750mm (Bana)

av mormorsgruvan, Tuesday, April 27, 2021, 15:59 (1066 dagar sedan)

Enligt det ursprungliga förslaget skulle Norra Södermanlands järnväg byggas med den för Sverige ovanliga spårvidden 750mm.
Vad hade det fått för konsekvenser ?

750mm

av Överkörmästaren, Tuesday, April 27, 2021, 17:09 (1066 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Enligt det ursprungliga förslaget skulle Norra Södermanlands järnväg byggas med den för Sverige ovanliga spårvidden 750mm.
Vad hade det fått för konsekvenser ?

Tja, i bästa fall hade den väl omgående breddats, och så hade allt blivit som idag.

I sämsta fall hade det uppstått ett sörmländskt 750 mm-nät (eller kanske breddat till 891?) med allt vad det hade inneburit av omlastning, överföringstrafik osv och sedan hade väl hela rubbet lagts ned på 60-talet. Dvs ungefär det som ändå hände, även om ”huvudbanan” klarade sig lite längre i den verkliga historien.

En intressant fråga är hur detta hade påverkat TGOJ. Kanske hade man drivit på för ett förstatligande redan under 30-talet. Det i sin tur hade kunnat försena teknikutvecklingen på signalsystemssidan men kanske tidigarelagt elektrifieringen.

ÖSlJ hade nog funnits idag även i detta scenario, däremot knappast MUMA.

750mm

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, April 27, 2021, 19:28 (1066 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Får man tro Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926 stötte detta projekt på patrull från koncessionsgivande myndigheter och släpptes därför. Det påföljande förslaget att bygga en 891-milimetersbana lämnade väl aldrig stadsfullmäktiges i Strängnäs bord. Att diskutera konsekvenser av förslag som aldrig på allvar diskuterades, än mindre lades till grund för koncessionsansökningar, torde väl inte vara så givande.

750mm

av janis08, Thursday, April 29, 2021, 15:22 (1064 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Ett tillägg angående den för Sverige "ovanliga" spårvidden 750 mm. Sådan har funnits på flera ovanjordsbanor, t.ex. Fagersta-Kolningsberg och Kolningsberg-Klackberg i Västmanland, se TÅG 5/1974. Ett annat exempel är Geijersdal-Brattfors 1902-1932. Därtill kan nämnas ett otal gruvbanor, både under och ovan jord, t.ex. Persberg i Värmland och Garpenberg i Dalarna.

750mm

av Ante Svensson II, Sunday, May 02, 2021, 18:19 (1061 dagar sedan) @ janis08

Ett tillägg angående den för Sverige "ovanliga" spårvidden 750 mm. Sådan har funnits på flera ovanjordsbanor, t.ex. Fagersta-Kolningsberg och Kolningsberg-Klackberg i Västmanland, se TÅG 5/1974. Ett annat exempel är Geijersdal-Brattfors 1902-1932. Därtill kan nämnas ett otal gruvbanor, både under och ovan jord, t.ex. Persberg i Värmland och Garpenberg i Dalarna.

Robertsfors - Sikeå också.

Ante