Flisvagn litt Fb - frågor om användning (Fordon: vagnar)

av HP, Monday, March 22, 2021, 12:38 (1123 dagar sedan)

[image]

Hej!
JVM har flisvagnen Fb 601 8 091-7 i sin ägo. Vi har en del fakta om vagnen, men inte så mycket om dess användning, mer än att den gick med Flis. Så här kommer några följdfrågor:

-Vagnen levererades som litt Lu 1959, såg den likadan ut som den gör nu? Eller har den byggt om genom åren på något sätt?

-Har man transporterat annat än flis i den? Gick det någonsin träkol i dem?

-Vilka upplägg gick dessa vagnar vanligen i, någon som har minnen att förmedla?

-När gick de sista dylika vagnarna i trafik?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av BD, Monday, March 22, 2021, 13:16 (1123 dagar sedan) @ HP

Tydligen var träflis en svårlossad last. Åsåg i Korsnäs hur en Volvo hjullastare försedd med en ramm någon meter bred och hälften så hög med god fart körde in rammen i den hårt packade flislasten. Det hände inte så mycket för varje satsning med så småningom var vagnen lossad.
Tydligen klarade lagergafflar m m misshandeln.

[image]

[image]

[image]

[image]

I slutet av 80-talet provades vridbara fliscontainers i Gävle varvid denna "kuk" monterad på en hjullastare användes att vrida med.
Bakom syns två containers i provutförande. Nedan containers i serieutförande.

[image]

[image]

[image]

[image]

Senare kom även en mindre norsk variant.

[image]

Exempel på vad som använts i utlandet.

[image]

Exempel på senare tids fliscontainers där vridapparaten har gafflar som vrids 180 grader vid tömning.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Ola Almquist, Monday, March 22, 2021, 14:41 (1123 dagar sedan) @ BD

Tydligen var träflis en svårlossad last. Åsåg i Korsnäs hur en Volvo hjullastare försedd med en ramm någon meter bred och hälften så hög med god fart körde in rammen i den hårt packade flislasten. Det hände inte så mycket för varje satsning med så småningom var vagnen lossad.
Tydligen klarade lagergafflar m m misshandeln.

[image]

Men Fb-u hade väl bara två luckor?

Nåväl, en del uppgifter om vagnarna kan läsas i Str 637 från 1961, 1971 och 1983 som finns här.

/Ola

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Alex, Friday, March 26, 2021, 14:39 (1119 dagar sedan) @ BD

De små norska containrarna med sina vagnar som syns på bilden från Herrljunga har sedan flera år stått uppställda på bangården i Falun. Står där än idag.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av BD, Friday, March 26, 2021, 21:03 (1119 dagar sedan) @ Alex

De små norska containrarna med sina vagnar som syns på bilden från Herrljunga har sedan flera år stått uppställda på bangården i Falun. Står där än idag.

Står de på marken eller står även vagnarna där? Pettersons konkursbo?

Är de svenska flisburkarna skrotade?

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Anders.k., Monday, March 22, 2021, 15:06 (1123 dagar sedan) @ HP

Boken "lok och vagnar 4" har en liten fakta ruta om vagnen , 1998 var sista året den användes och sågen i Insjön var avlastaren till massabruken vid kusten.

Det fanns ju mängder av stationer som hade ett litet sågverk eller en flistug för att lasta spån eller flis till Massabruk eller boardfabriker.
En riktigt Svensk klassiker en gång i tiden som verkligen visar hur samhället förändrat sig tycker jag.

Dom mesta små och medelstora sågverken är ju borta och den mesta flisen idag förbrukas ju av vämeverk, en utveckling som triggats av oljekriser och miljömedvetande och gått ganska fort.

Mora ,Blyberg och Rågsveden är väl dom enda sågverken idag som lastar direkt på vagn till massabruk, men det har väl börjats naggas i kanten av Värtaverket som dammsuger marknaden på flis.
Värösågen är ju så gigantiskt stor så den lastar heltåg med barkflis till värmeverk, det är ju ganska ny typ av transport.

M.V.H Anders.k.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Gjermund, Monday, March 22, 2021, 16:44 (1123 dagar sedan) @ Anders.k.

I Norge gikk det også slike vogner, har selv bilde av de fra mars 1999 på Soknabruket. Da var det nok på slutten også her. På de vognene som gikk i Norge var det et skilt hvor det sto "Retur Sokna" på en type, samt "Turnusvogn Braskereidfoss-Sokna" på den andre typen. Jeg fikk lov til å ta ett skilt av hver type, på baksiden sto det på svensk noe om at de kun fikk gå i Sverige, samt kjøres til Norge over Kornsjø. Skal se om jeg kan finne det eksakte som sto på disse skiltene om ønskelig.

Men var dette vogner SJ solgte til NSB?

Hilsen Gjermund Hansen

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Kjell Friberg, Tuesday, March 23, 2021, 08:16 (1123 dagar sedan) @ Gjermund

Ett antal vagnar littera Fb-u modifirades med nedsågade gavelspetsar för trafik i Norge och littrerades Fb-x. Några av dessa såldes senare till Norge.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Alex, Friday, March 26, 2021, 14:34 (1119 dagar sedan) @ Anders.k.

Blyberg, Rågsveden och Mora lastar ut sågverksflis fri från barkför Billerud Korsnäs Bruk i Gävle medan Sthlm Exergi söker bränsleflis som kan vara en blandning av det mesta. Således ingen konkurrens om råvaran

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Carl-Johan, Monday, March 22, 2021, 17:38 (1123 dagar sedan) @ HP

[image]

Typisk vy på station i Hälsingland 1960-1970

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av johanmmolin, Monday, March 22, 2021, 19:41 (1123 dagar sedan) @ Carl-Johan

Är detta från Svenne?

I så fall kunde det kanske vara lämpligt att attribuera fotografiet till rätt person, nämligen nyligen insomnade Stig Lagerström, som avbildade sin barndoms Ljusdal i modell, och som den borne gentleman han var, aldrig skulle fått för sig att presentera en bild på någon annas verk utan att tala om var det kom ifrån.

Här har vi som haft förmånen att få ta del av hans vedermödor genom åren sparat hans tråd som minne:

Svennes tråd

Har jag fel om bildens ursprung så ber jag om ursäkt. Och i så fall är det fortfarande intressant att få veta var denna modellmiljö finns. Är det månntro i den forna källarmiljön på Hornsgatan. Även Stellan Ridderstrands, Pär Engströms med fleras verk är värt att attribuera i så fall.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av larsess, Tuesday, March 23, 2021, 14:47 (1122 dagar sedan) @ johanmmolin

Denna bild är mig bekant! Trevligt att se den i detta sammanhang också men, som johanmolin så riktigt påpekar är det comme il faut att nämna upphovsmannen. Det är till 99% säkert en bild tagen av salig Sven Lagerstöm, "Svenne" på forumet Mötesspåret. Denne hedersman var länge en välsedd gäst hos MMjS som johanmolin påpekar (även Johan var det), där han tog många fina bilder på vår bana, nu styckad och i törnrosasömn. Det långsmala formatet var en special han ordnade till för att bilderna skulle passa som vinjettbild på just detta forum, i dess "huvud".
Modellerna är lätt konverterade, ommärkta och väderbitna Lima-vagnar som littererats för perioden 1967-80 då typen hette Fb och Fb-u, den senare med förhöjt skrov för att rymma mer flis. På MMjS gick de oftast kopplade fyra och fyra med flis från sågverken i Alfta och Edsbyn. I verkligheten var en av deras sista lastplatser sågverket i Stora Vika, där jag fotograferade ett antal av dem dem i slutet av 1980-talet.(Den relationen har möjligen redan nämnts här ovan i tråden)
/Larsess

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Carl-Johan, Wednesday, March 24, 2021, 09:38 (1122 dagar sedan) @ larsess

Modelljärnvägen beskrevs i Tåg nr 5 2020. Den har ingen koppling till "Svenne".
Tyvärr är hela anläggningen nedplockad.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av johanmmolin, Wednesday, March 24, 2021, 11:17 (1122 dagar sedan) @ Carl-Johan

Sign larsess - om någon - borde veta vem som är fotografen på den anläggning som bl a han har varit primus motor för. Och även den anläggningen torde vara värd att ange som källa, såväl av artighetsskäl som mot de många tusentals timmar som var nerlagda på denna fantastiska avbildning av Hälsingland.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Stefan J, Tuesday, March 23, 2021, 14:54 (1122 dagar sedan) @ HP

Och så här kunde ett heltåg med Fb-vagnar se ut...

[image]

...Hamrångefjärden, någon gång vid mitten av 80-talet.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av BJ, Tuesday, March 23, 2021, 16:13 (1122 dagar sedan) @ Stefan J

Och så här kunde ett heltåg med Fb-vagnar se ut...

[image]

...Hamrångefjärden, någon gång vid mitten av 80-talet.

Snygg bild.
Tack för den.
Nu blev jag sugen på en Rc4 i modell och i 70-90 färgsättning som på bilden.
BJ

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av HP, Wednesday, March 24, 2021, 21:56 (1121 dagar sedan) @ Stefan J

Och så här kunde ett heltåg med Fb-vagnar se ut...

[image]

...Hamrångefjärden, någon gång vid mitten av 80-talet.

Snyggt, tack!

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Anders.k., Thursday, March 25, 2021, 10:31 (1121 dagar sedan) @ Stefan J

Och så här kunde ett heltåg med Fb-vagnar se ut...

[image]

...Hamrångefjärden, någon gång vid mitten av 80-talet.

Troligen från Vallvik, trevlig bild absolut.
Inget heltåg , men det fanns nog inga vagnar just den dagen , Vallvik lastade ut all sin massa nästan på fartyg.

NCB köpte Vallvik massabruk av Korsnäs 1968 , från den dagen och fram till 90-talet någon gång så var det antagligen landets största motagare av flis och just dessa vagnar.
Tror inte NCB hade så mycket egen skog , utan man förlitade sig mycket på externa köp vilket antagligen bidrog till att företaget drabbades av kris efter kris.
Hade ju en äldre TGOJ maskin som växellok för alla flisvagnar.
Lastplatser var ju Mora-Noret, Vika, Malungsfors, Vikarbyn, Insjön med flera

Det var ju tätt med motagare av flisvagnarlängs hela kusten , Korsnäs hade ju köpt Massabruket i Marmaverken , och dit gick mycket flis också men, vet tyvärr inte riktigt när nergången började och man slutade mota flis , 1989 stängdes det helt i alla fall.
Korsnäs satsade ju det mesta på att bygga ut Karskär, när fliscontainrarna togs i drift startade ju också heltåg dit från alla sågverken som var kvar i Dalarna, tåget sattes samman i Borlänge och rullade som heltåg till Karskär, eller Fliskär som stationen heter idag.

Stor Kopparberg hade ju Skutskärs massafabrik, dit gick det också mycket flis fram till 90-talet någon gång, vet att bla Skutskär tog emot flis från Eksjö och Vaggeryd när Norgetrafiken upphörde på slutet av 80-talet.
Tittade på tåg i Nässjö en gång, i början av 90-talet då T43 245 och 246 kom in från Eksjö resp Vaggeryd med 7 resp 8 flisvagnar i varsitt extratåg , detta sätt sattes senare på kvällen in ett godståg Alvesta- Hallsberg på kvällen, dom flisvagnarna var kortade till Skutskär.
Norrsundet var ju också Stora Kopparbergs , tog också en del flis på järnväg, tror dock inte i någon större utsträckning .

Modo i Iggesund en annan motagare av flisvagnar , verkar ha varierat en del genom årens lopp , verkar köpt mycket från Småland typ Vallnäs sågverk.

En konkurrent på flismarknaden i Dalarna var ju ASSI board fabrik i Skinnskatteberg, nerlagd 1988 , dom tog ju flisvagnar från härliga lastplatser som Särna, Klackberg och Grangärde.


M.V.H Anders.k.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Thomas K Ohlsson, Thursday, March 25, 2021, 12:08 (1121 dagar sedan) @ Anders.k.

NCB köpte Vallvik massabruk av Korsnäs 1968 , från den dagen och fram till 90-talet någon gång så var det antagligen landets största motagare av flis och just dessa vagnar.
Tror inte NCB hade så mycket egen skog , utan man förlitade sig mycket på externa köp vilket antagligen bidrog till att företaget drabbades av kris efter kris.
Hade ju en äldre TGOJ maskin som växellok för alla flisvagnar.
Lastplatser var ju Mora-Noret, Vika, Malungsfors, Vikarbyn, Insjön med flera

NCB (Norrlands Skogsägares Cellulosa AB) ägde mycket riktigt inga skogar, däremot ägdes bolaget av skogsägare - alltså en del av den lantbrukskooperativa föreningsrörelsen. I ledningen för bolaget fanns prominenta centerpartister som Gunnar Hedlund och Nils G Åsling - den senare betecknade i ett svagt ögonblick företagets grundande som "ett antikapitalistiskt svar på storbolagens utsugning av de skogsägande bönderna" (Så kunde en centerpartist uttrycka sej på 70-talet...)

Eftersom bolaget ägde en hel del industrier inom flera branscher utspridda över främst södra och mellersta Norrland blev det många koncerninterna transporter över stora avstånd - vilka till stor del skedde med järnväg.

Det hela slutade med att statliga ASSI övertog den konkursmässiga koncernen.

/TKO

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Anders.k., Thursday, March 25, 2021, 13:04 (1120 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

NCB köpte Vallvik massabruk av Korsnäs 1968 , från den dagen och fram till 90-talet någon gång så var det antagligen landets största motagare av flis och just dessa vagnar.
Tror inte NCB hade så mycket egen skog , utan man förlitade sig mycket på externa köp vilket antagligen bidrog till att företaget drabbades av kris efter kris.
Hade ju en äldre TGOJ maskin som växellok för alla flisvagnar.
Lastplatser var ju Mora-Noret, Vika, Malungsfors, Vikarbyn, Insjön med flera


NCB (Norrlands Skogsägares Cellulosa AB) ägde mycket riktigt inga skogar, däremot ägdes bolaget av skogsägare - alltså en del av den lantbrukskooperativa föreningsrörelsen. I ledningen för bolaget fanns prominenta centerpartister som Gunnar Hedlund och Nils G Åsling - den senare betecknade i ett svagt ögonblick företagets grundande som "ett antikapitalistiskt svar på storbolagens utsugning av de skogsägande bönderna" (Så kunde en centerpartist uttrycka sej på 70-talet...)

Eftersom bolaget ägde en hel del industrier inom flera branscher utspridda över främst södra och mellersta Norrland blev det många koncerninterna transporter över stora avstånd - vilka till stor del skedde med järnväg.

Det hela slutade med att statliga ASSI övertog den konkursmässiga koncernen.

/TKO

Mmm.
En annan stor flistranport för NCB var från sågverken i Tågsjöberg och Källarne till Dynäs, det var därför bla godståget som servade Källarne utgick från Långsele .
Detta upphörde 1989, återkommit dock på senare år nu i containers och i heltåg , och i andra relationer.

M.V.H Anders.k.

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av Alex, Friday, March 26, 2021, 14:36 (1119 dagar sedan) @ Anders.k.

Gick även vagnar från sågverket i Dorotea till Dynäs via Hoting-Forsmo

Flisvagn litt Fb - frågor om användning -- stationsnamns-OT

av Arne, Friday, March 26, 2021, 15:21 (1119 dagar sedan) @ Anders.k.

8<...

Mmm.
En annan stor flistranport för NCB var från sågverken i Tågsjöberg och Källarne till Dynäs, det var därför bla godståget som servade Källarne utgick från Långsele .
Detta upphörde 1989, återkommit dock på senare år nu i containers och i heltåg , och i andra relationer.

M.V.H Anders.k.

Lite värdelöst jvgstationsvetande om stationsnamnet "Kälarne" (stavat med ett 'l') är följande saxat från Wikipedia.:
"Namnet Kälarne gavs till den järnvägsstation som invigdes 16 oktober 1883 och som förlades mitt emellan de två äldre byarna Ansjö och Västanede. Namnet var välfunnet med tanke på att socknarna Håsjö och Hällesjö av hävd kallats Kiälarne/Käla-socknan. /... / Ortnamnsforskaren Carl Lindberg har i Jämten 1934 skrivit en lång artikel om namnet Kälarne där han konstaterar att ”Kälarne (eller Kälen) är det namn som befolkningen i kringliggande socknar begagnat om Håsjö och Hällesjö socknar tillsammantagna”. ”Käl” betyder glest befolkad skogsbygd/ödebygd och är ett uttryck för hur man i de folkrikare och bördigare bygderna kring Indalsälven såg på trakten ett stycke söderut."

Flisvagn litt Fb - frågor om användning

av StefanH, Tuesday, March 23, 2021, 17:39 (1122 dagar sedan) @ HP

Visserligen Fb-u vagnar, då dom verkar högre, men ändå.
Da 940+820+914 med fliståg (tomt) i Sandviken 1985-05-08.
Jag vet dock inte vart tåget var på väg.

[image]

Flisvagn litt Fb - frågor om användning - Torv i Uppsala

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 24, 2021, 03:34 (1122 dagar sedan) @ HP

[image]

Hej!
JVM har flisvagnen Fb 601 8 091-7 i sin ägo. Vi har en del fakta om vagnen, men inte så mycket om dess användning, mer än att den gick med Flis. Så här kommer några följdfrågor:

-Vagnen levererades som litt Lu 1959, såg den likadan ut som den gör nu? Eller har den byggt om genom åren på något sätt?

-Har man transporterat annat än flis i den? Gick det någonsin träkol i dem?

-Vilka upplägg gick dessa vagnar vanligen i, någon som har minnen att förmedla?

-När gick de sista dylika vagnarna i trafik?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM


Åtminstone ett användningsområde till mer än flis har dessa använts till.

Dessa fanns under en period under 1980-talet i Uppsala och transporterade torv. De ansågs inte helt lyckade för den transporten. Bland annat brukade de i Uppsala vara försedda med presenningar uppe i toppen som skulle ersätta ett tak på vagnarna.

Vart tog flisen vägen?

av HP, Thursday, March 25, 2021, 21:23 (1120 dagar sedan) @ HP

Tack för alla intressanta kommentarer, så flisen gick "då" mef div vagnslaster från div sågverk, till massafabrikerna om jag förstått det hela rätt.

Flistågen nu, är det samma då, heltåg från idag större sågverk till bränsle, eller är det fortfarande massafabriker också?

Alla små ställen som framställde flis, är de nedlagda, filar de inte längre, eller går det på lastbil istället?

/HP

Vart tog flisen vägen?

av LPalm, Friday, March 26, 2021, 07:32 (1120 dagar sedan) @ HP

Hej!
Kan lägga till att idag så den rena sågverksflis som transporteras i Gävle Dalaregionen går till Korsnäsverken från Blyberg, Siljanssågen (Mora Noret) och Rågsveden. Sporadisk även Fiskarheden övriga sågverk på bil.
I dag så är Korsnäs huvudmottagare av flis och övriga tar massaved.
Värmeflis är oftast orenare och innehåller barkrester mm. Den flisas oftas direkt i skogen och hamnar på lokala värmeverk förutum de transporter som sker till Värtaverket och Västerås bla.
Man lastar ut bla. i Mora och Sveg men även Malungsfors.
Med vänlig hälsning L Palm

Vart tog flisen vägen?

av Urban Johansson, Friday, March 26, 2021, 09:14 (1120 dagar sedan) @ HP

Hej!

Leverantörerna (sågverken) har minskat med, i runda slängar, 80% på 50 år. Utvecklingen går mot mer specialiserade sågverk. (träslag, virkeskvalité etc).
Även pappersbruken är mer specialiserade - det är därför man idag kan se två timmertåg mötas, det ena tåget lastad med gran och det andra med furu.

Nästan alla sågverk som lastade ut en handfull vagnar/dag är borta idag. Enstaka har växt till betydligt större storlek och lastar ut på lastbil. Man brukar räkna med att c:a 35% av en stock går bort i flis under sågning till plank och bräder.

https://www.skogsindustrierna.se/om-skogsindustrin/branschstatistik/sagade-travaror-pro...

Vart tog flisen vägen?

av Göran Kannerby, Friday, March 26, 2021, 09:18 (1120 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej!

Leverantörerna (sågverken) har minskat med, i runda slängar, 80% på 50 år. Utvecklingen går mot mer specialiserade sågverk. (träslag, virkeskvalité etc).
Även pappersbruken är mer specialiserade - det är därför man idag kan se två timmertåg mötas, det ena tåget lastad med gran och det andra med furu.

Nästan alla sågverk som lastade ut en handfull vagnar/dag är borta idag. Enstaka har växt till betydligt större storlek och lastar ut på lastbil. Man brukar räkna med att c:a 35% av en stock går bort i flis under sågning till plank och bräder.

https://www.skogsindustrierna.se/om-skogsindustrin/branschstatistik/sagade-travaror-pro...

Är det inte dessutom så att en hel del flis blir pellets för eldning? och pellets körs av någon märklig anledning sällan med tåg.

Vart tog flisen vägen?

av Anders.k., Friday, March 26, 2021, 10:11 (1120 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej!

Leverantörerna (sågverken) har minskat med, i runda slängar, 80% på 50 år. Utvecklingen går mot mer specialiserade sågverk. (träslag, virkeskvalité etc).
Även pappersbruken är mer specialiserade - det är därför man idag kan se två timmertåg mötas, det ena tåget lastad med gran och det andra med furu.

Nästan alla sågverk som lastade ut en handfull vagnar/dag är borta idag. Enstaka har växt till betydligt större storlek och lastar ut på lastbil. Man brukar räkna med att c:a 35% av en stock går bort i flis under sågning till plank och bräder.

https://www.skogsindustrierna.se/om-skogsindustrin/branschstatistik/sagade-travaror-pro...

Ja , allt har ju glesats ut och skalats upp kan man väl säga.

Det körs antagligen mera flis på järnväg idag än det någonsin gjort , men det är från mindre antal plaster .

Värtaverken i Stockholm är väl idag största flismotagaren, 12 000 m3 per dag förbrukar det verket när det körs fullt, det gör 127 Fb-u vagnar om dagen det.
Man säger att 40% körs på tåg, och det är mycket det .

Vill man grotta ner sig i flishistoria finns denna rapport, rätt intressant kan jag själv tycka.
Tillagt: den har några år på nacken bör man beakta men är ändå intressant då den gör en historisk koppling.
Skogsbränslemarknaden


Nedanför mig har Sävenäsverket byggts, et väldigt stor flisvärmeverk , man mellanlagrar flisen ovanför Alingsås någonstans och så portionerar man ner den till Göteborg vid behov , ingen av platserna har ju spår såklart vilket är väldigt modernt.
Den pannan förbrukar väl också mängd i paritet med ett massabruk , typ Göta sulfitfabrik.

M.V.H Anders.k.

Vart tog flisen vägen?

av Christer Nyqvist, Friday, March 26, 2021, 11:31 (1120 dagar sedan) @ Anders.k.

Nedanför mig har Sävenäsverket byggts, et väldigt stor flisvärmeverk , man mellanlagrar flisen ovanför Alingsås någonstans och så portionerar man ner den till Göteborg vid behov , ingen av platserna har ju spår såklart vilket är väldigt modernt.


Till värmeverket finns i alla fall spår. Sävenäsverket

Vart tog flisen vägen?

av Anders.k., Friday, March 26, 2021, 13:12 (1119 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Nedanför mig har Sävenäsverket byggts, et väldigt stor flisvärmeverk , man mellanlagrar flisen ovanför Alingsås någonstans och så portionerar man ner den till Göteborg vid behov , ingen av platserna har ju spår såklart vilket är väldigt modernt.

Till värmeverket finns i alla fall spår. Sävenäsverket

Skroten som låg, det är deras spår som går genom området.

M.V.H Anders.k.

Vart tog flisen vägen?

av Christer Nyqvist, Friday, March 26, 2021, 13:42 (1119 dagar sedan) @ Anders.k.

Skroten som låg, det är deras spår som går genom området.

Vilket inte skulle hindra järnvägstransport till värmeverket.

Vart tog flisen vägen?

av LaseJ, Friday, March 26, 2021, 17:18 (1119 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

I sak har Du rätt, inget hindrar egentligen att ta in järnvägsvagnar till flismottagningen på Sävenäsverket. Det är helt andra skäl som avgjort valet av transportmedel.
Till skilnad från till exempel Stockholm, är upptagningsområdet för värmeflis till Sävenäs begränsat i utsträckning, dessutom på kort avstånd från Göteborg. Nästan all flis kommer från ett relativt stort antal utlastningspunkter i en radie om ca 100 km från Göteborg. Detta medför i sin tur lastning vid mobila flistuggar vid hyggen, återvinningsstationer, anläggningar för energiskog mm. Någon förutsättning för att köra heltåg ansåg man därför inte föreglåg vid projekteringen.

Volymen vid fullt blås i anläggningen ligger på ca 6000 m3 per dygn, ca 40 bil o släp. Under sommaren avsevärt mindre. Därför mellanlagras flisen inför eldnings säsongen och en stor del av inleveranserna sker från mellanlagringen med ett transportavstånd på ca 50 km.

Hälsar

LasseJ

Vart tog flisen vägen?

av HJP, Friday, March 26, 2021, 09:26 (1120 dagar sedan) @ HP

****
[image]

[image]

[image]

Här har du lite flis, HP.
Jag tog bilderna på några Fb-u-vagnar vid NCB i Väja, i Ångermanland, 23 augusti 1982

Vart tog flisen vägen?

av HP, Friday, March 26, 2021, 21:24 (1119 dagar sedan) @ HJP

****
[image]

[image]

[image]

Här har du lite flis, HP.
Jag tog bilderna på några Fb-u-vagnar vid NCB i Väja, i Ångermanland, 23 augusti 1982

Oj, tack för fina bilder!!/HP

Vart tog flisen vägen?

av HJP, Saturday, March 27, 2021, 13:40 (1118 dagar sedan) @ HP


Oj, tack för fina bilder!!/HP

****
Vassego´ HP! :-)

Vart tog flisen vägen?

av LaseJ, Friday, March 26, 2021, 22:02 (1119 dagar sedan) @ HJP

Tack för bilderna!

Väcker onekligen minnen, i Väja har man lastat ett och annat lass till England, ast då på trailers... Det är konstigt hur livet knyts ihop ibland... bara genom några bilder.

Åerigen tack
Hälsar

LasseJ

Vart tog flisen vägen?

av HJP, Saturday, March 27, 2021, 13:38 (1118 dagar sedan) @ LaseJ

Tack för bilderna!

Väcker onekligen minnen, i Väja har man lastat ett och annat lass till England, ast då på trailers... Det är konstigt hur livet knyts ihop ibland... bara genom några bilder.

Åerigen tack
Hälsar

LasseJ

****
Håll tillgodo!
Bara kul om bilderna uppskattas.

Flisvagn litt Fb - på överföringsvagn

av K Lemming, Friday, March 26, 2021, 19:30 (1119 dagar sedan) @ HP

I Ryd på fd KVBJ såg jag vid några tillfällen runt 1975-76 1-2 st, oftast 1 st, Fb på Q37t på spåret vid lastkajen (spår 3?). Min minnesbild är att ett mobilt transportband användes för lastningen. Har ingen kännedom om det låg nån såg i närheten eller om det var en privat skogsägare som lastade där.

Flisvagn litt Fb - på överföringsvagn, Mosstorp?

av Ante Svensson II, Monday, March 29, 2021, 16:52 (1116 dagar sedan) @ K Lemming

I Ryd på fd KVBJ såg jag vid några tillfällen runt 1975-76 1-2 st, oftast 1 st, Fb på Q37t på spåret vid lastkajen (spår 3?). Min minnesbild är att ett mobilt transportband användes för lastningen. Har ingen kännedom om det låg nån såg i närheten eller om det var en privat skogsägare som lastade där.

Vilket slår mig då: På smalspåret Växjö - Hultsfred lastade man ju flis i Mosstorp länge. Var det Fb-vagnar på Q37p man lastade då?

Ante