Sista dagen för SS linje 16 1964 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, April 04, 2021, 17:23 (1117 dagar sedan)

[img]https://i.postimg.cc/vT94YrK6/B29-Asu4apr64-Web.jpg[/img]

A29 170 + B29 606 + B29 608 lämnar Aspudden mot Slussen 4 apr 1964.
Dagen därpå ersätts spårvägslinjerna i sydväst av T-bana 2.

Mvh Gunnar

Sista dagen för SS linje 16 1964

av HJP, Sunday, April 04, 2021, 18:59 (1117 dagar sedan) @ Gunnar D

****
"Min trick!"
Där har jag åkt hundratals gånger.
Tack för den bilden. Den väcker en hel del minnen :-)

Sista dagen för SS linje 16 1964

av Olle E, Monday, April 05, 2021, 08:02 (1116 dagar sedan) @ Gunnar D

Tjusigt!
Ser lite märkligt ut med bärlina i stadsmiljö. Hade andra linjer det?

Sista dagen för SS linje 16 1964

av Per Ljungberg, Monday, April 05, 2021, 10:46 (1116 dagar sedan) @ Olle E

Hade man längre avstånd mellan upphängningspunkterna för kontaktledningen här? Eller kunde man köra fortare? Det ser ju rakt och brett ut på gatan så trafiken kanske tillät högre hastighet. Man körde tydligen med två släpvagnar också så det var tydligen många resenärer på denna linje.

Sista dagen för SS linje 16 1964

av Överkörmästaren, Monday, April 05, 2021, 11:07 (1116 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hade man längre avstånd mellan upphängningspunkterna för kontaktledningen här? Eller kunde man köra fortare? Det ser ju rakt och brett ut på gatan så trafiken kanske tillät högre hastighet. Man körde tydligen med två släpvagnar också så det var tydligen många resenärer på denna linje.

Sammanlagd ledningsarea spelar kanske också en roll i ekvationen?

Sista dagen för SS linje 16 1964

av Thomas K Ohlsson, Monday, April 05, 2021, 12:44 (1116 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hade man längre avstånd mellan upphängningspunkterna för kontaktledningen här? Eller kunde man köra fortare? Det ser ju rakt och brett ut på gatan så trafiken kanske tillät högre hastighet. Man körde tydligen med två släpvagnar också så det var tydligen många resenärer på denna linje.


Sammanlagd ledningsarea spelar kanske också en roll i ekvationen?

Det gör den säkert - men det finns nog enklare sätt att öka ledningsarean än att använda indirekt upphängd kontaktledning?

funderar
Thomas K Ohlsson
[i](som dock ej är elektroingenjör!)[/i]

Sista dagen för SS linje 16 1964

av Sune Göthe, Monday, April 05, 2021, 13:12 (1116 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Längsgående bärlina är väl det enklaste sättet att öka arean vid nybyggnad. I efterhand kan man ju anlägga förstärkningslina i masttopp eller på tvärtråd mellan spåren.

Sista dagen för SS linje 16 1964

av Thomas K Ohlsson, Monday, April 05, 2021, 16:42 (1116 dagar sedan) @ Sune Göthe

Längsgående bärlina är väl det enklaste sättet att öka arean vid nybyggnad. I efterhand kan man ju anlägga förstärkningslina i masttopp eller på tvärtråd mellan spåren.

Är inte dubbel körtråd ännu enklare?

Har dessutom fördelen att den - i bästa fall - ökar anliggningsarean mellan strömavtagare och tråd...

/TKO

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Leif B, Monday, April 05, 2021, 17:42 (1116 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Längsgående bärlina är väl det enklaste sättet att öka arean vid nybyggnad. I efterhand kan man ju anlägga förstärkningslina i masttopp eller på tvärtråd mellan spåren.


Är inte dubbel körtråd ännu enklare?

Har dessutom fördelen att den - i bästa fall - ökar anliggningsarean mellan strömavtagare och tråd...

/TKO

Oslo inför det när de upptäckte hur mycket ström Ansaldo-Breda-vagnarna men det är ett ständigt skrammel när än den ena än den den andra tråden slår mot kolskenan. Inget kraftigt ljud, men det måste vara vansinnigt irriterande om man bor längs gatan.

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Harald, Monday, April 05, 2021, 17:57 (1116 dagar sedan) @ Leif B

Längsgående bärlina är väl det enklaste sättet att öka arean vid nybyggnad. I efterhand kan man ju anlägga förstärkningslina i masttopp eller på tvärtråd mellan spåren.


Är inte dubbel körtråd ännu enklare?

Har dessutom fördelen att den - i bästa fall - ökar anliggningsarean mellan strömavtagare och tråd...

/TKO


Oslo inför det när de upptäckte hur mycket ström Ansaldo-Breda-vagnarna men det är ett ständigt skrammel när än den ena än den den andra tråden slår mot kolskenan. Inget kraftigt ljud, men det måste vara vansinnigt irriterande om man bor längs gatan.

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.

Ja, det är ingen tvekan om att indirekt upphängning är bättre. Därför används det i städer där man vill ha god standard på sin anläggning. Vi kan jämföra de här två bilderna:

[img]https://harald.nordius.se/bilder/Sannabacken.jpg[/img]
Fridhemsgatan i Göteborg. Man ser hur det vid upphängningspunkterna blir veck där strömavtagaren kan släppa. Dessutom hänger körtråden i en båge. Det gör att den också har en viss rörlighet i sidled. Om det finns en fördjupning i slitskenan kan den lägga sig där och öka slitaget.

[img]https://harald.nordius.se/coppermine/albums/userpics/10002/IMG_0702.jpg[/img]
Lübecker Straße i Schwerin. Stabil kontaktledning.

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 07, 2021, 11:28 (1114 dagar sedan) @ Leif B

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.

Jättesvårt är det då rakt inte - men dyrare!

(Om vi med "bärlina" menar "indirekt upphängd kontaktledning"...)

/TKO

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Harald, Wednesday, April 07, 2021, 12:34 (1114 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.


Jättesvårt är det då rakt inte - men dyrare!

(Om vi med "bärlina" menar "indirekt upphängd kontaktledning"...)

/TKO

Ja, om man bara vill ha en billig kontaktledning, men den hänger inte där för syns skull. Den är en del av ett system där även strömavtagaren ingår. Om man tar med hela kostnaden inklusive underhåll av båda systemkomponenterna och icke minst kostnaden för haverier, så är det inte säkert att direkt upphängd är billigare.

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 07, 2021, 15:07 (1114 dagar sedan) @ Harald

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.


Jättesvårt är det då rakt inte - men dyrare!

(Om vi med "bärlina" menar "indirekt upphängd kontaktledning"...)

/TKO


Ja, om man bara vill ha en billig kontaktledning, men den hänger inte där för syns skull. Den är en del av ett system där även strömavtagaren ingår. Om man tar med hela kostnaden inklusive underhåll av båda systemkomponenterna och icke minst kostnaden för haverier, så är det inte säkert att direkt upphängd är billigare.

Jo det är jag med på!
Till skillnad från de flesta "spårvägsexperter" i Stockholm tycker jag att indirekt upphängning skall användas i så stor utsträckning som möjligt...

/TKO

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Leif B, Wednesday, April 07, 2021, 15:38 (1114 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.


Jättesvårt är det då rakt inte - men dyrare!

(Om vi med "bärlina" menar "indirekt upphängd kontaktledning"...)

/TKO

Det är inte säkert att det är dyrare, det kan mycket väl vara billigare beroende på förutsättningarna.

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 07, 2021, 15:49 (1114 dagar sedan) @ Leif B

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.


Jättesvårt är det då rakt inte - men dyrare!

(Om vi med "bärlina" menar "indirekt upphängd kontaktledning"...)

/TKO


Det är inte säkert att det är dyrare, det kan mycket väl vara billigare beroende på förutsättningarna.

Jo det är säkert! Om vi diskuterar anläggningskostnaden.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina?

av Harald, Wednesday, April 07, 2021, 16:35 (1114 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.


Jättesvårt är det då rakt inte - men dyrare!

(Om vi med "bärlina" menar "indirekt upphängd kontaktledning"...)

/TKO


Det är inte säkert att det är dyrare, det kan mycket väl vara billigare beroende på förutsättningarna.


Jo det är säkert! Om vi diskuterar anläggningskostnaden.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Nej, det är inte säkert, i varje fall inte om ledningen ska hängas i stolpar. Det går åt dubbelt så många stolpar för direkt upphängning som för indirekt.

Sista dagen för SS linje 16 1964

av Gunnar D, Monday, April 05, 2021, 13:25 (1116 dagar sedan) @ Olle E

Fick mig att försöka kartlägga hur det såg ut utmed linje 16:

Bärlina:
Gamla stadsbebyggelsen i Aspudden.
Jakobsdalshallen-Mälarhöjden (ej slingan och nybyggda delen Fabriksv-Axelsberg)

Övriga delar ingen bärlina.

/Gunnar