Norsholm spårfråga (Järnväg allmänt)

av Stefan Olsson, Monday, April 19, 2021, 19:28 (1100 dagar sedan)

På flygbilden över Norsholm anno 1954 ser man ett spår som utgår ifrån linjen som tangent till kurvan. Någon som vet vad syftet med detta var? Går möjligen via grönskan in till magasinsbyggnaden i nederkant eller är det helt enkelt ett skyddsspår för kanalen? Bättre att köra in i en bilkö?

[img]https://dms09.dimu.org/image/0136Mv4WeqHR?dimension=1200x1200[/img]

Norsholm spårfråga

av Göran Kannerby, Monday, April 19, 2021, 19:56 (1100 dagar sedan) @ Stefan Olsson

På flygbilden över Norsholm anno 1954 ser man ett spår som utgår ifrån linjen som tangent till kurvan. Någon som vet vad syftet med detta var? Går möjligen via grönskan in till magasinsbyggnaden i nederkant eller är det helt enkelt ett skyddsspår för kanalen? Bättre att köra in i en bilkö?

Jag lyckas inte orientera bilden i kartan, kan någon få ihop det?

Jag får det till att det är smalspåret söderifrån efter att ha kollat på flygfoto från 1960, men det fotot ger ingen ytterligare ledtråd.

Norsholm spårfråga

av Mats Björkelund, Monday, April 19, 2021, 20:22 (1099 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En annan bild [link=https://digitaltmuseum.se/021016421226/norsholm-1954/media?slide=0]här[/link] visar inga synbara spår på västra sidan av vägen. Som väl var gamla Riksettan över Göta kanal, med bro delat med smalspåret. Bild visades i gamla forumet [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=19293]här.[/link]

Däremot fanns det en del andra spår på norra sidan av kanalen vilket visas [link=https://digitaltmuseum.se/021018103866/flygfoto-over-norsholm/media?slide=0]här[/link].

/Mats B

Norsholm spårfråga

av johanmmolin, Monday, April 19, 2021, 20:54 (1099 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Det förefaller ju faktiskt som om här har gått ett spår. På ursprungliga bilden ser man en växel och något som är ett igenvuxet / uppbrutet spår:

[img]images/uploaded/20210419184154607dcef29a316.png[/img]

Frågan är vart spåret ursprungligen gick?. Det kan knappast ha haft något med kanalen att göra; den ligger ju nere till vänster bakom betraktaren. Jag tror inte heller det fanns någon annan sjölastplats än innanför slussen mot Roxen, och då endast på den norra sidan av kanalen. Det (f.d.) spåret förefaller vika av i fel riktning för att ha med den södra kanalbanken att göra, och jag har aldrig sett något kort med båtar eller pråmar lägga till där. På norra sidan fanns ju såväl kanalbolagets magasin som sågverket.

En karta, norr är åt vänster, söder åt höger, och Roxen sålunde nedåt utanför bild. Pilen markerar ungefärlig riktning fotografiet är taget i.

[img]images/uploaded/20210419190316607dd3f44300f.jpg[/img]

Här en bild tagen österut med mängder av öppna pråmar mm (alltså i samma riktning som vi tittar på kartan):

[img]images/uploaded/20210419190638607dd4be36a0a.jpg[/img]

Norsholm spårfråga

av Leif B, Monday, April 19, 2021, 22:23 (1099 dagar sedan) @ Mats Björkelund

En annan bild [link=https://digitaltmuseum.se/021016421226/norsholm-1954/media?slide=0]här[/link] visar inga synbara spår på västra sidan av vägen.


Jo, spåret syns där om man bara anstränger sig. Jag håller med Stefans hypotes om en skyddsväxel för kanalbron som hamnat ovanligt långt borta eftersom man inte ville leda ut skenade tåg på Riksettan.

Norsholm spårfråga

av Stefan Olsson, Monday, April 19, 2021, 22:19 (1099 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Min fråga var om någon visste något om detta spår och hittills är det väl ingen som har kunnat svara på frågan. Jag borde kanske ha kollat på gamla flygbilder först, för då hade jag åtminstone sett att spåret inte gick över vägen.

Tror därför att jag sätter en peng på skyddsspår. Kanske gick det ut i någon form av en grushög där ett tåg i lagom lunk skulle fastna. Någon som sätter emot?

Rekommenderar ett besök på tex https://kartbild.com och en sökning på Norsholm. Som vanligt oerhört intressant att se hur samhället utvecklats.

Norsholm spårfråga

av Farbror Mossa, Tuesday, April 20, 2021, 17:41 (1099 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Har inte kunskaper i ämnet, men det går ju att resonera kring.

Bron över Göta Kanal som rv 1 och smalspåret delar på är ju inte smalspårets originalbro. Så frågan är om järnvägen haft en annan sträckning in till Norsholm station med ett annat läge för kanalbron.

Men om man tittar på [url=https://digitaltmuseum.se/021018118614/norsholm-bersbo-jarnvag-nbj-lok-33-pa-bron-over-gota-kanal-i-norsholm]den här bilden[/url] verkar bron ha legat ungefär där gångbanan på Roxensidan av nuvarande bro är belägen - bilden är såvitt jag kan se tagen från stambanehållet mot Norsholms hamn - motorvägsbron skulle synts i bakgrunden om den funnits. Och slussportarna har man nog inte flyttat på...
(vilket leder till funderingen hur man löste trafikeringen medan den kombinerade järnvägs- och landsvägsbron byggdes..)

Hade spåret fortsatt över landsvägen hade det siktat på [url=https://www.google.com/maps/@58.5055234,15.9732587,3a,75y,240.95h,80.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1spnLQPc8kRlvBcxsUn-jV0A!2e0!7i13312!8i6656] det lilla huset innanför staketet [/url]vilket jag tror är det övre av de båda små husen i högerkanten av flygbilden från 1954.

Det går inte ihop geometriskt med någon eventuell tidigare linjedragning för att komma till broläget på lokbilden, och verkar inte ha något vettigt mål att gå till som industrispår. Bebyggelsen innanför staketet förefaller ha funnits på plats innan NBJ byggdes (häradsekonomiska kartan på kartor.norrkoping.se, som har den nybyggda stambanan med men inte smalspåret - upprättad 1868-1877).

Så jag tror nog teorin om skyddsväxel för kanalbron är riktig.

Norsholm spårfråga

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, April 20, 2021, 18:17 (1099 dagar sedan) @ Stefan Olsson

På flygbilden över Norsholm anno 1954 ser man ett spår som utgår ifrån linjen som tangent till kurvan. Någon som vet vad syftet med detta var? Går möjligen via grönskan in till magasinsbyggnaden i nederkant eller är det helt enkelt ett skyddsspår för kanalen? Bättre att köra in i en bilkö?

[img]https://dms09.dimu.org/image/0136Mv4WeqHR?dimension=1200x1200[/img]

Kan möjligen några sidor från 38 ts tidtabellsbok del A fr.o.m. 31 maj 1959 vara till någon hjälp? På sid 122-124 ges instruktion för flera broförreglingsanordningar vid svängbroar över Göta kanal (bland annat den i Norsholm) och på sid 109 finns linjebeskrivningen söderifrån in mot Norsholm.
[img]images/uploaded/20210420161414607efdd63abee.jpg[/img]
[img]images/uploaded/20210420161516607efe14d7a4a.jpg[/img]
[img]images/uploaded/20210420161611607efe4b05278.jpg[/img]
[img]images/uploaded/20210420161650607efe724e296.jpg[/img]

Norsholm spårfråga

av Ulf Pålsson, Tuesday, April 20, 2021, 18:42 (1099 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På flygbilden över Norsholm anno 1954 ser man ett spår som utgår ifrån linjen som tangent till kurvan. Någon som vet vad syftet med detta var? Går möjligen via grönskan in till magasinsbyggnaden i nederkant eller är det helt enkelt ett skyddsspår för kanalen? Bättre att köra in i en bilkö?

[img]https://dms09.dimu.org/image/0136Mv4WeqHR?dimension=1200x1200[/img]


Kan möjligen några sidor från 38 ts tidtabellsbok del A fr.o.m. 31 maj 1959 vara till någon hjälp? På sid 122-124 ges instruktion för flera broförreglingsanordningar vid svängbroar över Göta kanal (bland annat den i Norsholm) - - -.
[img]images/uploaded/20210420161414607efdd63abee.jpg[/img]
[img]images/uploaded/20210420161516607efe14d7a4a.jpg[/img]

- - -

Ja, den under [b]Norsholm[/b], § 3, rubriken [i]För tågrörelse[/i], punkt 2 nämnda "Skyddsväxel 2 (belägen 285 m söder om bron)" måste rimligen vara den växel som vi diskuterar.

På fotot tycker jag mig kunna skymta baksidan av infartssignalen från Skärkind, som enligt § 1 står 290 m från bron, alltså 5 m utanför skyddsväxeln.
/up

Norsholm spårfråga

av Jöran Johansson, Tuesday, April 20, 2021, 19:02 (1099 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ja, den under Norsholm, § 3, rubriken För tågrörelse, punkt 2 nämnda "Skyddsväxel 2 (belägen 285 m söder om bron)" måste rimligen vara den växel som vi diskuterar.

På fotot tycker jag mig kunna skymta baksidan av infartssignalen från Skärkind, som enligt § 1 står 290 m från bron, alltså 5 m utanför skyddsväxeln.
/up

I längdmätningsprotokollet för fd NVHJ nämns vid km
0+174,69 Svängbro över Göta kanal, brons mitt
0+460,5 Växel, Norsholms skyddsspår, tungspets
0+465,7 Ljussignal, infartssignal till Norsholm, höger 3,3 m

Norsholm spårfråga

av johanmmolin, Tuesday, April 20, 2021, 19:12 (1099 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack för en spännande fråga och en mycket intressant diskussion! Gåtan måste väl härmed anses löst.
Spännande också med Jan-Anders dokument med linjebeskrivning. Så fick jag ju ta del av Motala också på köpet!

Norsholm spårfråga

av Daniel Niklasson, Tuesday, April 20, 2021, 21:56 (1098 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack för en spännande fråga och en mycket intressant diskussion! Gåtan måste väl härmed anses löst.
Spännande också med Jan-Anders dokument med linjebeskrivning. Så fick jag ju ta del av Motala också på köpet!

Motala hade efter en ombyggnad när treskensspår till Electrolux ett elektriskt kontrollås med k-nycklar. Hanteringen fanns kvar till åtminstone 1997 då jag var slussvakt i Motala. Ett himla springande på hala plankor med k-nycklar som man riskerade att tappa i vattnet... funktionen på grejerna var sisådär och kommunikation med växlingen via radio utan att brovakten hade nån form av järnvägsutbildning...

Daniel

Norsholm spårfråga

av Anders Jansson, Wednesday, April 21, 2021, 16:33 (1098 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Motala hade efter en ombyggnad när treskensspår till Electrolux ett elektriskt kontrollås med k-nycklar. Hanteringen fanns kvar till åtminstone 1997 då jag var slussvakt i Motala. Ett himla springande på hala plankor med k-nycklar som man riskerade att tappa i vattnet... funktionen på grejerna var sisådär och kommunikation med växlingen via radio utan att brovakten hade nån form av järnvägsutbildning...

Vid Tjugonde slussen på DVVJ behöver slussvakten inte vara orolig för att tappa K1-nyckeln. Huruvida lösningen har sin bakgrund i förutseende eller om man lärt sig den hårda vägen förtäljer inte historien.

[img]images/uploaded/202104211431516080375724bf4.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021042114322060803774608f9.jpg[/img]

Norsholm spårfråga

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, April 21, 2021, 18:59 (1098 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Men nu är din Järnvägsutbildning några 100 ggr bättre.

Norsholm spårfråga

av Stefan Olsson, Tuesday, April 20, 2021, 19:42 (1099 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Vill också tacka alla. Blev till slut ett exempel på när Järnvägshistoriskt forum är som allra bäst.