Hultsfred i början av maj 1978. (Järnväg allmänt)
Bilderna är tagna i samband med SJKs 20-årsjubileumsresa. Den 4 maj reste vi Växjö-Västervik och den 5 maj gick returresan vill Växjö.
[img]images/uploaded/2021040918414560709fe9a17ac.jpg[/img]
Lokstallet med sex platser var färdigställt av NOJ 1874. ÖCJ använde två platser efter 1902. 1950 var två stallplatser borttagna.
[img]images/uploaded/202104091842106070a00242b76.jpg[/img]
Kolgården har blivit av med kol och brädväggar. Stommen bestod av begagnade räler.
[img]images/uploaded/202104091842296070a015e1b0a.jpg[/img]
Kolkranen stod kvar. Här syns rälerna där väggbräderna lades mellan liven på rälerna.
[img]images/uploaded/202104091843046070a0383dedf.jpg[/img]
Ordinarie rälsbussen från Växjö rullade in och bangården är full av SJK:are. Detta var den 4 maj.
[img]images/uploaded/202104091843286070a050d0691.jpg[/img]
Den 5 maj mellanlandade vi och såg en mer trafikerad bangård. Ankommande tåg från Oskarshamn.
[img]images/uploaded/202104091844026070a0720e5a7.jpg[/img]
Många mötande tåg på knutpunkten Hultsfred.
[img]images/uploaded/202104091844236070a08762a6c.jpg[/img]
Z65 551 rör om bland vagnarna...
[img]images/uploaded/202104091845026070a0ae7452b.jpg[/img]
...och SJKs extratåg väntar på sin tid.
[img]images/uploaded/202104091845386070a0d226e70.jpg[/img]
Lokstationen från en upphöjd plats.
[img]images/uploaded/202104091846006070a0e8204ff.jpg[/img]
Två rejäla godståg redo för avgång.
[img]images/uploaded/202104091846226070a0fe21ab4.jpg[/img]
Många godsvagnar på tur.
/tell