Passerande rälsbusståg (Fotografier/bildfrågor)

av Greger Larsson, Sunday, March 21, 2021, 19:41 (1129 dagar sedan)

S1 1923 på för mig okänd plats 1965. Foto:S-E Bäck

[image]

Passerande rälsbusståg

av HP, Sunday, March 21, 2021, 19:52 (1129 dagar sedan) @ Greger Larsson

S1 1923 på för mig okänd plats 1965. Foto:S-E Bäck

[image]

Är det 1923 borde det vara i krokarna kring Sveg eller Östersund, var finns det vatten jämte en bangård med de speciella strålkastarna.

Är du säker på att det är just 1923? Det är inte 1924 på DVVJ-resa?/HP

Passerande rälsbusståg

av John T, Sunday, March 21, 2021, 20:12 (1129 dagar sedan) @ HP

S1 1923 på för mig okänd plats 1965. Foto:S-E Bäck


Är det 1923 borde det vara i krokarna kring Sveg eller Östersund, var finns det vatten jämte en bangård med de speciella strålkastarna.

Är du säker på att det är just 1923? Det är inte 1924 på DVVJ-resa?/HP

En möjlighet är att det är i Lit. Den stationen ligger vid vatten och har/hade den typen av belysningsarmaturer.

Edit: Lit har inte kvar dessa armaturer numera, ser jag när jag tittar på egna bilder från 2011. Men på andras bilder från 1970-talet är armaturerna där.

Passerande rälsbusståg

av HP, Sunday, March 21, 2021, 20:41 (1129 dagar sedan) @ John T

S1 1923 på för mig okänd plats 1965. Foto:S-E Bäck


Är det 1923 borde det vara i krokarna kring Sveg eller Östersund, var finns det vatten jämte en bangård med de speciella strålkastarna.

Är du säker på att det är just 1923? Det är inte 1924 på DVVJ-resa?/HP


En möjlighet är att det är i Lit. Den stationen ligger vid vatten och har/hade den typen av belysningsarmaturer.

Edit: Lit har inte kvar dessa armaturer numera, ser jag när jag tittar på egna bilder från 2011. Men på andras bilder från 1970-talet är armaturerna där.

Ja då måste det vara det!/HP

Passerande rälsbusståg

av Greger Larsson, Sunday, March 21, 2021, 22:03 (1129 dagar sedan) @ HP

Efter lite efterforskningar så ser resan med 1923 ut att ha gått Långsele-Hoting-Östersund 25/9 och dagen efter utfärd Östersund-Nälden med F 1200. Bild från Långsele:

[image]

Passerande rälsbusståg

av Thomas Tell, Monday, March 22, 2021, 10:22 (1129 dagar sedan) @ Greger Larsson

Efter lite efterforskningar så ser resan med 1923 ut att ha gått Långsele-Hoting-Östersund 25/9 och dagen efter utfärd Östersund-Nälden med F 1200. Bild från Långsele:

[image]

Tåget bestod av lok, F1 och fyra B3d-vagnar. Ett mycket trevligt museitåg.
/tell

Passerande rälsbusståg

av Lars-Göran Eriksson, Tuesday, March 23, 2021, 16:11 (1127 dagar sedan) @ Greger Larsson

Jag hittade "en inte så bra bild" från denna SJK-resa. Sammansättningen går kanske att urskilja.

[image]

Passerande rälsbusståg

av Stig Lagergren, Tuesday, March 23, 2021, 18:30 (1127 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag hittade "en inte så bra bild" från denna SJK-resa. Sammansättningen går kanske att urskilja.

Din bild är så trevlig Lars-Göran, så jag tog mig friheten att behandla den lite. Hoppas att Du inte misstycker.[image]

Passerande rälsbusståg

av Lars-Göran Eriksson, Tuesday, March 23, 2021, 18:58 (1127 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det tar jag emot med tacksamhet !

Passerande rälsbusståg

av Greger Larsson, Tuesday, March 23, 2021, 18:35 (1127 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Ja, trevligt med en färgbild. Bör väl vara Hoting?

Passerande rälsbusståg

av John T, Monday, March 22, 2021, 12:52 (1128 dagar sedan) @ LasseE

Men Lit hade tre spår längs hela bangården. Litsnäset verkar i så fall passa bättre: http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0674.jpg

Jag förstår vad du menar. Det finns dock en del om och men:

1) Hade Litsnäset de aktuella belysningsarmaturerna under 60-talet?

2) Bebyggelsen på andra sidan vattnet stämmer sämre med Litsnäset. Idag finns förvisso någon enstaka byggnad på andra sidan, men Lit stämmer bättre med S-E Bäcks bild, tycker jag.

3) Vad säger att vi ser alla spår på Bäcks bild? Man kan dessutom se ett upprivet spår till vänster i bild. Det kan stämma med både Lit och Litsnäset. Lit hade för länge sedan fler än tre spår och något av dem kan på 60-talet ha varit relativt nyupprivet. Även Litsnäset hade förvisso ett litet stickspår, som kan ha rivits upp.

Jag lutar nog fortfarande åt Lit, men särskilt punkt 1 och 2 ovan vore intressanta få bättre ordning på för att säkrare komma fram till något.

Passerande rälsbusståg

av Richard Loe, Tuesday, March 23, 2021, 20:41 (1127 dagar sedan) @ John T

Men Lit hade tre spår längs hela bangården. Litsnäset verkar i så fall passa bättre: http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0674.jpg


Jag förstår vad du menar. Det finns dock en del om och men:

1) Hade Litsnäset de aktuella belysningsarmaturerna under 60-talet?

2) Bebyggelsen på andra sidan vattnet stämmer sämre med Litsnäset. Idag finns förvisso någon enstaka byggnad på andra sidan, men Lit stämmer bättre med S-E Bäcks bild, tycker jag.

3) Vad säger att vi ser alla spår på Bäcks bild? Man kan dessutom se ett upprivet spår till vänster i bild. Det kan stämma med både Lit och Litsnäset. Lit hade för länge sedan fler än tre spår och något av dem kan på 60-talet ha varit relativt nyupprivet. Även Litsnäset hade förvisso ett litet stickspår, som kan ha rivits upp.

Jag lutar nog fortfarande åt Lit, men särskilt punkt 1 och 2 ovan vore intressanta få bättre ordning på för att säkrare komma fram till något.

Bilderna är från Lit, vilket man ser om man tittar på flygbilderna från 1963 som man hittar på kartbild.com. På dom flygbilderna ser man tydligt att det vid denna tid inte finns någon bebyggelse på andra sidan vattnet från stationen i Litnäset. I Lit finns däremot både bebyggelse på andra sidan vattnet år 1963, och bredden på vattenytan stämmer bättre med fotot. Jag antar att spåret var nyupprivet år 1965, för den fanns kvar 1963 vilket syns på flygfotot.

Passerande rälsbusståg

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 24, 2021, 06:26 (1127 dagar sedan) @ John T

S1 1923 på för mig okänd plats 1965. Foto:S-E Bäck


Är det 1923 borde det vara i krokarna kring Sveg eller Östersund, var finns det vatten jämte en bangård med de speciella strålkastarna.

Är du säker på att det är just 1923? Det är inte 1924 på DVVJ-resa?/HP


En möjlighet är att det är i Lit. Den stationen ligger vid vatten och har/hade den typen av belysningsarmaturer.

Edit: Lit har inte kvar dessa armaturer numera, ser jag när jag tittar på egna bilder från 2011. Men på andras bilder från 1970-talet är armaturerna där.


Det ser ut som österrikiska belysningsarmaturer. Dessa satt uppe på i stort sett varenda österrikisk station, plattform och bangårdsområde under sin tid. Många är idag ersatta med modernare armaturer, men många finns ännu kvar där.

Passerande rälsbusståg

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, March 24, 2021, 09:05 (1127 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

S1 1923 på för mig okänd plats 1965. Foto:S-E Bäck


Är det 1923 borde det vara i krokarna kring Sveg eller Östersund, var finns det vatten jämte en bangård med de speciella strålkastarna.

Är du säker på att det är just 1923? Det är inte 1924 på DVVJ-resa?/HP


En möjlighet är att det är i Lit. Den stationen ligger vid vatten och har/hade den typen av belysningsarmaturer.

Edit: Lit har inte kvar dessa armaturer numera, ser jag när jag tittar på egna bilder från 2011. Men på andras bilder från 1970-talet är armaturerna där.

Det ser ut som österrikiska belysningsarmaturer. Dessa satt uppe på i stort sett varenda österrikisk station, plattform och bangårdsområde under sin tid. Många är idag ersatta med modernare armaturer, men många finns ännu kvar där.

Den där typen av gatubelysningsarmaturer med lysrör var ganska vanlig i min barndom (tidigt 1970-tal), men ersattes efter hand med kvicksilverlampor på de flesta håll. Ett specifikt ställe där jag minns att de användes som gatubelysning var dåvarande genomfarten genom Gysinge. Ett problem för svenska förhållanden var att lysrören hade svårt att tända i sträng kyla. Jag misstänker också att de var mer underhållskrävande än armaturer med kvicksilverlampor.