Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11 (Bana)

av Peter Bolin, Tuesday, April 06, 2021, 22:53 (1087 dagar sedan)

Vi är nu inne i april. Här kommer den utlovade omgången av Björn Alnebos bilder. Håll tillgodo.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (januari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 9 (februari 2021)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 10 (mars 2021)

[image]
Okänd hållplats ca 1966. Förmodligen är vi kvar vid Vendevägen där vi slutade förra månaden. Som framgår av en annan bild är tåget skyltat Hägernäs–Stockholm Ö. Då bör det vara en ”Park” som har blivit tidigt omskyltad för att göra nästa tur till Hägernäs. Har jag rätt eller fel?

[image]
X7p 54 med passvagn lämnar Vendevägen ca 1966 (med viss reservation för platsen).

[image]
X7p 54 gör uppehåll, förmodligen vid Vendevägen, ca 1966. Här syns det tydligt att tåget är skyltat Hägernäs–Stockholm Ö.

[image]
YP 885 + UBFYP 1911 står redo vid Rimbo för att avgå till Norrtälje en tidig morgon i september 1969 strax före nedläggningen av sträckan Rimbo–Norrtälje.

[image]
Rimbo stn, september 1969.

[image]
Rimbo stn, september 1969.

[image]
Rimbo stn, september 1969. Björn ska ha en eloge för den omfattande dokumentation han gjorde med flera bilder i olika vinklar.

[image]
UBFYP 1911 närmast kameran vid Rimbo inväntar avgångstiden mot Norrtälje, september 1969.

[image]
Finsta stn, september 1969, med minnesstenen över den heliga Birgitta.

[image]
Finsta stn, september 1969. Noterbart är att det finns en väntkur framför stationshuset. Sannolikt var stationshuset sålt vid den här tiden, vilket då innebar att väntsalen var stängd.

Som avslutning har jag en fråga till forumbesökarna: Är det någon som har en bra bild av hållplatskuren vid Östberga? En kort tid innan den totalförstördes i en brand var jag där för att ta en bild. Tyvärr var jag för trött efter en lång fototur till fots, så jag orkade inte klättra uppför branten för att få en bra bild. Jag tänkte ta en bild när jag kom tillbaka nästa gång, men då hade hela byggnaden brunnit upp. :-(

Nästa månad blir det fler bilder från Björns dokumentation av sträckan Rimbo–Norrtälje.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av David Sohlberg, Tuesday, April 06, 2021, 23:26 (1087 dagar sedan) @ Peter Bolin

Vi är nu inne i april. Här kommer den utlovade omgången av Björn Alnebos bilder. Håll tillgodo.


Som avslutning har jag en fråga till forumbesökarna: Är det någon som har en bra bild av hållplatskuren vid Östberga? En kort tid innan den totalförstördes i en brand var jag där för att ta en bild. Tyvärr var jag för trött efter en lång fototur till fots, så jag orkade inte klättra uppför branten för att få en bra bild. Jag tänkte ta en bild när jag kom tillbaka nästa gång, men då hade hela byggnaden brunnit upp. :-(

Nästa månad blir det fler bilder från Björns dokumentation av sträckan Rimbo–Norrtälje.

Hälsningar
Peter Bolin

Duger den?

Från digitalt museum

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av Thomas Tell, Wednesday, April 07, 2021, 00:08 (1087 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd hållplats ca 1966. Förmodligen är vi kvar vid Vendevägen där vi slutade förra månaden. Som framgår av en annan bild är tåget skyltat Hägernäs–Stockholm Ö. Då bör det vara en ”Park” som har blivit tidigt omskyltad för att göra nästa tur till Hägernäs. Har jag rätt eller fel?

De tre bilder är tagna vid Östberga i riktning mot Vendevägen.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av Björn Ejdervall, Wednesday, April 07, 2021, 10:45 (1087 dagar sedan) @ Thomas Tell

Mycket riktigt,, det är Östberga. Om man tittar efter så ser man en lucka på stationshuset, stängd, där innanför fanns en Pressbyråkoisk. Där sålde tant Lindgren mina första glasspinnar.
"Stationen" hade två korta spår, det västra betjänade Djursholms Trä med tegel och grovt virka och på det östra spåret förvarade SRJ två sommarvagnar över vintern.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av Thomas Tell, Wednesday, April 07, 2021, 14:33 (1087 dagar sedan) @ Björn Ejdervall

"Stationen" hade två korta spår, det västra betjänade Djursholms Trä med tegel och grovt virka och på det östra spåret förvarade SRJ två sommarvagnar över vintern.

Sommarvagnarna slopades stramt efter andra världskriget så sen dess har de nog inte stått där.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av Granis, Wednesday, April 07, 2021, 09:25 (1087 dagar sedan) @ Peter Bolin

YP 885 + UBFYP 1911 står redo vid Rimbo för att avgå till Norrtälje en tidig morgon i september 1969 strax före nedläggningen av sträckan Rimbo–Norrtälje.

Som vanligt: Härliga bilder. Och nu börjar vi hamna norr (typ) om Rimbo också :-) Där avbildad motorvagn, YP 885, fortfarande rullar. Dock väster om Rimbo. Här i Bärby i maj 2011. Tillkopplad manövervagn den gången borde ha varit UBFYP 2109.

/ L G
[image]

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av Peter Bolin, Wednesday, April 07, 2021, 11:31 (1087 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för kommentarer, länkar och bilder. Det är alltså Östberga som är platsen på Näsbyparkslinjen. Då är det således branten som jag inte orkade klättra uppför som syns till höger i bild.

När det gäller bilden från Östberga som David S. länkade till bör den vara tagen omkring 1925. Hållplatsen har fått den klassiska Sigge Cronstedt-kuren, och den fanns inte där när hållplatsen öppnade 1910.

Färden till Norrtälje fortsätter som sagt i maj. För tillfället är det uppehåll i Finsta. ;-)

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av JYT, Wednesday, April 07, 2021, 12:05 (1087 dagar sedan) @ Peter Bolin

Vad är det för anordningar som syns i kontaktledningen på bilderna 6, 7 & 8?
Den ena har en rektangulär ram.
Är det frånskiljare, sk "fusible link" eller till för jordanslutning?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Ktl-fråga?

av Leif B, Wednesday, April 07, 2021, 16:01 (1087 dagar sedan) @ JYT

Vad är det för anordningar som syns i kontaktledningen på bilderna 6, 7 & 8?
Den ena har en rektangulär ram.
Är det frånskiljare, sk "fusible link" eller till för jordanslutning?

Menar du de fem utliggarrören som är fästa vid sammanlagt tre isolatorer? I så fall är de utliggarrör för att hålla varsin av de fem kontakttrådarna i rätt läge i i sidled. Motsvarande rör finns vid (så gott som) alla upphängningspunkter.

I höjdled hålls kontaktråden på plats av bärtrådarna ("litsarna") från bärlinan.B ärlinan är i sin tur upphängd endera i ett linhjul ovanför bryggan eller - vid bryggänden - av ett motsvarande utliggarrör och en diagonal lina.

Vad är en "fusable link"?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av JYT, Wednesday, April 07, 2021, 16:45 (1087 dagar sedan) @ Peter Bolin

Jag tyckte det såg ut som en typ kopplingspunkt med de platta skenorna i bågen neråt.
Placeringen på linjen är alltså inte där just för att det är en station utan hamnade där sfa löpande trådmontage eller anslutande spår?
Vad gör ramen på den högra för nytta?
Fusable link = på avsett ställe avbrännbar säkerhetskabel (förekom förr i USA-bilar) en idiotsäker sista räddning om kablaget fram till säkringsdosan blir skadat eller ngn fuskat med en skruv eller folielindad säkring.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, April 07, 2021, 16:55 (1087 dagar sedan) @ JYT

Fusable link = på avsett ställe avbrännbar säkerhetskabel (förekom förr i USA-bilar) en idiotsäker sista räddning om kablaget fram till säkringsdosan blir skadat eller ngn fuskat med en skruv eller folielindad säkring.

Stavas också ofta Fusible link. Förekom i japanska och amerikanska vägfordon fram till tidigt 90-tal, numera används istället någon form av fastskruvade blecksäkringar i en huvudkopplingsplint vid batteriet, alternativt förvuxna flatstiftsäkringar (sk Maxi fuse). Från och med 90-talet har sådana anordningar blivit vanliga även i europeiska bilar, som följd av Euro NCAP-krockproven, där tendenser till kabelbrand efter krockprovet drar ner betyget.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – blecksäkring

av Thomas Tell, Wednesday, April 07, 2021, 20:18 (1086 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

fastskruvade blecksäkringar ...

... hade/har SRJs elmotorvagnar från 1939 de s.k. rävarna. De hade/har ett bleck på taket som kunde brinna av så hela tåget blev spänningslöst. Jag drabbades av detta vid start efter uppehåll i Freskati med ett tåg mot Stockholm för en 30 år sedan. Nästa tåg fick skjuta mitt tåg de sista kilometrarna.
Roslagsbanans Vetetarantågförenings motorvagn 37 har fortfarande detta säkringsblek.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – blecksäkring

av tobbe, Wednesday, April 07, 2021, 21:10 (1086 dagar sedan) @ Thomas Tell

Efter slopningen av RB-s motorvagnar så har jag en fråga. Visst blev 54:an tjänstemotorvagn efter slopningen som trafikvagn? Har för mig att en annan förarkollega till dig lär ha berättat
detta för mig för x-antal år sedan. Är den fortfarande tjänstemotorvagn än idag eller har den gått till sälla jaktmarkerna?
tobbe

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Bevarade motorvagnar?

av Leif B, Wednesday, April 07, 2021, 21:43 (1086 dagar sedan) @ tobbe

Efter slopningen av RB-s motorvagnar så har jag en fråga. Visst blev 54:an tjänstemotorvagn efter slopningen som trafikvagn? Har för mig att en annan förarkollega till dig lär ha berättat
detta för mig för x-antal år sedan. Är den fortfarande tjänstemotorvagn än idag eller har den gått till sälla jaktmarkerna?
tobbe

Nej, X7p 54 stod på SL:s Spårvägsmuseum i gamla Söderhallen och finns nu magasinerad.

Det var X7p 56 som var hjälpvagn men den är skrotad nu. Fler bilder här, bl a strax innan skrotningen.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Bevarade motorvagnar?

av tobbe, Wednesday, April 07, 2021, 22:15 (1086 dagar sedan) @ Leif B

Tack för tillrättaläggandet så nu vet jag vad som hände.
tobbe

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Bevarade motorvagnar?

av Granis, Wednesday, April 07, 2021, 22:25 (1086 dagar sedan) @ Leif B

Det var X7p 56 som var hjälpvagn men den är skrotad nu. Fler bilder här, bl a strax innan skrotningen.

Så här såg (fd?) X7p 56 ut i sistnämnda skepnad, kanske (troligen?) efter ett bärgningsuppdrag av ett X10p-tåg i Dj Ösby i juni 1996.

/ L G
[image]

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Bevarade motorvagnar?

av Överkörmästaren, Thursday, April 08, 2021, 02:26 (1086 dagar sedan) @ Granis

Det var X7p 56 som var hjälpvagn men den är skrotad nu. Fler bilder här, bl a strax innan skrotningen.


Så här såg (fd?) X7p 56 ut i sistnämnda skepnad, kanske (troligen?) efter ett bärgningsuppdrag av ett X10p-tåg i Dj Ösby i juni 1996.

/ L G
[image]

Nja det där var väl under nåt banarbete när tågen vände i Ösby (inkopplingen av nya stocksundsbron och ställverket på Östra?). Den var nog bara uppställd där.

Z6P 9700?

av K Lemming, Wednesday, April 07, 2021, 23:24 (1086 dagar sedan) @ Leif B

Efter slopningen av RB-s motorvagnar så har jag en fråga. Visst blev 54:an tjänstemotorvagn efter slopningen som trafikvagn? Har för mig att en annan förarkollega till dig lär ha berättat
detta för mig för x-antal år sedan. Är den fortfarande tjänstemotorvagn än idag eller har den gått till sälla jaktmarkerna?
tobbe


Nej, X7p 54 stod på SL:s Spårvägsmuseum i gamla Söderhallen och finns nu magasinerad.

Det var X7p 56 som var hjälpvagn men den är skrotad nu. Fler bilder här, bl a strax innan skrotningen.

Hur är det med Z6P 9700, finns den kvar eller är den också skrotad?

Z6P 9700?

av Överkörmästaren, Thursday, April 08, 2021, 02:25 (1086 dagar sedan) @ K Lemming

Efter slopningen av RB-s motorvagnar så har jag en fråga. Visst blev 54:an tjänstemotorvagn efter slopningen som trafikvagn? Har för mig att en annan förarkollega till dig lär ha berättat
detta för mig för x-antal år sedan. Är den fortfarande tjänstemotorvagn än idag eller har den gått till sälla jaktmarkerna?
tobbe


Nej, X7p 54 stod på SL:s Spårvägsmuseum i gamla Söderhallen och finns nu magasinerad.

Det var X7p 56 som var hjälpvagn men den är skrotad nu. Fler bilder här, bl a strax innan skrotningen.


Hur är det med Z6P 9700, finns den kvar eller är den också skrotad?

Den är kvar i drift.

Z6P 9700? Z6p 1540 & 1541

av Leif B, Thursday, April 08, 2021, 11:34 (1086 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Efter slopningen av RB-s motorvagnar så har jag en fråga. Visst blev 54:an tjänstemotorvagn efter slopningen som trafikvagn? Har för mig att en annan förarkollega till dig lär ha berättat
detta för mig för x-antal år sedan. Är den fortfarande tjänstemotorvagn än idag eller har den gått till sälla jaktmarkerna?
tobbe


Nej, X7p 54 stod på SL:s Spårvägsmuseum i gamla Söderhallen och finns nu magasinerad.

Det var X7p 56 som var hjälpvagn men den är skrotad nu. Fler bilder här, bl a strax innan skrotningen.


Hur är det med Z6P 9700, finns den kvar eller är den också skrotad?


Den är kvar i drift.

Även systerloket Z6p 1541 finns kvar i drift, dock som museilok på Lennakatten och med ursprunglig beteckning SRJ 3.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Mera ktl.

av Leif B, Thursday, April 08, 2021, 11:30 (1086 dagar sedan) @ JYT

Jag tyckte det såg ut som en typ kopplingspunkt med de platta skenorna i bågen neråt.
Placeringen på linjen är alltså inte där just för att det är en station utan hamnade där sfa löpande trådmontage eller anslutande spår?
Vad gör ramen på den högra för nytta?

Jovisst är det för att det är en station som det är så många trådar och som man byggt bryggor för att hålla upp alla trådar över de olika spåren. Just vid plattformsövergången är det bara två spår (spår 1 närmast stationshuset och spår 2 som rälsbusståget står på). Strax söder om övergången grenar sig ett spår ut till godsmagsinet (vxl 33) och omedelbart söder om den växeln kommer växel 35 med en växelförbindelse till spår 3. Norr om övergången grenar två spår av från spår 1 i växel 32 och 34, bl a vägspåret. Ännu lite längre norrut grenar sig spår 1 även med en växelförbindelse till spår 2 (och vidare).

Alla dessa spår ska ha kontaktledning över sig och varje kontaktledningsbit måste fästas i en stolpe som klarar att ta dragspänningen från kontaktledningen. Det betyder normalt att kontaktledningen måste sluta rakt mot en stolpe eftersom utliggare och bryggor normalt inte är byggda för att ta dragspänningen. Eftersom man inte kan ställa stolpar mitt i spåret måste kontaktledningen föras vidare bortom där den behövs endera till en stolpe bortom spårslutet eller (vanligast) åt sidan till en lämplig stolpe vid sidan av spåret. Det måste då vara en kraftig stolpe, oftast med en sträva som gör att den ta dragspänningen från kontaktledningen utan att dras omkull eller vika sig. I det här fallet, där man har många växelförbindelser både i norr och söder har man istället för att avsluta alla "onödiga" kontaktledningar på ömse sidor om plattformsövergången har man istället valt att låta dem fortsätta ett par stolplängder tills de behövs igen i andra bangårdsänden. Därav fem kontaktledningar i bred över bara två spår just över plattformsövergången.

Länk till bangårdsritning.

jag är inte säker på vilken ram du menar, men om du menar den som det sitter två isolatorer på, så är det väl just för att få plats med två isolatorer bredvid varandra.

Om det inte hade varit en station utan bara fri linje så hade det sett så här enkelt ut. (Källa.)

De snöiga bilderna från Östberga visar just i princip den konstruktionen, men med små diskreta 1500 V-isolatorer. I Rimbo har man använt betydligt större isolatorer av en annan typ. Idag använder man samma standardmateriel för 16 kV som Trafikverket använder även om dessa isolatorer är kraftigt överdimensionerande för 1500 V. Idag är det helt enkelt billigare att använda standardmateriel än att specialbeställa.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Storbehållarvagnen

av Leif B, Thursday, April 08, 2021, 11:39 (1086 dagar sedan) @ Peter Bolin

---


[image]
YP 885 + UBFYP 1911 står redo vid Rimbo för att avgå till Norrtälje en tidig morgon i september 1969 strax före nedläggningen av sträckan Rimbo–Norrtälje.

---


[image]
Rimbo stn, september 1969.

[image]
Rimbo stn, september 1969. Björn ska ha en eloge för den omfattande dokumentation han gjorde med flera bilder i olika vinklar.

---

Intressant att se en storbehållarvagn i trafik. Vad jag kan se är det en smalspårsvagn, inte en normalspårsvagn på överföringsvagn! Förekom det omlastning av storbehållare i Uppsala eller måste omlastningen skett på Stockholm Östra? I så fall var det väl sista året som det gick godståg söder om Rimbo?

Även smalspårfinkan bredvid storbehållarvagnen ser tillräckligt välvårdad ut för att kunna vara i trafik.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Storbehållarvagnen

av Måns Johannesson, Thursday, April 08, 2021, 17:28 (1086 dagar sedan) @ Leif B

Det var väl 1969 godstrafiken söder om Rimbo lades ner. Sista trafiken var mycket riktigt storbehållare som lastades om på Stockholm C. Trafiken lades om till att gå på överföringsvagn (dvs. normalspårig storbehållarvagn på överföringsvagn) över Uppsala när rälsförhöjningen hade tagits bort efter persontrafikens nedläggning. Har aldrig sett någon bild eller hört någon uppgift om att de smalspåriga storbehållarvagnarna gick på Uppsala.

/Måns

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Storbehållarvagnen

av Thomas K Ohlsson, Friday, April 09, 2021, 11:10 (1085 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Det var väl 1969 godstrafiken söder om Rimbo lades ner. Sista trafiken var mycket riktigt storbehållare som lastades om på Stockholm C. Trafiken lades om till att gå på överföringsvagn (dvs. normalspårig storbehållarvagn på överföringsvagn) över Uppsala när rälsförhöjningen hade tagits bort efter persontrafikens nedläggning. Har aldrig sett någon bild eller hört någon uppgift om att de smalspåriga storbehållarvagnarna gick på Uppsala.

/Måns

Jag förmodar att det är Stockholm Ö som avses.

Hur skedde omlastningen - lyftes storbehållarna med kran, användes en lastbil eller ställdes de normalspåriga resp. smalspåriga vagnarna bredvid varandra så att behållarna kunde rullas över på några korta styrbalkar?

undrar
Thomas K Ohlsson

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Storbehållarvagnen

av Olle E, Friday, April 09, 2021, 14:14 (1085 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Bockkran?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Storbehållarvagnen

av Thomas K Ohlsson, Friday, April 09, 2021, 15:00 (1085 dagar sedan) @ Olle E

Bockkran?

Tänkbart. Men hade storbehållarna lyftbeslag som gjorde detta möjligt - eller i varje fall enkelt?

/TKO

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Storbehållarvagnen

av Leif B, Friday, April 09, 2021, 15:33 (1085 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Bockkran?


Tänkbart. Men hade storbehållarna lyftbeslag som gjorde detta möjligt - eller i varje fall enkelt?

/TKO

"Omlastning av storbehållare skedde med hjälp de fasta kranarna vid Stockholm Ö." /Svallhammar Skendöd i Roslagen, sid 162. Det finns också ett par bilder med smalspåriga vagnar med storbehållare på spåret under bockkranarna på Östra. Det framgår att man först hade kört normalspårsvagnar med storbehållare på överföringsvagn från Uppsala men: "Tyngdpunkten blev då så ogynnsam att ... vid Mörby verkstad byggdes sju öppna vagnar för storbehållartransporter." Det som transporterades var "aluminiumsulfat till Hallstavik, vilket användes i reningsprocessen vid pappersbruket.

Senare återgick man till att köra via Uppsala: "Överföringstrafiken på sträckan Hallstavik-Rimbo-Uppsala Ö påverkades positivt av persontrafikens nedläggning, eftersom rälsförhöjningen i kurvorna kunde minskas. Genom gynnsammare tyngdpunkt kunde man sedan transportera storbehållare på normalspåriga vagnar utan omlastning."

Med tanke på att persontrafiken upphörde redan 1966, så är det kanske lite förvånande att bilderna från 1969 visar en smalspårig storbehållarvagn.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11. Storbehållarvagnen

av Måns Johannesson, Sunday, April 11, 2021, 20:32 (1082 dagar sedan) @ Leif B

Senare återgick man till att köra via Uppsala: "Överföringstrafiken på sträckan Hallstavik-Rimbo-Uppsala Ö påverkades positivt av persontrafikens nedläggning, eftersom rälsförhöjningen i kurvorna kunde minskas. Genom gynnsammare tyngdpunkt kunde man sedan transportera storbehållare på normalspåriga vagnar utan omlastning."

Med tanke på att persontrafiken upphörde redan 1966, så är det kanske lite förvånande att bilderna från 1969 visar en smalspårig storbehållarvagn.

Som sagt gick denna trafik över Stockholm Ö (förstås var det där och inte Stockholm C jag råkade skriva omlastningen skede) fram till 1969. Är väl inte helt förvånande att det tog några år att ändra rälsförhöjningen, var nog inte ett alltför högt prioriterat jobb.

/Måns

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11 - ställbocken i Fta

av Ulf Pålsson, Thursday, April 08, 2021, 16:25 (1086 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Finsta stn, september 1969. - - -

Ställbocken för manövrering av infartssignalerna (semaforer), den finns bevarad för eftervärlden av museiföreningen Östra Södermanlands järnväg. Det är planerat att den, åtminstone delar av den, ska komma till användning för manövrering av infartssignaler vid stationen Läggesta nedre.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 11 - ställbocken i Fta

av John T, Thursday, April 08, 2021, 23:39 (1085 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Finsta stn, september 1969. - - -


Ställbocken för manövrering av infartssignalerna (semaforer), den finns bevarad för eftervärlden av museiföreningen Östra Södermanlands järnväg. Det är planerat att den, åtminstone delar av den, ska komma till användning för manövrering av infartssignaler vid stationen Läggesta nedre.

Aha - så semaforeldriven är nu alltså helt ute ur bilden för Läggesta nedres del?