Märkingsprincip för smalspåriga personvagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, March 13, 2021, 17:05 (1139 dagar sedan)

Tittar man på bilder på SJ-märkta smalspåriga personvagnar/resgodsvagnar verkar det som de flesta hade en enkel märkning på vagnskorgen med "SJ" samt ett treställigt individsnummer längst ned till vänster. Dock förkommer det bilder där vagnar har märkts med en mer detaljerad text längst ner till vänster på vagnskorgen, målad på korg av plåt och placerad på en plåtskylt när det handlar om en träkorg. Jag undrar därför följande när det gäller smalspårsvagnar;

[list]
[*]Var detta med mer utörlig text en princip som påbörjades i samband med klassreformen 1956 eller möjligen senare?
[*]Fanns det centrala direktiv eller var det upp till varje distrikt (eller motsvarande) att bestämma?
[/list]

Ola Ahlström
Malmö

Märkingsprincip för smalspåriga personvagnar?

av Anders Jansson, Saturday, March 13, 2021, 19:57 (1139 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det var en standard som infördes på såväl normal- som smalspår 1953. Genomslaget på smalspår blev dock begränsat då många vagnar inte genomgick större revision därefter.

[img]images/uploaded/20210313185703604d0aff8ad98.jpg[/img]

Märkingsprincip för smalspåriga personvagnar?

av Granis, Saturday, March 13, 2021, 21:22 (1139 dagar sedan) @ Anders Jansson

Intressant. Det där med "målat på plåt" som Ola skriver kopplar jag samman med Roslagsbanan. Och det var ju den enda smalspårsbana som införlivades med SJ efter 1953. Så kanske har vi då en koppling till denna "standard" [b]här[/b]?


/ L G

Märkingsprincip för smalspåriga personvagnar?

av Ola Ahlström, Saturday, March 13, 2021, 22:16 (1139 dagar sedan) @ Granis

Intressanta svar och kommentarer. Att man redan 1953 införde en standard svarar till del på min fråga. Däremot kvartstår funderingen om det var upp till varje trafikdistrikt (motsvarande) att genomföra det hela. Vad betyder "större revisioner" i förhållande till de smalspåriga boggipersonvagnar som omkorgades i Kalmar och inte fick denna märkning? Kanske var det så enkelt att omkorgningen skedde före 1953 då jag inte kan hitta någon bild som visar en av dessa vagnar med denna nya märkning.

Så till Roslagsbanan. Jag kan inte erinra mig att jag sett någon bild på en personvagn där som fått annan märkning än de treställiga personvagnsnumret, eller?

På Digitalt museum finns en bild av SJ Bop 792 (fd HSJ Co 201) fotograferad 1966 med plåtskylt
Jvm,KBAA07241
det skulle betyda att denna vagn genomgått större revision 1953 eller senare?

Ola Ahlström
Malmö

Märkingsprincip för smalspåriga personvagnar?

av BJ, Saturday, March 13, 2021, 22:56 (1139 dagar sedan) @ Ola Ahlström

När det gäller normalspåriga vagnar så var det väll bara vagnar med träkorg som fick denna märkning på plåtar.
BJ

Märkingsprincip för smalspåriga personvagnar?

av Thomas Tell, Saturday, March 13, 2021, 23:46 (1139 dagar sedan) @ BJ

När det gäller normalspåriga vagnar så var det väll bara vagnar med träkorg som fick denna märkning på plåtar.
BJ

På plåtklädda vagnar målades samma data som på plåten inom en fyrkant som motsvarade plåten.
/tell

Märkningsprincip för smalspåriga personvagnar?

av Ola Almquist, Saturday, March 13, 2021, 23:49 (1139 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Intressanta svar och kommentarer. Att man redan 1953 införde en standard svarar till del på min fråga. Däremot kvartstår funderingen om det var upp till varje trafikdistrikt (motsvarande) att genomföra det hela. Vad betyder "större revisioner" i förhållande till de smalspåriga boggipersonvagnar som omkorgades i Kalmar och inte fick denna märkning? Kanske var det så enkelt att omkorgningen skedde före 1953 då jag inte kan hitta någon bild som visar en av dessa vagnar med denna nya märkning.

Så till Roslagsbanan. Jag kan inte erinra mig att jag sett någon bild på en personvagn där som fått annan märkning än de treställiga personvagnsnumret, eller?

På Digitalt museum finns en bild av SJ Bop 792 (fd HSJ Co 201) fotograferad 1966 med plåtskylt
Jvm,KBAA07241
det skulle betyda att denna vagn genomgått större revision 1953 eller senare?

Ola Ahlström
Malmö

Trafikdistrikt var ett begrepp som inte fanns mellan 1898 och 1973 men det fanns distrikt och sektioner. När det gäller personvagnar bör det ha varit maskin- och trafiksektionerna som hade något att säga till om. 1964 bildades driftdistrikten.

Roslagsbanan: Vagnar med data på plåt under vagnskorgen fanns det gott om men det var något annat än vad denna tråd handlade om från början. [link=https://digitaltmuseum.se/021018461282/statens-jarnvagar-sj-personvagn-bop-908/media?slide=0]
Exempel[/link]
Den fanns redan på SRJ-tiden. [link=https://digitaltmuseum.se/021018119478/stockholm-roslagens-jarnvagar-srj-c0-103]
Exempel[/link]
Många av dessa vagnar var stålvagnar som inte hade någon lämplig plats för märkningen på underredet men den spreds väl till i stort sett alla vagnar som fanns kvar på RB-tiden?

Hur som helst verkar det som att plåtskyltarna/märkning på korgens plåt var vanligast på 891-vagnar i Västergötland, 5 ms, 8 ts eller vad de nu tillhörde.
[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=176643]BFp 352[/link]
[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=195436]CDp 397 och DF10p 399(?)[/link]
[link=http://www.smalsparigt.org/forum-tre-punkt-tva/phpBB3/viewtopic.php?t=2495]DF10p 396[/link]
[link=https://digitaltmuseum.se/021018117385/statens-jarnvagar-sj-df012p]DFo12p 847[/link]

Återkommer om jag kommmer på fler.

/Ola

Märkingsprincip för smalspåriga personvagnar?

av Thomas Tell, Saturday, March 13, 2021, 23:53 (1139 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Så till Roslagsbanan. Jag kan inte erinra mig att jag sett någon bild på en personvagn där som fått annan märkning än de treställiga personvagnsnumret, eller?

RBs vagnar hade i stället för märkning på ramen samma märkning målad på en plåt som satt under korgens kant.

[img]images/uploaded/20210313225250604d4242376f3.jpg[/img]

Även motorvagnar och lok hade dessa plåtar.
/tell