Halmstad 1973. (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell @, Vallentuna, onsdag, april 07, 2021, 21:43 (4 dagar sedan)

Interrailkort köptes på Åland för att kunna resa i Sverige. Kortet gällde den sista månaden jag kunde använda det för sen blev jag för gammal.
Den 31 augusti 1973 hamnade jag i Halmstad där lokstationen besöktes.

[image]

Halmstad Järnverk hade en mängd fd Os- och Or-vagnar.

[image]

HNJs lokverkstad med pannverkstad i bortre delen.

[image]

Snickare- och vagnverkstad låg i byggnaden till vänster om skjutbordet.

[image]

HNJs nya rundstall där den högra delen är från 1908 och den vänstra med fönster ovanför portarna tillkom 1923 resp 1937 med tre stallplatser vardera. I höger bildkant HNJs motorverkstad.

[image]

Mer skrot från Halmstad Järnverk HJ.

[image]

Det ser ut som någon slaggrav. Till höger hade HNJ en torvlada och till vänster där kolupplaget ligger påg bilden låg HNJs vedbod.

[image]

En orsak till att åka hit var N 1448 som senare detta år såldes till Boliden i Helsingborg. Helsingborgs veteranjärnväg disponerade loket senare men det skrotades 1977.

[image]

Snart gick tåget vidare.
/tell

Halmstad 1973.

av Christian @, onsdag, april 07, 2021, 22:31 (4 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för dessa trevliga bilder!

Halmstad 1973.

av K Lemming @, onsdag, april 07, 2021, 23:13 (4 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för dessa bilder, extra intressant att se bilderna från lokstallsområdet där det idag inte finns varken spår eller vändskivor kvar, tyvärr.

Halmstad 1973.

av M.Svenson @, onsdag, april 07, 2021, 23:58 (4 dagar sedan) @ Thomas Tell

Härliga bilder, det du beskriver som trolig slagg grav är i vartfall vid fototillfället en underspolning anläggning. Man ser spolvagnen på sin egna räls som kördes fram och tillbaka med hjälp av en med tryckluft driven motor.

Driftverkstaden i Halmstad var en fin plats med kunnig personal, visst var det där JVMs Yo1:a renoverades. Sista vintern verkstaden var aktiv så fick BJs Y3 74 övervintra i lokverkstaden, på våren skulle vi driftsätta loket och fick god hjälp av verkstads gubbarna som kanske inte hade jätte mycket att göra. Länkgaget till smörjpressen var skramligt på loket och vi skulle tajta till det, de hjälpsamma verkstadsgubbara i sina rentvättade mollskinnställ kom med goda råd, bultar, saxpinnar, borr och brottschar m.m. Efter någon dag var vi klara och kunde köra mot Göteborg med ett väl fungerande lok, kanske sista gången en SJ verkstad gjorde en kvalifiserad ångloks insatts.

Mvh Martin ☺

Halmstad 1973.

av Jonny Saljefeldt @, torsdag, april 08, 2021, 06:22 (4 dagar sedan) @ M.Svenson

Driftverkstaden i Halmstad var en fin plats med kunnig personal, visst var det där JVMs Yo1:a renoverades.

Ja det stämmer. Visning av den nyrenoverade Yo1s 626 på Halmstad C den 16 april 1983:

[image]

Halmstad 1973.

av 1067 @, Cst-Vs-Bmn-Hd Ö-Hd C-N-K-Et-Fok, fredag, april 09, 2021, 15:19 (2 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

En lite speciell bild ur mitt perspektiv. Ungefär härifrån fast närmare magasinsväggen utgick 1067-Hildingarna under den tid man hade ett 1067-spår ner till Hd C från HBJ infart. Ung 1959-1963.

Kurvan in mot plattform hade en radie som gjorde alla anordningar för ankomstannonsering överflödiga. Flänsarna gallskrek så att de kunde väcka de döda. I vad mån sådana fanns inom den närmaste kilometern.

Halmstad 1973.

av JYT @, fredag, april 09, 2021, 22:44 (1 dag, 20 h, 46 min. sen) @ 1067

Undrar just om det är flänsarna eller det är innerhjulens slirande mot skenan som låter.
Inte lätt att fastställa, kan jag tänka mig.

Halmstad 1973.

av Överkörmästaren @, lördag, april 10, 2021, 06:42 (1 dag, 12 h, 48 min. sen) @ JYT

Undrar just om det är flänsarna eller det är innerhjulens slirande mot skenan som låter.
Inte lätt att fastställa, kan jag tänka mig.

Det är ganska lätt egentligen, det är två olika ljud med olika frekvens. Det mest hjärtskärande är från flänsarna.

Halmstad 1973.

av johanmmolin @, fredag, april 09, 2021, 15:43 (2 dagar sedan) @ Thomas Tell
Redigerad av johanmmolin, fredag, april 09, 2021, 16:47

[image]

Jag minns faktiskt att jag lyckades snirkla mig in på lokstationen som ung trettonåring 1968, och gubbarna var stolta över att få förevisa sina två ånglok. Det ena måste ha varit det här N-loket; jag är rätt säker på att det andra var ett E-lok. Minns dock inte vilket. Jag fick t o m tid på mig att rita av dem. De teckningarna hade varit roligt att ha i dag.

powered by my little forum