SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul (Järnväg allmänt)

av hako, Tuesday, April 06, 2021, 11:51 (1106 dagar sedan)

Hej

Vi provar igen då vi inte fått napp. Sista chansen.

SKÅJ håller på att se över våra fordon. Vi har beslutat avveckla ett antal vagnar som vi inte har resurser till att bevara.
Följande finns till överlåtelse till museiföreningar:

Personvagn B8 3174
Pris Skrotpris

2 boggier med hjul M39 II
7096 och 7097
H-rull hjul

Pris skrotpris

Finns även ett antal lösa H-rull hjul i Sala.

Bilder kan skickas på e-post.

Hämtning sker av er Fritt i Nora (vagnen) och Krylbo (boggier).
Intresseanmälan sker senast 210412
Avhämtat senast 30/4(boggier). Vagn efter överenskommelse med Nora föreningen.
Det går bra att komma och titta.

Objektet är begagnat. Objektet säljs i befintligt skick efter köparen beretts tillfälle till besiktning.

Intresserade hör av sig via mail, eller svar i denna tråd.

maskin @ skaj . se

Med vänlig hälsning
Hans Köhler
Maskinchef
SKÅJ

SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul

av Urban Åkesson, Wednesday, April 07, 2021, 06:32 (1105 dagar sedan) @ hako

Är vagnen så dålig så den måste gå till skrot? Såg i något inlägg på FB att den gått i tåg de senaste 10 åren i alla fall.
Även om vagnen inte passar SKÅJ så kanske den passar någon annan förening. Nu vet jag inte vad en järnvägsvagn inbringar i skrotpengar men det kanske borde gå att skänka vagnen med klausulen att vagnen inte får säljas vidare utan tillåtelse från SKÅJ. Vi järnvägsföreningar måste hjälpa varandra att bevara det kulturarv vi sitter på.

SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul

av hako, Wednesday, April 07, 2021, 09:57 (1105 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Som det står i inlägget så söker vi någon annan förening som vill ta över vagnen.

SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul

av Urban Åkesson, Wednesday, April 07, 2021, 18:49 (1105 dagar sedan) @ hako

Fast du skriver också att ni vill ha betalt, som sagt jag vet inget om skicket på vagnen och inte heller vad ni vill ha betalt för den. Men jag kan tänka mig att om den inte är allt för nergången så borde det väl finnas ett intresse om ni skänker bort den.

SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul

av daniel, Wednesday, April 07, 2021, 19:43 (1105 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Fast du skriver också att ni vill ha betalt, som sagt jag vet inget om skicket på vagnen och inte heller vad ni vill ha betalt för den. Men jag kan tänka mig att om den inte är allt för nergången så borde det väl finnas ett intresse om ni skänker bort den.

De begär skrotvärdet för vagnen i pris. Det är väl i princip att skänka bort den. Tar man mindre än det, så riskerar man ju att någon tacksamt tar emot vagnen och sedan cachar in på skrotvärdet hos Stena Metall.

SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul

av K Lemming, Wednesday, April 07, 2021, 22:31 (1105 dagar sedan) @ daniel

Fast du skriver också att ni vill ha betalt, som sagt jag vet inget om skicket på vagnen och inte heller vad ni vill ha betalt för den. Men jag kan tänka mig att om den inte är allt för nergången så borde det väl finnas ett intresse om ni skänker bort den.


De begär skrotvärdet för vagnen i pris. Det är väl i princip att skänka bort den. Tar man mindre än det, så riskerar man ju att någon tacksamt tar emot vagnen och sedan cachar in på skrotvärdet hos Stena Metall.

Men som Urban skrev i sitt första inlägg, "...med klausulen att vagnen inte får säljas vidare utan tillåtelse från SKÅJ. Vi järnvägsföreningar måste hjälpa varandra att bevara det kulturarv vi sitter på.".

Jag kan hålla med om att om SKÅJ märker att inget intresse visas är det bättre att skänka bort vagnen med klausulen Urban föreslår. Man kan ju lägga till "eller skrotas" i klausulen. Om alternativet är skrot är det bättre att skänka bort vagnen så att kulturarvet bevaras, det kan kanske vara en förening som inte anser sig ha råd att köpa vagnen ens för skrotpriset men som kan tänka sig att ta hand om den inför framtiden.
Men kanske behöver SKÅJ skrotprisetpengarna, med Corona kan det vara sämre i kassorna hos våra föreningar? Om inte är det ju som sagt bättre att skänka bort den, just pga Corona kanske nån intresserad förening inte har råd till att köpa för ens skrotpriset.

SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul

av daniel, Wednesday, April 07, 2021, 22:47 (1105 dagar sedan) @ K Lemming

Fast du skriver också att ni vill ha betalt, som sagt jag vet inget om skicket på vagnen och inte heller vad ni vill ha betalt för den. Men jag kan tänka mig att om den inte är allt för nergången så borde det väl finnas ett intresse om ni skänker bort den.


De begär skrotvärdet för vagnen i pris. Det är väl i princip att skänka bort den. Tar man mindre än det, så riskerar man ju att någon tacksamt tar emot vagnen och sedan cachar in på skrotvärdet hos Stena Metall.


Men som Urban skrev i sitt första inlägg, "...med klausulen att vagnen inte får säljas vidare utan tillåtelse från SKÅJ. Vi järnvägsföreningar måste hjälpa varandra att bevara det kulturarv vi sitter på.".

Jag kan hålla med om att om SKÅJ märker att inget intresse visas är det bättre att skänka bort vagnen med klausulen Urban föreslår. Om alternativet är skrot är det bättre att skänka bort vagnen så att kulturarvet bevaras, det kan kanske vara en förening som inte anser sig ha råd att köpa vagnen ens för skrotpriset men som kan tänka sig att ta hand om den inför framtiden.
Men kanske behöver SKÅJ skrotprisetpengarna, med Corona kan det vara sämre i kassorna hos våra föreningar? Om inte är det ju som sagt bättre att skänka bort den, just pga Corona kanske nån intresserad förening inte har råd till att köpa för ens skrotpriset.

Vad gör man om den som tar emot vagnen struntar i klausulen? Då får man i så fall stämma för avtalsbrott. Järnvägsmuseum tillämpar avtal av den typen men det är en organisation som i förlängningen har den svenska staten i ryggen.

Jag tror inte att skrotpriset är det största problemet för en hugad järnvägshistorisk förening som vill överta vagnen, man kan väl i värsta fall betala med motsvarande mängd skrot. Ett större problem tillgång på lämpliga uppställningsspår och resurser i övrigt för att renovera och underhålla vagnen.

SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul

av Micke Carlsson, Thursday, April 08, 2021, 13:20 (1104 dagar sedan) @ daniel

Skrotning av en vagn ger i regel inga pengar, skroten tar betalt för sorteringen av trä, plast, järn, koppar osv och drar av det från "skrotpriset". Ibland hamnar man på minus, att sorteringen kostar mer än vad materialet är värt, då får man betala för skrotningen.