Hagalund (Järnväg allmänt)

av Carl-Johan, söndag, april 04, 2021, 16:53 (7 dagar sedan)

[image]När försvann marketenteriet i Hagalund? Brann det upp?

Hagalund

av Ola Almquist @, Göteborg, söndag, april 04, 2021, 18:02 (7 dagar sedan) @ Carl-Johan

När försvann marketenteriet i Hagalund? Brann det upp?

Ja, eller ner.
Tidigare tråd

Hagalund

av Anders Svensson @, söndag, april 04, 2021, 18:04 (7 dagar sedan) @ Carl-Johan

När försvann marketenteriet i Hagalund? Brann det upp?


Snarare eldades upp - det bör ha varit mordbrand. En av SKÅJs aktiva såg ett antal dagar före branden några gamla däck i slänten upp mot Enköpingsvägen - dagen efter branden kunde man se utbrända däck utmed det som varit en av byggnadens gavlar... Nu är tomten helt avröjd och används för uppställning av maskiner och annat vid arbeten inne på Hagalunds område. Branden ägde rum natten mot 2011-05-15, se detta tidigare inlägg på forumet: In memoriam markan i Hgl
//Anders, SKÅJ

Hagalund

av HJP @, söndag, april 04, 2021, 18:55 (7 dagar sedan) @ Carl-Johan

****
Vilken häftig bild!
I förgrunden markan, t.h. och Gula huset, som fick en egen U-tavla, märkt Ghu. Där avlöste man södergående godståg på nätterna.
När kan bilden vara tagen?

Hagalund

av Carl-Johan, söndag, april 04, 2021, 20:16 (7 dagar sedan) @ HJP

Bilderna är från någon gång runt 1985.[image]

Hagalund

av Björn Arvidsson @, söndag, april 04, 2021, 20:30 (7 dagar sedan) @ Carl-Johan

Bilderna är från någon gång runt 1985.[image]

Bör vara senare då man ser en bio/bistrovagn S11 på första bilden och de byggdes om 1991

Hagalund

av PeO @, söndag, april 04, 2021, 21:08 (7 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Jag var med och byggde loktvätten 1986. Då gick ett spår genom hallen, så en tillbyggnad synes ha skett efter det.

Hagalund

av HJP @, söndag, april 04, 2021, 21:45 (7 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

****
När byggdes heltågshallen?

Hagalund

av Anders Svensson @, söndag, april 04, 2021, 22:49 (7 dagar sedan) @ HJP

****
När byggdes heltågshallen?


Jag skulle vilja ha det till runt 1990/91 eftersom den tillkom i samband med X2000-starten. //Anders

Hagalund

av Björn Fura @, söndag, april 04, 2021, 22:54 (7 dagar sedan) @ HJP

Om jag minns rätt invigdes den i slutet av augusti eller början av september 1992. GD Stig Larsson åkte dit för invigningen med ett X2-tåg från Stockholm C. På platsen fanns tidigare bland annat en vändskiva för vagnar. Den behövdes förmodligen mer förr i tiden, när det fanns fler vagnar med kombinerad inredning, exempelvis AB och BF (första- och andraklass sittvagnar respektive sitt- och resgodsvagnar).

Hagalund

av Alex @, måndag, april 05, 2021, 09:48 (6 dagar sedan) @ Björn Fura

Vi har diskuterat vändskiva tidigare och om jag minns rätt var det bl.a. med syftet att vända AB-vagnar rätt så att 1kl synkade med varandra.

Hagalund

av HJP @, måndag, april 05, 2021, 13:56 (6 dagar sedan) @ Björn Fura

Om jag minns rätt invigdes den i slutet av augusti eller början av september 1992. GD Stig Larsson åkte dit för invigningen med ett X2-tåg från Stockholm C. På platsen fanns tidigare bland annat en vändskiva för vagnar. Den behövdes förmodligen mer förr i tiden, när det fanns fler vagnar med kombinerad inredning, exempelvis AB och BF (första- och andraklass sittvagnar respektive sitt- och resgodsvagnar).

****
Tack för bra svar. Det gäller att åka fint till en så stor invigning ;-)
Tack även till Anders.

Jag hade nöjet att köra en X2:a med GD Stig Larsson och hans följe, till Hallsberg, när den inbyggda gångbron skulle invigas. Medan han och övriga, invigde och åt lunch, skulle jag visa X2-hytten (manövervagnen) för allmänheten. En intressant upplevelse. Vissa vände i dörren, med kommentaren: "Det ser ju ut som en Rc-hytt", medan andra var intresserade och ställde frågor av olika svårighetsgrad.
Detta bör ha inträffat ungefär vid 1990-talets början, för X2000 var fortfarande en nyhet för allmänheten.

Hagalund

av Christer Nyqvist @, Alingsås, söndag, april 04, 2021, 20:32 (7 dagar sedan) @ Carl-Johan

Kallades inte markan i Hagalund för "Ruttna Hajen"? Jag kommer ihåg att någon av de som langade fram maten hade otroligt fläckig T-skjorta. Jag föreslog att han skulle koka buljong på den. Inte så kul tydligen...
Nere till vänster på bilden syns överliggningen Lunden. Inte så trevligt ställe. Speciellt när sopåkerifirman som var granne började rangera tomma sopbingar. Vilan var som bortblåst. Och mecket med att ta sig in genom grinden i denna ände. Legitimation som skulle läggas i någon sorts kameraanordning så att vakterna i huvudentrén kunde låsa upp grinden.

Hagalund 1916 ungefär.

av Thomas Tell @, Vallentuna, söndag, april 04, 2021, 21:32 (7 dagar sedan) @ Carl-Johan

[image]

Vykort i min samling.

/tell

Hagalunds övre?

av Conny Sernfalk @, måndag, april 05, 2021, 11:20 (6 dagar sedan) @ Carl-Johan

Trevlig bild!
I början av 1950 talet anges en del avställda ånglok / dom tidigaste beredskapsloken varit uppställda vid Hagalunds övre.
Var Hagalunds övre samma plats som driftångloken hade sin plats på och som framgår av bilden?
Eller avses annan plats?

Hagalunds övre?

av Stefan Olsson @, måndag, april 05, 2021, 13:41 (6 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Var det inte så att Hagalund (Nedre) låg på gamla enkelspårslinjen genom Solna? När tunnlarna byggdes fanns då bara ett Hagalund.

Hagalunds övre?

av J. O. Andersson, Solna, tisdag, april 06, 2021, 14:22 (5 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Redigerad av J. O. Andersson, tisdag, april 06, 2021, 14:36

Godsägaren på Stora Frösunda kohandlade till sig bygget av en station uppe på berget då han insåg att den i övrigt tämligen oanvändbara magra och steniga marken där på så vis skulle kunna bli attraktiv för bostäder och småindustri. Han hittade då på det klatchiga namnet Hagalund, inspirerat av Hagaparken, för att marknadsföra tomtförsäljningen.

Lokstationen var från början inordnad under Järfva station, som sedemera bytte namn till Ulriksdal.

När tunnlarna drivits och Hagalunds station flyttade ner från berget blev det naturligt att istället inordna lokstationen under Hagalunds station. Lokstationen bytte då namn från Järfva lokstation till Hagalund öfvre.

Öfvre har under åren bytts mot diverse andra olika tillnamn, just nu har den väl det skönklingande namnet Hagalundsdepån...

Hagalunds station bytte så småningom, på kommunens initiativ, namn till Solna station.

--
Såvida inget annat angivits är eventuella åsikter i ovanstående inlägg helt och hållet mina egna personliga och inte uttryckta i egenskap av representant för någon förening. Jag är fullt kapabel att vara såhär dryg på egen hand!

Hagalunds övre?

av Kari Korkala, tisdag, april 06, 2021, 21:34 (5 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Fråga ?! Station på berget ? För vad ?

Hagalunds övre?

av Lennart Petersen @, tisdag, april 06, 2021, 23:30 (5 dagar sedan) @ Kari Korkala

Ingen station uppe på berget. Före tunneln gick stambanan som enkelspår lite mer österut intill kyrkogården och där fanns en station.
Banvallen kan fortfarande utskiljas lite här och där i området.

Hagalunds övre?

av Peter Flink @, onsdag, april 07, 2021, 08:25 (4 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ingen station uppe på berget. Före tunneln gick stambanan som enkelspår lite mer österut intill kyrkogården och där fanns en station.
Banvallen kan fortfarande utskiljas lite här och där i området.

Jag vill nog hävda att den ligger på berget men inte på toppen, rejäla uppförsbackar från både norr och söder.

Hagalund (nedre)

av Stefan Olsson @, onsdag, april 07, 2021, 09:44 (4 dagar sedan) @ Peter Flink

Hagalunds station på enkelspåret, under försökseldriften:

[image]

En rätt säregen spårplan.

Hagalund (nedre)

av Peter Flink @, onsdag, april 07, 2021, 10:27 (4 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Hagalunds station på enkelspåret, under försökseldriften:

[image]

En rätt säregen spårplan.

Ja det där är väl stationshus nr 2!? Platsen idag är ju utfylld och kolonilottsområde.
Fotografen har väl stått utanför stationshus nr 1 eller möjligen på bron för Hagavägen över bangården men tror mer på slänten utanför första stationshuset.

Hagalund (nedre)

av Stefan Olsson @, onsdag, april 07, 2021, 18:12 (4 dagar sedan) @ Peter Flink

Ja, det borde vara taget från bron. Infartsväxeln och plattformen syns ju här på bilden.

[image]

Stationshus 1 låter intressant. Har du någon bangårdsplan eller karta som visar hur det sett ut? Ingen av bilderna i mina inlägg skvallrar ju om att det skulle funnits ett tidigare stationhus, men ser ju bara slänter ner mot banan.

Hagalund (nedre)

av Stefan Olsson @, onsdag, april 07, 2021, 18:44 (4 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Hittade en bild till. Den visar nuvarande Solna station norrut, men också i bakgrunden till höger den fd enkelspårslinjen. Jag nöjer mig med att konstatera att den verkar ligga rätt högt i bildens kant...

[image]

En annan vy, i sämre kvalitet, men man ser här banken i alla fall.

[image]

Här ytterligare en vy över stationen

[image]

Här en intressant bild från andra änden, nere vid Tomteboda. Här går väl linjen fotfarande ner mot bangården. Banken i bakgrunden bör väl vara SWB. Möjligen kan man skönja en semafor nedanför till vänster? Verkar dock inte logiskt med ett så pass nerkört dubbelspår samtidigt som gamla linjen skulle finnas kvar... Övergången är för övrigt Solnavägen.

[image]

Ytterligare en bild från samma ställe, Verkar ju vara en banvaktstuga utmed enkelspåret.

[image]

Hagalund (nedre)

av Kent Hedqvist @, onsdag, april 07, 2021, 20:38 (4 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Några kommentarer:
Bild 2: Var ser Du banken? Husen till höger i bakgrunden tillhör regementet S1. Nedanför dessa fanns en (bevakad) bakväg in på regementsområdet. Härifrån var banken norrut bortschaktad. Den kvarvarande banken ligger till höger utanför bild.
Bild 4: Vägen är inte Solnavägen. Den byggdes på 40-talet eller sent 30-tal och kallades ”autostradan” i folkmun. Det som syns här är förlängningen av Solna kyrkväg som övergick till landsväg, gjorde en krok norrut, korsade järnvägen i plan och fortsatte genom Huvudsta mot Sundbyberg.
Bild 5: Detta är inte det gamla enkelspåret. När SWB drogs om på en viadukt över Stambanan drogs ett nytt spår från tunneln upp öster om SWB:s nya sträckning. Jag ycker mig kunna skymta det gamla spåret bakom det nya i bildens vänstra kant.
Övrigt: Bron över järnvägen är inte Hagavägen, den korsade järnvägen i plan. Det vi ser på bilderna är spårvägsbron (linje 15) som byggdes 1908. Senare byggdes Råsundavägen längs spårvägen. Denna är nu ersatt av Frösundaleden. Eftersom man inte kan se någon kontaktledning för spårvägen bör fotot vara taget 1908.
Kent

Hagalund (nedre)

av J. O. Andersson, Solna, onsdag, april 07, 2021, 19:21 (4 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det är det här huset som avses:
Hagalunds gamla stationshus

Ursprungligen banvaktsstuga, men var stationshus mellan 1895 och 1903. på den tiden dock rödmålat med vita knutar.

Gavelspetsen syns uppe till höger bakom bron på din bild!

--
Såvida inget annat angivits är eventuella åsikter i ovanstående inlägg helt och hållet mina egna personliga och inte uttryckta i egenskap av representant för någon förening. Jag är fullt kapabel att vara såhär dryg på egen hand!

Hagalund (nedre)

av Peter Flink @, onsdag, april 07, 2021, 20:38 (4 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Det är det här huset som avses:
Hagalunds gamla stationshus

Ursprungligen banvaktsstuga, men var stationshus mellan 1895 och 1903. på den tiden dock rödmålat med vita knutar.

Gavelspetsen syns uppe till höger bakom bron på din bild!

Ja det är det huset, utgångsbilden är i princip tagen mitt på den f.d bron över spåret. snurra på kartbilden så kan man se ankommande banvall från Stockholm (cykelbanan) och sen infarten till bangården (bakom gröna staketet) spåret passerade ca rätt under 30-tavlan som också går att se.

Hagalunds övre?

av Kent Hedqvist @, onsdag, april 07, 2021, 10:44 (4 dagar sedan) @ Peter Flink

Jag förstår inte hur Du menar. Banan gick ju från Tomteboda tämligen plant i en lätt båge runt Hagalundsberget. Efter stationen gick den genom en bergsskärning och sedan på en bank över gärdet mot Järva station. Även denna sträcka var plan. När jag lekte här som barn på 40- och 50-talen kunde hela sträckningen ses. Särskilt den norra delen över banken var en omtyckt promenadväg där jag ofta lekte.
Kent

Hagalunds station

av J. O. Andersson, Solna, onsdag, april 07, 2021, 20:24 (4 dagar sedan) @ Kent Hedqvist
Redigerad av J. O. Andersson, onsdag, april 07, 2021, 20:36

Tyvärr hittar jag ingen höjdangivelse för den ursprungliga Hagalunds station, men av omgivningen att döma bör den ha legat på runt 19 meters höjd, vilket i så fall innebar en stigning på ca 8 promille upp från Tomtebodas 11 meter.

Jag får intrycket från dom bilder jag sett av banken att den var nere så gott som i höjd med omgivningen ungefär där "Signalbron" korsar järnvägen idag. Det verkar rimligt med tanke på markförhållandena. I så fall skulle det ha varit drygt 10 promilles stigning norrifrån.


(Fotnot: Höjdangivelser från bandelsdata på samlingsportalen och höjderna på vägar och natur runt gamla stationsområdet från lantmäteriet.)

--
Såvida inget annat angivits är eventuella åsikter i ovanstående inlägg helt och hållet mina egna personliga och inte uttryckta i egenskap av representant för någon förening. Jag är fullt kapabel att vara såhär dryg på egen hand!

Hagalunds övre?

av Peter Flink @, onsdag, april 07, 2021, 20:25 (4 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Jag förstår inte hur Du menar. Banan gick ju från Tomteboda tämligen plant i en lätt båge runt Hagalundsberget. Efter stationen gick den genom en bergsskärning och sedan på en bank över gärdet mot Järva station. Även denna sträcka var plan. När jag lekte här som barn på 40- och 50-talen kunde hela sträckningen ses. Särskilt den norra delen över banken var en omtyckt promenadväg där jag ofta lekte.
Kent

Helt i plan kan det knappast ha varit även om det ser brantare ut idag med utfyllningen av skärningar. Platsen där stationen låg och som är kolonilott idag ligger på ca 31 meter över havet. Det bör väl finns höjduppgifter för gamla banan, järnvägen har ju varit nitisk i allehanda uppgifter som lutningar, höjder och avstånd.
Vad kan höjden varit på den tiden 25 meter?

Hagalunds övre?

av Lennart Petersen @, onsdag, april 07, 2021, 22:13 (4 dagar sedan) @ Peter Flink
Redigerad av Lennart Petersen, onsdag, april 07, 2021, 22:38

Jag förstår inte hur Du menar. Banan gick ju från Tomteboda tämligen plant i en lätt båge runt Hagalundsberget. Efter stationen gick den genom en bergsskärning och sedan på en bank över gärdet mot Järva station. Även denna sträcka var plan. När jag lekte här som barn på 40- och 50-talen kunde hela sträckningen ses. Särskilt den norra delen över banken var en omtyckt promenadväg där jag ofta lekte.
Kent


Helt i plan kan det knappast ha varit även om det ser brantare ut idag med utfyllningen av skärningar. Platsen där stationen låg och som är kolonilott idag ligger på ca 31 meter över havet. Det bör väl finns höjduppgifter för gamla banan, järnvägen har ju varit nitisk i allehanda uppgifter som lutningar, höjder och avstånd.
Vad kan höjden varit på den tiden 25 meter?

Järnvägsdata anger i vart fall 5m.ö.h för Hagalund hpl på gamla banan.
Tycker jag låter rätt rimligt enligt min kännedom om terrängen.
”Uppe på berget” rakt ovanför tunneln kan kanske vara runt 30m.ö.h
Det finns f.ö en banprofil i SJ 50år från 1906 men jag klarar inte att tolka den pyttelilla texten.

Hagalunds övre?

av Kent Hedqvist @, onsdag, april 07, 2021, 22:46 (4 dagar sedan) @ Lennart Petersen

5 meter kan inte stämma! Det finns en fixpunkt vid Haga norra på 28 meter. Gamla spårvägsbron låg cirka 3 meter lägre, och gamla järnvägen gick drygt 6 meter under denna, så Peters antagande om 19 meter verkar stämma rätt väl.
Kent

Hagalunds övre?

av daniel @, onsdag, april 07, 2021, 23:19 (4 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag förstår inte hur Du menar. Banan gick ju från Tomteboda tämligen plant i en lätt båge runt Hagalundsberget. Efter stationen gick den genom en bergsskärning och sedan på en bank över gärdet mot Järva station. Även denna sträcka var plan. När jag lekte här som barn på 40- och 50-talen kunde hela sträckningen ses. Särskilt den norra delen över banken var en omtyckt promenadväg där jag ofta lekte.
Kent


Helt i plan kan det knappast ha varit även om det ser brantare ut idag med utfyllningen av skärningar. Platsen där stationen låg och som är kolonilott idag ligger på ca 31 meter över havet. Det bör väl finns höjduppgifter för gamla banan, järnvägen har ju varit nitisk i allehanda uppgifter som lutningar, höjder och avstånd.
Vad kan höjden varit på den tiden 25 meter?


Järnvägsdata anger i vart fall 5m.ö.h för Hagalund hpl på gamla banan.
Tycker jag låter rätt rimligt enligt min kännedom om terrängen.
”Uppe på berget” rakt ovanför tunneln kan kanske vara runt 30m.ö.h
Det finns f.ö en banprofil i SJ 50år från 1906 men jag klarar inte att tolka den pyttelilla texten.

Dagens Hagalund ligger väl på ca 5 möh. Plannch 5 i SJ 1856-1905, band 2 är väldigt förminskad och inte lätt att tyda, enkelspåret förbi Hagalund ser ut att gå lika högt som det gör vid Tureberg eller höjden norr om Väsby, dessa platser är 17 respektive 19 möh.

Hagalunds övre?

av Peter Bolin, torsdag, april 08, 2021, 22:49 (3 dagar sedan) @ daniel

Det behövs en bild för att förklara hur det såg ut där Hagavägen och järnvägen korsade varandra fram till 1911. Den kommer här:

[image]
Hagavägen 24 och Hagavägens bro över järnvägen ca 1910.

Årtalet 1910 är osäkert. Huset till vänster på bilden, som i dag har adressen Hagavägen 24, dock kraftigt ombyggt 1935, fungerade som Hagalunds järnvägsanhalt under perioden 1895–1903. År 1903 uppgraderades Hagalund till station och flyttades ca 50 m norrut. På bilden är anhaltens trappa och plattform kvar, men det är inte helt omöjligt att de bibehölls även efter invigningen av stationen 1903.

När järnvägen flyttades 1911 togs bron så småningom bort och banvallen fylldes ut med sten och grus. Fram till mitten av 1980-talet var det ganska brant nedför mot banvallen på ömse sidor om korsningen, men då anlades en gång- och cykelväg som innebar att man skapade en backe på den södra sidan om Hagavägen genom att fylla ut ännu mer. Norr om Hagavägen fylldes terrängen också ut. Där fick Hagalunds koloniträdgårdsförening ett område med kolonilotter som invigdes 1986.

Hoppas att allting är lite klarare nu.

Hälsningar
Peter Bolin (som forskat om Hagalunds historia sedan 1978)

Hagalunds övre?

av Peter Flink @, fredag, april 09, 2021, 09:10 (2 dagar sedan) @ Peter Bolin

Det behövs en bild för att förklara hur det såg ut där Hagavägen och järnvägen korsade varandra fram till 1911. Den kommer här:

[image]
Hagavägen 24 och Hagavägens bro över järnvägen ca 1910.

Årtalet 1910 är osäkert. Huset till vänster på bilden, som i dag har adressen Hagavägen 24, dock kraftigt ombyggt 1935, fungerade som Hagalunds järnvägsanhalt under perioden 1895–1903. År 1903 uppgraderades Hagalund till station och flyttades ca 50 m norrut. På bilden är anhaltens trappa och plattform kvar, men det är inte helt omöjligt att de bibehölls även efter invigningen av stationen 1903.

När järnvägen flyttades 1911 togs bron så småningom bort och banvallen fylldes ut med sten och grus. Fram till mitten av 1980-talet var det ganska brant nedför mot banvallen på ömse sidor om korsningen, men då anlades en gång- och cykelväg som innebar att man skapade en backe på den södra sidan om Hagavägen genom att fylla ut ännu mer. Norr om Hagavägen fylldes terrängen också ut. Där fick Hagalunds koloniträdgårdsförening ett område med kolonilotter som invigdes 1986.

Hoppas att allting är lite klarare nu.

Hälsningar
Peter Bolin (som forskat om Hagalunds historia sedan 1978)

Tack.

Huset som fast referens till spåret då och idag säger mig att banan knappast kan ha varit horisontell, faktiskt inte ens i närheten. Brukar gå långpromenad till/från jobbet Stockholms Central via "banvallen"(sambon bor i Solna) kan ju ta några färska bilder senare idag om jag kommer ihåg det.

Hagalunds - olika namn.

av S-O Johansson @, onsdag, april 07, 2021, 19:40 (4 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Så många olika namn har väl inte Hagalund haft eller? De uppgifter jag har är att det var Järva till 1918 och sedan Hagalund. Först 1922-23 blev det Hagalund övre. 1955 när Hagalund station blev Solna bör tillägget övre försvunnit. Hagalund depå blev det väl i början av 2000-talet när Jernhusen blev ansvarig för anläggningen.
Järva blev väl Ulriksdal 1921 i samband med att galoppbanan anlades.

powered by my little forum