Lännakatten den 31/8 1985, 3 bilder (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ulfe, Wednesday, March 17, 2021, 06:47 (1136 dagar sedan)

Det verkar ha varit ett större arrangemang då jag ser 3 olika ånglok.
Bilderna tagna någonstans mellan Almunge och Uppsala.
Några bilder till finns här för den som är intresserad.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/


[image]

[image]

[image]

Lännakatten den 31/8 1985, 3 bilder

av Karlsson, Wednesday, March 17, 2021, 07:36 (1135 dagar sedan) @ Ulfe

Det verkar ha varit ett större arrangemang då jag ser 3 olika ånglok.
Bilderna tagna någonstans mellan Almunge och Uppsala.
Några bilder till finns här för den som är intresserad.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/


[image]

[image]

[image]

Svaret på vad som firades syns på sotskåpet på Thor på andra bilden. Grunden till det som senare blev Stockholm-Roslagens Järnvägar blev hundra år 1985. Bolaget startade sin trafik som Stockholm-Rimbo Järnväg i december 1885.

L18p 3147 (här märkt NVHJ 22) var inlånad från Tjustbygdens Järnvägsförening. På eldarsidan ser det ut som framlidne Tomas Borum från TJF tittar ut. Som tack för lånet så gjordes en del arbeten på loket i Faringe, bland annat kunde storlagren gås igenom. Någon möjlighet att göra den sortens arbeten fanns inte i Västervik då, det fanns varken tillgång till sänkgrav eller lyftbockar.

Lännakatten den 31/8 1985, 3 bilder - Fotoplatserna

av Bobo L, Wednesday, March 17, 2021, 08:42 (1135 dagar sedan) @ Ulfe

Det verkar ha varit ett större arrangemang då jag ser 3 olika ånglok.
Bilderna tagna någonstans mellan Almunge och Uppsala.
Några bilder till finns här för den som är intresserad.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/


Oj! Kul med gamla bilder från ULJ!

[image]

Bilden är tagen i Almunge, med stationshuset snett till vänster bakom fotografen och tåget är på väg mot Faringe.

[image]

Här ser vi tåget med BLJ 5 korsa Fjällnoravägen. Länsväg 282 som går i stort sett parallellt med järnvägen finns ca 250 m åt höger (dvs norrut). Tåget är på väg mot Länna (dvs österut), och Uppsala finns ca 17 km bortåt i bild.

[image]

Bilden på GP 3132 är tagen i Almunge tåget på väg mot Faringe. Stationshuset finns bakom ryggen på fotografen. Det gråa huset i bakgrunden är numera rödfärgat.

Lännakatten den 31/8 1985, 3 bilder - Fotoplatserna

av Ulfe, Wednesday, March 17, 2021, 09:25 (1135 dagar sedan) @ Bobo L

Tack Karlsson och Bobo för svar! hälsar Ulf och Björn.

Lännakatten den 31/8 1985, 3 bilder - Fotoplatserna

av Granis, Wednesday, March 17, 2021, 11:29 (1135 dagar sedan) @ Bobo L

Tur att du styrde upp här, Bobo. Och att jag inte hann svara först (som hade föranlett det, om inte annat)...

Jag hade (kill?)gissat på Marielund på översta bilden -men snart kommit på att även om sidospåret (spår 1) byggdes upp först på 90-talet så fanns ju plattformen kvar "hela tiden". Jag minns också en rälstrave i Mld (men uppenbarligen ingen i Alg) från den tiden.

Mittersta bilden grejade jag; "Byrsjön"/ plk Fjällnoravägen, men nedersta hade jag tippat var en annan plk vid Rv 282, fast då infarten till Bärby från Uppsalahållet. Men där fanns ju bommar hela tiden, typ. Och vägen gick ju över järnvägen (såklart) :-)


/ L G

Lännakatten den 31/8 1985, 3 bilder

av Herbert Paalberg, Wednesday, March 17, 2021, 10:41 (1135 dagar sedan) @ Ulfe

Enligt mina gamla anteckningar i annotationsboken från den tiden medverkade vi från TJF vid detta arrangemang både lördagen/söndagen 31 aug/1 sept 1985 med vårt lok NVHJ 22 vid detta fina arrangemang där både Tomas Borum och undertecknad deltog som lokpersonal båda dagarna. Tiden går snabbt numera, det är 36 år sedan. Palle i Vika.;-)

Lännakatten -NVHJ 22

av Granis, Wednesday, March 17, 2021, 11:37 (1135 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

NVHJ 22 återkom till ULJ 1993/ 94, och "huvudorsaken" var väl då SRJmf´s 25-årsjubileum förstnämnda år. Detta manifesterades i en "mastodonttrafikhelg" i september då trafik kördes dygnet runt från lördag morgon till söndag kväll (och ännu mer?). Då kom NVHJ 22 väl till pass. Igen.

Här växlas det i Marielund. Växlare/ tkl (?) var Johan Vinberg och Lokförare på "22:an" Kalle Svärd. I bakgrunden t v står den vagn, SRJ Co 106, vilken -tom på inredning i ena halvan- fungerade som "dans/ discovagn" under helgen. Senare hyrdes den ut för uppställning som extern festlokal (typ) hos "McDonalds" i Fyrislund, men efter bl a vandalisering upphörde deras intresse så nu används den som förråd intill lokstallet i Faringe.


/ L G
[image]

Lännakatten -NVHJ 22

av Herbert Paalberg, Wednesday, March 17, 2021, 12:55 (1135 dagar sedan) @ Granis

NVHJ 22 återkom till ULJ 1993/ 94, och "huvudorsaken" var väl då SRJmf´s 25-årsjubileum förstnämnda år. Detta manifesterades i en "mastodonttrafikhelg" i september då trafik kördes dygnet runt från lördag morgon till söndag kväll (och ännu mer?). Då kom NVHJ 22 väl till pass. Igen.

/ L G
[image]

"22:an" ser lite lessen ut, mungiporna hänger ned på "Klemming":-( . Vi var ju tvungna att vända på kopplen med skåran nedåt för att kunna koppla samman med Roslags-modellen och den gängse typen i Småland. Men Palle i Vika hänger inte läpp för det :-)

Lännakatten -NVHJ 22

av Granis, Wednesday, March 17, 2021, 14:03 (1135 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Vi var ju tvungna att vända på kopplen med skåran nedåt för att kunna koppla samman med Roslags-modellen och den gängse typen i Småland.

"Roslagsmodellen" brukar iallafall jag kalla för "n-koppel med lös ögla" (fast det var väl bara Klemmingkopplen som hade nåt annat -fast krok i det fallet, och man bortser från olika automatkoppel då). Och den varianten förekom/ förekommer även på Gotland och på 1067-banorna, fast med lite olika varianter på öglorna (gjutna/ smidda).


/ L G

Lännakatten den 30-31/8 1985, 2 bilder

av Jepp, Wednesday, March 17, 2021, 18:57 (1135 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Hepp!
Fina bilder Ulfe!
[image]
Dagen före såg det ut så här.


[image]
Detta var väl senaste tillfället som Gp 3132 var påeldad.

/Jepp

Lännakatten den 30-31/8 1985, 2 bilder

av Johan M Vinberg, Friday, April 30, 2021, 20:32 (1091 dagar sedan) @ Jepp

Jag skrev i Roslagsexpressen efter nått i still med:
När senast var tre smalspåriga tenderlok påeldade samtidigt på en järnvägsstation i Sverige?
Småland på 60-talet? Eller?

Hilsen
Johan