Bjørnfjell 1973 (Järnväg allmänt)
[img]images/uploaded/20210409062242606ff2b27f883.jpg[/img]
Lokaltåget till Narvik inväntar avgångstid i Bjørnfjell den 19 maj 1973.
av Arne Hällqvist, Friday, April 09, 2021, 08:24 (1107 dagar sedan)
[img]images/uploaded/20210409062242606ff2b27f883.jpg[/img]
Lokaltåget till Narvik inväntar avgångstid i Bjørnfjell den 19 maj 1973.
av HJP, Friday, April 09, 2021, 09:44 (1107 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
****
Intressant tågsammansättning :-)
av Peter Flink, Friday, April 09, 2021, 10:31 (1107 dagar sedan) @ HJP
****
Intressant tågsammansättning :-)
Vanligt i Narvik att man tog det som fanns till "lokalen", det kunde gå både El15 och Dm3/El12 som dragkraft när motorvagnen var otillgänglig
Undrar om inte manövervagnen på bilden bakom loket är BFS 6597 skrotad i Narvik 2013, ägdes av OBAS i tiden efter NSB. Mellanvagnen längst bak är jag osäker på och den saknade motorvagnen som Da-loket ersätter kan vara BM 67 03
Två bilder från våren 2005 då jag tillfälligt var utlånad från NSB i Oslo till OBAS i Narvik
av Svante Andersson, Friday, April 09, 2021, 11:01 (1107 dagar sedan) @ HJP
****
Intressant tågsammansättning :-)
Ännu mer intressant är att Da-loket har Mk2-strömavtagare. Har bild på en sådan sak sedan tidigare... var är loknumret i det här fallet?
SA
av Arne Hällqvist, Friday, April 09, 2021, 11:18 (1107 dagar sedan) @ Svante Andersson
Ännu mer intressant är att Da-loket har Mk2-strömavtagare. Har bild på en sådan sak sedan tidigare... var är loknumret i det här fallet?
SA
Enligt anteckningar från den dagen Da 889. En av vagnarna var BFS 67.61.
av Svante Andersson, Friday, April 09, 2021, 13:00 (1107 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Enligt anteckningar från den dagen Da 889. En av vagnarna var BFS 67.61.
Tack! Då har jag 889 vid två tillfällen med Mk2. En med vanliga plo9gar och här med Norrlandsplog.
SA
av Martin Långström, Friday, April 09, 2021, 20:12 (1107 dagar sedan) @ Svante Andersson
Enligt anteckningar från den dagen Da 889. En av vagnarna var BFS 67.61.
Tack! Då har jag 889 vid två tillfällen med Mk2. En med vanliga plo9gar och här med Norrlandsplog.SA
Jag har sett en bild på Da 889 från 1964 med Mk2 strömavtagare och alla bilder där efter jag har sett på 889 så har den haft Mk2. 889 hade fortfarande Mk2 när vi i MBV (Malmbanans Vänner) tog över den från LKAB och kommer fortsätta ha det framöver.
av Anders.k., Friday, April 09, 2021, 13:08 (1107 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Ännu mer intressant är att Da-loket har Mk2-strömavtagare. Har bild på en sådan sak sedan tidigare... var är loknumret i det här fallet?
SA
Enligt anteckningar från den dagen Da 889. En av vagnarna var BFS 67.61.
Trevlig bild .
Det finns ju böcker om Norska fordon också, "Elektrolok i Norge " ger ju vid handen att det troligen var mellanvagn B 67.38.
Det var tredelade sätt och av någon anledning så gick dom inte i nummerordning.
Narvik hade just sättet BM 67.07+ B 67.38+ BFS 67.67 , motorvagn ,mellanvagn och manövervagn, överfört till Narvik 1970 , motorvagnen skrotades 1984 efter att ha varit med om en rasolycka på linjen, och var uppenbart upptagen på annat håll denna dagen också.
1983 kom ett sätt till med motorvagnen BM 67.03, som ersättning för den skadade motorvagnen kom BM 67.02 dit.
M.V.H Anders.k.
av Peter Flink, Friday, April 09, 2021, 18:52 (1107 dagar sedan) @ Anders.k.
Ännu mer intressant är att Da-loket har Mk2-strömavtagare. Har bild på en sådan sak sedan tidigare... var är loknumret i det här fallet?
SA
Enligt anteckningar från den dagen Da 889. En av vagnarna var BFS 67.61.
Trevlig bild .
Det finns ju böcker om Norska fordon också, "Elektrolok i Norge " ger ju vid handen att det troligen var mellanvagn B 67.38.
Det var tredelade sätt och av någon anledning så gick dom inte i nummerordning.
Narvik hade just sättet BM 67.07+ B 67.38+ BFS 67.67 , motorvagn ,mellanvagn och manövervagn, överfört till Narvik 1970 , motorvagnen skrotades 1984 efter att ha varit med om en rasolycka på linjen, och var uppenbart upptagen på annat håll denna dagen också.1983 kom ett sätt till med motorvagnen BM 67.03, som ersättning för den skadade motorvagnen kom BM 67.02 dit.
M.V.H Anders.k.
Det fanns betydligt fler fordon i Narvik av typen 67 och 68 än ovanstående 2005 och senare.
av Anders.k., Friday, April 09, 2021, 19:41 (1107 dagar sedan) @ Peter Flink
Ännu mer intressant är att Da-loket har Mk2-strömavtagare. Har bild på en sådan sak sedan tidigare... var är loknumret i det här fallet?
SA
Enligt anteckningar från den dagen Da 889. En av vagnarna var BFS 67.61.
Trevlig bild .
Det finns ju böcker om Norska fordon också, "Elektrolok i Norge " ger ju vid handen att det troligen var mellanvagn B 67.38.
Det var tredelade sätt och av någon anledning så gick dom inte i nummerordning.
Narvik hade just sättet BM 67.07+ B 67.38+ BFS 67.67 , motorvagn ,mellanvagn och manövervagn, överfört till Narvik 1970 , motorvagnen skrotades 1984 efter att ha varit med om en rasolycka på linjen, och var uppenbart upptagen på annat håll denna dagen också.1983 kom ett sätt till med motorvagnen BM 67.03, som ersättning för den skadade motorvagnen kom BM 67.02 dit.
M.V.H Anders.k.
Det fanns betydligt fler fordon i Narvik av typen 67 och 68 än ovanstående 2005 och senare.
Dom mesta slopades 1995 , två sätt användes på Flåmsbanan och avställdes i Sundland 1997 och ett är övertaget av Malmbanans vänner och inte ens slopad i boken.
Bara 10 stycken av 18 ska vara skrotade , Malmbanans vänner hade väl något mer sedan stod /står en del avställt i Narvik.
Boken är från 2001 , så vad som hänt sedan dess vet jag inte.
M.V.H Anders.k.
av Roar, Monday, April 12, 2021, 23:40 (1103 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Stemmer nok bra.
Narvik fikk først 67-vognene BM67.07, B 67.38 og BFS 67.61. Etter at BM 67.07 ble ødelagt i et steinskred, fikk man opp BM 67.02 og BM67.03 til erstatning.
BFS 65.97 kom til Narvik mye senere, som internvogn, etter at den var utrangert fra Drammen distrikt. Denne gikk aldri som personførende vogn i Narvik.