Ångloksbelysning, en följdfråga. (Järnväg allmänt)

av Urban Åkesson, Saturday, April 17, 2021, 08:30 (1077 dagar sedan)

När jag satt på DigitaltMuseum och letade bilder på loklyktor så slog det mig att man tidigt gick ifrån den engelska modellen att bara synas men inte se till att sätta bättre lyktor på loken med reflektor och bättre brännare.
När i tiden skedde detta skifte?
Var det upp till varje bolag eller var det regler som gällde alla?

Ångloksbelysning, en följdfråga.

av Sune Nylén, Saturday, April 17, 2021, 09:24 (1077 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Den gamla fotogenbelysningen gav väl ifrån sig ett gulaktigt sken. Eventuella reflektorer -försilvrade - blev väl fort sotiga och tålde nog inte så många putsningar heller innan försilvringen var bortsliten. När kom AGA belysningen? Kring 1910 gissningsvis. Ljuset var ju vitare och lyste upp bättre. Jag har åkt i mörker på ånglok med AGA, men så värst många meter kunde jag inte se. När turbogeneratorerna kom vet jag ej men BJ H3s var 1927 utrustade med denna elbelysning. Det är väl först nu med LED lampor som riktigt bra belysning kommit till.

Ångloksbelysning, en följdfråga.

av ak44, Saturday, April 17, 2021, 12:23 (1077 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Om man gör ett lite längre sidospår i detta ämnet så finns det mycket att se på YouTube. Visserligen mest hästvagnslyktor men intressant att se och imponeras över yrkesskickligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=SN8vZ5J7e4g
Han reparerar och tillverkar lyktor. Både för stearinljus och fotogen. Det finns en hel drös med filmer så om man vill se allt så får man vika en helg.
Det lite "märkliga" är att hans svåger reparerar och tillverkar hästvagnar och andra fordon där dessa lyktor kunde passa in. Vill man se alla hans filmer så räcker det inte med bara en helg. Det tar säkert flera dagar eller veckor att se allt.
https://www.youtube.com/watch?v=Fa-kGSnH0lA