HHJ ABDF 576

av Leif B, Tuesday, March 30, 2021, 20:58 (1116 dagar sedan) @ Klas Blomberg

När jag egentligen letade efter något annat på Digitalt museum trillade jag över det här - en kombinerad förstaklass-, andraklass-, resgods-, post- och restaurangvagn.

Någon som kan berätta historian om denna unika skapelse?

https://digitaltmuseum.se/011014749543/fotografi-forestallande-jarnvagspostvagn-litt-ab...

Syftar inte möjligen 1 & 2 klass på att restaurangvagnsdelen var upplåten för resenärer med 1 eller 2 klassbiljett, snarare än att vagnen dessutom hade sittkupéer för dessa klasser?

Även så var det ett imponerande mångsidigt fordon!

HHJ ABDF 576

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, March 30, 2021, 21:48 (1116 dagar sedan) @ Leif B

När jag egentligen letade efter något annat på Digitalt museum trillade jag över det här - en kombinerad förstaklass-, andraklass-, resgods-, post- och restaurangvagn.

Någon som kan berätta historian om denna unika skapelse?

https://digitaltmuseum.se/011014749543/fotografi-forestallande-jarnvagspostvagn-litt-ab...


Syftar inte möjligen 1 & 2 klass på att restaurangvagnsdelen var upplåten för resenärer med 1 eller 2 klassbiljet, snarare än att den dessutom hade sittkupéer för dessa klasser?

Även så var det ett imponerande mångsidigt fordon!

Enligt besiktningsbeviset, daterat 27 april 1905 och underskrivet av John E Sabelström, skulle ABrDFo 576 ha 4 bord med 12 sittplatser i matsalen. För systervagnen ABDFo 577, besiktigad 27 december samma år, anges bara 12 platser i matsalen. Inga uppgifter om platser för övrigt. Samma dag även CFo 571 och 572, vilka hade 32 platser i de väl då 4 kupéerna. Alla dessa då byggda av Waggonfabriken i Arlöv.
/CEO

HHJ ABDF 576 - ritning

av Thomas Tell, Tuesday, March 30, 2021, 21:54 (1116 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

När jag egentligen letade efter något annat på Digitalt museum trillade jag över det här - en kombinerad förstaklass-, andraklass-, resgods-, post- och restaurangvagn.

Någon som kan berätta historian om denna unika skapelse?

https://digitaltmuseum.se/011014749543/fotografi-forestallande-jarnvagspostvagn-litt-ab...


Syftar inte möjligen 1 & 2 klass på att restaurangvagnsdelen var upplåten för resenärer med 1 eller 2 klassbiljet, snarare än att den dessutom hade sittkupéer för dessa klasser?

Även så var det ett imponerande mångsidigt fordon!


Enligt besiktningsbeviset, daterat 27 april 1905 och underskrivet av John E Sabelström, skulle ABrDFo 576 ha 4 bord med 12 sittplatser i matsalen. För systervagnen ABDFo 577, besiktigad 27 december samma år, anges bara 12 platser i matsalen. Inga uppgifter om platser för övrigt. Samma dag även CFo 571 och 572, vilka hade 32 platser i de väl då 4 kupéerna. Alla dessa då byggda av Waggonfabriken i Arlöv.
/CEO

[image]

Här från ett vykort i Hässleholm 1930. CDFo 586 som vagnen hette då.

[image]

/tell

HHJ ABDF 576 - ritning

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, March 30, 2021, 23:40 (1116 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det finns en del skrivet om den i Hundra år med svenska restaurangvagnar -deras utformning och utveckling - av Anders Jansson, C-uppsats vid Konstvetenskapliga institutionen Göteborgs Universitet (1995). Uppsatsen har funnits att köpa på Järnvägsmuseet.
Noteras bör att det inte handlar om den Anders Jansson som brukar dyka upp på forumet.

HHJ ABDF 576 - ritning

av Thomas Tell, Tuesday, March 30, 2021, 23:55 (1116 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Det finns en del skrivet om den i Hundra år med svenska restaurangvagnar

Yngve Holmgren skrev om dessa restaurangvagnar i ÖSJ-bladet 4:91 och 2:92.
Det var två vagnar 576 och 577 vilka var restaurangvagnar 1905-1909. De blev ombyggda till CDFo 1909 och 1915 fick de nummer 586 o 587. 586 blev Co ca 1923 och båda vagnarna överlevde till SJ och slopades först 1965 resp 1966.
/tell