Ritning ångbromscylinder littera E10 (Järnväg allmänt)

av Joakim L, Monday, April 19, 2021, 21:40 (1101 dagar sedan)

Hejsan!

Efter ett litet haveri på ångbromscylindern på vår S1 1914, så söker vi efter liknande cylinder. E, Sa, J m fl har vi redan uteslutet (vi hade ett par cylindrar på lager, men de är mindre och med annat slag), men vi har en liten förhoppning om att E10ans ångbromscylinder eventuellt är snarlik. Så nu min fråga, sitter någon på en ritning på denna? Jo, den finns i arkiven, men det tar ett tag att hitta rätt MBR.

Mvh
Joakim, Skånska Järnvägar

Ritning ångbromscylinder littera E10

av mrwhans, Monday, April 19, 2021, 22:16 (1101 dagar sedan) @ Joakim L

Här är sammanställningsritningen.
Hör av dig med PM ifall du behöver mer.

[image]

Ritning ångbromscylinder littera E10

av mrwhans, Monday, April 19, 2021, 22:27 (1101 dagar sedan) @ mrwhans

Det förefaller som om kolven tillverkats efter samma ritning för S1 och E10
MBR ritning 53215, N&H 4L-42948
[image]

Ritning ångbromscylinder littera E10

av Joakim L, Tuesday, April 20, 2021, 08:20 (1100 dagar sedan) @ mrwhans

Stort TACK för dessa! Verkligen till stor hjälp!
Cylindrarna har samma diameter i alla fall, men upphängningen skiljer sig lite åt. Högst sannolikt kan vi nyttja en E10-cylinder med ett modifierat fäste.

Mvh
Joakim

Ritning ångbromscylinder littera E10

av Micke Carlsson, Tuesday, April 20, 2021, 12:28 (1100 dagar sedan) @ Joakim L

Är det lättare att få tag på en E10-cylinder än en S1-cylinder?

Kan ni inte svetsa er spruckna cylinder så bygg en ny i plåt, det går ju lika bra.

Ritning ångbromscylinder littera E10

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, April 20, 2021, 15:26 (1100 dagar sedan) @ mrwhans

Det förefaller som om kolven tillverkats efter samma ritning för S1 och E10
MBR ritning 53215, N&H 4L-42948
[image]

På ritningen finns föreskriften "gängas styvt". En fråga till eventuella maskiningenjörer och/eller verkstadsarbetare här är om det är/var ett "normerat" arbetsmoment eller var det något som gjordes på känn?

/TKO

Ritning ångbromscylinder littera E10

av Harald, Tuesday, April 20, 2021, 15:51 (1100 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det förefaller som om kolven tillverkats efter samma ritning för S1 och E10
MBR ritning 53215, N&H 4L-42948
[image]


På ritningen finns föreskriften "gängas styvt". En fråga till eventuella maskiningenjörer och/eller verkstadsarbetare här är om det är/var ett "normerat" arbetsmoment eller var det något som gjordes på känn?

/TKO

"Styv gängning" tycks vara en term som ännu används. Troligen betyder det att gängtappens/gängsnittets axel är fixerad i förhållande till arbetsstycket, så att något vinkelfel inte kan uppstå.

Ritning ångbromscylinder littera E10

av BD, Tuesday, April 20, 2021, 18:06 (1100 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det förefaller som om kolven tillverkats efter samma ritning för S1 och E10
MBR ritning 53215, N&H 4L-42948
[image]


På ritningen finns föreskriften "gängas styvt". En fråga till eventuella maskiningenjörer och/eller verkstadsarbetare här är om det är/var ett "normerat" arbetsmoment eller var det något som gjordes på känn?

/TKO

När gängan skärs i svarv kan det modereras så att gängan blir styv eller mycket styv eller tvärt om. Ett annat sätt är att deformera gängan så att den går styvt.

Ritning ångbromscylinder littera E10

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 21, 2021, 11:27 (1099 dagar sedan) @ BD

Det förefaller som om kolven tillverkats efter samma ritning för S1 och E10
MBR ritning 53215, N&H 4L-42948
[image]


På ritningen finns föreskriften "gängas styvt". En fråga till eventuella maskiningenjörer och/eller verkstadsarbetare här är om det är/var ett "normerat" arbetsmoment eller var det något som gjordes på känn?

/TKO


När gängan skärs i svarv kan det modereras så att gängan blir styv eller mycket styv eller tvärt om. Ett annat sätt är att deformera gängan så att den går styvt.

Så det handlar om att göra vridmotståndet vid in/utskruvning större?

(Jag får försöka leta fram "Karlebo Handbok" och se vad som står där...)

/TKO

Ritning ångbromscylinder littera E10

av BD, Wednesday, April 21, 2021, 12:05 (1099 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

När gängan skärs i svarv kan det modereras så att gängan blir styv eller mycket styv eller tvärt om. Ett annat sätt är att deformera gängan så att den går styvt.


Så det handlar om att göra vridmotståndet vid in/utskruvning större?

(Jag får försöka leta fram "Karlebo Handbok" och se vad som står där...)

/TKO

Ytterligare ett sätt att säkra är att "nita till" den utstickande gängänden.

Ritning ångbromscylinder littera E10

av Harald, Wednesday, April 21, 2021, 13:00 (1099 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det förefaller som om kolven tillverkats efter samma ritning för S1 och E10
MBR ritning 53215, N&H 4L-42948
[image]


På ritningen finns föreskriften "gängas styvt". En fråga till eventuella maskiningenjörer och/eller verkstadsarbetare här är om det är/var ett "normerat" arbetsmoment eller var det något som gjordes på känn?

/TKO


När gängan skärs i svarv kan det modereras så att gängan blir styv eller mycket styv eller tvärt om. Ett annat sätt är att deformera gängan så att den går styvt.


Så det handlar om att göra vridmotståndet vid in/utskruvning större?

(Jag får försöka leta fram "Karlebo Handbok" och se vad som står där...)

/TKO

Det har jag redan gjort men hittade inget.

Ritning ångbromscylinder littera E10

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 21, 2021, 14:03 (1099 dagar sedan) @ Harald

Det förefaller som om kolven tillverkats efter samma ritning för S1 och E10
MBR ritning 53215, N&H 4L-42948
[image]


På ritningen finns föreskriften "gängas styvt". En fråga till eventuella maskiningenjörer och/eller verkstadsarbetare här är om det är/var ett "normerat" arbetsmoment eller var det något som gjordes på känn?

/TKO


När gängan skärs i svarv kan det modereras så att gängan blir styv eller mycket styv eller tvärt om. Ett annat sätt är att deformera gängan så att den går styvt.


Så det handlar om att göra vridmotståndet vid in/utskruvning större?

(Jag får försöka leta fram "Karlebo Handbok" och se vad som står där...)

/TKO


Det har jag redan gjort men hittade inget.

Nu är jag blott byggnadsingenjör men jag fick ändå lära mej på tekniska gymnasiet att Karlebo är maskinarnas bibel. Så finns inte metoden beskriven där så "gills" den inte... ungefär som Handboken Bygg när det gäller den sektorn - och Vår Kokbok när det gäller matlagning.

(Jag hoppas att forumdeltagarna ursäktar denna lilla urspåring).

/TKO

Ritning ångbromscylinder littera E10

av mrwhans, Wednesday, April 21, 2021, 15:14 (1099 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det framgår av ritningen på kolvfästet att en trög passning hos gängan avsågs.

[image]

Ritning ångbromscylinder littera E10

av BD, Wednesday, April 21, 2021, 16:19 (1099 dagar sedan) @ mrwhans

Det framgår av ritningen på kolvfästet att en trög passning hos gängan avsågs.

Samt att änden "nitas till".


[image]

Ytterligare ett sätt är att skära gängan med ett skärstål med 60 graders gängvinkel i stället för det rätta 55 grader för en rörgänga.