Cementlastning i Skövde på 1940-talet – Pg och varmgångar… (Järnväg allmänt)
Två gånger per dygn hämtades vagnar från Skövde station upp till lastning vid Gullhögens cementfabrik. Mest användes öppna vagnar, det får antas att det var O-vagnar.
Det var svårare att få tag på täckta vagnar. Dessa var också dyrare att köpa frakt med.
Då cementen behövde skyddas mot vädrets inverkan behövdes presenningar för att täcka lasten, såsom många andra laster på öppna vagnar.
”Pg-turen” på Skövde station var två man som hade att ta vara på presenningar på lastkajen. Presenningarna lades sedan vikta på vagnarna för att, efter lastningen uppe vid fabriken, bredas ut över cementsäckarna.
Cementsäckarna var/blev inte alltid täta. De kunde skava mot varandra vid ”häftig växling” eller ha skadats vid lastningen. (Cementsäckarna lastades sannolikt så att de "stod" upp på vagnarna, numera ligger de väl oftast i ”affären”). Cement läckte ned mot vagnsunderredena och kom snart in i lagerboxarna. Vagnarna fick då varmgång och hjulen kunde låsa sig med hjulplattor som följd.
I nordgående tåg kom man vanligtvis till Slätte eller ibland Älgarås, någon mil norr om Töreboda, innan det var dags att ”sätta” vagnar med varmgång. Personalen i Slätte hade mycket att göra med urväxling av cementvagnar. Vagnkorten/fraktkorten togs bort från vagnen och skickades tillbaka till Skövde station, f v b avsändaren Gullhögen, varpå en ny last fick skickas snarast.
Hur cementen kom från Slätte förtäljer inte minnet.
Det kan ju knappast ha inrättats ett lager där (...på grund av skador på lager… :-) ).
Troligen skedde omlastning så småningom och borttransport av vagnarna eller lagning på plats. Det förtäljer inte historien.
Ibland rök det om hjulen redan i Ulvåker och då fick man ”sätta” den drabbade vagnen i Väring.
Värings Torsten Johansson fick ringa till C F Andersson i Ulvåker och fråga:
– Rök det inte om tåget när det passerade Ulvåker?
– Jodå, dä rök en hel del här också….
Väring hade ju, liksom Slätte, mer och långa spår att ställa upp vagnar på än vad Ulvåker hade.
Källa: Min far, tjänstgörande i olika befattningar på Skövde station från 1943 till 1989. Berättat 11/4 2021.