Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder (Signaler/säkerhet)

av Ulfe, Sunday, April 11, 2021, 07:26 (1105 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder

av Gunnar D, Sunday, April 11, 2021, 11:17 (1105 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för dessa bilder som väcker minnen. Har kört där med moped och Opel Rekord. Är sista bilden från exakt samma plats fast från andra sidan spåret?

Mvh Gunnar

2 bilder till, Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder

av Ulfe, Sunday, April 11, 2021, 14:22 (1105 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack för dessa bilder som väcker minnen. Har kört där med moped och Opel Rekord. Är sista bilden från exakt samma plats fast från andra sidan spåret?

Mvh Gunnar

Tack! Jag har kollat med min bror, de här 2 bilderna är tagna i närheten vid samma tillfälle och det ser ut att vara nära övergången till Björnkulla.
Preskriberat spårspring på bild 2, men ordet fanns väl inte då.

[image]

[image]

2 bilder till, Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder

av Alex, Sunday, April 11, 2021, 16:04 (1105 dagar sedan) @ Ulfe

Björnkulla idag 11 april 2021. Tåg 415 mot Göteborg

[image]

2 bilder till, Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder

av Oskar F, Sunday, April 11, 2021, 17:31 (1105 dagar sedan) @ Alex

Nu tycker väl jag att du hamnat på fel bana. Men du kanske kan svara på om det var installation av mellanblocksignaler inför pendeltrafikens start, eller t o m krysstationen som byggdes i Flemingsberg (Blickan) på Björns bild vid fototillfället 1968?

2 bilder till, Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder

av Alex, Sunday, April 11, 2021, 21:08 (1105 dagar sedan) @ Oskar F

Nu hoppas jag att jag inte brutit mot några oskrivna regler i detta fall. Jag är själv en stor vän av Ulf och Björns bilder och när jag såg bilderna och just kommit hem idag från ett kortare besök i mina gamla hemmatrakter i Huddinge och Tullinge så slog det mig att jag klockan 13.35 lyckats fånga 415 på trafikplats Bjn/Björnkulla.

Därför hade la jag bara upp bilden som en referens för då och nu. Det stämmer att det inte är samma bana med min fotoplats ligger bara några hundra meter från den plats där bilderna togs i slutet på 60-talet. Björnkulla och Flemingsberg var inga trafikplatser på 60-talet. Jag vill väl också till mitt försvar säga att mitt foto precis som det gamla ligger efter stambanan mellan Stockholm-Södertälje nu som då.

Tillbaka till din andra fråga.

Min far jobbade som tågklarerare på Södertälje S och tjänstgjorde också på Huddinge station och jag minns väl att det var en relativt stor händelse att man byggde kryss stationen Blickan som tillsammans med Dånviken och Glasberga (har jag glömt någon) skulle öka flexibiliteten och kapaciteten med det allt tätare pendeltågstrafiken kombinerat med alla fjärr- och godståg. Det är egentligen ett under att man klarade linjen Stockholm-Södertälje i så många år utan Grödingebanan. Under 70-talet minns jag t.ex. vardagkvällarna när godstågen från Tomteboda och Älvsjö kom kloss i kloss med bara några minuters mellanrum.

Eller ett försenat fjärrtåg från Göteborg eller Malmö som hamnade bakom ett pendeltåg från Södertälje Södra och tvingades till en förnedrande och lusig färd in till huvudstaden efter pendeltåget. Min pappa hade förstås på koll på detta och när vi hamnade i samma situation så visste han att snälltåget skulle få stopp i utfartssignalen i Huddinge och då var det bara att öppna dörren och hoppa av på plattformen bara någon minut sena hem. Omöjligt att upprepa idag.:-)

2 bilder till, Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder

av Göran Kannerby, Sunday, April 11, 2021, 21:37 (1105 dagar sedan) @ Oskar F

Nu tycker väl jag att du hamnat på fel bana. Men du kanske kan svara på om det var installation av mellanblocksignaler inför pendeltrafikens start, eller t o m krysstationen som byggdes i Flemingsberg (Blickan) på Björns bild vid fototillfället 1968?

Enligt Per Forsström togs ställverket vid Blickan i bruk först 1969, växlarna las dock in först 1978, dvs det första decenniet var denna station snarare att anse som en blockpost. Så båda dina alternativ stämmer. :-)

2 bilder till, Flemingsberg, 60-tal, 3 bilder

av Gunnar D, Sunday, April 11, 2021, 16:58 (1105 dagar sedan) @ Ulfe

Ok, tack för lokalisering och bilder!
Spårspring kunde ju ske ja...

Mvh Gunnar

2 bilder till, Flemingsberg, 70-tal

av Gunnar D, Monday, April 12, 2021, 09:38 (1104 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Riktning Huddinge 26 apr 1970. Spårspring? Idag hade väl trafiken ställts in...

[image]
Riktning Huddinge 5 aug 1971.

Mvh Gunnar

2 bilder till, Flemingsberg, 70-tal

av Ulfe, Monday, April 12, 2021, 09:55 (1104 dagar sedan) @ Gunnar D

Fina intressanta bilder, tack! Och tack alla för information om bilder och signaler, hälsar Ulf och Björn