Fjb-central i Västgötabanans stationshus (Järnväg allmänt)

av Calle Wickberg, Wednesday, April 07, 2021, 20:34 (1086 dagar sedan)

På Ekevings intressanta sidor finns uppgiften om att fjb-centralen i Göteborg de första åren, mellan 1965 och 1973, var belägen i Västgötabanans stationshus.

[link]https://ekeving.se/ctc/Gbg/index.html[/link]

Eftersom jag arbetar i nämnda hus idag är jag nyfiken på om någon sitter inne med bilder eller information om hur det såg ut, tedde sig och var i huset som utrustningen fanns.

:-)

Fjb-central i Västgötabanans stationshus

av Anders Jansson, Wednesday, April 07, 2021, 23:25 (1086 dagar sedan) @ Calle Wickberg

På Ekevings intressanta sidor finns uppgiften om att fjb-centralen i Göteborg de första åren, mellan 1965 och 1973, var belägen i Västgötabanans stationshus.

https://ekeving.se/ctc/Gbg/index.html

Eftersom jag arbetar i nämnda hus idag är jag nyfiken på om någon sitter inne med bilder eller information om hur det såg ut, tedde sig och var i huset som utrustningen fanns.

Om jag minns rätt så satt fjtkl på gatuplan längs perrongen mellan VGJ stationshus och spår 1 på Göteborg C.

Fjb-central i Västgötabanans stationshus

av A.Svenson, Thursday, April 08, 2021, 00:19 (1086 dagar sedan) @ Anders Jansson

Helt rätt! Detta rum blev efter ”Blå husets” idriftststagande pausrum för lokförare fram till de första åren på åttiotalet. När VGJ-huset ombyggdes med omklädningsrum för såväl (persontrafiks-)förare som konduktörspersonal inkorporerades rummet i ”damhalvan”.

MVH!
Anders S

Fjb-central i Västgötabanans stationshus

av Lennart Fransson, Thursday, April 08, 2021, 12:38 (1085 dagar sedan) @ A.Svenson

Helt rätt! Detta rum blev efter ”Blå husets” idriftststagande pausrum för lokförare fram till de första åren på åttiotalet. När VGJ-huset ombyggdes med omklädningsrum för såväl (persontrafiks-)förare som konduktörspersonal inkorporerades rummet i ”damhalvan”.

MVH!
Anders S

Jag satt i VGJ-huset 1990-1994, och en äldre kollega redogjorde för första placeringen av Fjb:n precis så. Under den tiden (tidigt 90-tal) var det utrymmet väl i huvudsak vaktmästerilokal?

Fjb-central i Västgötabanans stationshus

av D Olson, Thursday, April 08, 2021, 12:45 (1085 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Fjbc flyttades till den nya byggnaden (kallad “Blå huset” pga dess färg) 1973-02-14.