Ringklocka (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Friday, April 16, 2021, 16:50 (1077 dagar sedan)

Finns det någon museijärnväg som tillämpar den gamla traditionen att ringa i en klocka 5 minuter före tågets avgång ?
När blev detta avskaffat vid de Svenska järnvägarna ?

Ringklocka

av Rikard Johanson, Friday, April 16, 2021, 17:33 (1077 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Finns det någon museijärnväg som tillämpar den gamla traditionen att ringa i en klocka 5 minuter före tågets avgång ?
När blev detta avskaffat vid de Svenska järnvägarna ?

På JTJ tillämpas det, dock inte 5 minuter innan utan ungefär 1 minut. Förekommer säkert på flera museibanor, just nu ringer det dock ingen klocka var jag hört det på andra ställen!

Ringklocka

av Nils-Eric Sääf, Friday, April 16, 2021, 17:55 (1077 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Risten- Lakvik gjorde så sist jag var där. Trevligt!

Ringklocka

av Ante Svensson II, Saturday, April 17, 2021, 10:25 (1076 dagar sedan) @ Hans W

I Mariefred och Läggesta nedre

Så även i Gotlands Hesselby och Roma.

Ringklocka -- traditionen lever vidare

av Anders Järvenpää, Saturday, April 17, 2021, 10:05 (1076 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Eftersom den första delen av frågan inte är begränsad till Sverige kan jag meddela att traditionen med klockklämtning inför avgång lever kvar vid Jockisbanan, sålunda:

- Ett slag 10 minuter före tågets avgång som ett meddelande att passagerarna må intaga sina platser;
- Två slag tre minuter före tågets avgång som en uppmaning att stänga dörrar och grindar;
- Tre slag omedelbart före tågets avgång som en uppmaning till försiktighet vid avgången.

Med över 30 års erfarenhet som tågklarerare kan jag konstatera att systemet fyller sin uppgift utmärkt och att tåg relativt sällan blir försenade pga folk som hänger kvar i kaféet eller i avträdet.

Här ser vi klockan skymta bakom och under fotogenlyktan.

[image]

Jag kan även konstatera att klämtningen är en av tågklarerarens mindre prioriterade uppgifter och att ett och två slag ofta faller bort exempelvis vid omfattande köbildning till biljettförsäljningen.

Avslutningvis en stämningsbild från tågexpeditionen.

[image]

Med klockan kan man även ge en "lystringssignal" exempelvis om lokföraren saknas när tåget ska avgå och eldaren ser alltmer förtvivlad ut. :-)