Cementvagnarna som rymde – ut på VSB. (Järnväg allmänt)

av Åke C., Sunday, April 18, 2021, 22:58 (1075 dagar sedan)

En händelse som nog bör finnas bland incidentrapporterna, sannolikt från slutet av 1940-talet:

Ett lastat cementvagnssätt med 4–5 vagnar kom av någon anledning i rullning från Gullhögens Bruk (nuvarande Cementa) vid pågående växling. [i]Eventuellt[/i] var det en fellagd växel på industriområdet.

Färden gick utför backen, på treskensspår gemensamt med den smalspåriga Skara-järnvägen, ned mot Västra stambanan och Skövde station. Om växeln vid anknytningen till VSB kördes upp eller inte går inte att komma ihåg nu, men man kan väl anta det…
Spårväxlarna vidare norrut låg så att vagnarna kom rullandes i god fart förbi på spår 1, närmast stationshuset.

Växlaren (tillika växlingsledaren) var farligt nog med på ”resan”, ståendes på fotsteget till en av vagnarna.
Han tog det säkra före det osäkra och hoppade av vid stationen, ned på plattformen, vid den lilla planteringen och muren strax före godsmagasinet: [link=https://digitaltmuseum.se/021018153046/skovde-station]Här.[/link]
Det kunde ju komma ett mötande tåg innan det tog stopp för vändning i efterföljande uppförsbacke. Med tanke på riskerna med avhopp i farten så inträffade detta sannolikt på enkelspårets tid, då risken för mötande tåg i så fall var mycket större. Dubbelspåret norrut mot Ulvåker var klart 1950 (Källa stiglundin.se).

Ja, att hoppa av i farten kan få sina följder, men växlaren var vältränad – en i Skövde känd boxare, aktiv under perioden 1940–1950. Genom någon slags ”rullning” så klarade han sig relativt oskadd.


Hur långt rullade då vagnarna: Den lokala lågpunkten ligger lite norr om stationen och sedan är det uppför norrut. Ungefär här https://kartbild.com/#17/58.39772/13.85944/0x91 i höjd med Motorpsgatan (c:a 1,3 km norr om stationshuset) stannade vagnarna och vände åter utför…
Det går nog att räkna ut farten vid första passagen av stationen om man vet var vagnarna stannade, och därefter rullade söderut mot stationen igen.

Hur man sedan till slut fick stopp på vagnarna framgår inte helt av minnet, så det lämnas därhän så länge.

Kanske finns någon incident(?)rapport om detta?
Inte bra om det funnits ett annat tåg i den oväntade färdvägen... Givetvis ännu värre om det hade varit ett passagerartåg eller om en sammanstötning skett på någon av de två passerade vägbroarna eller vid plattformarna.

För mer bestämning av år: Far jobbade då i ställverket, fram till 1952 beläget norr om stationshuset, alldeles intill där avhoppet från vagnen gjordes.


[color=#999]Källa: Min far, tjänstgörande i olika befattningar på Skövde station från 1943 till 1989. Berättat 10/4 2021.[/color]

Cementvagnarna som rymde – ut på VSB.

av Karlsson, Monday, April 19, 2021, 08:51 (1075 dagar sedan) @ Åke C.

En händelse som nog bör finnas bland incidentrapporterna, sannolikt från slutet av 1940-talet:

Ett lastat cementvagnssätt med 4–5 vagnar kom av någon anledning i rullning från Gullhögens Bruk (nuvarande Cementa) vid pågående växling. [i]Eventuellt[/i] var det en fellagd växel på industriområdet.

Färden gick utför backen, på treskensspår gemensamt med den smalspåriga Skara-järnvägen, ned mot Västra stambanan och Skövde station. Om växeln vid anknytningen till VSB kördes upp eller inte går inte att komma ihåg nu, men man kan väl anta det…
Spårväxlarna vidare norrut låg så att vagnarna kom rullandes i god fart förbi på spår 1, närmast stationshuset.

Växlaren (tillika växlingsledaren) var farligt nog med på ”resan”, ståendes på fotsteget till en av vagnarna.
Han tog det säkra före det osäkra och hoppade av vid stationen, ned på plattformen, vid den lilla planteringen och muren strax före godsmagasinet: [link=https://digitaltmuseum.se/021018153046/skovde-station]Här.[/link]
Det kunde ju komma ett mötande tåg innan det tog stopp för vändning i efterföljande uppförsbacke. Med tanke på riskerna med avhopp i farten så inträffade detta sannolikt på enkelspårets tid, då risken för mötande tåg i så fall var mycket större. Dubbelspåret norrut mot Ulvåker var klart 1950 (Källa stiglundin.se).

Ja, att hoppa av i farten kan få sina följder, men växlaren var vältränad – en i Skövde känd boxare, aktiv under perioden 1940–1950. Genom någon slags ”rullning” så klarade han sig relativt oskadd.


Hur långt rullade då vagnarna: Den lokala lågpunkten ligger lite norr om stationen och sedan är det uppför norrut. Ungefär här https://kartbild.com/#17/58.39772/13.85944/0x91 i höjd med Motorpsgatan (c:a 1,3 km norr om stationshuset) stannade vagnarna och vände åter utför…
Det går nog att räkna ut farten vid första passagen av stationen om man vet var vagnarna stannade, och därefter rullade söderut mot stationen igen.

Hur man sedan till slut fick stopp på vagnarna framgår inte helt av minnet, så det lämnas därhän så länge.

Kanske finns någon incident(?)rapport om detta?
Inte bra om det funnits ett annat tåg i den oväntade färdvägen... Givetvis ännu värre om det hade varit ett passagerartåg eller om en sammanstötning skett på någon av de två passerade vägbroarna eller vid plattformarna.

För mer bestämning av år: Far jobbade då i ställverket, fram till 1952 beläget norr om stationshuset, alldeles intill där avhoppet från vagnen gjordes.


[color=#999]Källa: Min far, tjänstgörande i olika befattningar på Skövde station från 1943 till 1989. Berättat 10/4 2021.[/color]

Spontant säger jag "jösses". Den där uppförsbacken norr om Skövde är inte jättelång och sedan är det utför ända till Väring. Gullhögen ligger högre än Stallsiken så något borde hållit igen hastigheten.

Cementvagnarna som rymde – ut på VSB.

av Överkörmästaren, Monday, April 19, 2021, 22:09 (1074 dagar sedan) @ Karlsson

En händelse som nog bör finnas bland incidentrapporterna, sannolikt från slutet av 1940-talet:

Ett lastat cementvagnssätt med 4–5 vagnar kom av någon anledning i rullning från Gullhögens Bruk (nuvarande Cementa) vid pågående växling. [i]Eventuellt[/i] var det en fellagd växel på industriområdet.

Färden gick utför backen, på treskensspår gemensamt med den smalspåriga Skara-järnvägen, ned mot Västra stambanan och Skövde station. Om växeln vid anknytningen till VSB kördes upp eller inte går inte att komma ihåg nu, men man kan väl anta det…
Spårväxlarna vidare norrut låg så att vagnarna kom rullandes i god fart förbi på spår 1, närmast stationshuset.

Växlaren (tillika växlingsledaren) var farligt nog med på ”resan”, ståendes på fotsteget till en av vagnarna.
Han tog det säkra före det osäkra och hoppade av vid stationen, ned på plattformen, vid den lilla planteringen och muren strax före godsmagasinet: [link=https://digitaltmuseum.se/021018153046/skovde-station]Här.[/link]
Det kunde ju komma ett mötande tåg innan det tog stopp för vändning i efterföljande uppförsbacke. Med tanke på riskerna med avhopp i farten så inträffade detta sannolikt på enkelspårets tid, då risken för mötande tåg i så fall var mycket större. Dubbelspåret norrut mot Ulvåker var klart 1950 (Källa stiglundin.se).

Ja, att hoppa av i farten kan få sina följder, men växlaren var vältränad – en i Skövde känd boxare, aktiv under perioden 1940–1950. Genom någon slags ”rullning” så klarade han sig relativt oskadd.


Hur långt rullade då vagnarna: Den lokala lågpunkten ligger lite norr om stationen och sedan är det uppför norrut. Ungefär här https://kartbild.com/#17/58.39772/13.85944/0x91 i höjd med Motorpsgatan (c:a 1,3 km norr om stationshuset) stannade vagnarna och vände åter utför…
Det går nog att räkna ut farten vid första passagen av stationen om man vet var vagnarna stannade, och därefter rullade söderut mot stationen igen.

Hur man sedan till slut fick stopp på vagnarna framgår inte helt av minnet, så det lämnas därhän så länge.

Kanske finns någon incident(?)rapport om detta?
Inte bra om det funnits ett annat tåg i den oväntade färdvägen... Givetvis ännu värre om det hade varit ett passagerartåg eller om en sammanstötning skett på någon av de två passerade vägbroarna eller vid plattformarna.

För mer bestämning av år: Far jobbade då i ställverket, fram till 1952 beläget norr om stationshuset, alldeles intill där avhoppet från vagnen gjordes.


[color=#999]Källa: Min far, tjänstgörande i olika befattningar på Skövde station från 1943 till 1989. Berättat 10/4 2021.[/color]


Spontant säger jag "jösses". Den där uppförsbacken norr om Skövde är inte jättelång och sedan är det utför ända till Väring. Gullhögen ligger högre än Stallsiken så något borde hållit igen hastigheten.

Ett par lager med lagom mycket cement i kanske?

Cementvagnarna som rymde – ut på VSB.

av Leif B, Monday, April 19, 2021, 22:13 (1074 dagar sedan) @ Överkörmästaren

En händelse som nog bör finnas bland incidentrapporterna, sannolikt från slutet av 1940-talet:

Ett lastat cementvagnssätt med 4–5 vagnar kom av någon anledning i rullning från Gullhögens Bruk (nuvarande Cementa) vid pågående växling. [i]Eventuellt[/i] var det en fellagd växel på industriområdet.

Färden gick utför backen, på treskensspår gemensamt med den smalspåriga Skara-järnvägen, ned mot Västra stambanan och Skövde station. Om växeln vid anknytningen till VSB kördes upp eller inte går inte att komma ihåg nu, men man kan väl anta det…
Spårväxlarna vidare norrut låg så att vagnarna kom rullandes i god fart förbi på spår 1, närmast stationshuset.

Växlaren (tillika växlingsledaren) var farligt nog med på ”resan”, ståendes på fotsteget till en av vagnarna.
Han tog det säkra före det osäkra och hoppade av vid stationen, ned på plattformen, vid den lilla planteringen och muren strax före godsmagasinet: [link=https://digitaltmuseum.se/021018153046/skovde-station]Här.[/link]
Det kunde ju komma ett mötande tåg innan det tog stopp för vändning i efterföljande uppförsbacke. Med tanke på riskerna med avhopp i farten så inträffade detta sannolikt på enkelspårets tid, då risken för mötande tåg i så fall var mycket större. Dubbelspåret norrut mot Ulvåker var klart 1950 (Källa stiglundin.se).

Ja, att hoppa av i farten kan få sina följder, men växlaren var vältränad – en i Skövde känd boxare, aktiv under perioden 1940–1950. Genom någon slags ”rullning” så klarade han sig relativt oskadd.


Hur långt rullade då vagnarna: Den lokala lågpunkten ligger lite norr om stationen och sedan är det uppför norrut. Ungefär här https://kartbild.com/#17/58.39772/13.85944/0x91 i höjd med Motorpsgatan (c:a 1,3 km norr om stationshuset) stannade vagnarna och vände åter utför…
Det går nog att räkna ut farten vid första passagen av stationen om man vet var vagnarna stannade, och därefter rullade söderut mot stationen igen.

Hur man sedan till slut fick stopp på vagnarna framgår inte helt av minnet, så det lämnas därhän så länge.

Kanske finns någon incident(?)rapport om detta?
Inte bra om det funnits ett annat tåg i den oväntade färdvägen... Givetvis ännu värre om det hade varit ett passagerartåg eller om en sammanstötning skett på någon av de två passerade vägbroarna eller vid plattformarna.

För mer bestämning av år: Far jobbade då i ställverket, fram till 1952 beläget norr om stationshuset, alldeles intill där avhoppet från vagnen gjordes.


[color=#999]Källa: Min far, tjänstgörande i olika befattningar på Skövde station från 1943 till 1989. Berättat 10/4 2021.[/color]


Spontant säger jag "jösses". Den där uppförsbacken norr om Skövde är inte jättelång och sedan är det utför ända till Väring. Gullhögen ligger högre än Stallsiken så något borde hållit igen hastigheten.


Ett par lager med lagom mycket cement i kanske?

Växlingsledaren kanske hade dragit handbromsen på sin vagn? Om det var en vagn med bromsarplattform.

Cementvagnarna som rymde – ut på VSB.

av Stefan Skoglund, Tuesday, April 20, 2021, 16:37 (1074 dagar sedan) @ Karlsson


Spontant säger jag "jösses". Den där uppförsbacken norr om Skövde är inte jättelång och sedan är det utför ända till Väring. Gullhögen ligger högre än Stallsiken så något borde hållit igen hastigheten.

Tänkte samma sak, men har inte ordning på att det är en kulle vid ungefär Stallsiken innan det går nedför igen och ända till Väring.

Undras vad farten blir då förbi Ulvåker...

Det har varit någon incident med vagnar från bangården ut på Karlsborgsbanan...

Cementvagnarna som rymde – ut på VSB.

av Åke C., Tuesday, April 20, 2021, 18:57 (1074 dagar sedan) @ Stefan Skoglund


Spontant säger jag "jösses". Den där uppförsbacken norr om Skövde är inte jättelång och sedan är det utför ända till Väring. Gullhögen ligger högre än Stallsiken så något borde hållit igen hastigheten.


Tänkte samma sak, men har inte ordning på att det är en kulle vid ungefär Stallsiken innan det går nedför igen och ända till Väring.

Ja, något bör ju ha reducerat hastigheten, eller blir det inte högre fart på frirull än att det stannar första uppförsbacken. Fanns det bromsarplattformar/skruvbroms kvar generellt på godsvagnar vid denna tid?


Undras vad farten blir då förbi Ulvåker...

Det blir ju ett hyggligt luftmotstånd ändå.


Det har varit någon incident med vagnar från bangården ut på Karlsborgsbanan...

Den incident som jag känner till var natten till 18 oktober 1945. Kan ju bli en egen tråd framöver.

[i]Edit: om bromsförekomst i tiden.[/i]