Hultsfred i början av maj 1978. (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Friday, April 09, 2021, 21:04 (1084 dagar sedan)

Bilderna är tagna i samband med SJKs 20-årsjubileumsresa. Den 4 maj reste vi Växjö-Västervik och den 5 maj gick returresan vill Växjö.

[img]images/uploaded/2021040918414560709fe9a17ac.jpg[/img]

Lokstallet med sex platser var färdigställt av NOJ 1874. ÖCJ använde två platser efter 1902. 1950 var två stallplatser borttagna.

[img]images/uploaded/202104091842106070a00242b76.jpg[/img]

Kolgården har blivit av med kol och brädväggar. Stommen bestod av begagnade räler.

[img]images/uploaded/202104091842296070a015e1b0a.jpg[/img]

Kolkranen stod kvar. Här syns rälerna där väggbräderna lades mellan liven på rälerna.

[img]images/uploaded/202104091843046070a0383dedf.jpg[/img]

Ordinarie rälsbussen från Växjö rullade in och bangården är full av SJK:are. Detta var den 4 maj.

[img]images/uploaded/202104091843286070a050d0691.jpg[/img]

Den 5 maj mellanlandade vi och såg en mer trafikerad bangård. Ankommande tåg från Oskarshamn.

[img]images/uploaded/202104091844026070a0720e5a7.jpg[/img]

Många mötande tåg på knutpunkten Hultsfred.

[img]images/uploaded/202104091844236070a08762a6c.jpg[/img]

Z65 551 rör om bland vagnarna...

[img]images/uploaded/202104091845026070a0ae7452b.jpg[/img]

...och SJKs extratåg väntar på sin tid.

[img]images/uploaded/202104091845386070a0d226e70.jpg[/img]

Lokstationen från en upphöjd plats.

[img]images/uploaded/202104091846006070a0e8204ff.jpg[/img]

Två rejäla godståg redo för avgång.

[img]images/uploaded/202104091846226070a0fe21ab4.jpg[/img]

Många godsvagnar på tur.
/tell

Hultsfred i början av maj 1978.

av Göran Kannerby, Friday, April 09, 2021, 21:36 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell


[img]images/uploaded/202104091843046070a0383dedf.jpg[/img]

Ordinarie rälsbussen från Västervik rullade in och bangården är full av SJK:are. Detta var den 4 maj.

Fina bilder!

Men är det inte rälsbussen från Växjö som rullar in? Fotografen har i vart fall spåret mot Växjö bakom sig.

Hultsfred i början av maj 1978.

av Ola Almquist, Friday, April 09, 2021, 22:53 (1084 dagar sedan) @ Göran Kannerby


[img]images/uploaded/202104091843046070a0383dedf.jpg[/img]

Ordinarie rälsbussen från Västervik rullade in och bangården är full av SJK:are. Detta var den 4 maj.


Fina bilder!

Men är det inte rälsbussen från Växjö som rullar in? Fotografen har i vart fall spåret mot Växjö bakom sig.

Nej, den rullar nog inte alls. Den är värmekopplad. Däremot har den tidigare kommit från Västervik. Jag tror att eftersom det var Kristi himmelfärdsdag gick inte tåg 2066 längre än till Hultsfred.
[link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/hultsfred-156/]En bild till[/link].

/Ola

Hultsfred i början av maj 1978.

av Göran Kannerby, Saturday, April 10, 2021, 09:52 (1084 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ordinarie rälsbussen från Västervik rullade in och bangården är full av SJK:are. Detta var den 4 maj.


Fina bilder!

Men är det inte rälsbussen från Växjö som rullar in? Fotografen har i vart fall spåret mot Växjö bakom sig.


Nej, den rullar nog inte alls. Den är värmekopplad. Däremot har den tidigare kommit från Västervik. Jag tror att eftersom det var Kristi himmelfärdsdag gick inte tåg 2066 längre än till Hultsfred.
En bild till.

Skarpsynt! Instämmer!

Hultsfred i början av maj 1978.

av skogstoken, Friday, April 09, 2021, 23:08 (1084 dagar sedan) @ Göran Kannerby


[img]images/uploaded/202104091843046070a0383dedf.jpg[/img]

Ordinarie rälsbussen från Västervik rullade in och bangården är full av SJK:are. Detta var den 4 maj.


Fina bilder!

Men är det inte rälsbussen från Växjö som rullar in? Fotografen har i vart fall spåret mot Växjö bakom sig.

Om den var på väg åt det hållet så borde det väl sitta en slutplugg i änden mot fotografen (om jag har förstått det där med slutplugg rätt?), vilket det inte ser ut att göra.

Hultsfred i början av maj 1978.

av Anders.k., Friday, April 09, 2021, 22:23 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell


[img]images/uploaded/202104091846006070a0e8204ff.jpg[/img]

Två rejäla godståg redo för avgång.

[img]images/uploaded/202104091846226070a0fe21ab4.jpg[/img]

Många godsvagnar på tur.
/tell

Roliga bilder, verkligen trevliga

Sist bilden var ju verkligen originell, timmer , flis och sågad trä , hela kedjan i samma vagnsätt.

Bilden ovanför har vagnar lastade med rejäla stockar , mottagare är säkert fanerfabriken i Oskarshamn .

Mvh Anders k

Hultsfred i början av maj 1978. Ändrar mig

av Anders.k., Friday, April 09, 2021, 23:19 (1084 dagar sedan) @ Anders.k.

Tror nog att det är spånskivor från Såbi i Hultsfred i tågsättet efter att ha granskat bilderna lite noggrannare,
Man ser ju vagnar med sågad trä bredvid

Mvh Anders k

Hultsfred i början av maj 1978.

av Ola Almquist, Friday, April 09, 2021, 23:04 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilderna är tagna i samband med SJKs 20-årsjubileumsresa. Den 4 maj reste vi Växjö-Västervik och den 5 maj gick returresan vill Växjö.

[img]images/uploaded/2021040918414560709fe9a17ac.jpg[/img]

Lokstallet med sex platser var färdigställt av NOJ 1874. ÖCJ använde två platser efter 1902. 1950 var två stallplatser borttagna.

Mycket trevligt med bilder som inte bara föreställer VGJ 29 ur olika vinklar...
Beträffande lokstallet så uppfördes det nuvarande stallet 1908–1910. En ritning finns [link=https://ekeving.se/r/by/E-28721.jpg]här[/link].

/Ola

Hultsfred i början av maj 1978. Lokstallet

av Thomas Tell, Saturday, April 10, 2021, 00:05 (1084 dagar sedan) @ Ola Almquist

Lokstallet med sex platser var färdigställt av NOJ 1874. ÖCJ använde två platser efter 1902. 1950 var två stallplatser borttagna.

Beträffande lokstallet så uppfördes det nuvarande stallet 1908–1910. En ritning finns [link=https://ekeving.se/r/by/E-28721.jpg]här[/link].

/Ola

Jag tänkte väl att det inte såg så gammalt ut men litade på Malte Ljunggrens Sveriges Lokstationer. Där är alltså ett av alla fel i den. Han skriver om 1874 års stall "i bangårdens västra ände" och senare m samma stall att "Stallet finns kvar 1993...".
Hur skall det vara+ Är det någon som vet?
/tell

Hultsfred i början av maj 1978. Lokstallet

av Ola Almquist, Saturday, April 10, 2021, 10:50 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell

Lokstallet med sex platser var färdigställt av NOJ 1874. ÖCJ använde två platser efter 1902. 1950 var två stallplatser borttagna.

Beträffande lokstallet så uppfördes det nuvarande stallet 1908–1910. En ritning finns [link=https://ekeving.se/r/by/E-28721.jpg]här[/link].

/Ola


Jag tänkte väl att det inte såg så gammalt ut men litade på Malte Ljunggrens Sveriges Lokstationer. Där är alltså ett av alla fel i den. Han skriver om 1874 års stall "i bangårdens västra ände" och senare m samma stall att "Stallet finns kvar 1993...".
Hur skall det vara+ Är det någon som vet?
/tell

Det ursprungliga lokstallet var sannolikt liksom (i varje fall de flesta av) NOJ:s övriga tidiga stall en korsvirkesbyggnad. Parallellstall med två portar (i varje fall efter tillkomsten av WHJ). Det låg geografiskt öster om den 1978 kvarvarande korsvirkesbyggnaden (som på SJ-tiden var förrådshus 15A). Ursprungligen fanns det två lika stora byggnader. Den andra finns kvar på [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1035.jpg]bangårdsplan från 1925[/link] men inte lokstallet.

/Ola

Hultsfred i början av maj 1978.

av skogstoken, Friday, April 09, 2021, 23:13 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]images/uploaded/202104091844026070a0720e5a7.jpg[/img]

Många mötande tåg på knutpunkten Hultsfred.

Idag är där inte lika mycket liv och rörelse och det var nog många år sedan det gick (för den oinsatte) likadana tåg åt fem håll därifrån.

Hultsfred i början av maj 1978.

av K Lemming, Friday, April 09, 2021, 23:24 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]images/uploaded/202104091843046070a0383dedf.jpg[/img]

Ordinarie rälsbussen från Växjö rullade in och bangården är full av SJK:are. Detta var den 4 maj.

Vad är historien bakom dessa plankor som syns till höger brevid spåret? Vill minnas att dom låg kvar även 1980 när jag reste Växjö - Västervik första gången. Det låg väl ursprungligen ytterligare 891 spår till höger, har det möjligen varit någon "väg" för godskärror på den tiden?

[img]images/uploaded/202104091845386070a0d226e70.jpg[/img]

Lokstationen från en upphöjd plats.

Vad var det i korsvirkeshuset?

Tack för ett gäng härliga bilder, det var kul att se, 1980 var som sagt första gången jag kom till Hultsfred, och det har blivit en hel del gånger sedan dess. Men nu var det nog 10 år sedan sist jag var där.

Hultsfred i början av maj 1978. Vändskivan

av JYT, Saturday, April 10, 2021, 08:55 (1084 dagar sedan) @ K Lemming

Vad är det för skenstumpar som syns mot korsvirkeshuset? Är det rester från spår som fanns innan denna synligen gamla byggnad kom på plats? Det ser ut att ligga avkörningsstoppande bjälkar fastbultade i kransen på motsatt sida.
Vad har de uppstickande "hjulen", diagonalt sittande för uppgift, de finns med på vissa ritningar men utan förklaring?
Allmän fråga: hur kom man åt att underhållssmörja hjulen i periferin, rensa från nerfallen smuts & kolla att dräneringen inte blockerats? Det syns bara en lucka rakt över navet och där klämmer man sig väl inte förbi?

Hultsfred i början av maj 1978. Vändskivan

av Olof W, Saturday, April 10, 2021, 09:52 (1084 dagar sedan) @ JYT

[img]https://www.jvmv2.se/forum/images/uploaded/202104091845386070a0d226e70.jpg[/img]

Vad är det för skenstumpar som syns mot korsvirkeshuset? Är det rester från spår som fanns innan denna synligen gamla byggnad kom på plats? Det ser ut att ligga avkörningsstoppande bjälkar fastbultade i kransen på motsatt sida.

Vet inte

Vad har de uppstickande "hjulen", diagonalt sittande för uppgift, de finns med på vissa ritningar men utan förklaring?

Om jag minns rätt så är "hjulen" hållare alternativt skydd för den spak som man lägger om för att låsa vändskivan i rätt position.

I skåran i mitten på hjulet sticker det upp en spak. Denna spak är kopplad till en regel som med spakens hjälp kan dras in eller ut relativt skivans centrum. Regeln går in i gjutjärnsbitar som sitter mitt för varje spår. När man lägger om spaken låses skivan så att de rörliga rälerna ligger rakt för de fasta och skivan inte vrider sig när man kör ut på skivan.

För att vrida skivan använder man de stora spakarna.

Allmän fråga: hur kom man åt att underhållssmörja hjulen i periferin, rensa från nerfallen smuts & kolla att dräneringen inte blockerats? Det syns bara en lucka rakt över navet och där klämmer man sig väl inte förbi?

Jag är inte så säker på att man gjorde något underhåll mellan de tillfällen då man renoverade plankorna. Det finns rätt mycket plats för nedfallen smuts och regnvatten under skivan.

Hultsfred i början av maj 1978. Vändskivan

av Per Ljungberg, Saturday, April 10, 2021, 10:22 (1084 dagar sedan) @ Olof W

Det brukar finnas en lucka någonstans på vändskivedäcket för att komma ner och smörja stödhjulen mm på vändskivan. Jag tycker mig se antydning till lucka till höger på skivan. Ser ut som några lyftöglor där. Kanske finns en lucka på andra sidan också.

Hultsfred i början av maj 1978. Vändskivan

av Olof W, Saturday, April 10, 2021, 11:13 (1084 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det brukar finnas en lucka någonstans på vändskivedäcket för att komma ner och smörja stödhjulen mm på vändskivan. Jag tycker mig se antydning till lucka till höger på skivan. Ser ut som några lyftöglor där. Kanske finns en lucka på andra sidan också.

Du har så rätt, det här skulle kunna vara en lucka
[img]images/uploaded/2021041009124160716c095c7cd.jpg[/img]

Hultsfred i början av maj 1978. Vändskivan

av Göran Kannerby, Saturday, April 10, 2021, 10:00 (1084 dagar sedan) @ JYT

Vad är det för skenstumpar som syns mot korsvirkeshuset? Är det rester från spår som fanns innan denna synligen gamla byggnad kom på plats? Det ser ut att ligga avkörningsstoppande bjälkar fastbultade i kransen på motsatt sida.

Min hypotes är att "skenstumparna" svarar mot de redan då borttagna spåren mot övriga stallportar, rimligen ditlagda för att man inte ska behöva köra med så stor precision för att slippa hamna utanför spåret, dvs om man på väg in på skivan skulle komma lite för långt skulle det bli besvärligt att komma tillbaka utan dessa.

Bjälkarna kanske har tillkommit för att minska risken för att gummihjulsfordon kör ut på skivan?

Hultsfred i början av maj 1978. Vändskivevett

av Leif B, Saturday, April 10, 2021, 13:12 (1083 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Vad är det för skenstumpar som syns mot korsvirkeshuset? Är det rester från spår som fanns innan denna synligen gamla byggnad kom på plats? Det ser ut att ligga avkörningsstoppande bjälkar fastbultade i kransen på motsatt sida.


Min hypotes är att "skenstumparna" svarar mot de redan då borttagna spåren mot övriga stallportar, rimligen ditlagda för att man inte ska behöva köra med så stor precision för att slippa hamna utanför spåret, dvs om man på väg in på skivan skulle komma lite för långt skulle det bli besvärligt att komma tillbaka utan dessa.

Bjälkarna kanske har tillkommit för att minska risken för att gummihjulsfordon kör ut på skivan?

Instämmer, eftersom plankgången är dimensionerad för snö och fotgängare men [b]inte[/b] fordonstrafik brukar det bli dumt när någon försöker köra gummihjulsfordon på trädäcket. Har för mig att jag sett en bild på en stor hjullastare som kört ut på skivan för röja snö .... men hamnat på botten av vändskivegropen bland plankbitar och bråte....

I detta sammanhang kan det kanske passa med denna [link=https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=617654]lektion i "vändskivevett"[/link].

Lite forumdiciplin tack....

av K Lemming, Saturday, April 10, 2021, 17:13 (1083 dagar sedan) @ JYT

En stilla undran, varför svara på mitt inlägg innehållandes frågor med en ny fråga rörande något annat? Det hade varit bättre att lägga ditt inlägg som ett svar på ursprungsinlägget från Thomas då hade ditt inlägg blivit en ny grentråd rörande din fråga. Nu försvann min fråga till förmån för din, du "kapade" m.a.o min grentråd och fråga. :-(

Hultsfred i början av maj 1978.

av Stefan Olsson, Saturday, April 10, 2021, 18:09 (1083 dagar sedan) @ K Lemming

Har för mig att jag tittat in och konstaterat att det var en smedja, men vet inte om mitt minne är rätt.

[img]images/uploaded/202104101608116071cd6b249f9.jpg[/img]

Har ju varit i Hultsfred på senare år, men kommer inte heller ihåg om den är riven. Tror möjligen det.

Hultsfred i början av maj 1978.

av K Lemming, Saturday, April 10, 2021, 21:58 (1083 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Har för mig att jag tittat in och konstaterat att det var en smedja, men vet inte om mitt minne är rätt.

[img]images/uploaded/202104101608116071cd6b249f9.jpg[/img]

Har ju varit i Hultsfred på senare år, men kommer inte heller ihåg om den är riven. Tror möjligen det.

Tack för bilden Stefan. Själv minns jag inte byggnaden alls, dom gånger jag åkte banan under SJ tid var jag aldrig nere vid stallet. VHVJ tiden reste jag bara en gång på banan, men sen har jag varit där flera gånger från början av 2000-talet. Byggnaden är numera riven, tyvärr.

Hultsfred i början av maj 1978.

av Thomas Tell, Sunday, April 11, 2021, 00:38 (1083 dagar sedan) @ K Lemming

[img]images/uploaded/20210410223757607228c59c060.jpg[/img]


Jag hoppade över denna bild men här kommer den.
/tell

Hultsfred i början av maj 1978.

av Stefan Olsson, Friday, April 09, 2021, 23:25 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tror möjligen att det är jag som spanar in skrothögen på bilden längst ner. Kan lägga till två saker: att det var T43 246 som drog och att om man rundade godståget upptäkte man att vagnen med den täckta virkeslasten i bakgrunden till vänster var litet spännande:

[img]images/uploaded/202104092120496070c531626c3.jpg[/img]

En treaxlig NBJ-vagn på vift. Tror att det möjligen kan vara 1018. I samma vagngrupp stod den obromsade NBJ 977, också den treaxlig.

Hultsfred i början av maj 1978.

av Thomas Tell, Saturday, April 10, 2021, 00:14 (1084 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tror möjligen att det är jag som spanar in skrothögen på bilden längst ner. Kan lägga till två saker: att det var T43 246 som drog och att om man rundade godståget upptäkte man att vagnen med den täckta virkeslasten i bakgrunden till vänster var litet spännande:

[img]images/uploaded/202104092120496070c531626c3.jpg[/img]

En treaxlig NBJ-vagn på vift. Tror att det möjligen kan vara 1018. I samma vagngrupp stod den obromsade NBJ 977, också den treaxlig.

De där trevliga finns bland mina negativ också. Just nu ligger mappen med bilderna oåtkomlig på en My passport-hårddisk. Den har blivit en exec-fil.
/tell

Hultsfred i början av maj 1978.

av Anders.k., Saturday, April 10, 2021, 00:43 (1084 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Säkert sågad trä till Oskarshamn hamn
Oskarshamn har alltid varit en intressant hamn med trafik till tex Afrika, Alexandria har tex varit och är en viktig handelspartner

Mvh Anders k

Hultsfred i början av maj 1978 - Flisvagnar

av Olof W, Saturday, April 10, 2021, 09:54 (1084 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]images/uploaded/202104091846226070a0fe21ab4.jpg[/img]

Många godsvagnar på tur.
/tell

Tack för trevliga bilder Thomas

Var det inte någon som för några veckor sedan frågade efter bilder på flisvagnar?

/Olof

Hultsfred i början av maj 1978.

av chfahlgren, Saturday, April 10, 2021, 12:42 (1083 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bästa Thomas Till.Stort Tack för dom mycket trevliga bilderna.Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar CH.Fahlgren jvm-vän,92 i Falun.

Hultsfred i början av maj 1978.

av chfahlgren, Saturday, April 10, 2021, 12:44 (1083 dagar sedan) @ chfahlgren

Ursäkta felstav av ditt efternamn, Till,ska det vara Ch.F.

Hultsfred i början av maj 1978.

av chfahlgren, Saturday, April 10, 2021, 12:46 (1083 dagar sedan) @ chfahlgren

Tell och inget annat CH.F.

Hultsfred - två kolkranar?

av HP, Saturday, April 10, 2021, 18:55 (1083 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilderna är tagna i samband med SJKs 20-årsjubileumsresa. Den 4 maj reste vi Växjö-Västervik och den 5 maj gick returresan vill Växjö.

[img]images/uploaded/2021040918414560709fe9a17ac.jpg[/img]

Lokstallet med sex platser var färdigställt av NOJ 1874. ÖCJ använde två platser efter 1902. 1950 var två stallplatser borttagna.

[img]images/uploaded/202104091842106070a00242b76.jpg[/img]

Det finns en kolkran på den första bilden och det är en annan som visas sedan = två kolkranar fanns. Ett arv från ÖCJ vs NOJ?/HP

Hultsfred - två kolkranar?

av Herbert Paalberg, Saturday, April 10, 2021, 20:23 (1083 dagar sedan) @ HP

På den undre bilden ser man kvarvarande kol innanför kolgårdsstaketet, det fick mig att reflektera att jag för många år sedan kontaktade Ör huvudverkstad om vi i Vk kunde få köpa det kvarvarade kolet till vår museiförening. Tror att tjänstemannen som mottog samtalet hette Delhag. Jag fick till svar att SJ inte hade något stenkol kvarliggandes i Hf (det var tydligen avfört) så jag sporde vidare att, är det riktigt säkert att ni inte har något stenkol kvar i Hf och han insisterade bestämt att det stämde. Nåväl det medförde att vi i föreningen beställde fram 4 st O-vagnar som vi fyllde till brädden med råge och fick det hemkört till Vk. Det kolet räckte i många år för vår museikörning med NVHJ 22. Det var ingen stöld i fråga, man kan ju inte stjäla något som inte finns enligt besked från ansvarig i Ör. Palle i Vika.;-)

Hultsfred i början av maj 1978.

av tobbe, Saturday, April 10, 2021, 21:38 (1083 dagar sedan) @ Thomas Tell

Z65 551 var dragare till lokalgodståget Alvesta - Vislanda då jag o min framlidne resekamrat Weine Stenqvist medföljde detta sittandes i lokhytten på J 1299 på sin sista färd mot skärbrännaren hos Vislandaskroten på 1970-talets början. En något skakig färd då loket var nedkopplat. Vi hade kvällen innan anlänt till Alvesta med bil och befann oss vid lokstationen därstädes då ett södergående godståg rullade förbi med 1299 i kroken. Weine sade direkt att detta lok skall vi åka med på dess sista färd till skroten:-|.Vi snackade med stallförman samma morgon och han gav grönt ljus. Loket kom ju från ladan i Knivsta.;-) Returen åter företogs i lokhytten på Z65 551.;-) ;-) Härliga minnen från förr med en tokrolig resekamrat.
tobbe

Hultsfred i början av maj 1978.

av montfrooij, Monday, April 12, 2021, 08:41 (1082 dagar sedan) @ Thomas Tell

Most beautiful images!