Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen (Byggnad)

av JYT, Thursday, April 08, 2021, 10:23 (1106 dagar sedan)

[image]

Ligger i ett område med villor i liknande stil, vet ej var dock.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av Jan Bäckström, Thursday, April 08, 2021, 10:30 (1106 dagar sedan) @ JYT

Det är Storängen på Saltsjöbanan

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, söder om slussen

av Leif B, Thursday, April 08, 2021, 10:36 (1106 dagar sedan) @ Jan Bäckström

Det är Storängen på Saltsjöbanan

.... som ligger söder om Slussen.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, söder om slussen

av JYT, Thursday, April 08, 2021, 10:47 (1106 dagar sedan) @ Leif B

Tack, när man i stora tätorter blir runtskjutsad till sevärda områden missar man transportsträckor därimellan. Namnar man inte bilderna direkt är man "lost".

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, söder om slussen

av ztenlund, Thursday, April 08, 2021, 11:22 (1106 dagar sedan) @ JYT

Tack, när man i stora tätorter blir runtskjutsad till sevärda områden missar man transportsträckor därimellan. Namnar man inte bilderna direkt är man "lost".

Vid ett upprepat besök kommer det att upptäckas att både kontaktledningsanläggning och perronger/plattformar har bytts ut sedan bilden togs.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, söder om slussen

av ztenlund, Thursday, April 08, 2021, 11:18 (1106 dagar sedan) @ Leif B

Det är Storängen på Saltsjöbanan


.... som ligger söder om Slussen.

Ostsydost snarast, dvs främst öster om Slussen.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, söder om slussen

av Leif B, Thursday, April 08, 2021, 11:43 (1106 dagar sedan) @ ztenlund

Det är Storängen på Saltsjöbanan


.... som ligger söder om Slussen.


Ostsydost snarast, dvs främst öster om Slussen.

I Stockholm är det norr eller söder om Slussen som är Viktigt. Själva har jag turen att bo på Rätt Sida om Slussen! ;-)

"Norr om Slussen börjar Lappland, söder om Skanstull börjar Skåne." (Världen enligt en äkta söderkis.)

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, söder om slussen

av Harald, Thursday, April 08, 2021, 14:04 (1106 dagar sedan) @ Leif B

Det är Storängen på Saltsjöbanan


.... som ligger söder om Slussen.


Ostsydost snarast, dvs främst öster om Slussen.


I Stockholm är det norr eller söder om Slussen som är Viktigt. Själva har jag turen att bo på Rätt Sida om Slussen! ;-)

"Norr om Slussen börjar Lappland, söder om Skanstull börjar Skåne." (Världen enligt en äkta söderkis.)

Och i Pattille börjar änna Stockholm enligt Kal. :-)

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av Alex, Thursday, April 08, 2021, 22:11 (1106 dagar sedan) @ JYT

jag vet inte när bilden är tagen med stationshuset är sig likt idag. Storängen utmärker sig med att de ligger på en lite kulle en bit från spåren. De flesta stationshusen efter Saltsjöbanan är röda. Bifogar några bilder från Saltsjö Duvnäs och Solsidan som ligger längre österut.

[image]

[image]

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av JYT, Friday, April 09, 2021, 09:10 (1105 dagar sedan) @ Alex

Storängens hpl, foto från november 2009

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av ztenlund, Saturday, April 10, 2021, 01:00 (1104 dagar sedan) @ Alex

jag vet inte när bilden är tagen med stationshuset är sig likt idag. Storängen utmärker sig med att de ligger på en lite kulle en bit från spåren. De flesta stationshusen efter Saltsjöbanan är röda. Bifogar några bilder från Saltsjö Duvnäs och Solsidan som ligger längre österut.

[image]

Äldre utförande (2011) som jämförelse:

[image]

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av tobbe, Saturday, April 10, 2021, 23:09 (1103 dagar sedan) @ ztenlund

Den här bilvägen över spåren (2011) har man kört över några ggr i sitt unga liv. Om jag inte minns helt fel så om man från fotografens sida sett till höger så kunde man köra på en s.k. arbetsväg som var väldigt smal och krokig, vilken rymde i stort en bilbredd och var en smitväg mot Nackamasterna och via Hästhagen kunde man komma ut på Ältavägen dels mot Hellasgården o Älta eller mot Sickla Strand vidare mot Stockholm söder. Arbetsvägen benämndes alltid som "Kranglan" för oss lokalt boende. Minns också att Järlasjöns norra och smala del också benämndes med samma namn slutade strax innan Saltsjö-Duvnäs station.
tobbe

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av Överkörmästaren, Sunday, April 11, 2021, 06:28 (1103 dagar sedan) @ tobbe

Den här bilvägen över spåren (2011) har man kört över några ggr i sitt unga liv. Om jag inte minns helt fel så om man från fotografens sida sett till höger så kunde man köra på en s.k. arbetsväg som var väldigt smal och krokig, vilken rymde i stort en bilbredd och var en smitväg mot Nackamasterna och via Hästhagen kunde man komma ut på Ältavägen dels mot Hellasgården o Älta eller mot Sickla Strand vidare mot Stockholm söder. Arbetsvägen benämndes alltid som "Kranglan" för oss lokalt boende. Minns också att Järlasjöns norra och smala del också benämndes med samma namn slutade strax innan Saltsjö-Duvnäs station.
tobbe

Om du menar den lilla pölen längst i öster, alltså närmast Duvnäs, så kallas den väl Kolbotten, men det kanske var annorlunda innan motorvägen byggdes?

Själva Kranglan ligger ju egentligen närmare Storängen, faktiskt längre västerut än Storängen om man ska vara petig.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av ztenlund, Sunday, April 11, 2021, 10:40 (1103 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Den här bilvägen över spåren (2011) har man kört över några ggr i sitt unga liv. Om jag inte minns helt fel så om man från fotografens sida sett till höger så kunde man köra på en s.k. arbetsväg som var väldigt smal och krokig, vilken rymde i stort en bilbredd och var en smitväg mot Nackamasterna och via Hästhagen kunde man komma ut på Ältavägen dels mot Hellasgården o Älta eller mot Sickla Strand vidare mot Stockholm söder. Arbetsvägen benämndes alltid som "Kranglan" för oss lokalt boende. Minns också att Järlasjöns norra och smala del också benämndes med samma namn slutade strax innan Saltsjö-Duvnäs station.
tobbe


Om du menar den lilla pölen längst i öster, alltså närmast Duvnäs, så kallas den väl Kolbotten, men det kanske var annorlunda innan motorvägen byggdes?

Själva Kranglan ligger ju egentligen närmare Storängen, faktiskt längre västerut än Storängen om man ska vara petig.

Det finns en gångbro vid Kranglan så man kan gå till/från Storängen om man vill. Bilvägen är spärrad just vid Kranglan och har så varit länge så man kan inte gena via Nackamasterna och Hästhagen. Möjligen om det går att ta sig igen via bostadsrättsföreningens (som Kranglan är numera) mark. Gå eller cykla går förstås bra. Fram till Kranglan från Duvnäs är vägen i ganska bra skick.

Sedan finns det ju vägar upp från Kranglans väg så man gå in i Erstavik därifrån istället från t ex vid Drevinge eller Snörom.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av Leif B, Sunday, April 11, 2021, 10:56 (1103 dagar sedan) @ ztenlund

Den här bilvägen över spåren (2011) har man kört över några ggr i sitt unga liv. Om jag inte minns helt fel så om man från fotografens sida sett till höger så kunde man köra på en s.k. arbetsväg som var väldigt smal och krokig, vilken rymde i stort en bilbredd och var en smitväg mot Nackamasterna och via Hästhagen kunde man komma ut på Ältavägen dels mot Hellasgården o Älta eller mot Sickla Strand vidare mot Stockholm söder. Arbetsvägen benämndes alltid som "Kranglan" för oss lokalt boende. Minns också att Järlasjöns norra och smala del också benämndes med samma namn slutade strax innan Saltsjö-Duvnäs station.
tobbe


Om du menar den lilla pölen längst i öster, alltså närmast Duvnäs, så kallas den väl Kolbotten, men det kanske var annorlunda innan motorvägen byggdes?

Nja, Kolbottensjön kallas den. En kolbotten är en plats där det stått en en kolmila. Ofta kan man hitta träkol om man krafsar lite i marken, men här verkar det vara så att bebyggelsen heter Kolbotten, kanske har det varit ett torp under Erstavik som kallats så.


Själva Kranglan ligger ju egentligen närmare Storängen, faktiskt längre västerut än Storängen om man ska vara petig.


Det finns en gångbro vid Kranglan så man kan gå till/från Storängen om man vill. Bilvägen är spärrad just vid Kranglan och har så varit länge så man kan inte gena via Nackamasterna och Hästhagen. Möjligen om det går att ta sig igen via bostadsrättsföreningens (som Kranglan är numera) mark. Gå eller cykla går förstås bra. Fram till Kranglan från Duvnäs är vägen i ganska bra skick.

Sedan finns det ju vägar upp från Kranglans väg så man gå in i Erstavik därifrån istället från t ex vid Drevinge eller Snörom.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av ztenlund, Sunday, April 11, 2021, 11:26 (1103 dagar sedan) @ Leif B

Nu var det ju inte jag som skrev något om sjön, så du svarade på fel inlägg.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av Överkörmästaren, Sunday, April 11, 2021, 13:58 (1103 dagar sedan) @ ztenlund

Nä det är ju knepigt det där med att svara på det inlägg man svarar på, ibland är det nog bäst att bara låta tråden fortsätta.

Någon som vet om Kolbottensjön (som jag också tycker att den heter nu när jag sovit lite mer efter nattjobbet) avskildes från Järlasjön när motorvägen byggdes eller om det var något tidigare århundrade?

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av Leif B, Sunday, April 11, 2021, 16:08 (1103 dagar sedan) @ Harald

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10

Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av Göran Kannerby, Sunday, April 11, 2021, 16:20 (1103 dagar sedan) @ Leif B

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.

Eftersom det är mer än 1000 år sedan Mälaren var en havsvik är det nog tveksamt om man ska tala om "farled", om man nu inte med det enbart menar en farbar led. :-)

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten.

av Leif B, Sunday, April 11, 2021, 17:00 (1103 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.


Eftersom det är mer än 1000 år sedan Mälaren var en havsvik är det nog tveksamt om man ska tala om "farled", om man nu inte med det enbart menar en farbar led. :-)

Jo, det är väl just det farled betyder. Och jag är helt övertygad om att mänskorna for i denna led för 1000 år sedan.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten.

av Överkörmästaren, Sunday, April 11, 2021, 18:25 (1103 dagar sedan) @ Leif B

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.


Eftersom det är mer än 1000 år sedan Mälaren var en havsvik är det nog tveksamt om man ska tala om "farled", om man nu inte med det enbart menar en farbar led. :-)


Jo, det är väl just det farled betyder. Och jag är helt övertygad om att mänskorna for i denna led för 1000 år sedan.

Observera (främst Göran) att det finns tre huvudsakliga vattennivåer i området, dels Saltsjön, dels Mälaren och dels ett sjösystem som går från Kolbotten till Sickla sluss (fram till c:a 1920 ända till Henriksdal och Skanstull) som är högre beläget än de andra.

Tänkte inte på att kolla historiska flygbilden, tack för den länken! Nu förstår jag att motorvägen är byggd på näset mellan sjöarna, jag tänkte att det kunde vara en utfyllnad.

Kranglans väg gick tydligen precis likadant som idag!

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten.

av Göran Kannerby, Sunday, April 11, 2021, 19:40 (1103 dagar sedan) @ Leif B

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.


Eftersom det är mer än 1000 år sedan Mälaren var en havsvik är det nog tveksamt om man ska tala om "farled", om man nu inte med det enbart menar en farbar led. :-)


Jo, det är väl just det farled betyder. Och jag är helt övertygad om att mänskorna for i denna led för 1000 år sedan.

Fast den nutida definitionen är nog snarare att en farled ska vara markerad. Åtminstone tolkar jag Sjöfartsverket på det sättet (jag hittar inget hos dem som gör skillnad på markerade farleder och andra farleder), men jag erkänner gärna att jag är en verklig landkrabba. :-)

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten.

av Överkörmästaren, Sunday, April 11, 2021, 19:56 (1103 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.


Eftersom det är mer än 1000 år sedan Mälaren var en havsvik är det nog tveksamt om man ska tala om "farled", om man nu inte med det enbart menar en farbar led. :-)


Jo, det är väl just det farled betyder. Och jag är helt övertygad om att mänskorna for i denna led för 1000 år sedan.


Fast den nutida definitionen är nog snarare att en farled ska vara markerad. Åtminstone tolkar jag Sjöfartsverket på det sättet (jag hittar inget hos dem som gör skillnad på markerade farleder och andra farleder), men jag erkänner gärna att jag är en verklig landkrabba. :-)

För 1000 år sen hade du nog blivit rådbråkad, kölhalad eller i bästa fall utskrattad om du hade tagit upp den diskussionen :-D

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av Besc, Sunday, April 11, 2021, 19:55 (1103 dagar sedan) @ Leif B

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.

Om det är sundet vid Kranglan som avses, så är det mig veterligen fortfarande farbart, bl a för den lilla passagerarbåten Ran. Den trafikerar Sickla- och Järlasjön sommartid. Den innersta delen, ovan kallad Kolbotten, nås också av m/s Ran.
Vid Saltsjö-Järla station har det nog inte funnits något sund, men däremot har det berättats att det "en gång i tiden" var farled till Stockholm via Duvnäsviken-Järlasjön-Sicklasjön till Hammarby sjö, men sedan har landhöjningen gjort sitt och dessutom har som skrivits i tråden sjöar reglerats.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av Överkörmästaren, Sunday, April 11, 2021, 20:02 (1103 dagar sedan) @ Besc

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.


Om det är sundet vid Kranglan som avses, så är det mig veterligen fortfarande farbart, bl a för den lilla passagerarbåten Ran. Den trafikerar Sickla- och Järlasjön sommartid. Den innersta delen, ovan kallad Kolbotten, nås också av m/s Ran.
Vid Saltsjö-Järla station har det nog inte funnits något sund, men däremot har det berättats att det "en gång i tiden" var farled till Stockholm via Duvnäsviken-Järlasjön-Sicklasjön till Hammarby sjö, men sedan har landhöjningen gjort sitt och dessutom har som skrivits i tråden sjöar reglerats.

Jag tror egentligen att Leif menade "För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Duvnäs station nu ligger..."

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Kolbotten

av Besc, Sunday, April 11, 2021, 20:06 (1103 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.


Om det är sundet vid Kranglan som avses, så är det mig veterligen fortfarande farbart, bl a för den lilla passagerarbåten Ran. Den trafikerar Sickla- och Järlasjön sommartid. Den innersta delen, ovan kallad Kolbotten, nås också av m/s Ran.
Vid Saltsjö-Järla station har det nog inte funnits något sund, men däremot har det berättats att det "en gång i tiden" var farled till Stockholm via Duvnäsviken-Järlasjön-Sicklasjön till Hammarby sjö, men sedan har landhöjningen gjort sitt och dessutom har som skrivits i tråden sjöar reglerats.


Jag tror egentligen att Leif menade "För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Duvnäs station nu ligger..."

Då blir det rätt. Finns många platser här i området som börjar med Saltsjö....!

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen. Stubbsundet

av Leif B, Sunday, April 11, 2021, 21:02 (1103 dagar sedan) @ Besc

Det fanns ett sund mellan sjöarna. Förmodligen är det väl en kulvert numera.
https://kartbild.com/#16/59.3012/18.1926/0x10


Det verkar varit en liten å så sent som när Eniros flygbilder togs. För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Järla station nu ligger och därmed en farled från havet till Hammarby sjö och vidare in i (dåvarande havsviken) Mälaren.


Om det är sundet vid Kranglan som avses, så är det mig veterligen fortfarande farbart, bl a för den lilla passagerarbåten Ran. Den trafikerar Sickla- och Järlasjön sommartid. Den innersta delen, ovan kallad Kolbotten, nås också av m/s Ran.
Vid Saltsjö-Järla station har det nog inte funnits något sund, men däremot har det berättats att det "en gång i tiden" var farled till Stockholm via Duvnäsviken-Järlasjön-Sicklasjön till Hammarby sjö, men sedan har landhöjningen gjort sitt och dessutom har som skrivits i tråden sjöar reglerats.


Jag tror egentligen att Leif menade "För tillräckligt länge sedan vara det naturligtvis ett sund även där Saltsjö-Duvnäs station nu ligger..."


Då blir det rätt. Finns många platser här i området som börjar med Saltsjö....!

Tack, Överkörmästaren för rättelsen!

Men om vi går tillräckligt långt tillbaka så låg naturligtvis hela Södertörn (och Sicklahalvön) under havet, även (blivande) Saltsjö-Järla station. :-D

För 7000 år sedan. Dock börjar diskussionen nog spåra ur lite väl mycket nu...

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av Alex, Sunday, April 11, 2021, 21:24 (1103 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag har vänner som bor i Kranglan och när vi åker hem med tåget tillsammans brukar de alltid stiga av vid Storängen. Kommer man bil den vägen så är det dock via Saltsjö-Duvnäs som gäller. Det går dock snabbare med bil via Hästhagen och Ältavägen.

Järnvägsövergången vid Saltsjö-Duvnäs är lite trixig. Direkt högersväng när man kommer från Nackahållet är förbjuden. Detta framförallt för att tågen ofta möts strax innan saltsjö-Duvnäs och därmed att bommarna nere längre än normalt och en högersvängande bil skulle därmed blockera annan trafik på Saltsjöbadsvägen

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av Överkörmästaren, Sunday, April 11, 2021, 21:29 (1103 dagar sedan) @ Alex

Jag har vänner som bor i Kranglan och när vi åker hem med tåget tillsammans brukar de alltid stiga av vid Storängen. Kommer man bil den vägen så är det dock via Saltsjö-Duvnäs som gäller. Det går dock snabbare med bil via Hästhagen och Ältavägen.

Järnvägsövergången vid Saltsjö-Duvnäs är lite trixig. Direkt högersväng när man kommer från Nackahållet är förbjuden. Detta framförallt för att tågen ofta möts strax innan saltsjö-Duvnäs och därmed att bommarna nere längre än normalt och en högersvängande bil skulle därmed blockera annan trafik på Saltsjöbadsvägen

Så mycket trafik är det inte. Jag skulle mer säga att det är vägprofilen som gör högersvängen äventyrlig då bilen tenderar att ”fastna på magen” och hörnet är väldigt snävt, en 90° vinkel där man får använda hela vägbredden för att svänga.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av Alex, Sunday, April 11, 2021, 22:03 (1103 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, jag var på väg att skriva något om det också men kunde inte hitta formuleringen så bra som Du gjorde :-)

Har dock hamnat bakom en taxi som envisades med att svänga höger vid bomfällning och det blev ett litet lokalt trafikkaos även om det var över på någon minut.