Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av Peter Bolin, Saturday, April 10, 2021, 11:01 (1110 dagar sedan)

I den här tråden, Hagalund, uppstod en diskussion om hur det såg ut där järnvägen korsade Hagavägen under perioden 1866–1911. Jag väljer att starta en ny tråd i stället för att fortsätta diskussionen långt ned i den befintliga tråden.

Först kommer här en bild som jag även visade i den tidigare tråden:

[image]
Hagavägen 24 och Hagavägens bro över järnvägen ca 1910. Här ser man tydligt att Hagavägen gick på en bro över järnvägen. Huset till vänster, som är bevarat men kraftigt ombyggt 1935, fungerade som Hagalunds anhalt under perioden 1895–1903. År 1903 uppgraderades Hagalund från anhalt till station och fick en helt ny stationsbyggnad ca 50 m längre norrut.

När järnvägen hade flyttats till dagens läge 1911 togs bron bort och banvallen fylldes ut med sten och grus. Fram till mitten av 1980-talet sluttade det ganska brant ned på ömse sidor om Hagavägen där bron hade legat, men då anlades en gång- och cykelväg på den södra sidan som innebar att man fyllde ut ytterligare med sten och grus. Även norr om Hagavägen fylldes den gamla banvallen ut. Där fick Hagalunds koloniträdgårdsförening mark för kolonilotter. Den föreningen startades 1986.

[image]
Gamla banvallen strax norr om Hagavägen, maj 2002. Fotografen står inne på koloniträdgårdsföreningens område och har tagit bilden söderut mot Hagavägen. Det var här man fyllde ut med mer sten och grus i mitten av 1980-talet. Tidigare var det en brant sluttning här. Fotot är taget av Tommy Sjöberg (1951–2019).

[image]
Gamla banvallen sedd från Hagavägen söderut, juli 2004. Här ser man den utfyllnad som gjordes i mitten av 1980-talet för att få en lågsluttande backe för den gång- och cykelväg som anlades då. Även på den här sidan var det en brant sluttning fram till mitten av 1980-talet.

Nu hoppas jag att alla oklarheter är utredda.

Hälsningar
Peter Bolin (som forskat om Hagalunds historia sedan 1978)

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Peter Flink, Saturday, April 10, 2021, 14:54 (1110 dagar sedan) @ Peter Bolin

I den här tråden, Hagalund, uppstod en diskussion om hur det såg ut där järnvägen korsade Hagavägen under perioden 1866–1911. Jag väljer att starta en ny tråd i stället för att fortsätta diskussionen långt ned i den befintliga tråden.

Först kommer här en bild som jag även visade i den tidigare tråden:

[image]
Hagavägen 24 och Hagavägens bro över järnvägen ca 1910. Här ser man tydligt att Hagavägen gick på en bro över järnvägen. Huset till vänster, som är bevarat men kraftigt ombyggt 1935, fungerade som Hagalunds anhalt under perioden 1895–1903. År 1903 uppgraderades Hagalund från anhalt till station och fick en helt ny stationsbyggnad ca 50 m längre norrut.

När järnvägen hade flyttats till dagens läge 1911 togs bron bort och banvallen fylldes ut med sten och grus. Fram till mitten av 1980-talet sluttade det ganska brant ned på ömse sidor om Hagavägen där bron hade legat, men då anlades en gång- och cykelväg på den södra sidan som innebar att man fyllde ut ytterligare med sten och grus. Även norr om Hagavägen fylldes den gamla banvallen ut. Där fick Hagalunds koloniträdgårdsförening mark för kolonilotter. Den föreningen startades 1986.

[image]
Gamla banvallen strax norr om Hagavägen, maj 2002. Fotografen står inne på koloniträdgårdsföreningens område och har tagit bilden söderut mot Hagavägen. Det var här man fyllde ut med mer sten och grus i mitten av 1980-talet. Tidigare var det en brant sluttning här. Fotot är taget av Tommy Sjöberg (1951–2019).

[image]
Gamla banvallen sedd från Hagavägen söderut, juli 2004. Här ser man den utfyllnad som gjordes i mitten av 1980-talet för att få en lågsluttande backe för den gång- och cykelväg som anlades då. Även på den här sidan var det en brant sluttning fram till mitten av 1980-talet.

Nu hoppas jag att alla oklarheter är utredda.

Hälsningar
Peter Bolin (som forskat om Hagalunds historia sedan 1978)

Varför skulle alla oklarheter vara utredda? Det är och har varit oklart länge och lär väl så förbli.

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Kent Hedqvist, Saturday, April 10, 2021, 16:27 (1110 dagar sedan) @ Peter Flink

Jag tycker att mycket klarnat. Jag hade fel om bron över Hagavägen. När Peter B. klargjorde läget blev det åtminstone för mig klart med södra delen och helheten faller på plats. Norra delen är jag väl bekant med sedan barnsben, dvs delen mellan Hagalunds station (gamla) och bankens avskärning vid grinden till S1. Norr därom har jag ingen egen erfarenhet.
Men om man vill tränga in i detaljer finns det naturligtvis saker att fundera på, exempelvis stigningen upp söderifrån. Om man utgår från Tomteboda station som angetts ligga på 11 meter och att stationen låg på 19 meter, som torde vara någotsånär riktig med tanke å fixpunkten, får man en höjdskillnad på 8 meter. Detta betyder en stigning på 4 o/oo i snitt. Troligen var väl dock banan horisontell närmast Tomteboda, så upp mot Hagalund kan det ha varit 8-10 o/oo eller något sådant. Så om man ser det söderifrån kan man absolut tala om en rejäl stigning det håller jag med om.
En detalj är att den plats för koloniträdgård som Peter Bolin nämner var koloniträdgård redan när jag var barn på 50-talet, men den var inte utfylld utan låg på södra stationshalvan på samma nivå som banan. Den var inhägnad vilket gjorde att vi barn aldrig kom längre söderut än till norra halvan av stationen.
Kent

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Stefan Olsson, Saturday, April 10, 2021, 16:47 (1109 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Här är profilen ur SJ 1906:

[image]

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Kent Hedqvist, Saturday, April 10, 2021, 18:57 (1109 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Mycket intressant. Banprofilen visar att banan följde terrängen utför från Tomteboda för att sedan stiga kort mot Hagalund. Efter Hagalund kommer det plana partiet över banken (400 meter) för att sedan åter stiga mot Järva. Detta tyder möjligen på att spåret gick på ovansidan (östra sidan)av Tomteboda stationshus eftersom Tomteboda ligger högre än Hagalund i diagrammet. Hagalunds höjd är angiven till 11 meter och det stämmer ju inte med härledningen från fixpunkten. Jag skall studera mina äldre kartor igen och återkommer.
Kent

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Kent Hedqvist, Monday, April 12, 2021, 10:26 (1108 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Nu skall jag försöka reda ut banprofilen för Hagalunds gamla hållplats. Huvudsakliga källor är topografiska kartan från 1956, som har relevanta höjdkurvor (På modernare kartor finns inte höjdkurvorna inom de områden som är markerade som stadsbebyggelse), banprofilen som Stefan Olson visade och banprofilen i grafiska tidtabellen från 1947, egna minnesbilder samt diverse foton. Mina civila kartor över området var för slitna för fotografering så det blev en militär karta. Det är bara UTM-systemet (de blå rutorna) som skiljer.
[image]
Det intressanta utsnittet ligger under den blå siffran 85 i rutnätet. Järnvägsbanken norr om stationen är den prickade linjen. Söder därom går banvallen under Råsundavägen med markerad spårvägslinje och mynnar ut i det forna stationsområdet.
Om vi titta på höjdkurvorna så ser vi att järnvägsbanken följer 10m-kurvan och skär 15 m-kurvan strax norr om Råsundavägen. På ömse sidor om stationsområdet går 20 m-kurvorna. Här var marken plan (västra sidan) eller svagt nedåtsluttade från kanten (östra sidan), så stationen måste ligga mycket nära 15 m höjd eftersom utrymmet under bron (Råsundavägen) måste ha varit minst 5 meter med tanke på kontaktledningen under försöksdriften.
Bankens höjd över gärdet var 4-5 meter med en vägport ungefär vid siffran 15 på höjdkurvan. Man kan då sluta sig till att 10 m-kurvan löper längs bankens nederkant och att banan över banken låg på strax under 15 m höjd. Vägen i bankens förlängning norr ut skär 10 m-kurvan, men det är en väg på regementets område och här var banken helt eller delvis bortschaktad, så järnvägen låg troligen högre.
Söderut skärs 15 m-kurvan vid den blå siffran 84 och den väg som går på den forna banvallen skär 10 m kurvan vid kullen på begravningsplatsen. Detta ger en stigning på 10 o/oo. Fortsätter man söderut utanför kartutsnittet kommer man till Tomteboda station. Foton visar att stationen låg på nedsidan av stationshuset.

Sammanfattar vi det hela så låg Tomteboda på höjden 10,8 m och Järva på 10,1 m. Däremellan låg Hagalund på strax över 15 m. Söderifrån var medelstigningen 3 o/oo, planare ut från Tomteboda och 10 o/oo upp mot Hagalund. Norr ut gick banan svagt utför från stationen, plant över banken för att sedan sänka sig mot Järva. Medellutningen var 2,5 o/oo.
Så till banprofilerna: Att göra detaljstudier på profiler med så våldsam skillnad i höjd- och längdskala som på den av Stefan Olson visade profilen är inte möjligt. Man kan dock konstatera att profilen är felaktig. Enligt den skulle Hagalund ligga i en sänka när den i själva verket ligger högre än Tomteboda och Järva. Närmare studier visar att den överensstämmer med den mer detaljerade profilen i den grafiska tidtabellen, Den visar således inte gamla banan utan nya! Hur kan det komma sig att en profil i ett bokverk tryckt 1906 (jag har kollat tryckåret) visar en bana som inte togs i trafik förrän 1908? Den enda vettiga förklaring som jag kan se är att man tog den prospekterade profilen eftersom den fanns tillgänglig.
Fixpunkten vid Haga Norra som jag nämnt tidigare har nu ingen betydelse, eftersom höjdkurvorna ger de data som behövs, men om någon är intresserad så är det 28,80 på kartan. Den låg på en liten bergknalle norr om vägen och torde nu vara bortsprängd och överbyggd.
Kent

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Stefan Olsson, Monday, April 12, 2021, 11:46 (1108 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

En kommentar till antagandet om att banprofilen skulle avse nya banan. Tror kanske inte på det eftersom det tydligt på profilen visas att banan på detta avsnitt är enkelspårig med strecken i underkant. Verkar inte troligt att man skulle ritat den nya profilen utan att ändra markeringen för dubbelspår.

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av daniel, Monday, April 12, 2021, 12:57 (1108 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Så till banprofilerna: Att göra detaljstudier på profiler med så våldsam skillnad i höjd- och längdskala som på den av Stefan Olson visade profilen är inte möjligt. Man kan dock konstatera att profilen är felaktig. Enligt den skulle Hagalund ligga i en sänka när den i själva verket ligger högre än Tomteboda och Järva. Närmare studier visar att den överensstämmer med den mer detaljerade profilen i den grafiska tidtabellen, Den visar således inte gamla banan utan nya! Hur kan det komma sig att en profil i ett bokverk tryckt 1906 (jag har kollat tryckåret) visar en bana som inte togs i trafik förrän 1908? Den enda vettiga förklaring som jag kan se är att man tog den prospekterade profilen eftersom den fanns tillgänglig.

Du tolkar profilen fel: Det ligger många trafikplatser tätt så namnen blir lite förskjutna:
Först är det fyra stationer (flaggsymbolerna): Stockholm central, Stockholm norra, Karlberg och Tomteboda.
Sedan kommer en håll-och lastplats på toppen av en höjd (en fylld och en ofylld cirkel på samma "flaggstång"), det är Hagalund i den profilen. Sedan går profilen ned till en lågpunkt mitt för dagens Friends arena, innan den stiger igen mot Järva.


Profilen efter dubbelspårsutbyggnaden kan ses här på bangårdar.se

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Kent Hedqvist, Monday, April 12, 2021, 15:13 (1108 dagar sedan) @ daniel

Du har rätt om namnförskjutningarna och feltolkningen. Om profilen är riktig, och det får vi väl acceptera, innebär det att banan gick ända ner i marknivå på det sanka området norr om banken. Det området har jag inte tittat på. Sträckningen norr om bakvägen in till S1 var bortschaktat eller otillgängligt när jag var barn så den har jag aldrig upplevt själv. Området som jag kartlagt runt Hagalunds hållplats ovan känner jag mig dock säker på. Lite tur att höjdkurvorna låg som de låg vilket ju möjliggjorde en ganska noggrann höjdbestämning. Att banken inte var helt horisontell torde också stå klart. Jag har många gånger åkt skidor på den och inte upplevt någon skillnad i lutning, så någon större lutning kan det inte vara och det är det ju inte heller om man följer höjdkurvorna. Jag gissar att banan lutade 3-4 o/oo på banken och sedan lite brantare ned över sankmarken. BD:s bidrag om problemen vid bankbygget (i egen tråd) är ju också intressant. Både banken och omgivande mark kändes mycket stabila när jag var barn.
Kent

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av J. O. Andersson, Monday, April 12, 2021, 16:15 (1108 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Om du går in på lantmäteriets hemsida och väljer "min karta" så får du en karta där du kan klicka och få höjdangivelser på någon meter när som stämmer bra mycket väl med dom gamla höjdangivelserna för övriga stationer.

Hagavägen ligger på mellan 24 och 25 meter där den korsade järnvägen, och vägen har fortfarande en tydlig "knix" på östra sidan där bron började som tyder på att vägbanan inte blivit urgrävd eller upplyft allt för mycket jämfört med den gamla bron.

Tittar du sedan på bilden från södra sidan av bron så kan du göra en rätt skaplig bedömning av höjden på spåret om du utgår från kontaktledningshöjden.

Som tidigare konstaterat bör stationen ha legat på ca 19 meters höjd över havet, kanske ner mot 18 men knappast lägre än så. Det stämmer också väl med höjduppgifterna för spårvägsbron i norra änden.

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Kent Hedqvist, Monday, April 12, 2021, 17:36 (1107 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Den mätmetoden anger att vägbanan ligger på 22 meters höjd i norra änden av stationen. Det var länge sedan jag var där, men jag tror att den ligger på någotsånär samma höjd som den gamla vägen. Kontaktledningen ligger 6 meter över rälsen och bron bärs upp av balkar som är ungefär 0,5 meter och sedan har vi själva vägbanans underlag som väl är några decimeter, vilket skulle innebära att stationen ligger på något över 15 meter.
Sen undrar jag om du inte förväxlat broarna? Den enda bild där man tydligt ser kontaktledningen är ju i norra änden av stationen, dvs Råsundavägen.
Vi kan väl inte heller vara säkra på att stationen var horisontell, men den var ju ganska kort så någon större skillnad kan det inte vara.
Den här funktionen i Min Karta är ju ett förträffligt instrument, men den blir vansklig när terrängen förändrats. Fördelen med den gamla kartan är att här är både järnvägsbank, stationsplan och närmaste omgivning kvar. Genom att använda båda och jämföra kan man öka säkerheten.
Kent

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av J. O. Andersson, Tuesday, April 13, 2021, 05:03 (1107 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Den aktuella kartan baserar sig på nya mätningar, exakt hur dessa är gjorda vet jag inte, men att mätpunkterna är betydligt tätare placerade och har minst lika hög precision som de betydlig grövre kurvorna på en gammal topografisk karta är det ingen tvekan om.

Jag skulle inte lita helt på ett enstaka klick i den nya kartan dock, och du får fortfarande bara värdet i hela meter, men om du har viss lokalkännedom och klickar runt lite i omgivningen så kan du skapa dig en mycket bra bild av topografin.

Den enda bild där man tydligt ser kontaktledningen är av den södra bron, inte den norra. Du har helt förväxlat detta! Man ser tydligt växeln och huvudspårets kurva. Det fanns ingen växel i norra änden, så inte ens om bilden var spegelvänd och kurvan åt andra hållet kunde den föreställa den norra änden! Bron på bilden är också alldeles för klen för spårvagnar!

Bilderna av stationen antyder snarare att huvudspåret faller nedåt norrut jämfört med stickspåren, men det är inte helt klart. Att man skulle låtit stickspåren luta ned mot infarten, som i sin tur hade en kraftig backe ner mot Tomteboda station, känns inte helt rimligt!

Man ser inte heller några ordentliga spårspärrar på stickspåren. Så om stickspåren och huvudspåret skilde sig i plan så bör stickspåren ha varit i alla fall någorlunda horisontella och huvudspåret möjligen ha lutat norrut inom stationsområdet. I alla fall inte tvärt om.

Tittar du på bilderna av (den södra) bron så är brobalkarna väldigt klena och kontaktledningen smiter precis under. Nu hittar jag inte på rak hand data för minimal och maximal kontaktledningshöjd för försöksdriften, men om stationen skulle ha legat på 15 meter så skulle det ha inneburit en kontaktledningshöjd som hade problem att gå under en drygt 9 meter hög bro, och så hög var den definitivt inte!

Du kan också titta på bilden som är tagen åt andra hållet och räkna stegen i trappan.

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av J. O. Andersson, Tuesday, April 13, 2021, 05:44 (1107 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

PS: Höjdskillnaden mellan utfarten från Tomteboda och infarten till Hagalund var som vi redan konstaterat ungefär åtta meter, på en sträcka av runt 1000 m, så lutningen var i snitt i storleksordningen runt 8 promille. Inte 3.

Tittar du på Eniros historiska flygbild från ca 1960 så kan du ana dig till var den norra banken anslöt till den befintliga sträckningen, straxt söder om det värsta sumphålet där kanalen (senare kulverten, tidigare bäcken/ån beroende på världsuppfattning) mellan Råstasjön och Brunnsviken gick.

Inget bra ställe att bygga en bank med tanke på markförhållandena, så dom gjorde klokt i att avsluta den där.

Hagalunds bangård ligger till viss del i detta gamla sumphål, som sträcker sig en bra bit på båda sidor av "diket".

Ironiskt nog har Solna stad nu byggt ett badhus(!) mitt i det värsta sumphålet i hela kommunen!

Dom ägnade dock nästan ett halvår åt att slå ner pålar för det...

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Kent Hedqvist, Tuesday, April 13, 2021, 13:23 (1107 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Jo, du har förstås rätt! Jag har tydligen någon sorts mental blockering sedan det blev klart att det fanns en bro även vid Hagavägen och behöver tid (och en och annan påstötning) för att förstå att det var två broar och att skapa en helt ny bild av området. Jag har sett åtskilliga bilder på båda broarna, men alltid trott att det var samma bro. Nu kan jag ju inse att bron vid Hagavägen var ganska klen, medan bron vid Råsundavägen hade kraftiga balkar. Jag undrar också om det var så att man höjde broarna för att få plats med kontaktledningen och sedan återgick till normalläget. Det skulle kunna förklara en del av skillnaden i höjdberäkning.
Det finns mycket att fortsätta fundera på, men jag tror vi tar det i en ny tråd så småningom - den här börjar bli ganska lång!
Kent

Hagalund – järnvägens korsning med Råsundavägen

av Leif B, Wednesday, April 14, 2021, 11:11 (1106 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Ett par bilder:
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=84136
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=112960

Gamla Hagalund station/hållplats/lastplats med lutande linje och horisontella uppställnings- och kajspår. På kajen kontaktledningsstolpar och decauvilletåg för bygget av Spårvägens Råsundabana:
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=79618


Blandade bilder på stationen:
https://banvakt.se/stockholm-c-karlberg-rosersberg-marsta/hagalund-hlp/
https://samlingar.kulturarvstockholm.se/index.php/Detail/objects/20021
https://picryl.com/media/hagalunds-station-9ab206

https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2013/02/15/nar-jarnvagen-till-solna-bytte-spar/
https://picryl.com/media/jarnvagsstationen-i-hagalund-4491c2


En bra bit ned på sidan finns en bild på "kontaktledning under bro vid Hagalund". jag är inte klar över om det är Råsundavägen eller Hagavägen. Bilden är inte särskilt tydlig men det ser inte att vara någon bärlina under proven (men en del andra anordningar):
https://www.ekeving.se/eldr/forsok/index.html

Hagalund – järnvägens korsning med Råsundavägen

av Kent Hedqvist, Thursday, April 15, 2021, 17:41 (1104 dagar sedan) @ Leif B

Bron du är tveksam till finns i bättre upplösning i Stefan Olssons inlägg i första tråden. Det är södra infarten med bron vid Hagavägen.
Jag har nu studerat kartorna lite noggrannare. Frösundaleden korsar ju inte den gamla järnvägen där Råsundavägen gjorde det, utan längre norr ut. Hela terrängavsnittet är i vanlig ordning avschaktat och omgjort. Det finns inte längre kvarvarande punkter att utgå ifrån här. Förutsättningen för min analys är därmed helt borta och det där med 15 meter kan vi glömma!
Kent

Hagalund – järnvägens korsning med Råsundavägen

av AA-Rail, Monday, January 24, 2022, 09:52 (821 dagar sedan) @ Leif B

Det här var en mycket intressant tråd som ger upphov till lite fler frågor och tankar, Det framgår ju att järnvägen mellan Stockholm och Järva (numera Ulriksdals station) gick via Banvallsvägen (därav namnet) upp till Hagavägen 41 (?) och Hagalunds station. Sedan gick linjen i ett ”S” runt Hagalundsberget för att sedan komma ner
till nuvarande sträckning upp mot Järva. Den nya lok och vagnstationen (numera Hagalunds lokdepå) uppfördes 1912-1916 och bör således inte ha funnits före 1911 så frågan är vilken sträckning järnvägen hade från Hagalunds gamla station till Järva station. Vore intressant att se en Solnakarta över området mellan Hagalund och Järva från 1910 så man exakt kan se järnvägens dragning. Gick den kanske över nuvarande Bilia ? Söder om Ritorp finns också en kulle så järnvägen måste ha gått runt denna.
Spårvägslinjen hette ju tidigare linje 3 och öppnades 13 februari 1904 och blev linje 15 den 1 april 1922. Den 13 maj 1909 öppnades förlängningen fram till Stråket. Gick på egen banvall på Stockholmsvägen (nuvarande Råsundavägen). Men var exakt möttes dom två spåren ? Jag har inte sett någon bild som skulle kunna vara en viadukt över järnvägen där spårvägen gick. Den bild som finns på forumet bör väl vara bron vid Hagalundsvägen. Haga Norra ligger ju i ”markplan” så spårvägen måste ha haft en stigning på Råsundavägen/Frösundaleden för att kunna komma över järnvägen, men Råsundavägen/Frösundaleden ligger i markplan på alla bilder jag sett. Så hur korsades egentligen dom två linjerna. 1905 till 1907 gjordes ju också försök med eldrift mellan Järva station och Stockholms Central så viadukten måste ha varit hög nog för att en kontaktledning skulle komma under. Studerar man bilder på lok nr 1 så var det tämligen högt, uppskappningsvis upp emot 3 meter så det måste ha varit en hög viadukt. Eller grävde man ner järnvägen ?

Hagalund – järnvägens korsning med Råsundavägen

av Lars Håkan, Monday, January 24, 2022, 12:24 (821 dagar sedan) @ AA-Rail

Korsningen bör ha varit vid dagens Råsundavägen 2 (59.363557, 18.014574) om man utgår från Generalstabskartan på kartbild.com

Hagalund – järnvägens korsning med Råsundavägen

av Harald, Monday, January 24, 2022, 12:36 (821 dagar sedan) @ AA-Rail

Järnvägen gick i en numera igenfylld skärning genom Hagalundsberget. Råsundavägen korsade skärningen på en bro.
Karta: https://kartbild.com/#15/59.3596/18.0140/0x10
Flygbild från 1958 med skärningen: https://kartbild.com/#16/59.3630/18.0144/0x14
Stigningen hade spårvägen i Uppsalavägen från 15 m.ö.h. vid Linvävartorpet till över 25-meterskurvan vid Haga norra.

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen. Höjdprofil

av Leif B, Monday, April 12, 2021, 12:59 (1108 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Mycket intressant. Banprofilen visar att banan följde terrängen utför från Tomteboda för att sedan stiga kort mot Hagalund. Efter Hagalund kommer det plana partiet över banken (400 meter) för att sedan åter stiga mot Järva. Detta tyder möjligen på att spåret gick på ovansidan (östra sidan)av Tomteboda stationshus eftersom Tomteboda ligger högre än Hagalund i diagrammet. Hagalunds höjd är angiven till 11 meter och det stämmer ju inte med härledningen från fixpunkten. Jag skall studera mina äldre kartor igen och återkommer.
Kent

Jag tror att du läser profilen "snett". Jag tolkar den tvärtom som att Hagalund ligger på en topp vid symbolen med en rund ring: Hagalund är skrivet med tunn stil liksom även Odensala och Vrå som har samma symbol. Jag tolkar symbolen som anhalt, hållplats eller något sånt medan däremot fet stil och vimpel bör betyda station.

Hur kommer jag då till att det är just Hagalund som ligger på toppen? Jag räknar namn: Stockholm Central, Stockholm Norra, Karlberg, Tomteboda, Hagalund - d v s Hagalund är fjärde trafikplatsen efter Stockholm C (och Järfva den femte). Eftersom trafikplatserna ligger så tätt närmast Stockholm så har det inte riktigt funnits plats att skriva namnen rakt ovanför resp symbol (vimpel eller ring), utan särskilt "Tomteboda" och "Hagalund" har fått glida lite norrut för att få plats, men även "Karlberg" och "Järfva" en liten aning.

Med min tolkning så låg Hagalund mycket riktigt på en topp och högre höjd nåddes först norr om Järfva (Ulriksdal). Jag kan inte läsa ut någon höjdangivelse för Hagalund men däremot ligger Järfva på 10,0 om jag läser decimalen rätt. I varje fall ligger Hagalund högre än Järfva.

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Peter Bolin, Saturday, April 10, 2021, 18:11 (1109 dagar sedan) @ Peter Bolin

Jag kan bidra med två bilder till som är intressanta i sammanhanget:

[image]
Vykort från ca 1910 som visar banan en bit längre söderut. Närmast till vänster ses det som i dag är Hagalunds arbetsplatsområde. Vid den här tiden fanns bara några enstaka företag där. Bakom AB Stockholms Parasiticida nedanför bostadsbebyggelsen i kvarteren Spets och Odin går Källvägen som fortfarande finns kvar i den här delen av Hagalund. Till höger ligger Norra begravningsplatsen. Ännu i dag heter vägen i arbetsplatsområdet som löper parallellt med banvallen Banvaktsvägen.

[image]
Koloniområdet vid f.d. Hagalunds station 1965. Fotot är taget av Ove Spångare och kommer i likhet med alla andra bilder jag visat i den här tråden från föreningen Gamla Hagalunds Vänners arkiv.

Vid den här tiden var det bara en enda stor kolonilott med en stuga. En av medlemmarna i föreningen Gamla Hagalunds Vänner har berättat att det var hennes familj som hade den stugan. Den låg i den södra delen av stationsområdet vid Hagalunds gamla station och norr om den före detta anhalten.

På 1980-talet blev familjen uppsagd när området skulle fyllas ut och ställas i ordning för den blivande Hagalunds koloniträdgårdsförening. Den kom som jag tidigare nämnt i gång 1986.

/Peter Bolin

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av Anders.k., Monday, April 12, 2021, 12:31 (1108 dagar sedan) @ Peter Bolin

Solna stad har ju gjort en genomgång av området och borde ha uppgifter om allt egentligen om man frågar dom.

Det är publicerat en del , tyvärr så har sidan hamnat i Archive web, så det är lite segt.

Solna stad

M.V.H Anders.k.

Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen

av R.Andersson, Friday, May 19, 2023, 11:57 (341 dagar sedan) @ Peter Bolin

Ett litet minne från järnvägen vid den gamla banvallen vid kvarteret Odin, söder om Hagavägen.

[image]