Persontåg vid Läggesta 1984, bild (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Wednesday, April 14, 2021, 09:14 (1107 dagar sedan)

[image]

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av BengtH, Wednesday, April 14, 2021, 15:36 (1107 dagar sedan) @ Ulfe

Mycket fint! TACK!

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Stig Lagergren, Wednesday, April 14, 2021, 18:07 (1106 dagar sedan) @ Ulfe

Mycket fin bild. Gamla Eskilstunabanan låg mig särskilt varmt om hjärtat. Har t.o.m. kört Bt en gång (p.g.a. vinterkaos). Annars många olika SJ-lok, Du, Du2, Da, Hg, F, Ra, Ma och Rc.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Micke K, Thursday, April 15, 2021, 08:18 (1106 dagar sedan) @ Stig Lagergren

SJ Ma på Eskilstuna banan måste jag ha missat helt. Däremot kunde TGOJ sätta in någon Ma då och då på 70-talet. SJ Da har jag nog bara upplevt en gång där. Måste ha varit ett undantagsfall.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Stig Lagergren, Thursday, April 15, 2021, 11:14 (1106 dagar sedan) @ Micke K

SJ Ma på Eskilstuna banan måste jag ha missat helt. Däremot kunde TGOJ sätta in någon Ma då och då på 70-talet. SJ Da har jag nog bara upplevt en gång där. Måste ha varit ett undantagsfall.

Da och Ma var engångsföreteelser för mig, liksom Bt.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Lennart Petersen, Thursday, April 15, 2021, 20:15 (1105 dagar sedan) @ Stig Lagergren

SJ Ma på Eskilstuna banan måste jag ha missat helt. Däremot kunde TGOJ sätta in någon Ma då och då på 70-talet. SJ Da har jag nog bara upplevt en gång där. Måste ha varit ett undantagsfall.


Da och Ma var engångsföreteelser för mig, liksom Bt.

Men Bt var annars mycket vanligt på den banan. Dom gick där som utjämning för den trafik som SJ körde på TGOJ spår.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Stig Lagergren, Thursday, April 15, 2021, 21:03 (1105 dagar sedan) @ Lennart Petersen

SJ Ma på Eskilstuna banan måste jag ha missat helt. Däremot kunde TGOJ sätta in någon Ma då och då på 70-talet. SJ Da har jag nog bara upplevt en gång där. Måste ha varit ett undantagsfall.


Da och Ma var engångsföreteelser för mig, liksom Bt.


Men Bt var annars mycket vanligt på den banan. Dom gick där som utjämning för den trafik som SJ körde på TGOJ spår.

Visst var Bt vanliga, men de kördes normalt bara av TGOJ-förare. I mitt fall var det ett nödläge. Alternativet var att ställa in tåget. På den tiden var det viktigare att tågen gick än att strikt följa alla regler. Givetvis utan att tumma på säkerheten.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Lennart Petersen, Thursday, April 15, 2021, 21:49 (1105 dagar sedan) @ Stig Lagergren

SJ Ma på Eskilstuna banan måste jag ha missat helt. Däremot kunde TGOJ sätta in någon Ma då och då på 70-talet. SJ Da har jag nog bara upplevt en gång där. Måste ha varit ett undantagsfall.


Da och Ma var engångsföreteelser för mig, liksom Bt.


Men Bt var annars mycket vanligt på den banan. Dom gick där som utjämning för den trafik som SJ körde på TGOJ spår.


Visst var Bt vanliga, men de kördes normalt bara av TGOJ-förare. I mitt fall var det ett nödläge. Alternativet var att ställa in tåget. På den tiden var det viktigare att tågen gick än att strikt följa alla regler. Givetvis utan att tumma på säkerheten.

Ja då förstår jag bättre. Jag utgick från mina erfarenheter som resenär.
Och målet var nästan alltid ÖSLJ . Tyvärrr var jag vanligtvis enda resenär som hade det målet. ÖSLJ gjorde någon enkät och kom till att det var fler som hade kommit med egen båt (!) än med SJ-tåg.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Jöran Johansson, Friday, April 16, 2021, 08:45 (1105 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Visst var Bt vanliga, men de kördes normalt bara av TGOJ-förare. I mitt fall var det ett nödläge. Alternativet var att ställa in tåget. På den tiden var det viktigare att tågen gick än att strikt följa alla regler. Givetvis utan att tumma på säkerheten.

Berätta gärna mer om detta och hur det var att hantera ett "okänt" lok. Det vore intressant för en lekman att få veta mer om.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av K Lemming, Friday, April 16, 2021, 10:41 (1105 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Visst var Bt vanliga, men de kördes normalt bara av TGOJ-förare. I mitt fall var det ett nödläge. Alternativet var att ställa in tåget. På den tiden var det viktigare att tågen gick än att strikt följa alla regler. Givetvis utan att tumma på säkerheten.


Berätta gärna mer om detta och hur det var att hantera ett "okänt" lok. Det vore intressant för en lekman att få veta mer om.

Bt var väl som att köra Da i princip som jag förstått det, har aldrig upplevt Bt, däremot Da. Så även jag tycker det skulle vara intressant att höra om hur Stig upplevde det.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Stig Lagergren, Friday, April 16, 2021, 11:06 (1105 dagar sedan) @ K Lemming

Visst var Bt vanliga, men de kördes normalt bara av TGOJ-förare. I mitt fall var det ett nödläge. Alternativet var att ställa in tåget. På den tiden var det viktigare att tågen gick än att strikt följa alla regler. Givetvis utan att tumma på säkerheten.


Berätta gärna mer om detta och hur det var att hantera ett "okänt" lok. Det vore intressant för en lekman att få veta mer om.


Bt var väl som att köra Da i princip som jag förstått det, har aldrig upplevt Bt, däremot Da. Så även jag tycker det skulle vara intressant att höra om hur Stig upplevde det.

Det var som sagt inga större svårigheter. Kunde man köra Da och Ra så hade man det mesta gratis. TGOJ-föraren körde fram loket i Eskilstuna och gav en snabb instruktion. Sen kändes det helt lugnt. Minns inte detaljerna efter alla dessa år men eftersom det var ett så konventionellt lok så kände jag ingen oro.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av HJP, Friday, April 16, 2021, 14:44 (1105 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Visst var Bt vanliga, men de kördes normalt bara av TGOJ-förare. I mitt fall var det ett nödläge. Alternativet var att ställa in tåget. På den tiden var det viktigare att tågen gick än att strikt följa alla regler. Givetvis utan att tumma på säkerheten.


Berätta gärna mer om detta och hur det var att hantera ett "okänt" lok. Det vore intressant för en lekman att få veta mer om.


Bt var väl som att köra Da i princip som jag förstått det, har aldrig upplevt Bt, däremot Da. Så även jag tycker det skulle vara intressant att höra om hur Stig upplevde det.


Det var som sagt inga större svårigheter. Kunde man köra Da och Ra så hade man det mesta gratis. TGOJ-föraren körde fram loket i Eskilstuna och gav en snabb instruktion. Sen kändes det helt lugnt. Minns inte detaljerna efter alla dessa år men eftersom det var ett så konventionellt lok så kände jag ingen oro.

****
Jag har inte kört Bt, men brukar säga att Bt, Da och Ra är, i princip, samma sak. Man har "bucklat till" plåten lite på Ra, och "hängt på" ett par koppelstänger på Da, men annars är det "samma lok". Detaljer skiljer alltid något, men jag kan tänka mig att du klarade det utan problem, Stig.

Persontåg vid Läggesta 1984, bild

av Peter Flink, Friday, April 16, 2021, 18:48 (1104 dagar sedan) @ Stig Lagergren

SJ Ma på Eskilstuna banan måste jag ha missat helt. Däremot kunde TGOJ sätta in någon Ma då och då på 70-talet. SJ Da har jag nog bara upplevt en gång där. Måste ha varit ett undantagsfall.


Da och Ma var engångsföreteelser för mig, liksom Bt.


Men Bt var annars mycket vanligt på den banan. Dom gick där som utjämning för den trafik som SJ körde på TGOJ spår.


Visst var Bt vanliga, men de kördes normalt bara av TGOJ-förare. I mitt fall var det ett nödläge. Alternativet var att ställa in tåget. På den tiden var det viktigare att tågen gick än att strikt följa alla regler. Givetvis utan att tumma på säkerheten.

Det har jag också gjort och det var inte mot reglerna på den tiden, om man själv ansåg att man kunde framföra ett fordon man inte hade utbildning på i trängande lägen så var det OK (tjänstemannaansvar) men annars så körde man ju Bt på Da/Ra-kunskaperna :-)

Persontåg vid Läggesta 1984, bild. Ma?

av Leif B, Thursday, April 15, 2021, 11:23 (1106 dagar sedan) @ Micke K

SJ Ma på Eskilstuna banan måste jag ha missat helt. Däremot kunde TGOJ sätta in någon Ma då och då på 70-talet. SJ Da har jag nog bara upplevt en gång där. Måste ha varit ett undantagsfall.

Under en period alldeles innan nedläggningen av gamla banan gick det bara ett eller två tågpar om dagen i pendlingslägena och med så lite trafik blev banan såphal under lövfällningstiden och ett Rc slirade bara. Man satte då in Ma som med sina sex drivaxlar - och därmed lägre kraft per axel - kunde ta sig fram.

I denna tråd nämns t o m ett fall då det krävdes 10 drivaxlar för att ta sig fram - eller om det kanske delvis hade omloppsskäl att göra. I varje fall står det här några rader under "Bild 2". (Själva bilden syns tyvärr inte längre.)

Persontåg vid Läggesta 1984, bild+bild Ra

av Ulfe, Thursday, April 15, 2021, 13:32 (1106 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Mycket fin bild. Gamla Eskilstunabanan låg mig särskilt varmt om hjärtat. Har t.o.m. kört Bt en gång (p.g.a. vinterkaos). Annars många olika SJ-lok, Du, Du2, Da, Hg, F, Ra, Ma och Rc.

Tack alla för all information.
Här en bild med Ra på Eskilstunabanan.

[image]

Persontåg vid Läggesta 1984, bild+bild Ra

av Hans W, Thursday, April 15, 2021, 17:57 (1105 dagar sedan) @ Ulfe

Mycket fin bild. Gamla Eskilstunabanan låg mig särskilt varmt om hjärtat. Har t.o.m. kört Bt en gång (p.g.a. vinterkaos). Annars många olika SJ-lok, Du, Du2, Da, Hg, F, Ra, Ma och Rc.


Tack alla för all information.
Här en bild med Ra på Eskilstunabanan.

[image]

Ungefär samma vy i dag (huset syns delvis):
https://goo.gl/maps/gaYBjURkDsbAiYe39