Foton från Waggonbau Görlitz (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Sunday, April 25, 2021, 23:16 (1096 dagar sedan)

För de som inte känner till det: Waggonbau Görlitz har en hemsida med drygt 3000 fotografier, mellan slutet av 1800-talet och fram till slutet av andra världskriget.

Det är Verkehrsmuseum Dresden som har sajten:
https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=sammlung&instnr=83&gesusa=157&...

Det är just nu 153 sidor med vardera 20 foton. Där finns foton av SJ:s första stålvagnar Co8, diverse stålvagnar till svenska normalspåriga privatbanor och smalspårsbanor, svenska motorvagnar, foton av en Malcher-vagn, foton av ”Landserwagen” (den mot slutet av andra världskriget byggda sovvagnen i godsvagnsutförande), fyraxliga fiskvagnar – ja, och en kufisk tankvagn med kraftig ”gördel” runt tanken. Diverse spårvagnar – och en enda lokdetalj.
Alltså, mängder med foton (153 ggr 20). Det tar sin tid att titta igenom...
Det är bland dessa drygt 3000 bilder bara ett par enstaka ritningar. Synd.

Berra

Foton från Waggonbau Görlitz

av HP, Monday, April 26, 2021, 08:03 (1095 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

För de som inte känner till det: Waggonbau Görlitz har en hemsida med drygt 3000 fotografier, mellan slutet av 1800-talet och fram till slutet av andra världskriget.

Det är Verkehrsmuseum Dresden som har sajten:
https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=sammlung&instnr=83&gesusa=157&...

Det är just nu 153 sidor med vardera 20 foton. Där finns foton av SJ:s första stålvagnar Co8, diverse stålvagnar till svenska normalspåriga privatbanor och smalspårsbanor, svenska motorvagnar, foton av en Malcher-vagn, foton av ”Landserwagen” (den mot slutet av andra världskriget byggda sovvagnen i godsvagnsutförande), fyraxliga fiskvagnar – ja, och en kufisk tankvagn med kraftig ”gördel” runt tanken. Diverse spårvagnar – och en enda lokdetalj.
Alltså, mängder med foton (153 ggr 20). Det tar sin tid att titta igenom...
Det är bland dessa drygt 3000 bilder bara ett par enstaka ritningar. Synd.

Berra

Skrev in Schweden som sökord och hittade mycket roligt, bla ÖCJ bilvagn./HP

Foton från Waggonbau Görlitz

av Stefan Olsson, Monday, April 26, 2021, 08:43 (1095 dagar sedan) @ HP

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...

Foton från Waggonbau Görlitz

av Leif B, Monday, April 26, 2021, 10:23 (1095 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...

Jo, det är tvärtom vanligt att drivhjul är större än löphjul. Tänk bara på ramverkslok (t ex A, B, Da, F & F) där drivhjulen är betydligt större än löphjulen liksom på bilvagnarna. Även på spårvagnar var och är det det vanligt att drivna axlar hade större hjul än löpaxlar.

Foton från Waggonbau Görlitz

av Stefan Olsson, Monday, April 26, 2021, 11:07 (1095 dagar sedan) @ Leif B

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...


Jo, det är tvärtom vanligt att drivhjul är större än löphjul. Tänk bara på ramverkslok (t ex A, B, Da, F & F) där drivhjulen är betydligt större än löphjulen liksom på bilvagnarna. Även på spårvagnar var och är det det vanligt att drivna axlar hade större hjul än löpaxlar.


Kanske skulle formulerat mej som så att jag tidigare inte noterat att dessa vagnar hade olika stora hjul. Sen är det alldeles riktigt att det är ett resultat av att det ena är ett löphjul. Tror dock att den bevarade idag har två likadana axlar, men man har väl inte tänkt sig att den ska gå att köra.

Följdfråga: har alla de olika tvåaxliga udda motorvagnar som funnits i landet därmed varit drivna på båda axlarna, eller är det så att jag missat att det finns andra motorvagnar med skillnad i storlek på den drivna axeln kontra den odrivna.

Foton från Waggonbau Görlitz. Små löphjul? MÅJ XC 10?

av Leif B, Monday, April 26, 2021, 11:42 (1095 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...


Jo, det är tvärtom vanligt att drivhjul är större än löphjul. Tänk bara på ramverkslok (t ex A, B, Da, F & F) där drivhjulen är betydligt större än löphjulen liksom på bilvagnarna. Även på spårvagnar var och är det det vanligt att drivna axlar hade större hjul än löpaxlar.

Kanske skulle formulerat mej som så att jag tidigare inte noterat att dessa vagnar hade olika stora hjul. Sen är det alldeles riktigt att det är ett resultat av att det ena är ett löphjul. Tror dock att den bevarade idag har två likadana axlar, men man har väl inte tänkt sig att den ska gå att köra.

Följdfråga: har alla de olika tvåaxliga udda motorvagnar som funnits i landet därmed varit drivna på båda axlarna, eller är det så att jag missat att det finns andra motorvagnar med skillnad i storlek på den drivna axeln kontra den odrivna.

UWHJ:s första rälsbuss hade i varje fall små löphjul ([link=https://www.historiskt.nu/normalsp/uwhj/uwhj_historik_03.html]bild halvvägs ned på sidan[/link]).

Jag har ingen aning om det fanns fler, men det är mycket MÅJligt. Jag har tittat på bilderna på MÅJ XC10 och tror att den hade/kommer få drivning bara på en axel men att båda axlarna är lika stora. Jag hoppas att vi strax får fakta i målet från Gotland.

Jag tror att det är svårt att säga något generellt om just udda motorvagnar. Många kom ju till enligt receptet "man tager vad man haver".

Foton från Waggonbau Görlitz. Små löphjul? MÅJ XC 10?

av Ante Svensson II, Monday, April 26, 2021, 21:09 (1095 dagar sedan) @ Leif B

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...


Jo, det är tvärtom vanligt att drivhjul är större än löphjul. Tänk bara på ramverkslok (t ex A, B, Da, F & F) där drivhjulen är betydligt större än löphjulen liksom på bilvagnarna. Även på spårvagnar var och är det det vanligt att drivna axlar hade större hjul än löpaxlar.

Kanske skulle formulerat mej som så att jag tidigare inte noterat att dessa vagnar hade olika stora hjul. Sen är det alldeles riktigt att det är ett resultat av att det ena är ett löphjul. Tror dock att den bevarade idag har två likadana axlar, men man har väl inte tänkt sig att den ska gå att köra.

Följdfråga: har alla de olika tvåaxliga udda motorvagnar som funnits i landet därmed varit drivna på båda axlarna, eller är det så att jag missat att det finns andra motorvagnar med skillnad i storlek på den drivna axeln kontra den odrivna.


UWHJ:s första rälsbuss hade i varje fall små löphjul ([link=https://www.historiskt.nu/normalsp/uwhj/uwhj_historik_03.html]bild halvvägs ned på sidan[/link]).

Jag har ingen aning om det fanns fler, men det är mycket MÅJligt. Jag har tittat på bilderna på MÅJ XC10 och tror att den hade/kommer få drivning bara på en axel men att båda axlarna är lika stora. Jag hoppas att vi strax får fakta i målet från Gotland.

Jag tror att det är svårt att säga något generellt om just udda motorvagnar. Många kom ju till enligt receptet "man tager vad man haver".

MÅJ XC 10 hade motsvarande vanliga vagnshjul och, mycket riktigt, drivning på framaxeln via kedjedrift. Hjulen hade samma diameter på båda axlarna.

Det här bildmaterialet från Görlitz är strålande. Bilder på SlRJ F 6 som inte bara visar exteriören, utan även interiören i flera bilder her oss ovärdelig kunskap om de två vagnar med nr. 6 och 7 som SlRJ fick på köpet när Dalhem köptes 1920. Eftersom GHJ har F 7 i samlingarna så har vi fått mycket kunskap om F-kupén och inredningen i denna.

Ante

Foton från Waggonbau Görlitz

av Jan Frelin, Monday, April 26, 2021, 18:25 (1095 dagar sedan) @ Stefan Olsson

När jag byggde en modell av Deva-vagnarna från VB/VSBJ noterades olika stora hjul på drivboggi och löpboggi. Dock hade vi inte tillgång till modellhjul av olika storlek så den skillnaden fick ignoreras på modellen.

Foton från Waggonbau Görlitz

av Ola Almquist, Monday, April 26, 2021, 12:53 (1095 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...

Ett par av bilderna har varit med i en tidskrift. Se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=199933]denna tråd[/link].

I [link=http://www.jvmv.se/sidospar/sidospar_arkiv/sidospar_11-3_m.pdf]Sidospår 3/11[/link] finns en bild på de båda vagnarna då de demonstrationskördes i Brösarp 1924.

Foton från Waggonbau Görlitz

av Niklas Adell, Monday, April 26, 2021, 20:00 (1095 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Östra Centralbanans bilvagnar 24 och 25 hade vanliga skruvkoppel. I den förarhyttslösa änden på vagnarna fanns en gaveldörr som man kunde använda för att gå mellan vagnarna.
Men det var sällan som vagnarna kördes som dubbelfordon.
De bägge bilvagnarnas bakre hjulpar hade lite större dimensioner än de främre, 1 150 mm respektive 850 mm
Hänvisar gärna till en artikel om Östra Centralbanans bilvagnar i SPÅR 2019.
Niklas Adell

Foton från Waggonbau Görlitz

av Bertil Bengtsson, Tuesday, April 27, 2021, 09:56 (1094 dagar sedan) @ HP

De båda Görlitz-boggierna på bilderna 14337 och 14338 kan väl inte vara något annat än de nya boggierna till kungavagnen?
Berra

Spegelvända bilder

av BD, Monday, April 26, 2021, 13:10 (1095 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Ett par bilder på SJ stålvagnar i samlingen var i vart fall för några år sedan spegelvända. Kanske fortfarande?