Några småländska nedlagda stationer och banor (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Friday, April 02, 2021, 08:08 (1114 dagar sedan)

Igår den 1/4 gav jag mig iväg på en liten smålandsresa i den vackra vårsolen. Jag hade ingen direkt plan mer än att jag åtminstone skulle ta mig till Klavreström för att se om stationshuset stod kvar eller om det fallit ihop.

Bildtexterna under bilderna för övrigt.

[image]
Första stopp blev Lannaskede brunn, där vi ser stationshuset i motljus. (Kunde självklart valt en annan fotovinkel men någon fotograf är jag verkligen inte.. :) ) Spåret gick till höger om huset för övrigt.

[image]
Så här såg det ut en gång i tiden. Foto från Järnvägsmuseum, Bild: JvmKCAC04614

[image]
Avträdet är i fint skick. (Eller är det en tvättstuga?)

[image]
Myresjö station låg ungefär framför det stora trädet. Idag påminner inget om att det funnits en station här.

[image]
Så här såg det ut en gång i tiden, bild från Järnvägsmuseum, Bild: JvmKDAD01706

[image]
Nästa stopp blev Korsberga station, där jag till min förvåning såg att spåren låg kvar, jag har hört att det ska vara upprivet från Vetlanda och söderut men inte riktigt än iallafall.

[image]
Så här kunde det se ut en gång i tiden i Korsberga. (EDIT: Hette tidigare Österkorsberga, det fanns ett Korsberga vid HSJ) Bild från Järnvägsmuseet, Bild: JvmKAFF00347

[image]
Spåret söderut i Korsberga.

[image]
Så kom jag då till sist till Klavreström. Huset stod kvar (nätt och jämt). Jag samtalade med en dam som kom förbi men hon visste inget om ägarförhållandena för huset. Däremot hade hon själv både åkt tåg därifrån och hämtat post i postboxarna många gånger. Huset är i totalt förfall vill jag påstå.

[image]
Så här såg det ut en gång i tiden. (Ca 1968-1969) Bild från Järnvägsmuseet, Bild: JvmKDAD01693

[image]
Vacker vy om man vänder sig om. Varför har ingen velat ta tag i detta hus? Nu känns det för sent.

[image]
Väntsalen ser hyfsad ut.

[image]
Inne på expeditionen eller vad det nu är för rum ser det värre ut. Undrar om båren som hänger i taket använts?

[image]
Till sist anlände jag till Sävsjöström som ligger fantastiskt vackert vid sjön. Ser ut att vara nån slags aktivitet vid huset, bl.a såg altanen relativt ny ut. Stationsområdet är väl bevarat med plattformar kvar och godsmagasin.


[image]
Sävsjöström en gång i tiden, snarlik fotovinkel. (Ca 1940-49) Bild från Järnvägsmuseet, Bild: JvmKCAC16876


Sedan kände jag mig nöjd för dagen och gav mig av hemåt igen.

Några småländska nedlagda stationer och banor

av Ola Almquist, Friday, April 02, 2021, 09:11 (1114 dagar sedan) @ jean

Trevligt! Du har dock hittat fel Korsberga (på HSJ). Det småländska Korsberga hette tidigare Österkorsberga.

/Ola

Några småländska nedlagda stationer och banor

av jean, Friday, April 02, 2021, 09:22 (1114 dagar sedan) @ Ola Almquist

Trevligt! Du har dock hittat fel Korsberga (på HSJ). Det småländska Korsberga hette tidigare Österkorsberga.

/Ola

Aha! Du ser, då får jag ändra det! Tack för rättelsen!

Några småländska nedlagda stationer och banor

av skogstoken, Friday, April 02, 2021, 09:21 (1114 dagar sedan) @ jean

[image]
Till sist anlände jag till Sävsjöström som ligger fantastiskt vackert det med vid sjön. Ser ut att vara nån slags aktivitet vid huset, bl.a så altanen relativt ny ut. Stationsområdet är väl bevarat med plattformar kvar och godsmagasin.

Altanen är definitivt ny, den var inte där 12 juni i fjol.
Om man tittar runt lite så finns det ju mycket intressant på den gamla bangården och även intressanta informationsskyltar, bland annat så finns där en tralla som har fiskats upp ur sjön.

Några småländska nedlagda stationer och banor

av skogstoken, Friday, April 02, 2021, 09:29 (1114 dagar sedan) @ jean

[image]
Nästa stopp blev Korsberga station, där jag till min förvåning såg att spåren låg kvar, jag har hört att det ska vara upprivet från Vetlanda och söderut men inte riktigt än iallafall.

[image]
Spåret söderut i Korsberga.


Spåret är delvis upprivet men en hel del ligger kvar.

Några småländska nedlagda stationer och banor

av David Sohlberg, Friday, April 02, 2021, 09:46 (1114 dagar sedan) @ jean

[image]
Så kom jag då till sist till Klavreström. Huset stod kvar (nätt och jämt). Jag samtalade med en dam som kom förbi men hon visste inget om ägarförhållandena för huset. Däremot hade hon själv både åkt tåg därifrån och hämtat post i postboxarna många gånger. Huset är i totalt förfall vill jag påstå.

Enligt fastighetsregistret ägs fastigheten av en privatperson i Stockholm.

Några småländska nedlagda stationer och banor

av Granis, Friday, April 02, 2021, 10:36 (1114 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag har väl glömt, men hur var det nu: Försökte SmAB -som så gott som möjligt ”tog över” efter VHVJ´s konkurs- ta hand om nåt söder om Åseda ö h t? Eller var det så att Kronobergs län (typ), och således inte bara Växjö kommun, hade bestämt sig för att ”smalspåret skulle bort” så man gav upp sånt?

I senaste numret av ”Västervikingen” finns en redogörelse över de olika ”aktörer” som funnits och finns längs smalspåret i Småland, och om vi är positiva och ser till nutid har ju stationshusen i Hultanäs och Flaten nu övertagits av de som ”fört facklan vidare” på södra delen, d v s FSVV m fl. Och det är väl byggnader som avyttrades redan på SJ-tiden, d v s VHVJ fick aldrig överta dom?


/ L G

Några småländska nedlagda stationer och banor

av Göran Kannerby, Friday, April 02, 2021, 11:21 (1114 dagar sedan) @ Granis

Jag har väl glömt, men hur var det nu: Försökte SmAB -som så gott som möjligt ”tog över” efter VHVJ´s konkurs- ta hand om nåt söder om Åseda ö h t? Eller var det så att Kronobergs län (typ), och således inte bara Växjö kommun, hade bestämt sig för att ”smalspåret skulle bort” så man gav upp sånt?

Jag har för mig att det blev (minst) två olika bolag där det sydligaste hade sämre ekonomi och helt enkelt svältes ut av främst Växjö kommun. Betänk att Växjö kommun sträcker sig nästan ända fram till Klavreström. Den kommun Åseda ligger i heter Uppvidinge och de hade nog inget emot att bli av med anslutningen mot Växjö, även om de verkar någorlunda positiva till banan vidare mot Virserum.

Några småländska nedlagda stationer och banor

av Gunnar Lilienberg, Saturday, April 03, 2021, 13:34 (1113 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag har väl glömt, men hur var det nu: Försökte SmAB -som så gott som möjligt ”tog över” efter VHVJ´s konkurs- ta hand om nåt söder om Åseda ö h t? Eller var det så att Kronobergs län (typ), och således inte bara Växjö kommun, hade bestämt sig för att ”smalspåret skulle bort” så man gav upp sånt?


Jag har för mig att det blev (minst) två olika bolag där det sydligaste hade sämre ekonomi och helt enkelt svältes ut av främst Växjö kommun. Betänk att Växjö kommun sträcker sig nästan ända fram till Klavreström. Den kommun Åseda ligger i heter Uppvidinge och de hade nog inget emot att bli av med anslutningen mot Växjö, även om de verkar någorlunda positiva till banan vidare mot Virserum.

Uppvidinge kommun ville dels komma åt smalspårsbangården som de ville bygga på, dels banvallen söder om stationen som en industri ville utnyttja för en utbyggnad av verksamheten. Mitt minne är lite dunkelt när det gäller detaljerna, men jag har för mig att Uppvidinge och Växjö gjorde gemensam sak och förvärvade banan från SmAB som var satt i likvidation. Observera att Växjö hela tiden ägde banan fram till och med Sandsbro. Den sträckan ägdes aldrig av VHVJ eller dess efterföljare. Vid tidpunkten var inställningen till smalspåret klart negativ i såväl Växjö som Uppvidinge.

Några småländska nedlagda stationer och banor

av Nils-Eric Sääf, Monday, April 05, 2021, 17:22 (1111 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ja de jobbade i sitt anletes svett för att bli av med järnvägen.Det fanns ju mängder av övergångar från Sandsbro till Växjö som en längre tid retat upp pamparna i Växjö så de högg direkt när chansen dök upp. Maskinerna stod tankade och klara färdiga att förstöra. Jag åkte förbi där och det var full rusning till maskinerna uppe vid Sandsbro.

Några småländska nedlagda stationer och banor

av Kent Hedqvist, Friday, April 02, 2021, 10:47 (1114 dagar sedan) @ jean

Tiderna förändras. Här gick ju till och med snälltåg en gång i tiden. Då kunde man se A5-lok i full karriär genom de småländska hagarna: (fotot dock från 70-talet)
[image]
Kent

Några småländska nedlagda stationer och banor

av mrwhans, Friday, April 02, 2021, 19:03 (1113 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Nog var det ett KJ H4 vid den tiden bilden togs :-)