Material i nummerskyltar (Järnväg allmänt)

av Peter B, Wednesday, April 14, 2021, 12:19 (1107 dagar sedan)

[img]images/uploaded/202104141014036076c06bb8fb1.jpg[/img]

De nygjorda omformarskyltarna till Bane Nor, Banverket tidigare och nu till Trafikverket, samt Netrails Da-lok är ju gjorda i brons.

"Vi" talar ofta om att lokskyltar ofta varit gjorda i mässing, men är det så? Hur ser man enkelt skillnad på mässing och brons? När jag filat på baksidan på en "mässing"-skylt från 30-talet så ser den likadan ut (i mina ögon) som en ny bronskylt på baksidan. Men den äldre skylten är ju då kromad.

När man beställde nummerskyltar till omformare 420-421 (se bild) från Vetlanda Skyltfabrik så skulle de gjutas i "leg200" eller "1eg200", någon som vet vad detta material vad för nått? Bilden är från Kalmar verkstads arkiv.

Material i nummerskyltar

av daniel, Wednesday, April 14, 2021, 13:20 (1107 dagar sedan) @ Peter B

[img]images/uploaded/202104141014036076c06bb8fb1.jpg[/img]

De nygjorda omformarskyltarna till Bane Nor, Banverket tidigare och nu till Trafikverket, samt Netrails Da-lok är ju gjorda i brons.

"Vi" talar ofta om att lokskyltar ofta varit gjorda i mässing, men är det så? Hur ser man enkelt skillnad på mässing och brons? När jag filat på baksidan på en "mässing"-skylt från 30-talet så ser den likadan ut (i mina ögon) som en ny bronskylt på baksidan. Men den äldre skylten är ju då kromad.

När man beställde nummerskyltar till omformare 420-421 (se bild) från Vetlanda Skyltfabrik så skulle de gjutas i "leg200" eller "1eg200", någon som vet vad detta material vad för nått? Bilden är från Kalmar verkstads arkiv.

Googlar man legering 200 hittar man blad det här: [link=https://https://sverige.myjacquet.com/files/JCQsverige-fichetech-alloy200.pdf]JCQsverige-fichetech-alloy200.pdf[/link] 99% nickel.

Material i nummerskyltar

av Peter B, Wednesday, April 14, 2021, 19:27 (1106 dagar sedan) @ daniel

[img]images/uploaded/202104141014036076c06bb8fb1.jpg[/img]

Googlar man legering 200 hittar man blad det här: [link=https://https://sverige.myjacquet.com/files/JCQsverige-fichetech-alloy200.pdf]JCQsverige-fichetech-alloy200.pdf[/link] 99% nickel.

Nja 99% nickel trodde jag inte kunde förväxlas med brons/mässing, men så kanske det är. Men jag har ju endast sett några få skyltar.

Är inte 99% nickel magnetiskt, så är inte en sådan skylt magnetisk och därmed borde vara skiljbar mot brons/mässing?

Material i nummerskyltar

av Torbjorn_Forsman, Thursday, April 15, 2021, 11:03 (1106 dagar sedan) @ Peter B

[image]

Googlar man legering 200 hittar man blad det här: JCQsverige-fichetech-alloy200.pdf 99% nickel.


Nja 99% nickel trodde jag inte kunde förväxlas med brons/mässing, men så kanske det är. Men jag har ju endast sett några få skyltar.

Är inte 99% nickel magnetiskt, så är inte en sådan skylt magnetisk och därmed borde vara skiljbar mot brons/mässing?

Nickel är så pass besvärligt att gjuta och bearbeta (hög smältpunkt, besvärligt att maskinbearbeta till god finish mm), att det nog inte är det material man i första hand väljer att göra skyltar av. Dessutom är det dyrt.
Nickel är inte gulaktigt som kopparlegeringar utan snarare rent metallblankt, ungefär som rostfritt stål. Blanka metalldelar i gamla radiorör är ofta av rent nickel, så där kan man få ett exempel på hur metallen ser ut.

Material i nummerskyltar

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, April 14, 2021, 13:23 (1107 dagar sedan) @ Peter B

"leg200" står förmodligen för Legering nr 200 enligt någon intern Asea-standard.

Brons brukar vara något mer röd/rödbrunaktig än mässing, men det beror såklart på halten av tenn respektive zink i legeringen i fråga.

Ett sätt att avgöra om det är mässing eller brons är att mässing som har utsatts för väder och vind eller starka sura eller alkaliska rengöringsmedel blir mer rödaktig på den anfrätta ytan än på en nyfilad yta, detta för att zinken har lösts upp i ytskiktet och lämnat porer efter sig. Tenn som finns istället för zink i brons, löses inte upp lika lätt, så där får man inte samma färgskillnad mellan yta och innanmäte. Detta gäller förstås bara om ev oxidskikt och ärg redan är bortputsat.

Material i nummerskyltar

av Jöran Johansson, Thursday, April 15, 2021, 13:07 (1106 dagar sedan) @ Peter B

Botten rutpikerad, står det. Är det samma som våffelmönstrad? (Googling ger inget svar).