Blekinge Kustbana (Järnväg allmänt)

av Thestrup, Thursday, April 15, 2021, 17:14 (1079 dagar sedan)

Lite halvhjärtat har jag genom åren sökt information och bilder om ett industrispår som förband Johannishus sågverk med BKB. Spåret var knappt 3 kilometer långt och anslöt ungefär mitt emellan Edestad & Johanninshus. Jag har i princip inte hitta någonting varken lokalt eller på nätet som ex digitala bildarkiv. Inte heller finns det med på dom kartor jag hittat. Slipers fanns kvar tidigt 60 tal och jag misstänker att spåret las ner i samband med breddningen av kustbanan 56/57. Därefter vet jag att man lastade & lossade färdigsågat virke & timmer direkt på stationen i Johannishus fram till tidigt 90 tal genom lastbilstransport mellan sågen och stationen. Merparten av banvallen är idag framkomlig med cykel.

Blekinge Kustbana

av Harald, Thursday, April 15, 2021, 17:56 (1079 dagar sedan) @ Thestrup

Järnvägsdata anger sidospår 1930, borttaget 1957.

Blekinge Kustbana

av Thestrup, Friday, April 16, 2021, 09:13 (1078 dagar sedan) @ Harald

Tack, då fick jag bekräftat på vad jag gissat mig till sedan tidigare angående årtalen

Blekinge Kustbana

av Anders Svensson, Friday, April 16, 2021, 22:04 (1078 dagar sedan) @ StefanH

Trafikplatsnamn Johannishus sågverk, signatur Jusv, kilometer 108,1 enligt grafisk tidtabell 143 (km 21,4 enligt den gamla kilometerräkningen på smalspårstiden (1067) som utgick från Karlskrona N). //Anders

Blekinge Kustbana

av Thestrup, Friday, April 16, 2021, 23:55 (1078 dagar sedan) @ Anders Svensson

Bilderna var nya för mig, tack. När det gäller km markeringen 21,4 så avser det platsen där stickspåret ansluter till kustbanan. Lastplatsen borde väl rimligen ligga vid sågverket?

Blekinge Kustbana

av Anders Svensson, Saturday, April 17, 2021, 11:57 (1077 dagar sedan) @ Thestrup

Det som i grafiska tidtabeller, Järnvägsdata m fl källor avses med lastplatser är för det mesta växlarna på linjen och deras placering. "Lastplats" är en järnvägsterm liknande "hållplats", "station" m fl och ska i sådana sammanhang inte tolkas som stället där själva lastandet (eller lossandet) sker - det är ju vanligen i stickspårets andra ändpunkt... Jag ser i Järnvägsdata att kilometerpunkten där anges till 107,1 - skillnaden mot det jag angivit ovan kan bero hur utgångspunkten för smalspårets kilometerräkning, Karlskrona N, har hanterats vid omräkning till dagens system - alltså om den förväxlats med normalspårets Karlskrona C... //Anders

Blekinge Kustbana

av Besc, Saturday, April 17, 2021, 12:27 (1077 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det som i grafiska tidtabeller, Järnvägsdata m fl källor avses med lastplatser är för det mesta växlarna på linjen och deras placering. "Lastplats" är en järnvägsterm liknande "hållplats", "station" m fl och ska i sådana sammanhang inte tolkas som stället där själva lastandet (eller lossandet) sker - det är ju vanligen i stickspårets andra ändpunkt... Jag ser i Järnvägsdata att kilometerpunkten där anges till 107,1 - skillnaden mot det jag angivit ovan kan bero hur utgångspunkten för smalspårets kilometerräkning, Karlskrona N, har hanterats vid omräkning till dagens system - alltså om den förväxlats med normalspårets Karlskrona C... //Anders

Skillnaden i "mitt för stationshuset" Karlskrona C-Karlskrona N bör då ligga på c:a 200 m, där Karlskrona C ligger längst bort från Johannishus.

Blekinge Kustbana

av Göran Kannerby, Saturday, April 17, 2021, 23:40 (1077 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det som i grafiska tidtabeller, Järnvägsdata m fl källor avses med lastplatser är för det mesta växlarna på linjen och deras placering. "Lastplats" är en järnvägsterm liknande "hållplats", "station" m fl och ska i sådana sammanhang inte tolkas som stället där själva lastandet (eller lossandet) sker - det är ju vanligen i stickspårets andra ändpunkt... Jag ser i Järnvägsdata att kilometerpunkten där anges till 107,1 - skillnaden mot det jag angivit ovan kan bero hur utgångspunkten för smalspårets kilometerräkning, Karlskrona N, har hanterats vid omräkning till dagens system - alltså om den förväxlats med normalspårets Karlskrona C... //Anders

Det skulle också kunnat vara så att det funnits mer än en växel, då var det inte givet vilket km-tal lastplatsen skulle ha, normalt blev det någonstans mellan växlarna, men inte givet mittpunkten.