Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ) (Byggnad)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, April 12, 2021, 17:57 (1107 dagar sedan)

I samband med skanning av äldre diabilder hittade jag en bild som jag tog från Y6 772 i extra persontåg 32000 för SJK Skåne lördag 12 maj 1973. Jag utgår ifrån att byggnaden på bilden är en banvaktsstuga men har någon kännedom om stugans namn och nummer. Kanske hette den Kilan. Den låg alldeles vid växeln mot Hyltebruk och Torup är bakom mig.
[image]

Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ)

av Ola Almquist, Monday, April 12, 2021, 18:31 (1107 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I samband med skanning av äldre diabilder hittade jag en bild som jag tog från Y6 772 i extra persontåg 32000 för SJK Skåne lördag 12 maj 1973. Jag utgår ifrån att byggnaden på bilden är en banvaktsstuga men har någon kännedom om stugans namn och nummer. Kanske hette den Kilan. Den låg alldeles vid växeln mot Hyltebruk och Torup är bakom mig.
[image]

Jodå. Det stämmer.
banvakt.se

Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ)

av JSV, Tuesday, April 13, 2021, 08:14 (1106 dagar sedan) @ Ola Almquist

I samband med skanning av äldre diabilder hittade jag en bild som jag tog från Y6 772 i extra persontåg 32000 för SJK Skåne lördag 12 maj 1973. Jag utgår ifrån att byggnaden på bilden är en banvaktsstuga men har någon kännedom om stugans namn och nummer. Kanske hette den Kilan. Den låg alldeles vid växeln mot Hyltebruk och Torup är bakom mig.
[image]


Jodå. Det stämmer.
banvakt.se

Huset står för övrigt kvar än idag. Enligt Banvakt.se heter trafikplatsen Kilan men så är det inte. Triangelspåret ligger inom Torups driftplats (tidigare station).

Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ)

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, April 13, 2021, 09:09 (1106 dagar sedan) @ JSV

Tittar man i de grafiska tidtabeller som finns på nätet, tycks förgreningen inte haft något namn mer än ibland. I 1945 års graf omnämns förgreningen som Torups banförening (Tpbf). i 1950 års graf benämns förgreningen Kilan (Kian). I övriga grafer saknar den namn. Det godståg som trafikerade sträckan Landeryd-Torup-Landeryd 1959 -för att ta ett exempel- har en liten vinkel på tåglinjen i grafen för att visa att det inte gick ända fram till Torup. Platsen för tågets avvikelse saknar då namn.
Det intressanta i mina ögon är att det kortvariga namnet Kilan blivit bestående hos oss som har den här typen av böjelser.

Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ)

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, April 13, 2021, 09:29 (1106 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Tittar man i de grafiska tidtabeller som finns på nätet, tycks förgreningen inte haft något namn mer än ibland. I 1945 års graf omnämns förgreningen som Torups banförening (Tpbf). i 1950 års graf benämns förgreningen Kilan (Kian). I övriga grafer saknar den namn. Det godståg som trafikerade sträckan Landeryd-Torup-Landeryd 1959 -för att ta ett exempel- har en liten vinkel på tåglinjen i grafen för att visa att det inte gick ända fram till Torup. Platsen för tågets avvikelse saknar då namn.
Det intressanta i mina ögon är att det kortvariga namnet Kilan blivit bestående hos oss som har den här typen av böjelser.

I tdtboken för 32 ts tdt 151 (15 juni 1951 t.v.) är Kilan med i tågens tjänstetidtabeller och förkortas då Kian. Även om trafikplatsnamnet Kilan använts bara en kortare tid är platsen lite speciell med sitt triangelspår.

Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ)

av Ola Almquist, Thursday, April 15, 2021, 14:35 (1104 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Tittar man i de grafiska tidtabeller som finns på nätet, tycks förgreningen inte haft något namn mer än ibland. I 1945 års graf omnämns förgreningen som Torups banförening (Tpbf). i 1950 års graf benämns förgreningen Kilan (Kian). I övriga grafer saknar den namn. Det godståg som trafikerade sträckan Landeryd-Torup-Landeryd 1959 -för att ta ett exempel- har en liten vinkel på tåglinjen i grafen för att visa att det inte gick ända fram till Torup. Platsen för tågets avvikelse saknar då namn.
Det intressanta i mina ögon är att det kortvariga namnet Kilan blivit bestående hos oss som har den här typen av böjelser.

Kilan nämns i Säkerhetstjänsten 1947:

Undantag från Säo § 67:2.

Tåg från Rydöbruk i riktning mot Torup får framgå till Kilan, när tåg befinner sig på sträckan Torup - Kinnared. Körsignal vid Kilan får ej ges till tåget vid Rydöbruk, förrän det andra tåget inkommit till Kinnared eller Torup. Förutsättning för detta undantag, är att försignal anordnas till huvudsignalen E ½ vid Kilan, och att telefonförbindelse finns mellan Torup och nämnda huvudsignal. (Skr 30/4 1947)

/Ola

Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ)

av Teuger, Tuesday, September 21, 2021, 08:07 (945 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hej Jan-Anders.
Jättekul att se stugan hur det såg ut för nästan 50 år sedan, fantastiskt bra bild dessutom. Skaffade inloggning här för att framföra detta till dig. Äger själv stugan sedan några år tillbaks och är dessutom blivande lokförare. Är nyfiken på Vilka som trafikerade banan då du körde? Vad var det för typ av trafik? Och om du har fler bilder på platsen?

Banvaktsstuga vid Kilan (f.d. HNJ)

av K Lemming, Tuesday, September 21, 2021, 14:39 (945 dagar sedan) @ Teuger

Hej Jan-Anders.
Jättekul att se stugan hur det såg ut för nästan 50 år sedan, fantastiskt bra bild dessutom. Skaffade inloggning här för att framföra detta till dig. Äger själv stugan sedan några år tillbaks och är dessutom blivande lokförare. Är nyfiken på Vilka som trafikerade banan då du körde? Vad var det för typ av trafik? Och om du har fler bilder på platsen?

Kul att stugan finns kvar, den ligger fint. 1973 var det bara SJ som körde, majoriteten av järnvägen trafikerades av SJ då. Trafiktypen var både gods- och persontrafik, vilken typ av gods och till vilka godskunder utöver Hyltebruk kan jag dock inte specificera men det kan säkert andra här. Persontrafiken var rälsbusstrafik, plus även loktåg Halmstad-Nässjö och omvänt.