I juni 1968... (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Sunday, April 18, 2021, 18:32 (1097 dagar sedan)

...hade jag kommit på att man kan gå på Stockholm C och fotografera tåg.

[img]images/uploaded/20210418162333607c5d0520d2b.jpg[/img]
Vid tretiden på eftermiddagen startade Rc 1022 med ett Malmötåg.

[img]images/uploaded/20210418162411607c5d2b6a1af.jpg[/img]
Sist i tåget hängde en rysk sovvagn.

[img]images/uploaded/20210418162455607c5d57a6ea2.jpg[/img]

[img]images/uploaded/20210418162523607c5d7360b2e.jpg[/img]
Ett Ud-lok kom släpandes på en rad vagnar söderifrån.

[img]images/uploaded/20210418162544607c5d88c0d7a.jpg[/img]
Bland vagnarna rullade två Gullfibervagnar. Sådana som Fleischmann gjorde i modell.

[img]images/uploaded/20210418162609607c5da1ae57f.jpg[/img]
Klockan är 15.41 när jag vände kameran mot de två tågen på spår 10 respektive 12. Rapid 6 och ett F-lok drog tågen.

/tell

I juni 1968...

av Stig Lagergren, Sunday, April 18, 2021, 20:27 (1097 dagar sedan) @ Thomas Tell

Trevliga bilder. Sånt vi kan behöva efter alla mössmärkesdiskussioner. Inte för att det är ointressant, tvärtom, men i alla fall.....

I juni 1968...

av johanmmolin, Sunday, April 18, 2021, 22:45 (1097 dagar sedan) @ Thomas Tell

Benägen att hålla med i Stigs kommentar (inget illa om mössmärkesdiskussioner, men det ligger en bit från just mitt personliga huvudintresse. Att diskussionen som sådan är viktig betvivlar jag inte ett dugg).

Jag kom att börja tänka på Gullfibervagnarna. Visst var det väl Lima som tillverkade dem, om vi börjar med "mj-historia". Jag hade i varje fall en gång i världen alla Fleischmannkataloger från 60-talet, fr om 1962, när jag fick min första tåganläggning, och kan inte minnas några Gullfibervagnar där, endast den tyska äldre G-vagnen gulmålad och märkt ASG. Eller är det minnet som börjar svikta (vilket iofs också kan vara så!)?

Den viktigare funderingen var dock om just Gullfibers trafik. I vilken form av trafik gick dessa vagnar? Fanns det även äldre littera av G-vagnar som var märkta för Gullfiber? Hur många var de? Frågorna hopar sig. Tack i övrigt för spännande bilder!

I juni 1968...

av Thomas Tell, Sunday, April 18, 2021, 23:48 (1097 dagar sedan) @ johanmmolin

Benägen att hålla med i Stigs kommentar (inget illa om mössmärkesdiskussioner, men det ligger en bit från just mitt personliga huvudintresse. Att diskussionen som sådan är viktig betvivlar jag inte ett dugg).

Jag kom att börja tänka på Gullfibervagnarna. Visst var det väl Lima som tillverkade dem, om vi börjar med "mj-historia". Jag hade i varje fall en gång i världen alla Fleischmannkataloger från 60-talet, fr om 1962, när jag fick min första tåganläggning, och kan inte minnas några Gullfibervagnar där, endast den tyska äldre G-vagnen gulmålad och märkt ASG. Eller är det minnet som börjar svikta (vilket iofs också kan vara så!)?

Båda har rätt men Fleischmann var först. Deras vagn kom 1967 och det är det jag minns. Limas kom året efter. Båda var väl kylvagnar i grunden men märkta Gre.
/tell

I juni 1968...

av Kjell Friberg, Monday, April 19, 2021, 07:12 (1097 dagar sedan) @ Thomas Tell

När det gäller Gullfibervagnarna var Fleischmann först men Lima kom strax efter. Fleischvagnen var en ommålad tysk kylvagn medan Limavagnen var en äldre norsk G-vagn. Det som förenar dem var att båda var fel.
Fleischmann låg dock ett myrsteg närmare sanningen då några av de allra första vagnarna för Gullfiber var kylvagnar littera Hu, enda likheten med de tyska vagnarna var att båda typerna var kylvagnar men där slutar det.
ASG-vagnarna nämns och har getts ut av flera stora modelltillverkare men samtliga med helt felaktiga vagnstyper. Närmast ligger Pocher då deras ASG-vagn åtminstone var en svensk modell men i likhet med alla andra rörde det sig om äldre vagntyper.

I juni 1968...

av johanmmolin, Monday, April 19, 2021, 13:45 (1096 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Iofs blir detta ju ett sidospår till den spännande ryska vagnen men ändå:

[img]images/uploaded/20210419114309607d6ccd55dac.jpg[/img]

Jo minsann! Nyhet 1967. Tänk att jag aldrig observerade detta när det begav sig. I Fleischmannkatalogen 1967/68 (pris: 1:35). ASG-vagnen hade jag men inte denna.

Åter till skala 1:1 ...

I juni 1968...

av Alex, Monday, April 19, 2021, 14:14 (1096 dagar sedan) @ johanmmolin

Trots att jag var bara i 10-års åldern när det begav sig att jag fick den gula vagnen i julklapp så tror jag att jag ganska snabbt uppfattade att en kylvagn var överkvalificerat för att transportera Gullfiber.

Noterar dock kyckling symbolen på sidan vilket kanske fick tyskarna att tro att det var något annat som transporterades i vagnen.:-)

I juni 1968...

av arjesko, Monday, April 19, 2021, 16:07 (1096 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag börjar också tänka på Gullfibervagnarna men inte som fuskmodeller utan på att vagnen till höger fått UIC-märkning med brun botten. Det verkar annars ha varit normalt att botten på UIC-märkningen matchade färgen på vagnen.
Kanske hade man redan bestämt att vagnarna skulle målas bruna, har någon möjligen sett en ändringsorder?
Det jag däremot sett har varit korrespondens rörande den långsamma vagnsomsättningen, man var tydligen dåliga på att lossa vagnarna asap.

I juni 1968...

av Kjell Friberg, Monday, April 19, 2021, 17:06 (1096 dagar sedan) @ arjesko

Vid leverans var skyltarna gula en om nägot hände med en av dessa skyltar ersattes den med en brun.

I juni 1968...

av arjesko, Tuesday, April 20, 2021, 15:43 (1095 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Kanske en vagn med otur då om något hänt eftersom vagnen bör ha blivit ommärkt ganska nyligen, vagnen till vänster ser ut att fortfarande vara märkt Gre.
Har inte sett så många bilder på dessa vagnar i trafik och det här är första bilden jag sett med Gullfiber i UIC-"skrud".

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Ulf Pålsson, Monday, April 19, 2021, 08:57 (1097 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]images/uploaded/20210418162411607c5d2b6a1af.jpg[/img]
Sist i tåget hängde en rysk sovvagn.

[img]images/uploaded/20210418162455607c5d57a6ea2.jpg[/img]

I juni 1968 var det fortfarande så att slutsignalen skulle kunna ses framifrån, bland annat för att tågklareraren skulle kunna kontrollera slutsignalen på ett tåg som hade stannat på stationen men inte passerat tågklarerarens position. Kontroll av att slutsignal medfördes var ett krav för att på sträcka utan linjeblockering få lämna in-anmälan för tåget, d.v.s. bekräfta att tåget hade kommit fram till stationen. Så var det ända till 1979, då tågklarerarens slutsignalkontroll i princip slopades.

Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.

En annan iakttagelse från Thomas foto: Dvärgsignal 347 vid Stockholm C hade grönt tillsatssken, men den var ännu inte kompletterad med en utanpåliggande röd ljusöppning, till huvuddvärgsignal; det skedde 1973. Inte heller var märktavlan kompletterad med stationssignatur; det skedde successivt under 1960-talet och var i princip också avklarat 1973.

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Thomas K Ohlsson, Monday, April 19, 2021, 11:06 (1097 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

---klipp---
Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.

Tur i oturen var väl att sovvagnen inte passerade Perstorp...

/TKO

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Leif B, Monday, April 19, 2021, 12:40 (1097 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

---klipp---
Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.


Tur i oturen var väl att sovvagnen inte passerade Perstorp...

/TKO

Fanns det linjeblock på Kontinentbanan då?

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Harald, Monday, April 19, 2021, 14:18 (1096 dagar sedan) @ Leif B

---klipp---
Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.


Tur i oturen var väl att sovvagnen inte passerade Perstorp...

/TKO


Fanns det linjeblock på Kontinentbanan då?

Bara Malmö C - Fosieby, men frågan är om det var något problem. Tåget gick ju till Malmö C. 1972 fortsatte sovvagnen till Trelleborg i Sassnitzexpressen som också hade sittvagn Malmö-München. Då kan man ha satt den sist i tåget.

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Leif B, Monday, April 19, 2021, 14:49 (1096 dagar sedan) @ Harald

---klipp---
Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.


Tur i oturen var väl att sovvagnen inte passerade Perstorp...

/TKO


Fanns det linjeblock på Kontinentbanan då?


Bara Malmö C - Fosieby, men frågan är om det var något problem. Tåget gick ju till Malmö C. 1972 fortsatte sovvagnen till Trelleborg i Sassnitzexpressen som också hade sittvagn Malmö-München. Då kan man ha satt den sist i tåget.

Hade DB-vagnar slutsignalhållare på vagnsidan vid den tiden?

Från Trelleborg brukade det hänga en SJ AB-vagn och en FV1 längst bak och de hade ju slutsignalhållare. F ö håller jag med Ulf om att i dåtidens mindre fyrkantiga värld, så klarade man att hantera sådana "problem" utan större åthävor.

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Harald, Monday, April 19, 2021, 15:01 (1096 dagar sedan) @ Leif B

---klipp---
Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.


Tur i oturen var väl att sovvagnen inte passerade Perstorp...

/TKO


Fanns det linjeblock på Kontinentbanan då?


Bara Malmö C - Fosieby, men frågan är om det var något problem. Tåget gick ju till Malmö C. 1972 fortsatte sovvagnen till Trelleborg i Sassnitzexpressen som också hade sittvagn Malmö-München. Då kan man ha satt den sist i tåget.


Hade DB-vagnar slutsignalhållare på vagnsidan vid den tiden?

Från Trelleborg brukade det hänga en SJ AB-vagn och en FV1 längst bak och de hade ju slutsignalhållare. F ö håller jag med Ulf om att i dåtidens mindre fyrkantiga värld, så klarade man att hantera sådana "problem" utan större åthävor.

Det stod inget om vagnar Malmö-Trelleborg men de kan ju ha funnits ändå. Då kan man ju tänka sig att DB-vagn+två SJ-vagnar stod på ett spår och så hämtade man sovvagnen med tågloket och växlade mot det uppställda sättet.

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Göran Kannerby, Monday, April 19, 2021, 16:53 (1096 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I juni 1968 var det fortfarande så att slutsignalen skulle kunna ses framifrån, bland annat för att tågklareraren skulle kunna kontrollera slutsignalen på ett tåg som hade stannat på stationen men inte passerat tågklarerarens position. Kontroll av att slutsignal medfördes var ett krav för att på sträcka utan linjeblockering få lämna in-anmälan för tåget, d.v.s. bekräfta att tåget hade kommit fram till stationen. Så var det ända till 1979, då tågklarerarens slutsignalkontroll i princip slopades.

Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.

Kan man inte alternativt tänka sig att tkl säkerställde att sista vagnen skulle vara den ryska och att det bara var en enda sådan vagn och därmed enkelt kunde avgöra att sista vagnen var med?

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Peter Flink, Monday, April 19, 2021, 17:27 (1096 dagar sedan) @ Göran Kannerby

I juni 1968 var det fortfarande så att slutsignalen skulle kunna ses framifrån, bland annat för att tågklareraren skulle kunna kontrollera slutsignalen på ett tåg som hade stannat på stationen men inte passerat tågklarerarens position. Kontroll av att slutsignal medfördes var ett krav för att på sträcka utan linjeblockering få lämna in-anmälan för tåget, d.v.s. bekräfta att tåget hade kommit fram till stationen. Så var det ända till 1979, då tågklarerarens slutsignalkontroll i princip slopades.

Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.


Kan man inte alternativt tänka sig att tkl säkerställde att sista vagnen skulle vara den ryska och att det bara var en enda sådan vagn och därmed enkelt kunde avgöra att sista vagnen var med?

Är det en seriös fråga ?

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Göran Kannerby, Monday, April 19, 2021, 17:31 (1096 dagar sedan) @ Peter Flink

I juni 1968 var det fortfarande så att slutsignalen skulle kunna ses framifrån, bland annat för att tågklareraren skulle kunna kontrollera slutsignalen på ett tåg som hade stannat på stationen men inte passerat tågklarerarens position. Kontroll av att slutsignal medfördes var ett krav för att på sträcka utan linjeblockering få lämna in-anmälan för tåget, d.v.s. bekräfta att tåget hade kommit fram till stationen. Så var det ända till 1979, då tågklarerarens slutsignalkontroll i princip slopades.

Den ryska sovvagnen saknade sidoplacerade slutsignalhållare, så därför sattes slutsignallyktan ändå upp på gaveln och var alltså inte synlig framifrån. (Man tager vad man haver...)

Problem med detta? Ja, mellan Hässleholm och Helsingborg fanns det ingen linjeblockering i juni 1968. Så om sovvagnståget stoppades för möte i t.ex. Perstorp, fick tågklareraren där ta en liten promenad och titta efter slutsignalen innan det mötande tåget sändes ut på den sträcka varifrån sovvagnståget hade kommit. Men så jobbigt var väl det inte.


Kan man inte alternativt tänka sig att tkl säkerställde att sista vagnen skulle vara den ryska och att det bara var en enda sådan vagn och därmed enkelt kunde avgöra att sista vagnen var med?


Är det en seriös fråga ?

Ja. Det är dock tillåtet att svara "Nej" eller "Absolut inte" på den.

I juni 1968... -- slutsignalen m.m.

av Kjell Friberg, Monday, April 19, 2021, 22:00 (1096 dagar sedan) @ Peter Flink

På "den gamla goda tiden" kunde det hända i undantagsfall att slutsignal saknades och då gick en telefonkedja i samband med tåganmälan där sista vagnen beskrevs. Hur tillåtet detta var undandrar sig min kunskap men det fungerade som en nödåtgärd.

I juni 1968...

av Alex, Monday, April 19, 2021, 13:08 (1097 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag är en lycklig ägare av sommartidtabellen 1968. Den stora tidtabellomläggningen 1968 var ju inte svår att undgå och märktes tydligt i "Kommunickan" på gott och ont.

Det som var gott var t.ex. Lapplandspilen och även X9 Vikingen som under många år framöver blev ett legendariskt utlandståg från Stockholm. Det är förstås X9 Vikingen som vi ser på den första. Avgång 15.35 från Cst. Jag minns från mitt flitiga tågskådande i Huddinge att detta tåg var en höjdpunkt med både blå, röda och gröna vagnar i tåget med spännande destinationsskyltar förutom de SJ-bruna

Ra-tåget på spår 10 är också en öppen dörr och måste vara X57 Sverigepilen till Oslo. Avgick 15.55. Tåget med F-lok på spår 12 är lite knixigare men kan vara X41 mot Göteborg avgång 16.10 eller X11 till Malmö med avgång 16.15.

Vi får komma ihåg att vid den här tiden var det inte ovanligt att många fjärrtåg kom till plattformen från Hagalund minst 30 min för avgång. Alla fournering gjordes ju vid plattformen på Cst.

Leveransen av Rc hade inte kommit så långt men som vi ser ju att Rc 1022 ändå var på plats. Därför var det inte ovanligt med F-lok i expresstågen till Göreborg och Malmö.

Sist vill jag också tillägga att jag har en gul Gullfiber Fleischmann vagn i min ägo.:-)

I juni 1968...

av tobbe, Monday, April 19, 2021, 14:17 (1096 dagar sedan) @ Alex

Undertecknad med, både LIMA o FLEISCHMANN kompletterade med Fl. kortkoppel o NEM.fickor.
tobbe;-) ;-) ;-)

I juni 1968...

av BengtH, Monday, April 19, 2021, 16:16 (1096 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag var på Stockholms C lite tidigare 1968. Jag PRY-ade på SJ och den 4 april fick jag åka på loket till Nynäshamn. HÄFTIGT!! Tyvärr hade jag inte kameran med mig!

[image]