Ny hemsida - Våra fordon i TJF (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 18:23 (1125 dagar sedan)

Sedan en tid tillbaka har flera medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening arbetat med att sammanställa allt material som finns kring föreningens fordon. En grundlista som tidigare tagits fram har kompletterats och gåtts igenom av flera medlemmar och därefter har undertecknad knackat in allt i hemsideverktyget. Arbetet har inneburit att plöja igenom gamla nummer av vår föreningstidning "Västervikingen" och annan tillgänglig litteratur.

Totalt presenteras 88 stycken fordon i kategorierna godsvagnar, lokomotorer, normalspåriga fordon, personvagnar, rälsbussar, rälsbussläp, tjänstefordon, arbetsredskap, bangårdsvagnar och överföringsvagnar.

För varje fordon presenteras fakta, littera, ägare och andra intressanta uppgifter om fordonet och därefter kommer en text som berättar om fordonets historia. I några fall är det upp till en halv A4 i text, i andra fall kortare.

Texterna ska i flera fall kompletteras och en del fordon saknar i nuläget någon bild, något vi ska åtgärda under de kommande månaderna. Vi tyckte dock att materialet var i såpass presentabelt skick att vi ville dela med oss av det till forumet.

Presentationen av materialet finns det troligen en del att arbeta med, å ingen av oss är någon särskilt bra hemsideknackare, men det får ni helt enkelt leva med.

Fordonshemsidorna når du här: Våra fordon

Vill du veta mer om TJFs historia och hur föreningen startade, då kan du läsa här: Föreningens historia

Mvh

//Fredrik

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av David Sohlberg, Saturday, March 20, 2021, 19:09 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Sedan en tid tillbaka har flera medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening arbetat med att sammanställa allt material som finns kring föreningens fordon. En grundlista som tidigare tagits fram har kompletterats och gåtts igenom av flera medlemmar och därefter har undertecknad knackat in allt i hemsideverktyget. Arbetet har inneburit att plöja igenom gamla nummer av vår föreningstidning "Västervikingen" och annan tillgänglig litteratur.

Totalt presenteras 88 stycken fordon i kategorierna godsvagnar, lokomotorer, normalspåriga fordon, personvagnar, rälsbussar, rälsbussläp, tjänstefordon, arbetsredskap, bangårdsvagnar och överföringsvagnar.

För varje fordon presenteras fakta, littera, ägare och andra intressanta uppgifter om fordonet och därefter kommer en text som berättar om fordonets historia. I några fall är det upp till en halv A4 i text, i andra fall kortare.

Texterna ska i några fall kompletteras och en del fordon saknar i nuläget någon bild, något vi ska åtgärda under de kommande månaderna. Vi tyckte dock att materialet var i såpass presentabelt skick att vi ville dela med oss av det till forumet.

Presentationen av materialet finns det troligen en del att arbeta med, å ingen av oss är någon särskilt bra hemsideknackare, men det får ni helt enkelt leva med.

Fordonshemsidorna når du här: Våra fordon

Vill du veta mer om TJFs historia och hur föreningen startade, då kan du läsa här: Föreningens historia

Mvh

//Fredrik

Lite inspiration till kommande stordåd inom en annan förenings webbplats.

Har ni någon bra och aktuell fordonslista också?

En rättelse dock. Motortrallans littera är MTR53p och inget annat.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 19:23 (1125 dagar sedan) @ David Sohlberg

Sedan en tid tillbaka har flera medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening arbetat med att sammanställa allt material som finns kring föreningens fordon. En grundlista som tidigare tagits fram har kompletterats och gåtts igenom av flera medlemmar och därefter har undertecknad knackat in allt i hemsideverktyget. Arbetet har inneburit att plöja igenom gamla nummer av vår föreningstidning "Västervikingen" och annan tillgänglig litteratur.

Totalt presenteras 88 stycken fordon i kategorierna godsvagnar, lokomotorer, normalspåriga fordon, personvagnar, rälsbussar, rälsbussläp, tjänstefordon, arbetsredskap, bangårdsvagnar och överföringsvagnar.

För varje fordon presenteras fakta, littera, ägare och andra intressanta uppgifter om fordonet och därefter kommer en text som berättar om fordonets historia. I några fall är det upp till en halv A4 i text, i andra fall kortare.

Texterna ska i några fall kompletteras och en del fordon saknar i nuläget någon bild, något vi ska åtgärda under de kommande månaderna. Vi tyckte dock att materialet var i såpass presentabelt skick att vi ville dela med oss av det till forumet.

Presentationen av materialet finns det troligen en del att arbeta med, å ingen av oss är någon särskilt bra hemsideknackare, men det får ni helt enkelt leva med.

Fordonshemsidorna når du här: Våra fordon

Vill du veta mer om TJFs historia och hur föreningen startade, då kan du läsa här: Föreningens historia

Mvh

//Fredrik


Lite inspiration till kommande stordåd inom en annan förenings webbplats.

Har ni någon bra och aktuell fordonslista också?

En rättelse dock. Motortrallans littera är MTR53p och inget annat.

Rättat, om motortrallan. Fordonslista(rättad) finns ett embryo till, kan återkomma till det.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Herbert Paalberg, Saturday, March 20, 2021, 21:18 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Har läst historien om Ybo5p 900 där det står att en privatperson inköpte fordonet och sålde den till TJF, men det stämmer inte alls. Denne privatperson var nämligen jag som då var medlem i föreningen och jag betalade 1.500:- till SJ av egna medel för detta förvärv i syfte att rädda den till eftervärlden och jag skänkte den omedelbart till TJF som fick den gratis. I samma veva ansökte jag om ett ekonomiskt bidrag av Västerviks Kommun till ett första bidrag till återställning av fordonet till trafikdugligt skick och vi erhöll då motsvarande 1.500:- av kommunen till TJF. Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet. Min enda anledning till inköpet var att jag under flera år kört nämnda vagn i ordinarie trafik på "Smalan" under dess sista år och har många minnen från den tiden. Själv är jag ingen rälsbussfantast efter alla 45 år i lokföraryrket men däremot en stor vän av vattenkokare.;-) Palle i Vika.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 21:29 (1125 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Har läst historien om Ybo5p 900 där det står att en privatperson inköpte fordonet och sålde den till TJF, men det stämmer inte alls. Denne privatperson var nämligen jag som då var medlem i föreningen och jag betalade 1.500:- till SJ av egna medel för detta förvärv i syfte att rädda den till eftervärlden och jag skänkte den omedelbart till TJF som fick den gratis. I samma veva ansökte jag om ett ekonomiskt bidrag av Västerviks Kommun till ett första bidrag till återställning av fordonet till trafikdugligt skick och vi erhöll då motsvarande 1.500:- av kommunen till TJF. Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet. Min enda anledning till inköpet var att jag under flera år kört nämnda vagn i ordinarie trafik på "Smalan" under dess sista år och har många minnen från den tiden. Själv är jag ingen rälsbussfantast efter alla 45 år i lokföraryrket men däremot en stor vän av vattenkokare.;-) Palle i Vika.

Tja Palle!

Har enbart gått på det som levererats in av andra medlemmar i föreningen, ska kolla vidare. Det var ju en Björn Karlsson från Täby inblandad här också.

Du får läsa avsnittet om ångloken, där finns mycket godis! :-)

Mvh

//Fredrik

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Granis, Saturday, March 20, 2021, 22:08 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Intressant läsning. Jag hade för mig att 900 tillhörde de fordon som rullade (några få gånger -utan resande) i Värmland ett tag. Men NkLJ var som nämnts i andra trådar på bl a detta forum positiva till museitrafik -på andra banor än deras.... :-|

Så var tydligen inte fallet då, men jag har ju i ett annat inlägg konstaterat hur det står till med mitt minne. Fast just när det gäller småländska rälsbussar kan det bli lite... rörigt med alla aktörer. Projektet "Järnvägsfabriken" nämns ju här också, men nu återstår väl bara TJF och FSVV att "göra upp om sakerna". Eller?


/ L G :-)

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 23:19 (1125 dagar sedan) @ Granis

Intressant läsning. Jag hade för mig att 900 tillhörde de fordon som rullade (några få gånger -utan resande) i Värmland ett tag. Men NkLJ var som nämnts i andra trådar på bl a detta forum positiva till museitrafik -på andra banor än deras.... :-|

Nä, i Värmlad var 804, 888 och 1791 av TJFs fordon, se för övrigt deras historik

Så var tydligen inte fallet då, men jag har ju i ett annat inlägg konstaterat hur det står till med mitt minne. Fast just när det gäller småländska rälsbussar kan det bli lite... rörigt med alla aktörer. Projektet "Järnvägsfabriken" nämns ju här också, men nu återstår väl bara TJF och FSVV att "göra upp om sakerna". Eller?


/ L G :-)

Det har nog varit rörigare, men sedan många år är ägande och förvaltande av fordon och bana utrett till allas glädje och alla kan fokusera på sitt. Det finns ett par artiklar i de senaste numren av medlemstidningen "Västervikingen" som går på djupet i hur allt "hänger ihop" ända tillbaka till 1984 och längre bort än så.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av John T, Saturday, March 20, 2021, 23:40 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Det har nog varit rörigare, men sedan många år är ägande och förvaltande av fordon och bana utrett till allas glädje och alla kan fokusera på sitt. Det finns ett par artiklar i de senaste numren av medlemstidningen "Västervikingen" som går på djupet i hur allt "hänger ihop" ända tillbaka till 1984 och längre bort än så.

Ja, det var föredömligt pedagogiska artiklar om aktörer och fordon i de senaste numren - allt blev väldigt klart och tydligt.

Om YBo5p 900

av Fredrik Lundström, Sunday, March 21, 2021, 19:00 (1124 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Har läst historien om Ybo5p 900 där det står att en privatperson inköpte fordonet och sålde den till TJF, men det stämmer inte alls. Denne privatperson var nämligen jag som då var medlem i föreningen och jag betalade 1.500:- till SJ av egna medel för detta förvärv i syfte att rädda den till eftervärlden och jag skänkte den omedelbart till TJF som fick den gratis. I samma veva ansökte jag om ett ekonomiskt bidrag av Västerviks Kommun till ett första bidrag till återställning av fordonet till trafikdugligt skick och vi erhöll då motsvarande 1.500:- av kommunen till TJF. Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet. Min enda anledning till inköpet var att jag under flera år kört nämnda vagn i ordinarie trafik på "Smalan" under dess sista år och har många minnen från den tiden. Själv är jag ingen rälsbussfantast efter alla 45 år i lokföraryrket men däremot en stor vän av vattenkokare.;-) Palle i Vika.


Tja Palle!

Har enbart gått på det som levererats in av andra medlemmar i föreningen, ska kolla vidare. Det var ju en Björn Karlsson från Täby inblandad här också.

Du får läsa avsnittet om ångloken, där finns mycket godis! :-)

Mvh

//Fredrik

Nu har vi grävt lite djupare i arkiven och tittat på vad som dokumenterats kring just YBo5p 900 och som utgjort underlag till dokumentationen på hemsidan.

I Roslagsexpressen nr 2/82 finns en artikel införd, signerad "SOS" = Stig Svallhammar, som lyder som följer:

----

"Privat aktion räddar krockskadade smalspårsrälsbussar"

En grupp om sex privatpersoner med föreningsmedlemmen Björn Karlsson i spetsen har på eget initiativ och för egna medel köpt in de båda smalspåriga YP-motorvagnarna 888 och 900 som sedan i höstas står avställda vid SJ Huvudverkstad i Örebro.

SJ stod i begrepp att försälja motorvagnarna till en skrotfirma. Därför gick vi in och köpte dem för att få dem bevarade för eftervärlden, säger Björn Karlsson till Roslagsexpressen. Var vagnarna slutligen kommer hamna är ännu inte bestämt. I uppgörelsen med SJ ingår, att de får stå kvar i Örebro till vidare

----


820525 har Tjustbygdens Järnvägsförening inkommit med skrivelse till Västerviks kommun där föreningen anhåller om bidrag på 3500 kr för inköp av "skrotad smalspårsrälsbuss som föreningen avser att återställa i kördugligt skick". Kommunstyrelsen beviljade 820628 detta bidrag och TJFs kassabok har det registrerats 820818

Vidare finns ett köpeavtal mellan Björn Karlsson och Tjustbygdens Järnvägsförening, daterat 820715 (dock ej underskrivet), men i TJFs kassabok finns en registerad utbetalning på 3500 kronor 820901 för "YP 900". Verifikat nr 32 det året!

Det finns en del styrelseprotokoll som kan gås igenom också, men detta var några pusselbitar bland allt material som gåtts igenom.

Mvh

//Fredrik

Lite till..

av Fredrik Lundström, Sunday, March 21, 2021, 19:48 (1124 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

I TJF verksamhetsberättelse från 1982 anges att "Föreningen har av Västervik stad fårr Yp 900, som råkat köra på stormfällda träd vid Växjötrakten. Nya plåtar har beställts. Vagnen gick för egen maskin till Jenny, där den står skyddad under pressenning.

I nr 3/82 av Roslagsexpressen anges

De i Rx 2/82 krockskadade YP-motorvagnarna 888 och 900, som sedan hösten 1981 stått uppställda vid SJ huvudverkstad i Örebro och som under våren inköptes av ett antal privatpersoner, kommer snart vara utplacerade på sina hemstationer. YP 900 har sålts till Tjustbygdens Järnvägsförening i Västervik. Motorvagnen lämnade Örebro den 11 augusti och gick på överföringsvagn ned till Växjö varifrån den på egna hjul tog sig till sin nya uppställningsplats i Jenny den 31:a augusti.

Det var nog allt vi hade om 900 som är framgrävt!

Lite till..

av Granis, Sunday, March 21, 2021, 20:04 (1124 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Jag har svårt att se problemen här. Om man inte är ute efter "juridiska spetsfundigheter" (typ). Det var ju jag som strulade till det genom att blanda in detta med NkLJ, men där var ju då inte 900 inblandad. Men nu klarnade det, även för mig eftersom jag (av nån anledning ;-)) kände igen detta med Rx och formuleringarna i den.

"En grupp om sex privatpersoner med föreningsmedlemmen Björn Karlsson i spetsen" var vad som skrevs där, och Björn stod då tydligen nämnd i den efterföljande affären med kommunen varför man väl då kan konstatera att "spetsen" stämmer då. Eller nåt sånt. Men visst: finns ett behov och folk blir lyckligare av det får väl samtliga sex räknas upp, och Björns roll tonas ned. Eller nåt sånt....


/ L G :-|

Lite till..

av Fredrik Lundström, Sunday, March 21, 2021, 20:15 (1124 dagar sedan) @ Granis

Jag har svårt att se problemen här. Om man inte är ute efter "juridiska spetsfundigheter" (typ). Det var ju jag som strulade till det genom att blanda in detta med NkLJ, men där var ju då inte 900 inblandad. Men nu klarnade det, även för mig eftersom jag (av nån anledning ;-)) kände igen detta med Rx och formuleringarna i den.

"En grupp om sex privatpersoner med föreningsmedlemmen Björn Karlsson i spetsen" var vad som skrevs där, och Björn stod då tydligen nämnd i den efterföljande affären med kommunen varför man väl då kan konstatera att "spetsen" stämmer då. Eller nåt sånt. Men visst: finns ett behov och folk blir lyckligare av det får väl samtliga sex räknas upp, och Björns roll tonas ned. Eller nåt sånt....


/ L G :-|


Jag ser inte heller något problem. :-) Jag redovisar bara varifrån vi hämtat den fakta som vi använt när vi skrivit avsnittet om YBo5p 900.

Vilka de sex var som pyntade in hade varit intressant att veta, de gjorde ju en välgärning.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Kanal C, Saturday, March 20, 2021, 21:44 (1125 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Har läst historien om Ybo5p 900 där det står att en privatperson inköpte fordonet och sålde den till TJF, men det stämmer inte alls. Denne privatperson var nämligen jag som då var medlem i föreningen och jag betalade 1.500:- till SJ av egna medel för detta förvärv i syfte att rädda den till eftervärlden och jag skänkte den omedelbart till TJF som fick den gratis. I samma veva ansökte jag om ett ekonomiskt bidrag av Västerviks Kommun till ett första bidrag till återställning av fordonet till trafikdugligt skick och vi erhöll då motsvarande 1.500:- av kommunen till TJF. Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet. Min enda anledning till inköpet var att jag under flera år kört nämnda vagn i ordinarie trafik på "Smalan" under dess sista år och har många minnen från den tiden. Själv är jag ingen rälsbussfantast efter alla 45 år i lokföraryrket men däremot en stor vän av vattenkokare.;-) Palle i Vika.

Men berättar nog sanningen i den mån man får tillräckligt med bitar om den. Sluta vara så bitter.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Herbert Paalberg, Saturday, March 20, 2021, 21:57 (1125 dagar sedan) @ Kanal C


Men berättar nog sanningen i den mån man får tillräckligt med bitar om den. Sluta vara så bitter.

Vem är bitter? Jag har alltid fått lära mig att hålla sig till sanningen och det är något som jag kommer att följa livet ut. Om man har gått igenom all information från föreningens (TJF) skrivelser tillbaka i tiden så skulle det väl framkommit eller har man bara gått på hörsägen undrar han i Vika. Jag har i allafall varit med i precis 50 år att kämpa för smalspårets bevarande och känner mycket väl till historiens gång men har valt att inte längre vara medlem och sitter hellre med en kopp kaffe vid sidan om banan och minnas barndomens smalresor även de som förekom innan förstatligandet av NVHJ, men det glesnar numera i leden. Tar gärna en påtår och tack för kaffet!

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Mattias Jansson, Sunday, March 21, 2021, 13:41 (1124 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


Men berättar nog sanningen i den mån man får tillräckligt med bitar om den. Sluta vara så bitter.


Vem är bitter? Jag har alltid fått lära mig att hålla sig till sanningen och det är något som jag kommer att följa livet ut. Om man har gått igenom all information från föreningens (TJF) skrivelser tillbaka i tiden så skulle det väl framkommit eller har man bara gått på hörsägen undrar han i Vika. Jag har i allafall varit med i precis 50 år att kämpa för smalspårets bevarande och känner mycket väl till historiens gång men har valt att inte längre vara medlem och sitter hellre med en kopp kaffe vid sidan om banan och minnas barndomens smalresor även de som förekom innan förstatligandet av NVHJ, men det glesnar numera i leden. Tar gärna en påtår och tack för kaffet!

Den fetade delen är återigen ett exempel på en rätt trist attityd, för det hela förutsätter ju att någon har tid och möjlighet att göra "allt" vilket nästan aldrig är fallet. Och här har man ju faktiskt ansträngt sig för att göra en rätt bra dokumentation, men likafullt så kommer du med anklagelser om att man far med osanning, vilket i regel har innebörden att något sådant gjorts avsiktligt, dvs du anklagar folk för att ljuga. Det är rätt osnyggt faktiskt.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Herbert Paalberg, Sunday, March 21, 2021, 17:26 (1124 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Men berättar nog sanningen i den mån man får tillräckligt med bitar om den. Sluta vara så bitter.


Vem är bitter? Jag har alltid fått lära mig att hålla sig till sanningen och det är något som jag kommer att följa livet ut. Om man har gått igenom all information från föreningens (TJF) skrivelser tillbaka i tiden så skulle det väl framkommit eller har man bara gått på hörsägen undrar han i Vika. Jag har i allafall varit med i precis 50 år att kämpa för smalspårets bevarande och känner mycket väl till historiens gång men har valt att inte längre vara medlem och sitter hellre med en kopp kaffe vid sidan om banan och minnas barndomens smalresor även de som förekom innan förstatligandet av NVHJ, men det glesnar numera i leden. Tar gärna en påtår och tack för kaffet!


Den fetade delen är återigen ett exempel på en rätt trist attityd, för det hela förutsätter ju att någon har tid och möjlighet att göra "allt" vilket nästan aldrig är fallet. Och här har man ju faktiskt ansträngt sig för att göra en rätt bra dokumentation, men likafullt så kommer du med anklagelser om att man far med osanning, vilket i regel har innebörden att något sådant gjorts avsiktligt, dvs du anklagar folk för att ljuga. Det är rätt osnyggt faktiskt.

Var har jag sagt att någon ljuger, jag talar bara om sanningen om inköpet av Ybo5p 900 som finns dokumenterat om man intresserar sig för att syna papperen. Men här skall man tydligen knipa igen matluckan och knyta ihop näven i byxfickan, men där har du fel, när jag ser saker som ej stämmer med verkligheten får du finna dig i att jag opponerar mig. Vi lever i ett fritt land och jag har varit med länge nog i branschen och kan föreningens historia innantill då jag även tidigare varit med i styrelsen vid uppstarten av föreningen och vem är du att sitta som en domare i detta ärende?

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Mattias Jansson, Sunday, March 21, 2021, 18:32 (1124 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Var har jag sagt att någon ljuger, jag talar bara om sanningen om inköpet av Ybo5p 900 som finns dokumenterat om man intresserar sig för att syna papperen. Men här skall man tydligen knipa igen matluckan och knyta ihop näven i byxfickan, men där har du fel, när jag ser saker som ej stämmer med verkligheten får du finna dig i att jag opponerar mig. Vi lever i ett fritt land och jag har varit med länge nog i branschen och kan föreningens historia innantill då jag även tidigare varit med i styrelsen vid uppstarten av föreningen och vem är du att sitta som en domare i detta ärende?

Du skrev: "Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet." vilket låter rätt insinuant.

Och visst lever vi i ett fritt land vilket gör att jag har samma rätt att ha synpunkter på ditt sätt att uttrycka dig om TJF och dess verksamhet som du har. Om det gör mig till en domare är väl upp till den enskilde läsaren att avgöra, men jag använder mig av samma rättigheter att yttra mig som du.

Dessutom blir det litet småfånigt att skriva saker som "...men nu lägger jag locket på för gott i detta forum och jag ångrar djupt att jag överhuvudtaget engagerade mig i denna förening (TJF) men det är så dags efter alla år" bara för att sedan fortsätta skriva på precis samma sätt bara fyra dagar senare.

Men som sagt, jag hindrar dig inte från att skriva, det varken kan eller vill jag. Men jag yttrar mig ibland om eller när jag känner för det.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Kanal C, Sunday, March 21, 2021, 19:16 (1124 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Var har jag sagt att någon ljuger, jag talar bara om sanningen om inköpet av Ybo5p 900 som finns dokumenterat om man intresserar sig för att syna papperen. Men här skall man tydligen knipa igen matluckan och knyta ihop näven i byxfickan, men där har du fel, när jag ser saker som ej stämmer med verkligheten får du finna dig i att jag opponerar mig. Vi lever i ett fritt land och jag har varit med länge nog i branschen och kan föreningens historia innantill då jag även tidigare varit med i styrelsen vid uppstarten av föreningen och vem är du att sitta som en domare i detta ärende?


Du skrev: "Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet." vilket låter rätt insinuant.

Och visst lever vi i ett fritt land vilket gör att jag har samma rätt att ha synpunkter på ditt sätt att uttrycka dig om TJF och dess verksamhet som du har. Om det gör mig till en domare är väl upp till den enskilde läsaren att avgöra, men jag använder mig av samma rättigheter att yttra mig som du.

Dessutom blir det litet småfånigt att skriva saker som "...men nu lägger jag locket på för gott i detta forum och jag ångrar djupt att jag överhuvudtaget engagerade mig i denna förening (TJF) men det är så dags efter alla år" bara för att sedan fortsätta skriva på precis samma sätt bara fyra dagar senare.

Men som sagt, jag hindrar dig inte från att skriva, det varken kan eller vill jag. Men jag yttrar mig ibland om eller när jag känner för det.

Vi är flera som delar dina tankar.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Herbert Paalberg, Sunday, March 21, 2021, 19:43 (1124 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Dessutom blir det litet småfånigt att skriva saker som "...men nu lägger jag locket på för gott i detta forum och jag ångrar djupt att jag överhuvudtaget engagerade mig i denna förening (TJF) men det är så dags efter alla år" bara för att sedan fortsätta skriva på precis samma sätt bara fyra dagar senare.

Men som sagt, jag hindrar dig inte från att skriva, det varken kan eller vill jag. Men jag yttrar mig ibland om eller när jag känner för det.

Du kan känna dig lugn Mattias i fortsättningen, du behöver inte få sura uppstötningar längre, jag lever ett behagligt liv utanför TJF nuförtiden och trots en hel del andra saker som har kommit i dagens ljus så slår jag igen spårspärren efter mig och slutar att kommentera det i detta fora framledes så ta dig en stadig rackabajsare och fira tillfället, jag lämnar Järnvägshistoriskt forum, det finns andra trevliga saker att njuta av här i livet.;-)

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Kanal C, Sunday, March 21, 2021, 20:15 (1124 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


Dessutom blir det litet småfånigt att skriva saker som "...men nu lägger jag locket på för gott i detta forum och jag ångrar djupt att jag överhuvudtaget engagerade mig i denna förening (TJF) men det är så dags efter alla år" bara för att sedan fortsätta skriva på precis samma sätt bara fyra dagar senare.

Men som sagt, jag hindrar dig inte från att skriva, det varken kan eller vill jag. Men jag yttrar mig ibland om eller när jag känner för det.


Du kan känna dig lugn Mattias i fortsättningen, du behöver inte få sura uppstötningar längre, jag lever ett behagligt liv utanför TJF nuförtiden och trots en hel del andra saker som har kommit i dagens ljus så slår jag igen spårspärren efter mig och slutar att kommentera det i detta fora framledes så ta dig en stadig rackabajsare och fira tillfället, jag lämnar Järnvägshistoriskt forum, det finns andra trevliga saker att njuta av här i livet.;-)

Du bjuder på skratt i alla fall. :-D

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Legion44, Monday, March 22, 2021, 06:16 (1124 dagar sedan) @ Kanal C

Det gör du med kan jag lova!

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Kanal C, Monday, March 22, 2021, 08:39 (1123 dagar sedan) @ Legion44

Det gör du med kan jag lova!

Det finns ju olika sorters. Men tack ändå.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av K Lemming, Saturday, March 20, 2021, 19:31 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Snyggt jobbat, alltid intressant när man på föreningarnas hemsidor kan läsa om vilka fordon som finns i samlingarna.

UBo3yp 2133 har fått littera UBFo3yp 2133 såg jag, samt en del bilder tycks inte ha webanpassats utan lagts upp högupplösta då dom laddar sakta, t.ex bilden på SL 23. Hoppas ni ser dessa påpekande som hjälp till felsökningar och inte som klagomål, för det var det inte alls tänkt som.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 19:34 (1125 dagar sedan) @ K Lemming

Snyggt jobbat, alltid intressant när man på föreningarnas hemsidor kan läsa om vilka fordon som finns i samlingarna.

UBo3yp 2133 har fått littera UBFo3yp 2133 såg jag, samt en del bilder tycks inte ha webanpassats utan lagts upp högupplösta då dom laddar sakta, t.ex bilden på SL 23. Hoppas ni ser dessa påpekande som hjälp till felsökningar och inte som klagomål, för det var det inte alls tänkt som.

Absolut! Vi är några stycken som korrläst, men man missar alltid nåt känns det som. Har rättat det om 2133 och ska kolla de högupplösta bilderna och ladda in andra. Tack! :)

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av K Lemming, Saturday, March 20, 2021, 19:57 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Snyggt jobbat, alltid intressant när man på föreningarnas hemsidor kan läsa om vilka fordon som finns i samlingarna.

UBo3yp 2133 har fått littera UBFo3yp 2133 såg jag, samt en del bilder tycks inte ha webanpassats utan lagts upp högupplösta då dom laddar sakta, t.ex bilden på SL 23. Hoppas ni ser dessa påpekande som hjälp till felsökningar och inte som klagomål, för det var det inte alls tänkt som.


Absolut! Vi är några stycken som korrläst, men man missar alltid nåt känns det som. Har rättat det om 2133 och ska kolla de högupplösta bilderna och ladda in andra. Tack! :)

Ja ju fler korrläsare desto lättare att upptäcka eventuella missar. Jag har inte läst allt ännu men upptäcker jag något mer så skriver jag det i tråden.
En sak jag upptäckte var i texten om "Marias" oljekylare, det står i texten att på Z4p sitter den i fronten men på "Maria" sitter den under långhuven. Men bilden på "Maria" visar en oljekylare monterad precis som på en Z4p. Är det jag som missförstår nåt eller är det fel i texten?

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 20:10 (1125 dagar sedan) @ K Lemming

Snyggt jobbat, alltid intressant när man på föreningarnas hemsidor kan läsa om vilka fordon som finns i samlingarna.

UBo3yp 2133 har fått littera UBFo3yp 2133 såg jag, samt en del bilder tycks inte ha webanpassats utan lagts upp högupplösta då dom laddar sakta, t.ex bilden på SL 23. Hoppas ni ser dessa påpekande som hjälp till felsökningar och inte som klagomål, för det var det inte alls tänkt som.


Absolut! Vi är några stycken som korrläst, men man missar alltid nåt känns det som. Har rättat det om 2133 och ska kolla de högupplösta bilderna och ladda in andra. Tack! :)


Ja ju fler korrläsare desto lättare att upptäcka eventuella missar. Jag har inte läst allt ännu men upptäcker jag något mer så skriver jag det i tråden.
En sak jag upptäckte var i texten om "Marias" oljekylare, det står i texten att på Z4p sitter den i fronten men på "Maria" sitter den under långhuven. Men bilden på "Maria" visar en oljekylare monterad precis som på en Z4p. Är det jag som missförstår nåt eller är det fel i texten?

Fel i texten, rättat nu! Tack! :-)

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Granis, Saturday, March 20, 2021, 20:02 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

"Vi saknar en bild på lokomotorn, tills vidare får vi hålla till god med tillverkningsskylten" står det beträffande BLJ 2, på ULJ iallafall känd som "Sven Urrk". Det vimlar inte av bilder på denna -jag har förvisso nån (analog) på när den "hänger i luften" i samband med att den och ångloket NVHJ 22 lastades m h a kran på lastbil i Almunge inför transporten till Västervik- varken från "riktiga tiden" (på BLJ) eller på ULJ, men denna finns i SRJmf´s arkiv. Tydligtvis en bild tagen genom vindrutan på en bil vid gamla bron över Strandbodkilen (i Uppsala), e u i oktober 1972. Nåt tjänstetåg då, intill lokomotorn går vagnen SRJ Co 26 (färdig)renoverad i Faringe två år senare (sådär). Vagnavdelningen jobbade till en början med vagnen inne på Uppsala Östra, så troligen är väl bilden från när (bl a) den körs ut till Faringe, där revisionen alltså avslutades.


/ L G
[image]

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 20:24 (1125 dagar sedan) @ Granis

"Vi saknar en bild på lokomotorn, tills vidare får vi hålla till god med tillverkningsskylten" står det beträffande BLJ 2, på ULJ iallafall känd som "Sven Urrk". Det vimlar inte av bilder på denna -jag har förvisso nån (analog) på när den "hänger i luften" i samband med att den och ångloket NVHJ 22 lastades m h a kran på lastbil i Almunge inför transporten till Västervik- varken från "riktiga tiden" (på BLJ) eller på ULJ, men denna finns i SRJmf´s arkiv. Tydligtvis en bild tagen genom vindrutan på en bil vid gamla bron över Strandbodkilen (i Uppsala), e u i oktober 1972. Nåt tjänstetåg då, intill lokomotorn går vagnen SRJ Co 26 (färdig)renoverad i Faringe två år senare (sådär). Vagnavdelningen jobbade till en början med vagnen inne på Uppsala Östra, så troligen är väl bilden från när (bl a) den körs ut till Faringe, där revisionen alltså avslutades.


/ L G
[image]

Det är lätt gjort att skaffa en bild på hur den ser ut nu, bara öppna rätt port i lokstallet i Västervik och fota, problemet är bara att lokomotorns utseende lämnar en del övrigt att önska... ;-)

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Granis, Saturday, March 20, 2021, 20:39 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

På "digitalt museum" (och på "historisk.nu" ) hittar jag en fin bild på den äldre (väl?) systerlokomotorn BLJ 1. Men ingen på 2. De gjorde väl ingen större succé på BLJ, någon av dom? Eller är det nåt man säger för att inte förstöra ryktet om banan som Den Som Bara Körde Med Ånglok Till Slutet?


/ L G :-)

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Dag Bonnedal, Saturday, March 20, 2021, 21:22 (1125 dagar sedan) @ Granis

Här fanns en riktigt bra högupplöst s/v bild på BLJ 2 som Hr. Granis har vänligen kommenterat i inlägget efter.
Jag har laddat ned bilden för eget bruk, men delar med mig om det inte gör någon upprörd.

Dag B

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Granis, Saturday, March 20, 2021, 21:52 (1125 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Oj, ska man behöva komma ihåg allt när man blivit så gammal som jag? Nåja. Det var ju för tio år sedan, och det som hände så långt tillbaka -för att inte tala om det som hände för ännu längre sen- ska ju då vara lättare att minnas än det som hände i går ;-)

Ja, boken om "Bjurströmmare" är nog en bra källa (som man då tydligen inte kommer ihåg). Men "nånstans" vill jag ändå minnas att de inte gjorde/ fick göra nån succé på BLJ. Staffan i Morshyttan nämner ju också i den gamla tråden att de inte fick köra på linjen.

Och det kan väl vara (tekniskt) relevant för denna typ av motorlok, men om man t ex skaffat multipelkörbara Z4p under sent (typ) 50-tal (för att inte tala om Tp!) hade väl ångloken kunnat ersättas (fr o m) redan då -sådär? Precis som på så många andra banor, SJ´s inte minst.


/ L G

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Ola Almquist, Sunday, March 21, 2021, 13:39 (1124 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Här fanns en riktigt bra högupplöst s/v bild på BLJ 2 som Hr. Granis har vänligen kommenterat i inlägget efter.
Jag har laddat ned bilden för eget bruk, men delar med mig om det inte gör någon upprörd.

Dag B

Bilden finns även på sidan 204 i boken Industrijärnvägar i Dalarna.

/Ola

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Stefan Olsson, Saturday, March 20, 2021, 21:57 (1125 dagar sedan) @ Granis

Sonen Johan gjorde en ansats att få lokomotorn i trafik, innan vi övergick till att renovera Katrineforsaren istället. Jag kunde i alla fall skaka fram några bilder från dess hemarena, Klosterverken, från februarie 1972. Litet imponerad blev han när jag drog fram bilden på motorinstallationen. Roligare kanske hade varit en bild från hytten...

[image]

Tyvärr blev det något fel vid uppladdningen av den andra bilden...

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Peter Lidskog, Saturday, March 20, 2021, 21:01 (1125 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Sällar mej till hyllningskören, men vill också påpeka en tryckfelsnisse i rubriken "SJ YBop5 874" där "5" och "p" bör byta plats.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Saturday, March 20, 2021, 21:04 (1125 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Sällar mej till hyllningskören, men vill också påpeka en tryckfelsnisse i rubriken "SJ YBop5 874" där "5" och "p" bör byta plats.

Tack! Rättat!

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Christer Brimalm, Sunday, March 21, 2021, 09:12 (1124 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Hej!

En liten petitess angående ångloket S2p 3037:
Loket togs i trafik i Vadstena 1996, inte 1998.

Kanske det också kunde framgå något tydligare att loket ägs av WFJ och att avsikten är att det ska återvända till Vadstena igen.

Vänliga hälsningar
Christer Brimalm
WFJ

Ny hemsida - Våra fordon i TJF

av Fredrik Lundström, Sunday, March 21, 2021, 09:19 (1124 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Hej!

En liten petitess angående ångloket S2p 3037:
Loket togs i trafik i Vadstena 1996, inte 1998.

Kanske det också kunde framgå något tydligare att loket ägs av WFJ och att avsikten är att det ska återvända till Vadstena igen.

Vänliga hälsningar
Christer Brimalm
WFJ

Tack Christer, ska förtydliga!

Ny hemsida - Våra fordon i TJF - Slipersbytarna

av Sven A, Sunday, March 21, 2021, 10:17 (1124 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Slipersbytarna har ett ursprung från SJ / BV.
När dessa leverades hade de beteckningen SBT 021 eller 022, tillverkade av Lameco i Hällnäs.
Skillnaden var vilken typ av motor som dessa leverades med. Sentida motorbyten och ombyggnader på lokal basis har gjort att någon sammanhållen struktur på den tekniska dokumentationen på respektive typ saknas. Hur den dokumentation finns på individnivå var upp till respektive lokal förvaltare.
Numren torde vara 48XX, dessa ska finnas noterade på plåtar sittande på lådan vid manöverspakarna.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF - Slipersbytarna

av Peter B, Sunday, March 21, 2021, 17:26 (1124 dagar sedan) @ Sven A

Det kan ha varit 4835 på en av dem.
Sen har FAS bytaren SBT022 4830, och den har varit avhandlar i Facebook Järnvägar förr och nu att den inte tillhör TJF.
På Josef syns att numret är kvar, men inte läsbart på bilden.

Det är imponerande material, men jag som lite listoman saknar EVN-numren på alla fordon. De är riktigt bra när man sortera materialet, även om får museijärnvägsfordon är märkta med dessa.

Ny hemsida - Våra fordon i TJF - Slipersbytarna

av Fredrik Lundström, Sunday, March 21, 2021, 18:37 (1124 dagar sedan) @ Peter B

Det kan ha varit 4835 på en av dem.
Sen har FAS bytaren SBT022 4830, och den har varit avhandlar i Facebook Järnvägar förr och nu att den inte tillhör TJF.
På Josef syns att numret är kvar, men inte läsbart på bilden.

Som nämnts i ursprungsinlägget kommer texterna att kompletteras framöver. Här är ett sådant ställe. Ägare av båda bytarna är förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, så även stoppmaskinen. Det är tillagt på hemsidan

Det är imponerande material, men jag som lite listoman saknar EVN-numren på alla fordon. De är riktigt bra när man sortera materialet, även om får museijärnvägsfordon är märkta med dessa.

Just EVN-numret har inte varit uppe till diskussion, vi får fundera vidare på den detaljen. Tack för input! :-)