Saltskog, färg? (Byggnad)

av ArneL, Friday, March 12, 2021, 13:01 (1133 dagar sedan)

I mitt mycket långdragna projekt att göra en modell i H0 av Södertäljes gamla station Saltskog har jag nu kommit så långt att jag börjar fundera på färgsättningen. Stationshuset byggdes 1885 och stationen lades ner 1921 så någon färgbild har jag inte hittat, annat än handkolorerade vykort, och sådana är ju inte alltid att lita på.

De öppna tegelytorna är rätt självklara, men hur kan de putsade ytorna ha varit färgsätta? Grå, beige, eller kanske mer åt det ljusgula? Hallsberg t.ex., har ju en tydlig gul nyans.

Dörrar och fönster tänker jag kan ha varit gröna.

Även plåttaket tänker jag kan ha haft en mer ärggrön nyans, enligt den tidens mode.

Vad tänker ni i detta forum om dessa mina funderingar?

Tacksam för synpunkter.
/Arne Larsson
[image]
[image]

Saltskog, färg?

av mormorsgruvan, Friday, March 12, 2021, 14:00 (1133 dagar sedan) @ ArneL

Utförde SJ stationshuset i egen regi eller på entreprenad ? Om det utfördes på entreprenad titta då på entreprenadkontraktet.

Hur återger den använda filmen olika färger ? En del filmer (ortokromatiska) återger blått som en ljus färg och gult som en mörk färg ! Vilka färger har emaljsyltarna "Lagermans tomten" "gyllenhammars hafregryn"och "göteborgs kex" ? Vilka färger har den godisautomat som finns på stationshusets vägg ?

Saltskog, färg?

av Wk, Friday, March 12, 2021, 15:15 (1133 dagar sedan) @ ArneL

En av utmaningarna är att det inte enbart var den s.k. ortokromatiska filmen som användes - det är således inte säkert att gult=mörkt - med mindre man kan göra en bedöming utifrån t.ex. reklamskyltarna.

Finns det någon källa till att huset hade gula tegel-ytor - annars kan de lika gärna varit röda?

Saltskog, färg?

av ArneL, Friday, March 12, 2021, 16:47 (1133 dagar sedan) @ Wk

Teglet var med mycket stor sannolikhet rött.

reklamskyltar

av mormorsgruvan, Sunday, March 14, 2021, 10:55 (1131 dagar sedan) @ Wk

Nog tycker man att det borde finnas något museum eller privatperson i Sverige som har dessa reklamskyltarna och kan tala om deras färger !

Saltskog, färg?

av Thomas K Ohlsson, Friday, March 12, 2021, 16:49 (1133 dagar sedan) @ ArneL

[image]
[image]

Jag kan tyvärr inte bidraga med några gissningar om färgsättningen - men jag måste säga att det ser ut att bli en mycket fin modell!

Hur har Du gjort de cirkulära friserna över de runda fönstren?
(Ja jag vet att detta inte är något modellbyggarforum, men ändå...)

/TKO

Saltskog, färg?

av ArneL, Friday, March 12, 2021, 22:51 (1132 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hur har Du gjort de cirkulära friserna över de runda fönstren?
(Ja jag vet att detta inte är något modellbyggarforum, men ändå...)

/TKO

Jag ritar i FreeCAD (lär mig hjälpligt i alla fall) och skriver ut i PLA-plast med 3D-skrivare.
/Arne

Saltskog, färg?

av Thomas K Ohlsson, Monday, March 15, 2021, 11:19 (1130 dagar sedan) @ ArneL

Hur har Du gjort de cirkulära friserna över de runda fönstren?
(Ja jag vet att detta inte är något modellbyggarforum, men ändå...)

/TKO

Jag ritar i FreeCAD (lär mig hjälpligt i alla fall) och skriver ut i PLA-plast med 3D-skrivare.
/Arne

Aha - så gör man naturligtvis nu för tiden!

/TKO

Saltskog, färg?

av Stefan Isaksson, Friday, March 12, 2021, 19:19 (1132 dagar sedan) @ ArneL

Om taket är grönt är det antagligen koppartak (ärgat). En sådan sak går eventuellt att läsa sig till i reparationsredogörelser.

Saltskog, färg?

av Leif B, Friday, March 12, 2021, 20:06 (1132 dagar sedan) @ ArneL

I mitt mycket långdragna projekt att göra en modell i H0 av Södertäljes gamla station Saltskog har jag nu kommit så långt att jag börjar fundera på färgsättningen. Stationshuset byggdes 1885 och stationen lades ner 1921 så någon färgbild har jag inte hittat, annat än handkolorerade vykort, och sådana är ju inte alltid att lita på.

De öppna tegelytorna är rätt självklara, men hur kan de putsade ytorna ha varit färgsätta? Grå, beige, eller kanske mer åt det ljusgula? Hallsberg t.ex., har ju en tydlig gul nyans.

Dörrar och fönster tänker jag kan ha varit gröna.

Även plåttaket tänker jag kan ha haft en mer ärggrön nyans, enligt den tidens mode.

Vad tänker ni i detta forum om dessa mina funderingar?

Tacksam för synpunkter.
/Arne Larsson
[image]
[image]

Det finns ju några stationshus av snarlik typ kvar, t ex Värtan och Linköping. Jag skulle tro att alla dessa hade samma eller snarlik färgsättning. Det är ju inte säkert att dagens färgsättning är original, men åtminstone Värtan är väl något slags byggnadsminne och då bör det väl finnas något slags byggnadshistorisk dokumentation?

Saltskog, färg?

av Oskar F, Friday, March 12, 2021, 21:41 (1132 dagar sedan) @ Leif B

I mitt mycket långdragna projekt att göra en modell i H0 av Södertäljes gamla station Saltskog har jag nu kommit så långt att jag börjar fundera på färgsättningen. Stationshuset byggdes 1885 och stationen lades ner 1921 så någon färgbild har jag inte hittat, annat än handkolorerade vykort, och sådana är ju inte alltid att lita på.

De öppna tegelytorna är rätt självklara, men hur kan de putsade ytorna ha varit färgsätta? Grå, beige, eller kanske mer åt det ljusgula? Hallsberg t.ex., har ju en tydlig gul nyans.

Dörrar och fönster tänker jag kan ha varit gröna.

Även plåttaket tänker jag kan ha haft en mer ärggrön nyans, enligt den tidens mode.

Vad tänker ni i detta forum om dessa mina funderingar?

Tacksam för synpunkter.
/Arne Larsson


Det finns ju några stationshus av snarlik typ kvar, t ex Värtan och Linköping. Jag skulle tro att alla dessa hade samma eller snarlik färgsättning. Det är ju inte säkert att dagens färgsättning är original, men åtminstone Värtan är väl något slags byggnadsminne och då bör det väl finnas något slags byggnadshistorisk dokumentation?

Arnes inlägg fick mig att öppna boken "Stationshus" (Bjur och Engström, 2010). Där nämns att Edelsvärd ritade flera med Saltskog ungefär samtida stationer i fransk nyrenässans, bl.a. Norrtull, Albano, Värtan, Karlstad, Järna och Linköping (s 141).

Bilden på Järna station i Digitalt museum har tydliga gemensamma drag med Saltskog. Men en skillnad är att Järna tycks ha haft kalkvit puts som på bilden är lite smutsig närmast marken. Misstänker att putsen på Saltskogs stationshus var infärgad eller möjligen baserades på mörkare kalk, men vilken nyans? Det framgår vid jämförelse med urtavlan och vissa reklamskyltar som bör varit vita. Enligt en uppgift i LT revs stationshuset i Saltskog 1947 efter att de sista åren varit bilverkstad(?), vet inte om byggnaden dokumenterades innan rivning.

Umeå stationshus (1896) som exempel byggdes med zinkplåt målad ärggrön på taket (billigare än kopparplåt!). Kanske passar det även Saltskog?

Dörrar och fönster ser dock mörkare ut än grönt på de svartvita bilderna av samtida stationer. På Karlstad C är de idag rödbruna medan Värtan har mörkbruna. Jag tror det senare vore rätt för Saltskog också.

Saltskog, skylt

av mormorsgruvan, Saturday, March 13, 2021, 12:41 (1132 dagar sedan) @ Sjoestroem

På vänster sida finns en skylt: "Det bästa hvetemjölet" "Malmö stora Walskvarn" Denna skylt är koboltblå och vit.

Saltskog, färg?

av Oskar F, Saturday, March 13, 2021, 18:38 (1131 dagar sedan) @ Sjoestroem

Ett färgat vykort av Saltskog finns på Tradera. Den är ju förvisso manuellt färgsatt, men kanske ändå till någon hjälp:
https://www.tradera.com/item/270210/261697958/saltskog-jarnvagsstation-

Men jag håller nog med Arne - man kan inte lita på att detaljerna överensstämmer med verkligheten när koloristen(?) jobbat med färglådan. Noterade t.ex. att några fönsterbågar blivit vita för att synas mot det mörka glaset. Och vad står det egentligen på kioskens takskylt?

Saltskog, färg?

av Ola Almquist, Saturday, March 13, 2021, 18:58 (1131 dagar sedan) @ Oskar F

Och vad står det egentligen på kioskens takskylt?

VYBREFKORT.

/Ola

Saltskog, färg?

av ArneL, Sunday, March 14, 2021, 10:12 (1131 dagar sedan) @ Oskar F

Som Ola skrev, VYBREFKORT, och på den mindre skylten VATTENBUTIK.

Jag valde att måla taket på kiosken grönt, inte brunt som på vykortet. Som sagt, handkolorerade kort är ibland lite fantasifulla.

Värtans färgsättning verkar lovande, gråvit puts och bruna snickerier. Men svart tak är inte troligt på Saltskog utifrån alla de bilder jag har. Så mörkt är det inte.

Tack för alla synpunkter så här långt.
/Arne

[image]

Saltskog, färg?

av Per Lind, Monday, March 15, 2021, 09:45 (1130 dagar sedan) @ ArneL

Fantastiskt bygge.
Vad är det för stolpe man ser till vänster?
-Per

Saltskog, färg?

av ArneL, Monday, March 15, 2021, 18:16 (1129 dagar sedan) @ Per Lind

[image]

Det är en lyktstolpe från Brawa. Det borde egentligen vara Lux-lyktor, men sådana finns ju inte i modell. Så "i brist på bröd får man äta limpa".

Saltskog, färg?

av Henrik H, Monday, March 15, 2021, 19:11 (1129 dagar sedan) @ ArneL

Supersnyggt bygge , hatten av
Mvh Henrik

Saltskog, färg? Betong?

av BD, Sunday, March 14, 2021, 11:36 (1131 dagar sedan) @ ArneL

[image]

[image]

Ingår den magnifika telefonstolpen i projektet? Var den, liksom antagligen även stationshuset,byggda i betong?

Betong nej

av mormorsgruvan, Sunday, March 14, 2021, 13:50 (1131 dagar sedan) @ BD

Inte byggde man stationshus i betong år 1885.

Saltskog, färg? Betong?

av ArneL, Sunday, March 14, 2021, 14:05 (1131 dagar sedan) @ BD

Nej, huset var murat i tegel.

Ja, telefonstolpen måste jag naturligtvis få med. Jag har inget mått på den men jag får väl gissa så gott det går.

Saltskog datering

av mormorsgruvan, Saturday, March 20, 2021, 12:35 (1125 dagar sedan) @ ArneL

Båda bilderna har luxlampa och reklamskyltar vilket daterar dem till intervallet 1903-1911.
Saltskog var en av de första järnvägsstationerna i Sverige att få luxlampor.

Saltskog datering

av ArneL, Sunday, March 21, 2021, 07:39 (1124 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Båda bilderna har luxlampa och reklamskyltar vilket daterar dem till intervallet 1903-1911.
Saltskog var en av de första järnvägsstationerna i Sverige att få luxlampor.

Bilden är från 1910.

Saltskog, färg? Betong? Telefonstolpen?

av Leif B, Saturday, March 20, 2021, 12:14 (1125 dagar sedan) @ BD

[image]

[image]

Ingår den magnifika telefonstolpen i projektet? Var den, liksom antagligen även stationshuset,byggda i betong?

Jag tycker nedre delen av stolpen verkar vara en lucka - syns mest på något slags beslag som jag misstänker är en hake som håller luckan stängd. Stämmer det så är stolpen inte i betong.

Södertälje övre

av mormorsgruvan, Thursday, March 18, 2021, 14:24 (1127 dagar sedan) @ ArneL

Stationen fick väl namnet Saltskog först år 1888.

Södertälje övre

av ArneL, Friday, March 19, 2021, 21:53 (1125 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stationen fick väl namnet Saltskog först år 1888.

Ja, det stämmer, så under tre år stod det Södertelje öfre på skylten.