Tågradio BNSF (Signaler/säkerhet)

av Anders Sandgren, Friday, April 23, 2021, 10:05 (1091 dagar sedan)

I mitt förråd finns dessa delar av en radioutrustning som använts på Burlington Northern Santa Fe Rwy i USA.
[image]
Den kom till mig från mitt förra jobb och är möjligen en rest av ett repeater-projekt för järnvägstunnlar i USA.
Någon som vet mer om utrustningen?
Någon som är intresserad av att ta över utrustningen?

Tågradio BNSF

av Per Wirback, Friday, April 23, 2021, 13:55 (1091 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I mitt förråd finns dessa delar av en radioutrustning som använts på Burlington Northern Santa Fe Rwy i USA.
[image]
Den kom till mig från mitt förra jobb och är möjligen en rest av ett repeater-projekt för järnvägstunnlar i USA.
Någon som vet mer om utrustningen?
Någon som är intresserad av att ta över utrustningen?


Den övere lådan är från Quantum engineering inc, en firma som sysslade med div järnvägselektronik runt ATC, rear-end integrity mm. De har efter en sväng hos Invensys numera gått upp i Siemens.
Det verkar vara någon typ av lokelektronik, kanske något för att hålla koll på att man har med sig bakänden av tåget, och att bromsledningen har tryck där? Isåfall borde det höra till en EOT device (End Of Train) som via radio pratar med lådan.

Den undre ser ut att vara en JEM Radio-I, en numera utgången AAR kompatibel radio.
Den kan kanske ha varit mottagare för EOT kommunikationen.
JEM Radio-I

Vore nog kul att ha, men man måste begränsa sina samlingar...

/Per

Tågradio BNSF

av Per Wirback, Friday, April 23, 2021, 14:06 (1091 dagar sedan) @ Per Wirback

I mitt förråd finns dessa delar av en radioutrustning som använts på Burlington Northern Santa Fe Rwy i USA.
[image]
Den kom till mig från mitt förra jobb och är möjligen en rest av ett repeater-projekt för järnvägstunnlar i USA.
Någon som vet mer om utrustningen?
Någon som är intresserad av att ta över utrustningen?

Den övere lådan är från Quantum engineering inc, en firma som sysslade med div järnvägselektronik runt ATC, rear-end integrity mm. De har efter en sväng hos Invensys numera gått upp i Siemens.
Det verkar vara någon typ av lokelektronik, kanske något för att hålla koll på att man har med sig bakänden av tåget, och att bromsledningen har tryck där? Isåfall borde det höra till en EOT device (End Of Train) som via radio pratar med lådan.

Den undre ser ut att vara en JEM Radio-I, en numera utgången AAR kompatibel radio.
Den kan kanske ha varit mottagare för EOT kommunikationen.
JEM Radio-I

Vore nog kul att ha, men man måste begränsa sina samlingar...

/Per

Nu kom mer information fram...
Den övre lådan är en HOT, Head of Train, dvs lokutrustningen för integritetskontroll och nödbroms bakifrån, som pratar med en EOT via radio.
Utrustningen finns fortfarande att få tag i, men med Siemens-logga.
Siemens HOT

/Per

Tågradio BNSF

av Anders Sandgren, Saturday, April 24, 2021, 12:35 (1090 dagar sedan) @ Per Wirback

I mitt förråd finns dessa delar av en radioutrustning som använts på Burlington Northern Santa Fe Rwy i USA.
[image]
Den kom till mig från mitt förra jobb och är möjligen en rest av ett repeater-projekt för järnvägstunnlar i USA.
Någon som vet mer om utrustningen?
Någon som är intresserad av att ta över utrustningen?

Den övere lådan är från Quantum engineering inc, en firma som sysslade med div järnvägselektronik runt ATC, rear-end integrity mm. De har efter en sväng hos Invensys numera gått upp i Siemens.
Det verkar vara någon typ av lokelektronik, kanske något för att hålla koll på att man har med sig bakänden av tåget, och att bromsledningen har tryck där? Isåfall borde det höra till en EOT device (End Of Train) som via radio pratar med lådan.

Den undre ser ut att vara en JEM Radio-I, en numera utgången AAR kompatibel radio.
Den kan kanske ha varit mottagare för EOT kommunikationen.
JEM Radio-I

Vore nog kul att ha, men man måste begränsa sina samlingar...

/Per


Nu kom mer information fram...
Den övre lådan är en HOT, Head of Train, dvs lokutrustningen för integritetskontroll och nödbroms bakifrån, som pratar med en EOT via radio.
Utrustningen finns fortfarande att få tag i, men med Siemens-logga.
Siemens HOT

/Per

Tack för informationen. Någon EOT-låda tror jag inte finns och själva radiodelarna var nog utanför. Lådorna på bilden finns hos mig och om någon är intresserad av dem så skicka gärna ett email. Någon gång börjar jag att städa förrådet...