Brattforshyttan 1969, respektive idag. (Bana)

av Dan., Friday, April 02, 2021, 17:47 (1118 dagar sedan)

Brattforshyttans station, maj 1969, respektive april 2021, från ungefär samma plats. Kajen, och bryggstolpen mittför, är ungefär vad som finns kvar på båda bilderna...
Uppdaterad länk:
Brattforshyttan maj -69
[image]

Dan.

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av David Sohlberg, Friday, April 02, 2021, 18:20 (1118 dagar sedan) @ Dan.

Brattforshyttans station, maj 1969, respektive april 2021, från ungefär samma plats. Kajen, och bryggstolpen mittför, är ungefär vad som finns kvar på båda bilderna... Brattforshyttan, maj -96
[image]

Dan.

Länken gav;


Objektet hittades tyvärr inte

Objektet eller sidan hittades tyvärr inte. Vi beklagar detta!

id: 558c4075ce06aaa7dc9b9af9a85a959f

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av Göran Kannerby, Friday, April 02, 2021, 18:25 (1118 dagar sedan) @ David Sohlberg

Brattforshyttans station, maj 1969, respektive april 2021, från ungefär samma plats. Kajen, och bryggstolpen mittför, är ungefär vad som finns kvar på båda bilderna... Brattforshyttan, maj -96
[image]

Dan.


Länken gav;


Objektet hittades tyvärr inte

Objektet eller sidan hittades tyvärr inte. Vi beklagar detta!

id: 558c4075ce06aaa7dc9b9af9a85a959f

Jag råkade ut för samma besked, men skrev då in "Brattforshyttan" i sök-rutan och fick flera bilder från stationen. Verkar som att det inte går att direktlänka till bilden.

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av Dan., Friday, April 02, 2021, 18:50 (1118 dagar sedan) @ David Sohlberg

Tack för påpekandet!
Har justerat länken så den pekar på bilden direkt nu. Fungerar det då?

Dan.

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av David Sohlberg, Friday, April 02, 2021, 19:09 (1118 dagar sedan) @ Dan.

Tack för påpekandet!
Har justerat länken så den pekar på bilden direkt nu. Fungerar det då?

Dan.

Jomän!

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av daniel, Friday, April 02, 2021, 21:50 (1117 dagar sedan) @ Dan.

Brattforshyttans station, maj 1969, respektive april 2021, från ungefär samma plats. Kajen, och bryggstolpen mittför, är ungefär vad som finns kvar på båda bilderna...

Man har investerat i en SIR-mast och en AT-transfomator sedan 1969. Och spårsanerat.

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av Gurra-Nisse, Saturday, April 03, 2021, 23:45 (1116 dagar sedan) @ Dan.

Intressant bild (-69). Notera den märkliga "parkeringen" av cykeldressinen. Och nere till höger en alternativ lösning på utformning av växelklot. Är det en Volvo Amazon som syns?

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av Harald, Sunday, April 04, 2021, 09:30 (1116 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Växelklotet är av BJ:s normala utförande.

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av Harald, Sunday, April 04, 2021, 09:51 (1116 dagar sedan) @ Dan.

Varför fanns det en station här? Det verkar aldrig ha funnits någon nämnvärd bebyggelse i närheten, på sin höjd ett tiotal bondgårdar glest utspridda. Var det bara för tågmöten? Och varför hette den Brattforshyttan? Hyttan låg ju inte där utan en mil bort och betjänades väl av Geijersdal eftersom den hade småbana dit.

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av David Sohlberg, Sunday, April 04, 2021, 10:08 (1116 dagar sedan) @ Harald

Varför fanns det en station här? Det verkar aldrig ha funnits någon nämnvärd bebyggelse i närheten, på sin höjd ett tiotal bondgårdar glest utspridda. Var det bara för tågmöten? Och varför hette den Brattforshyttan? Hyttan låg ju inte där utan en mil bort och betjänades väl av Geijersdal eftersom den hade småbana dit.

Åtminstone ca 1905 fanns det anslutande UHB smalspår även i Brattforshyttan. Står det något av värde i Industribanor i Värmland?

https://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/K-M/Jvm1184_J2_-0084.jpg

Brattforshyttan 1969, respektive idag.

av Dan., Sunday, April 04, 2021, 18:20 (1116 dagar sedan) @ David Sohlberg

Hej!
När man tittar på bangårdsritningen så verkar det finnas två vagnslastgenererande anslutningar. Dels en kolbrygga och dels ett smalspår, både tillhörande Uddeholms AB. Träkolslastning förekom på många platser, och genererade många vagnslaster.
Tittar man i boken Industribanor i Värmland så står det bl.a. att det fanns en ångsåg, Skaterud, som anlades 1907 vilket var samma år som stationen öppnades för trafik. Det anlades en dubbelspårig smalspårsbana (600mm?) mellan brädgården och stationen. Sågverket lades ner redan 1913.
Bilden som finns i boken Industribanor i Värmland visar Skateruds sågverk 15/6-1908.
[image]
I Sidospår 4/2011 finns det en artikel om Skaterudssågen: Sidospår 4/2011 om Skaterudssågen

Dan.