Märstaverken - logga (Järnväg allmänt)

av 1067, Friday, April 09, 2021, 15:24 (1112 dagar sedan)

Tut!

Har någon här sett till Märstaverkens logga eller tillverkarskylt någonstans?

Mvh/Jan

Märstaverken - logga

av Stefan Olsson, Friday, April 09, 2021, 16:01 (1112 dagar sedan) @ 1067

Två exempel på logga, en från 48 och en från 50:

[image]

[image]

Den andra loggan är väl den som funnits i fordonen. När det blev Eksjöverken bytte man väl igen.

Kan man tro att loggan symboliserar en hydraulisk växel...?

Märstaverken - Keelavites?

av BD, Friday, April 09, 2021, 18:30 (1112 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Kommer väl ihåg sommaren 1947 som myycket varm och torr. Hörde även talas om eventuell elransonering men hörde även att det inte blev någon. Huru härmed?

Vad kan Keelavites vara för något?

Märstaverken - Keelavites?

av Anders Jansson, Friday, April 09, 2021, 19:02 (1112 dagar sedan) @ BD

Kommer väl ihåg sommaren 1947 som mycket varm och torr. Hörde även talas om eventuell elransonering men hörde även att det inte blev någon. Huru härmed?

Vad kan Keelavites vara för något?

Hydrauliska växellådor. Märstaverken utförde utvecklingsarbete och hade någon form av samverkan med Motala gällande diesellok. Jag har även ett vagt minne att det diskuterades affärer med Scandia i Danmark men då gällande rälsbussar.

Bankirfirman C Bert Lilja som var mottagare av brevet hade finansierat Märstaverken och var i praktiken ägare till bolaget sedan grundarna kört verksamheten i botten. Man blev ägare till efterföljaren Eksjöverken. C Bert Lilja ägdes av Wenner-Gren och bland dotterbolagen fanns även SMP (som blev Semper).

Märstaverken - Keelavites?

av Sune Göthe, Saturday, April 10, 2021, 13:45 (1111 dagar sedan) @ Anders Jansson

Keelavite var ett engelst företag som tillverkade bland annat hydraulmotorer och pumpar. När jag praktiserade på SJ verkstad i Växjö var det ofta problem med hydrauldriften till kylfläktarna på Eksjöbussarna YBo4p som satt på sidan av vagnen. Jag tror att Eksjöverken sålde Keelavite i Sverige.

Märstaverken - Keelavites?

av Anders Jansson, Saturday, April 10, 2021, 15:49 (1111 dagar sedan) @ Sune Göthe

Det stämmer. Kraftöverföring med hjälp av hydrauliska pumpar och motorer (inte hydraulisk växellådor) beskriver konceptet korrekt.

Vad gäller motorloksprojektet så var även SJ inblandade vilket framgår av följande ritningar.

[image]

[image]

[image]