Knappfrågor, lok & silver? (Historiskt material)

av Martin Johansson, Thursday, April 15, 2021, 14:30 (1079 dagar sedan)

Hejsan!
Jag har hållit på lite grann med knapparna i min järnvägssamling och det är några som jag önskar mer info om. Jag har Googlat och läst en del men känner inte riktigt att jag fått klarhet i frågorna så jag hoppas expertisen här kan berätta mer om knapparna på bilden. Om man söker på lokknapp så får man mest resultat om mössmärken.

Först gäller det knapparna med lok på. Dessa har inte jag sett i bruk så mycket vad kan minnas så frågan är när/hur användes dessa?

Sedan har vi några försilvrade vinghjulsknappar, både från SJ & EJ. Jag tror mig ha läst på någon sida att järnvägen hade försilvrade knappar från början innan dom övergick till förgyllda. Rätta mig om jag har fel. I övrigt så är frågorna samma som ovan, när/hur användes dom?

Tacksam för all info.

[image]

Ha det bra.

Knappfrågor, lok & silver?

av Göran Enqvist, Thursday, April 15, 2021, 16:20 (1079 dagar sedan) @ Martin Johansson

SJ silverknappar med vinghjul bars från 1864 och fasades ut under 1909. Den förgyllda varianten fanns parallellt och fortsatte även att användas efter 1909.Förgyllda bars av tjänstemän och försilvrade av högre betjänte såsom exempelvis stationsmästare. Exemplarerna på bilden, såväl stora som små är av sista utförandet. Lokknappen kängst upp till höger som är stålgrå är en modernt framtagen replik av en knapp från JGJ (ca 1970).B-loksknappen kom redan på 1860talet, A-loksknapparna kom först såsom pälsknapp (platt i mässing) för lokpersonalens pälsar 1874.Den försilvrade torde kommit kort efter och ersatte äldre utgåvor.Lokknappar i silver bars av lägre betjänte såsom konduktörer, packmästare, banvakter, stationskarlar med flera vid såväl SJ som EJ.

/Göran Enqvist

Knappfrågor, lok & silver?

av Martin Johansson, Thursday, April 15, 2021, 16:54 (1079 dagar sedan) @ Göran Enqvist

SJ silverknappar med vinghjul bars från 1864 och fasades ut under 1909. Den förgyllda varianten fanns parallellt och fortsatte även att användas efter 1909.Förgyllda bars av tjänstemän och försilvrade av högre betjänte såsom exempelvis stationsmästare. Exemplarerna på bilden, såväl stora som små är av sista utförandet. Lokknappen kängst upp till höger som är stålgrå är en modernt framtagen replik av en knapp från JGJ (ca 1970). B-loksknappen kom redan på 1860talet, A-loksknapparna kom först såsom pälsknapp (platt i mässing) för lokpersonalens pälsar 1874. Den försilvrade torde kommit kort efter och ersatte äldre utgåvor. Lokknappar i silver bars av lägre betjänte såsom konduktörer, packmästare, banvakter, stationskarlar med flera vid såväl SJ som EJ.

/Göran Enqvist

Hejsan!
Jag tackar för ditt utförliga svar. Det är vid sådan här tillfällen som forum är som bäst, när man får tydlig fakta från kunniga personer. Dock så vet jag inte vad som är A- respektive B-lok då jag inte kan något om loktyper på det sättet, men just den punkten är inte hela världen. :-)

Stort tack som sagt och ha det bra.

Knappfrågor, lok & silver?

av Göran Enqvist, Thursday, April 15, 2021, 17:19 (1079 dagar sedan) @ Martin Johansson

A-loket är det loket som har ett stort hjul i mitten och B-loket är loket med ett litet och två stora hjul (utan hyttak).

/ Göran

Knappfrågor, lok & silver?

av Martin Johansson, Thursday, April 15, 2021, 17:31 (1079 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Ok, då vet jag det.:-)

Ha det bra.