Mössmärken - nästan lika ... (Järnväg allmänt)

av cgn1954, Saturday, April 17, 2021, 18:42 (1077 dagar sedan)

Hej bästa forumet för historiska spörsmål om järnväg... :-)

Tittar in ibland men läser mest. Men till en fråga (eller två):

(a) De här två är ju nästan identiska men ändå inte - vad är skillnaden i användande? Ser på den vänstra en manlig och en kvinnlig symbol, pyttesmå...

(b) Hur många sådana här märken - "nästan likadana" - finns det? Cirka...
[image]

Mössmärken - nästan lika ...

av Harald, Saturday, April 17, 2021, 18:48 (1077 dagar sedan) @ cgn1954

Det vänstra är från Bergslagernas järnvägar. Det är symbolerna för järn och koppar. Det högra med kunglig krona är från SJ. Den blå kokarden betyder tågbefälhavare.

Mössmärken - nästan lika ...

av Jim Hansson, Saturday, April 17, 2021, 19:28 (1077 dagar sedan) @ Harald

Det vänstra är från Bergslagernas järnvägar. Det är symbolerna för järn och koppar. Det högra med kunglig krona är från SJ. Den blå kokarden betyder tågbefälhavare.

Nej, den blå kokarden betyder inte tågbefälhavare.
Vid privata järnvägsbolag betydde den att man var vid trafikavdelningen.
Vid SJ hade all ordinarie personal en sådan.
Tågbefälhavare hade en 1 cm blå tygram runt märket.
Jim

Mössmärken - nästan lika ...

av Sune Nylén, Saturday, April 17, 2021, 22:40 (1077 dagar sedan) @ Jim Hansson

Nej är har du fel Jim . Blått veckat band kring pälsmössmärket eller runt mössan bars av tågbefälhavaren. Se för övrigt separat redogörelse.

Mössmärken - nästan lika ...

av Jim Hansson, Saturday, April 17, 2021, 22:49 (1077 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nej är har du fel Jim . Blått veckat band kring pälsmössmärket eller runt mössan bars av tågbefälhavaren. Se för övrigt separat redogörelse.

Det var ju precis det jag skrev!!!
Jim

Mössmärken - nästan lika ...

av Sune Nylén, Saturday, April 17, 2021, 23:30 (1077 dagar sedan) @ Jim Hansson

Då har du tänkt eller skrivit fel, för du har skrivit att blått band betyder INTE att man är tbfh, utan att man är vid trafikavdelningen. "Vanlig" Knr hade "bara" 10 mm silverträns kring mössan UTAN blått band.

Mössmärken - nästan lika ...

av Jim Hansson, Saturday, April 17, 2021, 23:33 (1077 dagar sedan) @ Sune Nylén

Då har du tänkt eller skrivit fel, för du har skrivit att blått band betyder INTE att man är tbfh, utan att man är vid trafikavdelningen. "Vanlig" Knr hade "bara" 10 mm silverträns kring mössan UTAN blått band.

Nej, det har jag inte alls skrivit. Läs om, läs rätt.
Jim

Mössmärken - nästan lika ...

av Sune Nylén, Saturday, April 17, 2021, 23:56 (1077 dagar sedan) @ Jim Hansson

Du kan ju inte blanda in nationalkokarden för vid GDG hade alla den, oavsett vilken avdelning man tillhörde. Det är ju bara att kolla på de bilder från min samling som jag lagt ut.

Mössmärken - nästan lika ...

av Jim Hansson, Sunday, April 18, 2021, 07:00 (1076 dagar sedan) @ Sune Nylén

Du kan ju inte blanda in nationalkokarden för vid GDG hade alla den, oavsett vilken avdelning man tillhörde. Det är ju bara att kolla på de bilder från min samling som jag lagt ut.

Det är ju inte jag som blandar in nationalkokarden, det är ju den det handlar om. SUCK!
Jim

Mössmärken - nästan lika ...

av Göran Enqvist, Saturday, April 17, 2021, 19:38 (1077 dagar sedan) @ Harald

Det är pälsmössmärken och fanns i den här formen i två varianter vid SJ, den ena som på bilden för ordinarie anställd och en med bokstäverna "SJ" krönta med en kunglig krona för icke ordinarie personal. I EJ's uniformsreglemente från 1921 finns i grundutgåvan sammanlagt 12 varianter, sen tillkom ytterligare olika grader under åren. Vid BJ (TfvGDG) fanns sammanlagt fem olika grader. Sedan fanns det ytterligare en uppsjö med 1927- års vinghjul för EJ samt med HHJ's två olika vingar i ett antal varianter. Så hur många som totalt funnits är svårt att med säkerhet säga. Kokarden som är en s.k nationalkokard (såsom på studentmössor etc) har dock ingenting med tjänsten som tågbefälhavare att göra. Deras tjänstebeteckning för dessa märken var vid SJ en bakgrundsplåt klädd med veckat mellanblått tyg och vid EJ likaledes en bakgrundsplåt klädd med slätt mellanblått tyg. Vid EJ efter 1921 kallades kokarden ibland för "trafikkokard" då den bars av trafikavdelningens personal, maskinavdelningens personal bar den blåemaljerade knappen med ett lok på och banavdelningens personal en mössknapp med en rälsprofil i blå emalj.

/Göran

Mössmärken - nästan lika ...

av Jöran Johansson, Sunday, April 18, 2021, 09:05 (1076 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Jag känner behovet av en "uniformsbibel" mycket påtagligt.

Mössmärken - nästan lika ...

av Sune Nylén, Sunday, April 18, 2021, 12:04 (1076 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja, det finns ju det uniformsreglemente från 1899 som Järnvägsföreningen hade fastställt, och som de flesta följde. BJ avvek något beroende på- troligen- att det fanns befattningar som inte fanns på mindre banor. Så hade stins en 7mm och en 13 där vanligtvis 13 mm användes. NBJ lär enligt uppgift haft samma. Två stinsar, den i BsG och Filipstad benämndes avdelningsinspektorer, och var tänkta ha koll på de andra. De fick då en extra 7 mm.
Benämningen blev sedan trafikchefsassistent och sedan Trafikinspektör. Notera att det heter trafikINSPEKTÖR , men stationsINSPEKTOR. Stationerna var indelade i klasser beroende på trafiken. BsG stod överklass och förestod en tid ung. 1910 - 30 - av Överinspektor.
Så här i efterhand är det nog annars svårt att kunna fastställa tider och uniformering. Göran Enqvist vet jag har lagt ner många timmar på detta.

Mössmärken - nästan lika ...

av Sune Nylén, Sunday, April 18, 2021, 12:30 (1076 dagar sedan) @ Sune Nylén

1921 hade Järnvägsförening beslutat om nytt reglemente i "guld" för alla, och även att "flygaren" inte skulle ha något monogram. På HHJ gillade man inte detta utan den försågs med banans gamla signatur. Ett griphuvud. Trafikchefen Bäckström vid Växjöjärnvägarna gav i uppdrag åt en sts, som han visste var duktig i att teckna, att modifiera EJ flygaren. den fick då en stil mellan EJ och SJ, med vassa vingspetsar, och kom att användas på trafikförvaltningen Göteborg - Småland - Karlskrona. Vill minnas någon skrev att Saltsjöbanan hakade på där. Vissa storbanor som GDG och SWB fortsatte med det gamla. Jaa.... det var väl allt för dagen.

Pälsmössmärken från EJ av 1921-års modell, bilder.

av Göran Enqvist, Sunday, April 18, 2021, 13:04 (1076 dagar sedan) @ Sune Nylén

Här kommer två bilder som visar olika pälsmössmärken av EJ m/1921. Den första bilden visar de ursprungliga graderna för de olika avdelningarna samt lite annat. Den andra bilden visar en handfull varianter på det som tillkommit efter 1921 samt några varianter från HHJ, TfvGDG och någon från SWB. Det är långt ifrån komplett men ger i alla fall en uppfattning om vilken mångfald som funnits.

/Göran


[image]


[image]

Pälsmössmärken från EJ av 1921-års modell, bilder.

av cgn1954, Sunday, April 18, 2021, 22:50 (1076 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Oj oj, inte illa. :-)

I Övrigt - tack för all info.