara 0,5 meter
breda (S1) och avståndet mellan de röda fälten ska vara 0,5 meter (S2). Fälten
ska vara minst 0,1 meter höga (S3). På en bom som är kortare än 3,5 meter får
de röda fältens bredd och avståndet mellan dem anpassas till bommen. (...)

Textstorlekar
2 § Text på baksidan av Y3, bom, ska anges med tecken som är minst
0,06 meter höga.
Tillämpning
Anordning Y3 bom
3 § Anordning Y3, bom, ska vara gul på den sida som är vänd mot
trafiken. Den sidan ska innehålla minst tre röda fält.


Däremot går det bra i en plattformsövergång. Möjligen även i övrigt där gångväg korsar järnvägen, korsning med gångväg faller nämligen inte inom definitionen av plankorsning.


Ordet "plankorsning" används inte i Transportstyrelsens föreskrift. Rubriken på kapitlet är "Säkerhetsanordningar i korsningar med järnväg eller spårväg". Föreskriften är en tillämpningsföreskrift till Vägmärkesförordningen som namnet till trots "innehåller bestämmelser om anvisningar för trafik och utmärkning på väg och i terräng". Så reglerna gäller nog även för korsningar med gångvägar. Ska man vara riktig paragrafryttare är väl frågan om de inte gäller för plattformsövergångar också.

Och även för spårkorsningar? :-)

Gul-blå -> röd-vita -> röd-gula. Årtal?

av Anders_W, Sunday, March 14, 2021, 11:15 (1136 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Bumpar en av de ursprungliga frågorna: när skedde regeländringen om varningsfärgerna på bommar o.dyl.?
Var det samma årtal som för framändesskärmar, hinderpålar, semaforer m.m.?

Gul-blå och röd-vita -> röd-gula. Årtal

av Ulf Pålsson, Tuesday, March 16, 2021, 10:43 (1134 dagar sedan) @ Anders_W

Bumpar en av de ursprungliga frågorna: när skedde regeländringen om varningsfärgerna på bommar o.dyl.?
Var det samma årtal som för framändesskärmar, hinderpålar, semaforer m.m.?

Det ligger ju nära till hands att tro att ändring från röd-vita till röd-gula bommar skedde från 1940, samtidigt med motsvarande ändring för framändeskärmar, hinderpålar, semaforer m.m., men studium av det betänkande (statlig utredning, SOU 1933:37) som Gunnar Ekeving länkar till på sin sida om vägskydd visar att den utredningen föreslår en kungörelse (föreskrift) om röd-gula bommar och grindar, med övergångsfrist till 1 jan 1937, liksom en föreskrift om klargula kryssmärken (som tidigare var orange). Skälet till den föreslagna klargula och gul-röda färgställningen anges vara att de färgerna är tydliga och att gul-rött överensstämmer med färgerna på vägmärken/varningsmärken sedan 1931 års vägmärkeskungörelse. Jag förutsätter att utredningens förslag blev till lagstiftning.

I SOU 1933:37 står det inget detaljerat om hur bommar har varit målade tidigare, men det antyds att det inte är lämpligt att bommar och grindar är vita. Man kan väl anta att bommar och grindar tidigare var målade på flera olika sätt. På sin webbsida skriver Gunnar Ekeving:

"SJ tillsatte 1916 en utredning om säkerhet vid plankorsningar, och de rapporterade 1919 angående nuläget att grindar vid bevakade övergångar målas vita, 'bommarne målas på en mängd olika sätt, än röda och vita, än gula och blå och detta senare antingen i fält eller i spiralvridning. Det vore önskligt, om härvid kunde användas de nationella färgerna gult och blått'."
/up