Norsk växel (Bana)

av mormorsgruvan, Saturday, April 10, 2021, 10:46 (1109 dagar sedan)

Vad är en norsk växel. Förekom i ett triangelspår på 1800-talet.

Norsk växel

av Göran Kannerby, Saturday, April 10, 2021, 11:04 (1109 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vad är en norsk växel. Förekom i ett triangelspår på 1800-talet.

Var då?

Norsk växel

av Göran Kannerby, Saturday, April 10, 2021, 15:36 (1109 dagar sedan) @ Harald

den här stationsplanen finns ett triangelspår med en Y-växel i ett av hörnen.

Det är egentligen bara en variant på en krökt växel, en ytterbågväxel.

Utan att känna till definitionen gissar jag att man syftar på en helt symmetrisk växel. Sådana har tidvis använts där dubbelspår övergår i enkelspår, men på senare tid tror jag att man kommit till insikten att det är bättre att tågen från enkelspåret till dubbelspåret prioriteras och sålunda har rakspår genom växeln.

Utöver helt symmetriska ytterbågväxlar finns det även sådana som benämns "något osymmetriska", sedan finns självklart även innerbågväxlar, dvs där anslutande spår kommer från insidan till en växel som ligger i kurva.

Norsk växel

av Harald, Saturday, April 10, 2021, 16:23 (1109 dagar sedan) @ Göran Kannerby

den här stationsplanen finns ett triangelspår med en Y-växel i ett av hörnen.


Det är egentligen bara en variant på en krökt växel, en ytterbågväxel.

Utan att känna till definitionen gissar jag att man syftar på en helt symmetrisk växel.

Växeln som förenar de två kurvorna är väl helt symmetrisk. Det är ju i alla fall ritat så att båda kurvorna börjar i samma punkt.

Norsk växel

av Göran Kannerby, Saturday, April 10, 2021, 17:52 (1109 dagar sedan) @ Harald

den här stationsplanen finns ett triangelspår med en Y-växel i ett av hörnen.


Det är egentligen bara en variant på en krökt växel, en ytterbågväxel.

Utan att känna till definitionen gissar jag att man syftar på en helt symmetrisk växel.


Växeln som förenar de två kurvorna är väl helt symmetrisk. Det är ju i alla fall ritat så att båda kurvorna börjar i samma punkt.

Ja, jag ifrågasatte inte på något sätt ritningen. Under förutsättning att detta är en norsk växel faller en helt symmetrisk växel inom definitionen av en norsk växel, men det innebär inte automatiskt att endast symmetriska växlar är att anse som norska växlar.

Norsk växel "vändspår"

av Rolf Sten ⌂, Sunday, April 11, 2021, 11:21 (1108 dagar sedan) @ Harald

Det är tre vanliga växlar som tillsammans bildade det vändspår som användes av HHyJ "ångspårvagn" och ånglok för vändning av fordonen inför återfärden till Höör. "Ångspårvagnen" hade bara förarhytt i ena änden och var därför tvungen att vändas vid ändstationerna Höör och Hörby. Det här förhållandet gällde fram till att Hörby fick vändskiva och lokstall då Gärds Härads Järnväg anslöts till stationen.;-)

Norsk växel

av Harald, Saturday, April 10, 2021, 11:42 (1109 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vad är en norsk växel. Förekom i ett triangelspår på 1800-talet.

Norsk växel är väl øre, men skämt åsido, om det var i ett triangelspår kanske det var en Y-växel.

Norsk växel

av Erik W. Johansson, Sunday, April 11, 2021, 13:08 (1108 dagar sedan) @ Harald

Symetriske sporveksler var og er ikke vanlige i Norge.