Tidningsartiklar från SJK resa 1970-10-25 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk @, söndag, april 04, 2021, 13:54 (7 dagar sedan)

1970-10-24 och 25 genomförde Svenska Järnvägsklubben en flerdagarsresa där bl.a E10 1741 användes mellan Falun och Kil den 25/10. Flertalet uppställda beredskapslok i Falun drogs ut för visning.
Tidningsartikeln från Dala demokraten är i mitt tycke rolig och lite mer personligt skriven. Bl.a intervjuar journalisten dom legendariska personerna Rune och Nina Carlsson.
Undrar om deras dotter Jeanette någonsin fick en modelljärnväg i julklapp? :-)
Falukuriren skrev ett mer formellt reportage.
Artiklarna finns i min samling.

[image]

[image]

Tidningsartiklar från SJK resa 1970-10-25

av Lennart Petersen @, söndag, april 04, 2021, 18:15 (7 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ja det var en tid när entusiastresor ofta uppmärksammades i lokalpressen . Det kändes som det nästan alltid dök upp en eller annan journalist på resorna (en fotograf urskiljde sig inte så där nämnvärt) . Det här var ju mycket bra reklam på sin tid.

av Anders Wejryd @, söndag, april 04, 2021, 19:15 (7 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Lennart Petersen,
Ursäkta en trådkapning, men för en avhandling skulle jag behöva kontakt med dig. Jag har försökt på annat sätt tidigare men misslyckats. anders.wejryd(at)outlook.com. Stort tack på förhand!

av Leif B @, söndag, april 04, 2021, 18:22 (7 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

1970-10-24 och 25 genomförde Svenska Järnvägsklubben en flerdagarsresa där bl.a E10 1741 användes mellan Falun och Kil den 25/10. Flertalet uppställda beredskapslok i Falun drogs ut för visning.
Tidningsartikeln från Dala demokraten är i mitt tycke rolig och lite mer personligt skriven. Bl.a intervjuar journalisten dom legendariska personerna Rune och Nina Carlsson.

[image]

[image]

Vad var det "gamla eldrivna malmloket" som drog tåget till Falun för nåt?

av David Sohlberg ⌂ @, Hallsberg bl.a., söndag, april 04, 2021, 18:57 (7 dagar sedan) @ Leif B

[image]

[image]

Vad var det "gamla eldrivna malmloket" som drog tåget till Falun för nåt?

Of2 63+62 enligt tidigare tråd.

--
C64-nostalgiker | D810-ägare | F53 | Handledare | Kamratstödjare | PC-användare | Släktforskare | Superuser

http://www.davidsohlberg.se - Min webbplats

http://davidsohlberg.se/tankar/2021/02/26/tag-och-jarnvagar-i-tal-och-skrift/ - Språkhjälp