Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 (Bana)

av Peter Bolin, Saturday, March 20, 2021, 22:56 (1225 dagar sedan)

Nu har det blivit dags för marsomgången av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. För mig är det här en av månadens höjdpunkter. Rättelser och kompletteringar av forumexpertisen är som vanligt välkomna.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (februari 2021)

[image]
Okänd X4p från Eddavägen vid infarten till Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
Okänd X9p vid Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
X7p 52 lämnar Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
X7p 52 vid Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1966.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1966.

[image]
Uppställda passvagnar vid Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
Två okända X7p vid infarten till Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
Okänd X4p med passvagn lämnar en hållplats ca 1966. Här går jag bet på var bilden är tagen. Troligen beror det på att platsen har ändrat utseende sedan bilden togs för ca 55 år sedan. Vad säger expertisen?

[image]
Okänd X4p vid för mig okänd hållplats ca 1966.

I april kommer en ny omgång.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av John T, Saturday, March 20, 2021, 23:31 (1225 dagar sedan) @ Peter Bolin

Väldigt trevligt att du återkommande lägger ut Björn Alnebos bilder här!

Okänd X4p med passvagn lämnar en hållplats ca 1966. Här går jag bet på var bilden är tagen. Troligen beror det på att platsen har ändrat utseende sedan bilden togs för ca 55 år sedan. Vad säger expertisen?

Vendevägens hållplats på Näsbyparkslinjen.

Okänd X4p vid för mig okänd hållplats ca 1966.

Samma här, alltså Vendevägen. På den tiden fanns som synes plattform även på den hitre sidan av plankorsningen. Arrangemanget bör ha varit för att minimera tiden då bommarna låg nere.

I april kommer en ny omgång.

Det ser jag fram emot!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Olle E, Sunday, March 21, 2021, 10:12 (1224 dagar sedan) @ Peter Bolin

Kul för en gammal Ösby-bo! Fast på min tid hette Rindavägen Falks väg...
Vendevägen solklart! När försvann plattformen norr om övergången?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Peter Bolin, Sunday, March 21, 2021, 11:18 (1224 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för kommentarerna. Jag trodde att det var Vendevägen, men den norra plattformen och de stora snömängderna gjorde mig osäker.

Jag undrar också hur länge den norra plattformen fanns. När det gäller namnbytet på hållplatsen från Parkvägen till Vendevägen 1956 utgår jag från att det berodde på risken för förväxling med hållplatsen Parkvägen på Södra Lidingöbanan. Stämmer det?

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 -- Parkv.-->Vendev.

av Ulf Pålsson, Sunday, March 21, 2021, 13:35 (1224 dagar sedan) @ Peter Bolin

- - -När det gäller namnbytet på hållplatsen från Parkvägen till Vendevägen 1956 utgår jag från att det berodde på risken för förväxling med hållplatsen Parkvägen på Södra Lidingöbanan. Stämmer det?

Troligen inte. Det som nu är Vendevägen hette ursprungligen Vendevägen bara från Strandvägen (vid Samsöviken) till Auravägen. Från Auravägen till plankorsningen med järnvägen mot Altorp var namnet Parkvägen. Därifrån till den dåvarande plankorsningen med ”huvudlinjen” norr om Ösby station var namnet Torvägen, och därifrån till gränsen mot dåvarande Danderyds köping strax söder om korsningen med Anundvägen var namnet Mysingsvägen. På 1956 års Djursholmskarta har allt slagits ihop till ’Vendevägen’. 'Parkvägen' försvann som gatunamn i Djursholm. Möjligen skedde namnsammanslagningen för gatorna något år tidigare.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 - spårspärrsignaler

av Ulf Pålsson, Sunday, March 21, 2021, 13:41 (1224 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X4p från Eddavägen vid infarten till Djursholms Ösby ca 1966.

Till höger om motorvagnen, vid kontaktledningsstolpen, ser vi en spårspärrsignal vid en motordriven spårspärr som fanns på dåvarande spår 4, ett sidospår för uppställning av personvagnar. Till vänster bild skymtar ytterligare en spårspärrsignal vid förlängningen av spår 1. Men där finns ingen spårspärr, utan den spårspärrsignalen visar "stopp" för att skyddsväxeln ligger i skyddande läge och spåret leder ut i en grushög.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 - vagnar på spår 9?

av Ulf Pålsson, Sunday, March 21, 2021, 13:47 (1224 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1966.

[image]
Uppställda passvagnar vid Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
Två okända X7p vid infarten till Djursholms Ösby ca 1966.

Sidospåret spår 9 brukade på senare år användas för uppställning av avställda vagnar av olika slag. Men dessa passvagnar på spår 9 är ju knappast avställda, så vad gör de där? Kan det vara någon tillfällig spårbrist vid Stockholm Ö som har gjort att man måste utnyttja spår 9 i Dj Ösby för uppställning?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 - vagnar på spår 9?

av Leif B, Sunday, March 21, 2021, 15:51 (1224 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1966.

[image]
Uppställda passvagnar vid Djursholms Ösby ca 1966.

[image]
Två okända X7p vid infarten till Djursholms Ösby ca 1966.

Sidospåret spår 9 brukade på senare år användas för uppställning av avställda vagnar av olika slag. Men dessa passvagnar på spår 9 är ju knappast avställda, så vad gör de där? Kan det vara någon tillfällig spårbrist vid Stockholm Ö som har gjort att man måste utnyttja spår 9 i Dj Ösby för uppställning?

Kan det inte varit "permanent" spårbrist på Östra under de här åren? Jag har själv funderat över hur man fick plats med alla motor- och passvagnar på Östra efter att man lagt ner hallen i Dj Ösby? Dessutom koncentrerades väl trafiken alltmer på södra delen av nätet och nattuppställning av passvagnar i t ex Norrtälje, Uppsala, Gimo etc försvann alltmer när pendlartrafiken till Stockholm ökade och alla annan trafik minskade.

Man fick ju spårmeter på Östra när normalspåren spikades in 891 men det var väl betydligt senare, sent 70- eller tidigt 80-tal skulle jag gissa. Man ställde vagnar i Lindholmen och Österskärm kanske även Vallentuna och Åkersberga? Men ändå, hur fick allt plats under dessa år?

/funderar
Leif

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av HLi, Sunday, March 21, 2021, 14:24 (1224 dagar sedan) @ Peter Bolin

Den okända X9P är antingen 58 eller 59.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Olle E, Sunday, March 21, 2021, 15:26 (1224 dagar sedan) @ HLi

Den okända X9P är antingen 58 eller 59.

Hur ser du det? Märkning eller andra yttre kännetecken?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av HLi, Sunday, March 21, 2021, 19:30 (1224 dagar sedan) @ Olle E

Strömavtagarna

/HLi

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Olle E, Sunday, March 21, 2021, 23:40 (1224 dagar sedan) @ HLi

Ah, har aldrig noterat någon skillnad. Får hitta bilder att jämföra!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Thomas Tell, Monday, March 22, 2021, 00:07 (1224 dagar sedan) @ HLi

60 hade originalströmavtagare fortfarande 1976. Jag tror den fick äldre modellen 1990.

[image]

/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Olle E, Monday, March 22, 2021, 20:16 (1223 dagar sedan) @ Thomas Tell

60 hade originalströmavtagare fortfarande 1976. Jag tror den fick äldre modellen 1990.

[image]

/tell

Fattar inte riktigt hur du menar. Skiljer sig strömavtagaren på din bild från den på Alnebos bild?
På slutet hade väl niorna strömavtagare med dubbla slitskenor?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Thomas Tell, Monday, March 22, 2021, 23:24 (1223 dagar sedan) @ Olle E

Några av "niorna" fick den äldre strömavtagartypen på slutet. Jag tror det är som HLi tänker på när han skiljer ut två av dem på. din bild.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Leif B, Tuesday, March 23, 2021, 13:23 (1222 dagar sedan) @ Thomas Tell

Några av "niorna" fick den äldre strömavtagartypen på slutet. Jag tror det är som HLi tänker på när han skiljer ut två av dem på. din bild.
/tell

Hur ser man skillnad på en "original" resp "äldre" strömavtagare? Är det ramen längst ner som består av plåt med hål i resp av rör som man ska titta på?

En av niorna hade f ö en röd, enbent Schunk-strömavtagare de sista åren.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Överkörmästaren, Tuesday, March 23, 2021, 13:39 (1222 dagar sedan) @ Leif B

Några av "niorna" fick den äldre strömavtagartypen på slutet. Jag tror det är som HLi tänker på när han skiljer ut två av dem på. din bild.
/tell


Hur ser man skillnad på en "original" resp "äldre" strömavtagare? Är det ramen längst ner som består av plåt med hål i resp av rör som man ska titta på?

En av niorna hade f ö en röd, enbent Schunk-strömavtagare de sista åren.

Själva pantografen är bredare på den äldre typen, ytterrören går nästan i linje med kolskenans horn.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, March 23, 2021, 17:23 (1222 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och jag som trodde att pantograf var ett ritverktyg.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Överkörmästaren, Tuesday, March 23, 2021, 17:43 (1222 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Och jag som trodde att pantograf var ett ritverktyg.

Ja... förlåt om jag använder fel uttryck. Det kan observeras att strömavtagare ofta heter pantograph på engelska. Kanske är det ett uttryck som först och främst används av tågintresserade, snarare än i järnvägssektorn. Tyvärr kommer jag inte på något bättre uttryck just nu. Någon kanske kan hjälpa mig med vad det egentligen heter.

Hur som helst menar jag den rörliga delen av strömavtagaren, mellan stativet och kolskenan.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, March 23, 2021, 17:58 (1222 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Bygel?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Överkörmästaren, Tuesday, March 23, 2021, 20:44 (1222 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Bygel?

Det duger säkert inte heller. För spårvägsmässigt, eller nåt...

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Göran Kannerby, Tuesday, March 23, 2021, 21:05 (1222 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Bygel?

Passar bra för strömavtagare som inte är av pantograftyp, i princip en enda enhet utan leder annat än vid infästningen.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Göran Kannerby, Tuesday, March 23, 2021, 18:22 (1222 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och jag som trodde att pantograf var ett ritverktyg.


Ja... förlåt om jag använder fel uttryck. Det kan observeras att strömavtagare ofta heter pantograph på engelska. Kanske är det ett uttryck som först och främst används av tågintresserade, snarare än i järnvägssektorn. Tyvärr kommer jag inte på något bättre uttryck just nu. Någon kanske kan hjälpa mig med vad det egentligen heter.

Hur som helst menar jag den rörliga delen av strömavtagaren, mellan stativet och kolskenan.

Strömavtagaren har en pantograf, men det är inte enbart detta som är pantografer. Ritverktyg har också en pantograf, men det är inte enbart detta som är pantografer.

Att påstå att strömavtagaren eller ritverktyget inte är någon pantograf är felaktigt.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, March 24, 2021, 09:07 (1221 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och jag som trodde att pantograf var ett ritverktyg.


Ja... förlåt om jag använder fel uttryck. Det kan observeras att strömavtagare ofta heter pantograph på engelska. Kanske är det ett uttryck som först och främst används av tågintresserade, snarare än i järnvägssektorn. Tyvärr kommer jag inte på något bättre uttryck just nu. Någon kanske kan hjälpa mig med vad det egentligen heter.

Hur som helst menar jag den rörliga delen av strömavtagaren, mellan stativet och kolskenan.

En mer geometriskt korrekt benämning skulle kunna vara parallellogram.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10. Strömavtagartyper?

av Stefan Isaksson, Wednesday, March 24, 2021, 13:54 (1221 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

En mer geometriskt korrekt benämning skulle kunna vara parallellogram.

Sorry, för att sidorna ska vara parallella måste toppen och basen vara lika långa. Det finns vad jag vet äldre strömavtagare som hade ytterst kort bas och därmed nästan var en parallellogram, men det normala är att basen är betydligt längre än toppen.

Nu kastar jag mig ut på djupt vatten, men jag vill minnas att en äldre svensk term för bygeltypen är saxbygel.
En tidig variant kallades AEG-bygel. (Det kan nämnas att släpbyglar i början tycks ha kallats Siemensbyglar eftersom bygeltypen, och även systemet för luftledningsupphängning, ursprungligen var ett Siemenspatent)

Varför byglarna även kallats pantograf försöker följande Wikipedia förklara: https://sv.wikipedia.org/wiki/Strömavtagare och jag tror att de är något på spåret: ritverktyg som ska bevara vinklar t ex flyttbara linjaler - gärna i kombination med en regelrätt pantograf - har vinkelbevarandet gemensamt med bygeln som ska hålla slitskenans angreppsvinkel mot luftledningen under kontroll.

Hur initierad wikipediareferensen är vet jag inte, jag är direkt tveksam till påståendet att strömmen genom bygeln är lägre på likströms spårvägsanläggningar. Exemplet att IORE max tar ut 840 A är kul om man har i minnet att "storloken" Bbp/Bdp var säkrade till 1000 A och alltså kunde ta ut lika stora strömmar (det fanns förare som körde så det löste ut). Om jag minns rätt var X9P något lägre säkrade, men inte med mycket; 900 A eller så.

SI

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10

av Peter Bolin, Sunday, March 21, 2021, 18:01 (1224 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla kompletteringar som inkommit under dagen. Då har jag lärt mig att namnbytet på hållplatsen från Parkvägen till Vendevägen berodde på att namnet Parkvägen försvann när Mysingsvägen, Torvägen, Parkvägen och Vendevägen slogs ihop och kallades Vendevägen genomgående. Wikipediaartikeln, Vendevägen, Danderyd – Wikipedia, tar upp detta, men det anges inget årtal för sammanslagningen.

När togs vagnhallen vid Djursholms Ösby ur bruk som ordinarie vagnhall? Från mina resor med busslinje 509 omkring 1969 minns jag att man kunde se vagnhallen när bussen körde förbi på Vendevägen. Det stod en något risig motorvagn uppställd där närmast vägen, vilket bör ha varit X2p 32 (som är med på Björns bilder från ”Långsängslådan” som jag visat tidigare). Höll SRJmf till i den vagnhallen vid den tiden?

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10, Vagnhall Djö

av Leif B, Thursday, March 25, 2021, 13:43 (1220 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla kompletteringar som inkommit under dagen. Då har jag lärt mig att namnbytet på hållplatsen från Parkvägen till Vendevägen berodde på att namnet Parkvägen försvann när Mysingsvägen, Torvägen, Parkvägen och Vendevägen slogs ihop och kallades Vendevägen genomgående. Wikipediaartikeln, Vendevägen, Danderyd – Wikipedia, tar upp detta, men det anges inget årtal för sammanslagningen.

När togs vagnhallen vid Djursholms Ösby ur bruk som ordinarie vagnhall? Från mina resor med busslinje 509 omkring 1969 minns jag att man kunde se vagnhallen när bussen körde förbi på Vendevägen. Det stod en något risig motorvagn uppställd där närmast vägen, vilket bör ha varit X2p 32 (som är med på Björns bilder från ”Långängslådan” som jag visat tidigare). Höll SRJmf till i den vagnhallen vid den tiden?

/Peter Bolin

Ett delsvar ur Skendöd i Roslagen, Svallhammar, 2002: "Ösby vagnhall rationaliserades bort ganska snart efter SJs övertagande av Roslagsbanan. När bilden togs var den fortfarande i bruk som vagnhall. Foto Bengt Eklund, 1961"

Senare höll elavdelningen till där med sina fordon och möjligen även ban- och signal dito. Samt naturligtvis även embryot till SRJmf.