Trekantens station (Byggnad)

av mormorsgruvan, Monday, April 19, 2021, 16:28 (1095 dagar sedan)

Denna station brann ner omkring år 1881.
Blev den nya byggnaden identisk med den gamla ?

Trekantens station

av Torbjörn Mårtensson, Monday, April 19, 2021, 18:32 (1095 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Vad gör dem identiska med stationsbyggnaden i Trekanten?

Trekantens station

av Göran Kannerby, Monday, April 19, 2021, 18:37 (1095 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Vad gör dem identiska med stationsbyggnaden i Trekanten?

Enligt banvakt.se är de byggda baserat på samma ritningar, men har du annan information säger jag inte emot.

Trekantens station

av Torbjörn Mårtensson, Monday, April 19, 2021, 18:48 (1095 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Bortser man ifrån fönsterarrangemangen, dörrutformningen, frontespisens bredd och de frånvarande tornen kan jag gå med på att de nämnda stationerna är väldigt lika Trekanten. Skall jag lita på bilderna i Digitalt museum slås jag inte av likheterna direkt, utom när det gäller de mellan NVHJ stationer.
Om två hus är identiska borde det väl liksom synas, eller?

Trekantens station

av Jonny Saljefeldt, Monday, April 19, 2021, 18:56 (1095 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Bortser man ifrån fönsterarrangemangen, dörrutformningen, frontespisens bredd och de frånvarande tornen kan jag gå med på att de nämnda stationerna är väldigt lika Trekanten. Skall jag lita på bilderna i Digitalt museum slås jag inte av likheterna direkt, utom när det gäller de mellan NVHJ stationer.
Om två hus är identiska borde det väl liksom synas, eller?

Förklaringen ligger väl i denna formulering (om Trekanten) på banvakt.se: "Det har senare byggts om."

Trekantens station

av Göran Kannerby, Monday, April 19, 2021, 19:05 (1095 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Bortser man ifrån fönsterarrangemangen, dörrutformningen, frontespisens bredd och de frånvarande tornen kan jag gå med på att de nämnda stationerna är väldigt lika Trekanten. Skall jag lita på bilderna i Digitalt museum slås jag inte av likheterna direkt, utom när det gäller de mellan NVHJ stationer.
Om två hus är identiska borde det väl liksom synas, eller?

Refererar man till ritningar kan det väl lika gärna handla om planlösning som detaljer i fasaden?

Trekantens station

av Ola Almquist, Monday, April 19, 2021, 21:29 (1095 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Bortser man ifrån fönsterarrangemangen, dörrutformningen, frontespisens bredd och de frånvarande tornen kan jag gå med på att de nämnda stationerna är väldigt lika Trekanten. Skall jag lita på bilderna i Digitalt museum slås jag inte av likheterna direkt, utom när det gäller de mellan NVHJ stationer.
Om två hus är identiska borde det väl liksom synas, eller?

Här syns det tydligt att byggnaden förstorats vid sekelskiftet.

Ett annat hus som uppfördes efter samma ritningar är stationshuset i Rånäs.

/Ola

Trekantens station

av Torbjörn Mårtensson, Monday, April 19, 2021, 22:24 (1095 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stationshus är kul. Återstår då den intressanta frågan varför KJ tog stationsritningar från VÅBJ när man lät bygga Trekanten. Finns arkitektkoppling mellan banorna?
Och ett hörntorn piggar alltid upp!