Frågor om VGJ och LSSJ Kockums- och Görlitz vagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, March 20, 2021, 22:12 (1105 dagar sedan)

Några frågor om de nio vagnar Kockums levererade till VGJ 1914-16 och de två som levererades till LSSJ 1916 samt de femton vagnar som Görlitz levererade till VGJ 1923 samt främst vagnarna efter förstatligandet 1948, alltså totalt 26 smalspåriga vagnar.

1. De två CD vagnarna VGJ 1034 och 1041 byggdes tydligen bägge om till C vagnar 1947. Senare i SJ ägo blev 1034 som SJ nr 355 ombyggd 1951 till litt CFp medan 1041 förblev Cp 362. Var SJ 355 littrerad Cp fram till ombyggnaden?

2. VGJ BC4 1033 och 1040 byggdes om till C vagnar, nr 1040 år 1947, men vilket år byggdes 1033 om? Vagnarna hade ursprungligen en toalett placerad mitt i vagnen, behölls denna placering liksom fönsterfördelning vid ombyggnaden och även under SJ-tiden som Cp 354 och 361?

3. Enligt VGJ vagnslista från 1944 var det endast de två C-vagnarna (1033 och 1040) och de sex C9 vagnarna (1365-1370) som var utrustade med toalett. Enligt SJ särtryck, i detta fall från 1952, kan man inte utläsa hur det förhöll sig efter förstatligandet men uppgift om antalet passagerarplatser kan ge en ledtråd. Enligt särtryck 77 år 1952 har SJ Cp 354 (1033), Cp 357-360 (1035-1039), Cp 362 (1041), Cp 363-375 (1365-1377) samt Cp 377 (1379) 36 sittplatser något som jag tolkar som att vagnarna var utrustade med toalett. Enligt en bild jag fått tillgång till som visar Cp 357 (1036) syns vagnen med toalett något som den inte haft vid VGJ. Antal sittplatser för övriga vagnar är för Cp 356 och 376 (1035 och 1378) 40, Cp 361 (1040) 39 samt Cp 391-392 (LSSJ 39-40) 34 sittplatser. Kan det vara så att alla vagnar utom Cp 356, 362 och 376 fick toaletter?

4. När det handlar om bromsutrustning var VGJ 1034-1039, 1041 samt 1365-1379, alltså alla VGJ vagnar utom 1033 och 1040, utrustade med vakum- och skruvbroms, fick SJ Cp 354 och Cp 361 bromsutrustning? Enligt Särtryck 77 år 1952 tycks Cp 361 vara obromsad medan de två fd LSSJ vagnarna 39 och 40 (SJ Cp 393 och 394) anges som bromsade.

5. Jag har sett en bild på vad jag tolkar som en av dessa 26 vagnar i samband med slopandet som visar vagnen med tvärskuret tak. Fick fler, och i så fall vilka, vagnar tvärskurena tak under sin SJ-tid?

6. De ritningar som finns av Kockumsvagnarna visar en cylindrisk kamin men de bilder av vagnar som jag tolkar som fd VGJ vagnar under SJ-perioden visas en mer kvadratisk kamin. Uppenbart skedde ett byte men när, före eller efter förstatligandet eller ser jag fel? I förteckningen från VGJ år 1944 finns inte ”kamin” angiven för någon av vagnarna och i Särtryck 77 från 1952 kan jag inte utläsa att någon av vagnarna har kamin. Kan VGJ avinstallerat och SJ installerat kamin igen senare?

Många frågor och möjligen något förvillande blev det med alla vagnar med olika nummer men jag hoppas på några svar.

Ola Ahlström
Malmö

Frågor om VGJ och LSSJ Kockums- och Görlitz vagnar

av Anders Jansson, Sunday, March 21, 2021, 11:19 (1104 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag börjar med några tillrättalägganden.

Det var Dortmunder Union och i Görlitz som byggde de 15 C-vagnarna år 1923. Några av dessa ägdes för övrigt formellt av LSSJ även om de var VGJ-märkta.

Den "kamin" du efterlyser var inte en kamin utan en varmvattenpanna. Vanligen betecknad med V4 i Str77.

Vad gäller de efterfrågade Kockumsvagnarna har jag följande noteringar:

VGJ BC 1033
Nedklassad till 3-klass utan ombyggnad eller litteraändring år 1943.
Reviderad i Varberg 1949-12. Fönsterindelningen ändrades till symmetrisk med lika stora fönster. En gaveldörr flyttad till mitten av gaveln. Toalett anordnad. Ommärkt SJ Cp 355.

VGJ CD 1034
Ombyggd till C år 1926.
Ombyggd med ändrad inredning år 1945.
Ombyggd till CFp av KVAB 1951-12. Ommärkt SJ CFp 355.

VGJ C 1035
Reviderad i Varberg år 1952. Ommärkt SJ Cp 356. Ej trafikvagn – reserverad för att användas som köksvagn i sjukhuståg. Förenklad revision.

VGJ C 1036
Reviderad i Varberg 1951-05. Toalett anordnad. Ommärkt SJ Cp 357.

VGJ C 1037
Reviderad i Varberg 1951-04. Toalett anordnad. Ommärkt SJ Cp 358.

VGJ C 1038
Reviderad i Varberg 1951-08. Toalett anordnad. Ommärkt SJ Cp 359.

VGJ C 1039
Reviderad i Varberg 1952-02. Toalett anordnad. Ommärkt SJ Cp 360.

VGJ BC 1040
Nedklassad till 3-klass utan ombyggnad eller litteraändring år 1943.
Ombyggd till C med ändrad inredning 1947-08.
Reviderad i Varberg år 1953-09. Ommärkt SJ Cp 361. Reservvagn i Uddevalla. Förenklad revision.

VGJ CD 1041
Ombyggd till C redan år 1916.
Reviderad i Varberg 1951-05. Toalett anordnad. Ommärkt SJ Cp 362.

LSSJ C 239
Reviderad i Varberg 1950-09. Toalett anordnad. Ommärkt SJ Cp 393.

LSSJ C 240
Reviderad i Varberg 1950-11. Toalett anordnad. Nya raka plattformstak monterade. Ommärkt SJ Cp 394.

Gengångaren VGJ 1034

av Anders Jansson, Sunday, March 21, 2021, 11:49 (1104 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Rubricerade vagn finns sedan länge hos SkLJ. Att det är VGJ 1034 lär inte råda något tvivel om baserat på ramstans, utformning etc. Härav följer att man inte alltid kan lita på vad som är beslutat och dokumenterat.

SJ BFp 355 (fd VGJ 1034) slopades och avställdes 1958-12-31. Vagnen skrotrapporterades av 27 ms (Vislanda) i juli 1960 utan föregående skrotbeslut.
[image]

Den vagn som finns bevarad var tidigare II distr Tjv 625521. Enligt arkivhandlingarna så skall Bp 374 (VGJ 1376) ha slopats och avställts 1957-12-27. Skrotningsbeslut 1960-05-18 vilket upphävdes 1960-09-07 då vagnen tilldelades II distr som tjänstevagn. Av II distr 1960-09-13 tilldelad 36 bs som Tjv 625521. Ommärkt i oktober 1960 enligt rapport från 5 ms.

Det ligger nära till hands att misstänka att man i Skara föredrog en BFp med sidodörrar som tjänstevagn och på något sätt ordnade så att Bp 374 skrotades med identitet BFp 355.