För 40 år sedan (Järnvägs- och Museiföreningar)

av mormorsgruvan, Saturday, March 27, 2021, 11:23 (1118 dagar sedan)

Var det första gången staten betalde ut stöd till järnvägsmuseiföreningar.:-) 250.000:- tror jag att summan var. Observera att inte en enda krona gick till upprustning av något fordon.

40 år sedan första museibanestödet

av Anders Svensson, Saturday, March 27, 2021, 13:35 (1118 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stödet tillkom efter förslag i utredningsbetänkandet [i]Museijärnvägar[/i] (SOU 1979:18) som resulterade i ett bidrag om 250 000 SEK per år från 1980-07-01 (SFS 1980:289) - första utbetalningen från dåvarande stödadministratören Kulturrådet ägde antagligen rum 1981, alltså för 40 år sedan. Bidraget förändrades något 1984 och kompletterades också med ett arbetlivsmuseistöd. Några år senare slogs beloppet för dessa båda stöd ihop till 500 000 SEK, fortfarande dock med separata stödförordningar, Detta stöd upphörde 2001-01-01 och efterträddes av arbetslivsmuseibidraget, som nu administrerades av RAÄ. Detta var från början 4 MSEK men har i etapper höjts till tillsammans 17 MSEK och också utvidgats till ett stöd för ideellt kulturarvsarbete. De båda senaste åren har 1 MSEK öronmärkts för transporthistoriskt kulturarv, men sådant kan också få bidrag ur de övriga potterna på tillsammans 16 MSEK. //Anders, JHRF

40 år sedan första museibanestödet - förtydligande

av Anders Svensson, Saturday, March 27, 2021, 16:59 (1118 dagar sedan) @ Anders Svensson

Nu har undertecknad m h a gamla nummer av JHRF:s nyhetsbrev Spårburen gått tillbaka i historien och fått fram att det första museibanestödsbeslutet togs 1981-05-20, så om knappt två månader inträffar 40-årsdagen! De första lyckliga var AGJ 70 000,-, BöSJ (då BöB) 10 000,-, GHJ 75 000,-, FVJ (då KLJ) 75 000,- och OBJ 20 000,-. //Anders, JHRF

40 år sedan första museibanestödet - förtydligande

av Leif B, Saturday, March 27, 2021, 18:02 (1118 dagar sedan) @ Anders Svensson

Nu har undertecknad m h a gamla nummer av JHRF:s nyhetsbrev Spårburen gått tillbaka i historien och fått fram att det första museibanestödsbeslutet togs 1981-05-20, så om knappt två månader inträffar 40-årsdagen! De första lyckliga var AGJ 70 000,-, BöSJ (då BöB) 10 000,-, GHJ 75 000,-, FVJ (då KLJ) 75 000,- och OBJ 20 000,-. //Anders, JHRF

Och vilka projekt avsåg bidraget? Kan de större summorna varit till vagnhallsbyggen?

40 år sedan första museibanestödet - förtydligande

av Anders Svensson, Saturday, March 27, 2021, 20:45 (1118 dagar sedan) @ Leif B

Nu har undertecknad m h a gamla nummer av JHRF:s nyhetsbrev Spårburen gått tillbaka i historien och fått fram att det första museibanestödsbeslutet togs 1981-05-20, så om knappt två månader inträffar 40-årsdagen! De första lyckliga var AGJ 70 000,-, BöSJ (då BöB) 10 000,-, GHJ 75 000,-, FVJ (då KLJ) 75 000,- och OBJ 20 000,-. //Anders, JHRF


Och vilka projekt avsåg bidraget? Kan de större summorna varit till vagnhallsbyggen?


Det var för Uppförande av stationshus i Gräfsnäs, Bygge av lokstall, Vagnhall innehållande mekanik- och snickeriverkstad samt personallokaler, Återställande av Klippans lokstation samt Renovering av järnvägslinjen (400 m) där man sökt 120 000,-, 10 000,-, 139 500,-, 106 149,- resp 30 400,-. Som synes fick man (med ett undantag) mindre än man sökte.

Det var mycket diskussioner inom den dåvarande referensgruppen, med representanter för MRO, JHRF (undertecknad), JVM, Nordiska och Tekniska Museet, om att bidraget endast skulle gå till investeringar och inte till underhåll och hur man skulle avgöra skillnaden mellan investeringar och underhåll. Särskilt banarbeten funderades det över och där kom gruppen fram till att det skulle handla om totalt byte på en (relativt banans längd) längre sträcka - bidraget till OBJ får väl sägas visa hur det var tänkt. Som trådstartaren säger så var bidrag till fordon(srenoveringar) bannlysta - det ansågs vara något som dåtidens föreningar kunde skaka fram medel till själva, t ex genom givmilda medlemmar. Man får också komma ihåg att även då var 0,25 MSEK per år ganska lite pengar - tanken var att genom att kräva ideellt arbete skulle man s a s få mer "pang för pengarna". Dagens betydligt större bidrag (dock med många fler sökande...) till kulturarvsarbete kan även bekosta inköpta arbetsinsatser.

Som kuriosa kan nämnas att en av ansökningarna var på 5,5 MSEK (22 gånger tillgängligt belopp!) och från Örebro läns tekniska museum samt avsåg uppstart av det som nu är NJOV/NBVJ - denna sorterades tämligen raskt undan som orealistisk... //Anders, JHRF

Alla åren, summa

av mormorsgruvan, Tuesday, March 30, 2021, 15:59 (1115 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Finns här någon som har gjort en summering av statliga bidragen för samtliga år, för att se vilken förening som har fått mest ? (sedan finns det väl kommunala bidrag och EU-bidrag)

Alla åren, summa

av Anders Svensson, Tuesday, March 30, 2021, 19:34 (1115 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Skulle kanske gå att göra en sådan summering eftersom det (förhoppningsvis) finns sammanställningar över (sökta och) erhållna bidrag från Kulturrådet och senare RAÄ i JHRFs Spårburen (och under de 17 år den inte gavs ut i JInFs [i]Föreningen på Spåret[/i]), men det kan ta tid att gräva igenom allt detta material och sammanställa och dessutom finns inte allt lagrat digitalt... Och, som signatur [i]mormorsgruvan[/i] säger, så finns det ju också EU- och andra bidrag som gör att det ändå inte blir en fullständig bild. //Anders, JHRF och JInF