Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen (Byggnad)

av JYT @, torsdag, april 08, 2021, 10:23 (3 dagar sedan)

[image]

Ligger i ett område med villor i liknande stil, vet ej var dock.

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, norr om slussen

av Jan Bäckström @, torsdag, april 08, 2021, 10:30 (3 dagar sedan) @ JYT

Det är Storängen på Saltsjöbanan

Lokaltågs-hållplats, Stockholm, söder om slussen

av Leif B @, torsdag, april 08, 2021, 10:36 (3 dagar sedan) @ Jan Bäckström

.... som ligger söder om Slussen.

av JYT @, torsdag, april 08, 2021, 10:47 (3 dagar sedan) @ Leif B

Tack, när man i stora tätorter blir runtskjutsad till sevärda områden missar man transportsträckor därimellan. Namnar man inte bilderna direkt är man "lost".

av ztenlund ⌂ @, torsdag, april 08, 2021, 11:22 (3 dagar sedan) @ JYT

Tack, när man i stora tätorter blir runtskjutsad till sevärda områden missar man transportsträckor därimellan. Namnar man inte bilderna direkt är man "lost".

Vid ett upprepat besök kommer det att upptäckas att både kontaktledningsanläggning och perronger/plattformar har bytts ut sedan bilden togs.

av ztenlund ⌂ @, torsdag, april 08, 2021, 11:18 (3 dagar sedan) @ Leif B

Ostsydost snarast, dvs främst öster om Slussen.

av Leif B @, torsdag, april 08, 2021, 11:43 (3 dagar sedan) @ ztenlund

I Stockholm är det norr eller söder om Slussen som är Viktigt. Själva har jag turen att bo på Rätt Sida om Slussen! ;-)

"Norr om Slussen börjar Lappland, söder om Skanstull börjar Skåne." (Världen enligt en äkta söderkis.)

av Harald ⌂ @, Göteborg, torsdag, april 08, 2021, 14:04 (3 dagar sedan) @ Leif B

I Stockholm är det norr eller söder om Slussen som är Viktigt. Själva har jag turen att bo på Rätt Sida om Slussen! ;-)

"Norr om Slussen börjar Lappland, söder om Skanstull börjar Skåne." (Världen enligt en äkta söderkis.)

Och i Pattille börjar änna Stockholm enligt Kal. :-)

av Alex @, torsdag, april 08, 2021, 22:11 (2 dagar sedan) @ JYT

jag vet inte när bilden är tagen med stationshuset är sig likt idag. Storängen utmärker sig med att de ligger på en lite kulle en bit från spåren. De flesta stationshusen efter Saltsjöbanan är röda. Bifogar några bilder från Saltsjö Duvnäs och Solsidan som ligger längre österut.

[image]

[image]

av JYT @, fredag, april 09, 2021, 09:10 (1 dag, 23 h, 29 min. sen) @ Alex

Storängens hpl, foto från november 2009

av ztenlund ⌂ @, lördag, april 10, 2021, 01:00 (1 dag, 7 h, 38 min. sen) @ Alex

jag vet inte när bilden är tagen med stationshuset är sig likt idag. Storängen utmärker sig med att de ligger på en lite kulle en bit från spåren. De flesta stationshusen efter Saltsjöbanan är röda. Bifogar några bilder från Saltsjö Duvnäs och Solsidan som ligger längre österut.

[image]

Äldre utförande (2011) som jämförelse:

[image]

av tobbe @, lördag, april 10, 2021, 23:09 (9 h, 29 min. sen) @ ztenlund

Den här bilvägen över spåren (2011) har man kört över några ggr i sitt unga liv. Om jag inte minns helt fel så om man från fotografens sida sett till höger så kunde man köra på en s.k. arbetsväg som var väldigt smal och krokig, vilken rymde i stort en bilbredd och var en smitväg mot Nackamasterna och via Hästhagen kunde man komma ut på Ältavägen dels mot Hellasgården o Älta eller mot Sickla Strand vidare mot Stockholm söder. Arbetsvägen benämndes alltid som "Kranglan" för oss lokalt boende. Minns också att Järlasjöns norra och smala del också benämndes med samma namn slutade strax innan Saltsjö-Duvnäs station.
tobbe

av Överkörmästaren @, söndag, april 11, 2021, 06:28 (2 h, 11 min. sen) @ tobbe

Den här bilvägen över spåren (2011) har man kört över några ggr i sitt unga liv. Om jag inte minns helt fel så om man från fotografens sida sett till höger så kunde man köra på en s.k. arbetsväg som var väldigt smal och krokig, vilken rymde i stort en bilbredd och var en smitväg mot Nackamasterna och via Hästhagen kunde man komma ut på Ältavägen dels mot Hellasgården o Älta eller mot Sickla Strand vidare mot Stockholm söder. Arbetsvägen benämndes alltid som "Kranglan" för oss lokalt boende. Minns också att Järlasjöns norra och smala del också benämndes med samma namn slutade strax innan Saltsjö-Duvnäs station.
tobbe

Om du menar den lilla pölen längst i öster, alltså närmast Duvnäs, så kallas den väl Kolbotten, men det kanske var annorlunda innan motorvägen byggdes?

Själva Kranglan ligger ju egentligen närmare Storängen, faktiskt längre västerut än Storängen om man ska vara petig.